Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2870 ggr
Debattia
2012-06-09 23:22

Slagna katter !

Är intresserad av att höra era erfarenheter om ni har tagit hand om någon katt som blivit slagen eller ev  misshandlad på annat sätt. Hur betédde sig katten när den kom till er ? Såg ni det på kattens signaler att den blivit illa behandlad ??

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Tessen
2012-06-09 23:39
#1

Min katt som jag har hemma har blivit skjuten i sidan med luftgevär eller liknande. Veterinären tog ut några kulor ur hennes mage när hon kastrerades. Hon har fortf 2 kvar i ena bakbenet men dom stör henne inte och hon reagerar inte när man rör dom. Hon bedömdes vara ca 2 år då och inga täcken på att någonsin blivit omhändertagen.

Men hon var skygg, fräste om någon tog i henne, försökte någon lyfta henne så fräste hon och högg efter armarna. Första veckorna hon var hos mig så ville hon inte sova med mig i sängen utan hittade en skinnstol min mormor gjort om som stod i ett hörn som hon gjorde till sin sovplats. Men närhetsbehovet tog över så hon började lägga sig intill mig på soffan och lät mig klappa henne efter bara 2 veckor. Efter ca en månad gick hon att lyfta och bära omkring på, hon kom självmant upp och la sig i sängen hos mig och ville sova vid mina knän ungefär.

Nu när jag haft henne i snart 8 år är hon fortfarande lika gosig och vill alltid ha kärlek, mys och mat är något hon kn fixera vid i perioder och komma o "säga till" mig tt nu vill hon ha mer mat (hon får bara en viss mängd dietfoder som veterinären skrivit ut åt henne) så hon talar gärna om att nu skulle hon vilja ha lite mer mat.

Men nu vet jag inte vad jag skulle göra utan henne. När hon inte ligger på någon kudde och sover så är hon alltid i samma rum som mig. Alltid gosig och ibland lite busig. Hon är en hel underbar katt nu! Hon är dock fortfarande rädd för män och fräser när dom kommer genom dörren sen rusar hon in under sängen.

/T

Debattia
2012-06-10 17:28
#2

Tack för ett mycket bra svar !!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

catfoot
2012-06-11 09:43
#3

Men kan inte slagna katter bli kuvade å bara ligga å gömma sig, sen bara paralyserade när man rör dom ?

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Tessen
2012-06-11 11:02
#4

Den kan dom nog mycket väl bli. Men dom flesta återfår förtroendet om man bara ger dom tid och inte stressar dom. Dom är så mycket mer förlåtande än människor, bara dom får tid och ett hem där dom kan utvecklas i lugn och ro.

Sen finns det ju extremfall som inte går att rehabilitera, men så är det med alla djur och även människor , vissa går inte att rehabilitera efter att de blivit slagna/kränkta/allmänt dåligt behandlade.

/T

Debattia
2012-06-11 19:37
#5

Tack för svaren !! Hur blir dom som det aldrig går att rehabilitera då?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Tessen
2012-06-11 20:47
#6

Dom avlivas för det mesta för ingen vill ha en katt/hund dom inte kan gosa med och kanske till och med är aggressiv. Och människor som inte går att rehabilitera hamnar ofta i fängelse för olika brott mot andra människor.

/T

Annons:
Debattia
2012-06-11 23:08
#7

Alla katter vill ju inte gosa så därför behöver dom väl inte avlivas eller ?

Jag undrar om en tam katt som blivit slagen tittar extra mycket på en människas händer ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Tessen
2012-06-11 23:26
#8

Nej det hoppas jag att inte alla avlivas för. Men det är ju ofta väldigt svårt att omplacera dom. Som tur är så finns det ju några katthem med "No Kill"-policy så katterna får leva sina liv där ist om dom inte kan omplaceras.

Dom kan kanske fixera lite vid händerna innan dom börjar lita på personen helt. Har själv inte varit med om just det så kan inte säga säkert.

/T

MewTwo
2012-06-12 12:20
#9

Katter som misshandlats kan reagera helt olika, beroende på vilket slags trauma de utsatts för. Det är ju ett brett spektra av olika slags våld som kan ha skett: Slag med tillhyggen, med händerna, sparkar, saker som kastats på katten.

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att avgöra om t ex en riktigt skygg katt blivit utsatt för våld, eftersom hela dess naturliga beteende är avståndstagande för beröring.

Över lag är det svårt att läsa ut ett exakt "misshandlad katt typbeteende" vare sig det gäller tam eller halvtam heller - t o m katter som man vetat om kommit från hem där de blivit slagna och vanskötta har visat sig förbryllande tillgivna. Så kattens psyke är en svårläst bok!

Tama katter som misshandlats visar ibland ingenting "skyggt" utan istället en sorts apatisk likgiltighet som är väldigt kuslig, de liksom stänger av sig och blir stela och skälvande inför omild hantering, som om de bara vet att det kan bli värre! Sådant gör ont i hjärtat…

Andra katter har morrat åt fötter eller händer, men blivit hur keliga som helst när de insett att den här människans händer är snälla dock med ny reservation för nästa månniska, tills tilliten bekräftats också för denne.

Om du har en katt som är rädd just för händer, så måste det inte bero på misshandelstrauma heller - det kan räcka med att katten blivit uppskrämd t ex i samband med att lyftas eller stoppas i transportbur. Det sitter i och katten skyggar, hukar, drar sig undan alternativt fräser och slår till med tassen. Katten förknipppar händer med obehag helt enkelt.

Ibland kan ett handskyggt beteende komma av lite för häftig "fostran" också - att man handgripligen schasat ned katten från matbordet eller råkat dänga till den rent av misstag under lek. En sensitiv och känslig katt kan då vara orolig ett bra tag efter.

Vad man behöver göra, oavsett varför katten är rädd, är att göra sig "så ofarlig" som möjligt, vilket innebär hålla armar och händer intill kroppen (Inte vifta och sträcka sig fram), hålla sig så låg och liten som möjligt (Inte stå och luta sig över katten, utan sitta på huk/ligga ned så platt man kan) och röra sig lugnt och stillsamt, inte hastigt. Att återvinna en skrämd katts förtroende kan ta tid. Att prata mjukt och lågt med katten i lugn ton är viktigt - eller bara nynna/"spinn" tyst. Katter behöver inte allt vårt högljudda babbel, de är en tystlåten art. Lirka med gottis, kräv ingenting, ge katten tid att hitta sin egen form av förtroende!

catfoot
2012-06-12 22:40
#10

"Tama katter som misshandlats visar ibland ingenting "skyggt" utan istället en sorts apatisk likgiltighet som är väldigt kuslig, de liksom stänger av sig och blir stela och skälvande inför omild hantering, som om de bara vet att det kan bli värre! Sådant gör ont i hjärtat…"

Precis det jag tror tama katter blir Gråter

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Debattia
2012-06-14 01:02
#11

Den kissen jag tänker på är tam,men gömmer sig under ett täcke eller filt,ja vad den kommer åt när jag är närvarande.Jag kan lyfta på täcket och smeka den över rygg,bakom öron o.s.v. Den stannar kvar och ligger helt stilla, sen börjar den rulla, lägger sig på rygg o.s.v. men ska absolut ha täcket eller filten över sig annars blir den livrädd, den vågar inte vara utan.När jag går därifrån kommer den fram.Tycker det är ett märkligt förfarande av en tam katt….Skulle så gärna vilja komma underfund om varför och kunna hjälpa den på bästa sätt..

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Upp till toppen
Annons: