Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1788 ggr
Lena
6/17/12, 11:49 AM

Nödrop kattkoloni Gbg Bergsjön!

Det pågår just nu ett nödrop på Facebook för hemlösa katter i Bergsjön vilket är en av de norra stadsdelarna i Göteborg. Det verkar vara en kattkoloni där katterna nu är avlivningshotade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tissetassarna
6/17/12, 12:03 PM
#1

utifprn inläggen i tråden på fb verkar det dock som om det handlar om katter som har hem med idioter till ägare. Dom vet inte om de andra katter de sett i området är ägda.

Lena
6/17/12, 12:07 PM
#2

Får inte riktigt klart för mig hur det förhåller sig. Kan ju vara så att man inte riktigt vet. Katterna verkar dock vara utslängda på gatan i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
6/17/12, 12:26 PM
#3

Har själv hjälpt en omplaceringskatt i bergsjön och det går många okastrerade katter där som är ägda. vi såg minst 5st när vi va där under en period på 30 min. Många är lite oroliga runt människor men defenetivt inte skygga hemlösa men om dom är vårdade väl kan jag inte uttrycka mej om. Risken med ett projekt därman inte vet utan tar in de katter man tror är utslängda är ju att man stöter på väldiga problem när ägarna börjar sakna sina katter som blivit omplacerade.

Visst är det inte bra när katterna går okastrerade men det ger inte rätten att ta någon annans katt. Det är ju trotts allt inte lag på att kastrera sin katt.
Det man hade kunnat göra är att ta i hop en grupp, fixa iordning flyers eller liknande och dela ut i brevlådor, infomrera om vikten av kastrering samt informera om pågående kastreringskampanjer och hoppas att ägarna tar sitt förnuft till fånga.
Även uppmana ögare om att märka sin katt på något sätt som med halsband så att man inte tar in ägda katter.
Kanske kontakta en djuraffär och få ett bra pris på halsband som man sedan kan sälja från dörr till dörr till de som har katt?? Till lite högre än inköpspris så att man får ihop en liten kassa till veterinärvård eller annat material som är nödvändigt?
Allt detta tar tid men i mina ögon är det bättre att få det organiserat än att stöta på problem i efterhand.

Med halsband på katter så kan man lättare sortera ut de katter som verkligen är hemlösa och då fokusera på dem. Stöter man dock på ägda katter som far illa eller ägare som uppenbarligen inte vill ha sina katter så kan man ju göra nödvändiga åtgärder där genom att erbjuda sej att ta an  katten och sedan anmäla ägaren till länstyrelsen.

en grupp på 10-15 frivillig ai det berörda området med X antal tryckta flyers och halsband hade kunnat påverka deras arbete enormt.

Tissetassarna
6/17/12, 12:34 PM
#4

Jag har kontakt med både veterinär och zooaffär som sammarbetar med mej samt tillstånd från länsstyrelsen, jag hade mer än gärna hjälpt dem att organisera detta (kommer dock inte ta på mej föer katter, då jag måste reda ut västerkattens egna innan dess) Men kan hjälpa till med veterinärvård och iordningställande av flyers, inköp av halsband och annordna ett dörr till dörr evegemang.

Dock verkar det som dessa tjejer inte är intresserade av att sammarbeta med en verksamhet

Lena
6/17/12, 12:38 PM
#5

Nej det är ju A & O att veta om katterna är ägda eller ej. Katthållningen i dessa stadsdelar har en del kvar att önska. Har själv bott i Bergsjön men det var 10 år sedan nu. Under tiden jag bodde där fanns det en koloni och sedan en ägare som dumpade sina halvstora kattungar. Höll kollen på kattbeståndet på min egen gata så att säga. Hur det är nu har jag dock inte alls någon vetskap om.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
6/17/12, 12:42 PM
#6

#3 Men varför lägger du ner så mycket energi på dessa tjejer som nu vill hjälpa ett gäng katter i sitt närområde? Lägg den energin på de katterna som du själv ansvarar för. Har du varit ute och letat efter Lucifer ännu idag? Lappat området? Knackat dörr?

Jag tvivlar på att tjejerna kommer att lägga beslag på de ägda katterna i området.

Annons:
Tissetassarna
6/17/12, 12:47 PM
#7

#6 är fortfarande hemma och sjuk, går åt rätt håll iallafall, just nu försöker jag bara hålla mej sysselsatt i tristessen, har inte lyckats nå jourhemmet för Lucifer idag men fortsätter ringa, har sammanställt nya flyers men saknar bild vilket jourhemmet skulle bidra med. Dörrknacking i området är gjort men kommer göras igen isamband med lappning.

Lena
6/17/12, 12:52 PM
#8

Det verkar vara en ganska rörig situation som råder däruppe i Bergsjön. Så är det ju ofta när man hamnar mitt i ett kattärenden. Det tar ett tag att kartlägga ärendet helt enkelt.

Vad jag skulle råda dem som jobbar med katterna är att försöka göra en ordentlig kartläggning över situationen. Det underlättar det fortsatta arbetet.

  1. Hur många hemlösa katter finns det?
  2. Vilka åldrar är det på katterna?
  3. Kön?
  4. Hur många verkar vara dräktiga?
  5. Ägarförhållanden?
  6. Vilket ursprung har katterna?
  7. Hur länge har problemet funnits?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
6/17/12, 12:52 PM
#9

Energin lägger jag ju på att jag vill hjälpa tjejerna med råd och ideer så att dom kan få det ordentligt gjort, jag har själv fått massa goda råd och ideer både här på hittekatter och från andra personer som jag inte hade klarat mej utan.

Idagsläget önskar jag att jag visste lika mycket nu som när jag började, då hade allt varit mer organiserat och bättre gjort men aldrig är man fullärd och alla ska börja nånstans!

Upp till toppen
Annons: