Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2785 ggr
Dakrish
2012-06-10 15:40

Kristianstad: Hjälp Lakke!

Lakke är en svart katt med vit haka och vit medaljong som finns på min gård i Kristianstad. Namnet har barnen på gården gett henom. Lakke matas av en kvinna på gården som även satt ut en bädd, men behöver akut hjälp. Hela ryggen är tovor, hela svansen är en stor tova, nu finns det en STOR kal fläck på ryggen där en tova måste rivits loss, Lakke har fästingar och någon tycker om att fästa glasspinnar på hens rygg. Lakke är antingen väldigt tjock eller dräktig. Kön går inte att se. Hen gosar väldigt gärna och kurrade länge idag, men bara om man sitter på knä, Lakke springer bort när man ställer sig upp.

Jag har inte möjlighet att ta in Lakke, då jag har två katter som precis lugnat ner sig efter drygt två år av rangbråk. Jag kan inte ta Lakke till veterinären för att kolla chip/ID-märka/kastrera/ta bort fästingar/raka/etc eftersom jag dels inte har råd och dels inte kan med tanken på att släppa ut henom direkt efteråt. Jag har inte bil, inget körkort, men kan låna ut en bur vid behov. Jag vet inte om Lakke går att lyfta, jag har inte vågat prova utifall att det finns sår under tovorna. Ingen katt med Lakkes signalement har anmälts försvunnen de senaste 6 månaderna, Lakke dök upp här någon gång i februari.

Jag har kontaktat KKS och Katthemmet Tassebo, men Tassebo svarar inte på mail och jag måste ringa KKS på måndag igen.

Här är Lakke:

Lakke i matarens puff

Lakke med glasspinne i pälsen

Annons:
Lena
2012-06-10 15:55
#1

Låter inget vidare för stackars Lakke! Tyvärr är ju nödan så enormt stor i Skåne att aktiva inom hittekattsbranschen går på knäna. Det som skulle behövas i det här fallet är ett nätverk av personer där alla drar sitt strå till stacken.

Försök att närma dig honom och ta reda på lite mera om hans/hennes tillstånd. T.ex. om det är en han- eller honkatt. Det borde kunna gå at se om han är så tam att han gärna kelar. Forstätt mata och skriv även på Facebook - vilket brukar vara ett bra sätt att få kontakt. Det finns flera FBgrupper som har sitt säte i Skåne.

Här är några:

Katthjälpen.

Hemlösa katter i Skåne.

Linus katteria (KKS).

KKS FB-sida.

Hittekatter iFokus har även en FB grupp Kattgruppen och en FB sida Hittekatter i Sverige.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Dakrish
2012-06-10 16:05
#2

Tack för hjälpen, jag ska lägga ut fler blänkare. KKS verkar kunna hjälpa, jag ska bara få tag i dem. Vi har mailkontakt via FB just nu.

Det är omöjligt att se kön på Lakke, det är för mycket skräp och tovor i pälsen. Jag plockar glasspinnar när jag kan och ser henom. Hen är här tidig morgon och sen kväll, men sällan under dagen.

Lena
2012-06-10 16:08
#3

#2 Bra att du fått kontakt med KKS nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mollie2
2012-06-11 11:20
#4

Bild på katten? :)

Dakrish
2012-06-11 13:20
#5

Finns två länkade bilder i slutet av TS.

[eskils]
2012-06-13 22:42
#6

Hur går det för Lakke, något nytt?

Annons:
[helenal]
2012-06-16 10:11
#7

Jag undrar också

sesam10
2012-06-17 20:42
#8

Dakrish, hur går det för Lakke? Hoppas, hoppas att Tassebo har plats för honom.

annebeate
2012-06-17 22:56
#9

Lakke behöver verkligen hjälp!

Kontakta Kattjouren med det snaraste. Finns även på facebook.Bara den gångna veckan har flera katter i nöd fått hjälp och inte bara det utan också hem.Glad

Niiinah92
2012-06-18 03:40
#10

Hur har det gått?

Har Lakke inte fått hjälp kanske jag hjälpa till? (Om inte Kattjouren kan fixa det såklart)

Upp till toppen
Annons: