Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 7694 ggr
Tissetassarna
6/9/12, 4:09 PM

*INNE*Katt på rymmen GBG. Tussan - Västerkatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lagt in en länk till en pdf-fil med flyers (lappar i A6-format) som alla som bor i närheten kan skriva ut och sätta upp i närområdet. Hjälp Thereze som har svårt att åka runt!! Finns i inlägg längre ner /Kattassen

Tussan är ca 2 år gammal och är väldigt blyg och försiktig fröken men när man fått hennes förtroende så är hon en härlig kelfia!

Hon kom till oss med sina två döttrar, Semlan och Tigris samt sin stora kärlek Tussi!
Dessa var katter som funnits hos en kattsamalre och rykten om inavel fanns runt dessa katter, inget som dock styrkts.
Tussan var den av 4 katter som var frisk när hon kom till oss.

Den 28:e när jag går upp på morgonen så står balkongdörren öppen!
Min son på 4½ år satt i sitt rum och lekte.
Jag går in och frågar om han öppnat dörren och han svarar "ja, det var så varmt."

Just denna helg så skulle vi byta kattnät på balkongen och hade dagen innan tagit ner det för att sätta upp nytt denna dag.

Jag försöker få reda på alla katter och hittar alla utom två, Nanna och Tussan!
(Nanna hittades senare)

Jag drar på mej kläder och rusar ut, där sitter hon på parkeringsplatsen utanför vårat hus. Dock är hon såpass blyg för människor att hon springer när man kommer nära och självklart gjorde hon detta när jag försökte locka på henne.
Vi har vairt ute och kollat efter henne dagligen och ställer ut mat utanför huset som det äts av. Hon var inte kastrerad, ID märkt eller Vaccinerad vid incidenten. (detta beror på den enkla anledningen att de övriga tre katterna var sjuka som kom från samma ställe och de pengar och möjligheter vi haft gick åt detta först)

Hon försvann i Västra frölunda och håller till i västra järnbrott, runt pianogatan och dragspelsgatan.

Hon är polisanmäld försvunnen och lappar har satts upp (men dessa tas ner lika snabbt i vårat område)

Annons:
[stubbe]
6/9/12, 5:46 PM
#1

Ska vidarebefodra bilden till ett par som kan hålla ögonen öppna när de är förbi. I Frölunda, som på så många andra ställen, finns dessvärre knepiga matare som aldrig tar in katter för vidare hjälp utan ungar föds för att sedan gå under på olika sätt. Precis som de vuxna gör. Desto viktigare att hon hålls kvar på platsen utanför er och eftersom hon inte är vare sig kastr el märkt. Pengar och bristen på dessa kan ställa till det men det ställer till det värre när katten okastrerad försvinner. Om man inte har möjlighet av vilken anledning det än må vara att direkt kastrera är det viktigt att alltid säkra hemmet och dubbelkolla + låsa dörren till katternas rum om man har små barn som ju inte vore barn om de alltid själva skulle ha koll. Mata in i fastkedjad fälla är väl nästa steg om det inte redan görs. Är hon för rädd för att våga sig nära en vanlig fälla finns andra lösningar. Men ett regntätt krypin med mat i är det viktigt att ordna med så att hon kan få någon slags känsla av "hem" ute, för att minska risken att hon traskar vidare där det finns bättre skydd men sämre chanser att få hjälp in. Har ni material till koja eller möjlighet att låna en? En övertäckt bur kan man använda också som skydd. Om inte fälla fungerar såklart.. En fälla kan man ju också vid denna årstid täcka över med blad och annat för att få den att smälta in mer och på så sätt lura in katten lättare. Jag har tidigare pushat för åtelkamera och vikten av en sådan. Nu hade den varit till ypperlig hjälp för at veta om det är hon som äter i skålen. Om det är av intresse kan vi försöka ordna fram något som kan bli till en auktion för att bidra till ändamålet? Kameran skulle ni kunna dela på, ni och kvibergkatternas vänner som kanske också behöver en då o då. Ett råd: Lappa på Lidl upp mot ruddalen där många handlar och på torget. Zooaffären kan säkert upplåta plats för en lapp.

[stubbe]
6/9/12, 5:49 PM
#2

Kanske ni skulle ändra rubriken något så det framgår att hon är på rymmen.

[stubbe]
6/9/12, 6:29 PM
#3

Jättebra med rubrikändringen.

Roslyn
6/9/12, 7:48 PM
#4

Jag jobbar nonstop denna vecka (60tim) så jag kan först hjälpa till på tisdag med infångning. Det gäller att få in henne snabbt.

Kan någon anna tidigare (Stubbe du har ju både fälla och bil) så får vi väl lösa av varandra.

Thereze är hon så skygg att man måste ha bil för att vakta fällan eler kan man stå en bit ifrån?

[stubbe]
6/9/12, 8:38 PM
#5

Flyttat till annan kommun, så tyvärr. De som bor närmre, V-katten och andra frivilliga, kan förhoppningsvis lösa det med hjälp och stöd.

Tissetassarna
6/10/12, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tussan innan hon kom till oss

Annons:
Lena
6/10/12, 3:05 PM
#7

#6 Den lilla stumpan måste komma in! En sådan underbar kisse! Har ni sett henna något mera?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
6/11/12, 2:47 AM
#8

Jätebra råd #1 av stubbe! Följt upp? Och #4 Roslyns fråga?

Hur högt upp är den aktuella balkongen förresten? Kan det finnas risk att Tussan fått inre skador även om det inte syntes då hon, som sägs av TS, satt på parkeringsplatsen utanför huset efter hoppet/fallet från balkongen? Setts ngt mera sedan 28/5?

En så fin och vacker misse! Två år och okastrerad, hon lär vara dräktig nu…

Visst måste fina lilla stumpan komma in!

Puttar

Tissetassarna
6/11/12, 9:28 AM
#9

tussan är heltam mot människor hon litar på, on går fram och vill själv bli klappad mm då. men när det kommer till andra så sticker hon vid sjlva åsynen så jag tror att det ultimata hade varit att sitta antingen en väldigt bra bit ifrån eller i bil. Hon har percis samma flyktbeteende som Elvis.

lillmymlan
6/11/12, 10:52 AM
#10

Hur högt föll hon ifrån? Kan hon vara skadad?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tissetassarna
6/11/12, 10:59 AM
#11

Hon föll från 4:e våningen och kan med storsannolikhet vara skadad, dock inget som visats de gånger hon sprungit undan när vi sett henne

lillmymlan
6/11/12, 11:03 AM
#12

Snälla… finns det någon som kan hjälpa till och försöka få in henne?

Har du sett henne idag? Igår?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tissetassarna
6/11/12, 11:04 AM
#13

Har inte sett henne varken idag eller igår, men det matas utanför och vi hoppas att det är hon som äter, vi har även en matare i området som ev har sett henne vi ska ta kontkat idag.

Annons:
[stubbe]
6/11/12, 7:50 PM
#14

Hej!

Har ni lappat lidl o ställen där mkt folk rör sig? En liknande katt har setts nära musikvägen. Spårvagnshållplatser är också värdefulla att lappa på. Glöm inte bild på Tussan. Hittelön kan hjälpa till.

Problemen med att lappar försvinner finns alltid men trägen vinner. Lappa ihärdigt och ge er inte. Lägg i bevlådor om så krävs.

Tjatar vidare om åtelkamera. Ni skriver att ni ej vet vem som äter i skålen och att hon inte setts på ett tag nu. En kamera man sätter ut vid skålen ger er svaret. Borde vara högintressant. Varför inte akut be om att få låna en av Gbgs katthjälp som har flera sådana. Om de lånar ut. Förklara att er katt ramlat från hög höjd och kan vara svårt skadad.

Tissetassarna
6/11/12, 7:55 PM
#15

ska genast ut och kolla musikvägen, vet at flera katter finns där

[stubbe]
6/11/12, 10:57 PM
#16

Du bör lappa från hållplatsen musikvägen upp till ruddalen, det var därimellan en liknande katt sågs. Du passerar då även Lidl där jag vet att minst en matare brukar handla då och då. Kameran jag nu nämnt flera ggr, funderat på att använda en sån?

[sarasvati]
6/12/12, 2:39 AM
#17

Hur såg det ut på Musikvägen då #15?

Fortsatta goda råd från stubbe! Svar!? Kameran? Man kan inte bara hoppas ju. Stackars Tussan, kanske svårt skadad, och dödsförskräckt. Ensam, rädd och ont i natten. Det är vidrigt.

Och din balkong är väl innätad nu - igen? Lag på det, helt enkelt. Finns ju katter kvar i lgh eller hur. Och småbarn.

Tissetassarna
6/12/12, 6:57 AM
#18

Balkongen är nätat, nu med hönsnät då vi har plåtfasad och då vi inte kan fästa vanligt nät i sidorna och det har lämnat glipor, nu är det dock ett stabilt nät som går in på själva balkongen och lämnar inga möjligheter för katt att ta sej ut.

Ang kamera så är det nog hopplöst att fråga gbg katthjälp i detta då många där som har ett personligt agg mot västerkatten då vi även hjälper utsatta omplaceringskatter.

Musikvägen var väldigt tom på katter, det var kallt igår. ska dit en sväng idag igen.

kattassen
6/12/12, 9:01 AM
#19

Vi har också frågat olika personer (inkl GKH) flera gånger om vi skulle kunna få låna en åtelkamera men det har inte gått. En bra åtelkamera kostar flera tusen kronor och jag kan väl förstå om man inte vill låna ut för att sätta upp den obevakad på icke säkra ställen. I nuläget har vare sig Västerkatten eller Kvibergskatterna ekonomi att lägga på annat än katternas vård. Vilket jag antar att alla förstått i och med den senaste tidens nödrop.

Bra idé men - resurserna räcker inte just nu.

#1 Stubbe - din åtelkamera skulle vi ju fått låna vilket inte blev så. Kanske du kan låna ut den till Västerkatten istället?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[stubbe]
6/12/12, 10:27 AM
#20

Kattassen, kameran skulle ni fått lånat efter att den kom tillbaka från ett annat ställe dit den var utlånad, har tidigare skrivit om det i pm och i ngn tråd men det har tydligen gått förbi. Annars SJÄLVKLART att den hade lånats ut. Vi har ju hjälp er mycket på annat sätt så att hjälpa har aldrig varit ett problem. Den är alltså ännu ej tillbaka. Jag har också senast i lördags erbjudit er båda föreningar/företag att hjälpa er att införskaffa en egen kamera ni hade kunnat dela på. Men ingen respons, så då får det väl vara. Insamling även för åtelkamera borde vara att prioritera nu när det är som det är. Hur folk väljer att stötta och vad är ju upp till var och en. Sen är det lappar, annons och dörrknackningar som är vettigt att ta tag i en mer omfattande grad när området är såpass stort som det tussan samt även lucifer kan befinna sig i. Påkalla allmänheten på alla möjliga sätt. Troligast är att hon befinner sig närmare där hon försvann så hoppas ni fått ordnat koja som skydd.

Annons:
kattassen
6/12/12, 10:46 AM
#21

#20 Jag vet anledningen vilket vi diskuterat innan, men tänkte kanske att den var tillbaka nu och kunde använts i Frölunda.

Vi prioriterar inte att köpa åtelkamera i nuläget. Vad Västerkatten vill göra får hon bestämma, men vi kommer inte att införskaffa något ihop i alla fall.

Er hjälp är inte glömd Glad, ifall det lät så ber jag om ursäkt!Skäms

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[stubbe]
6/12/12, 11:08 AM
#22

Nej då ingen fara! :-) Västerkatten har enligt min tolkning av deras tystnad inget intresse av vår hjälp till en kamera. Hoppas ändå att de då på annat sätt väljer att försöka införskaffa en. Kameran har hjälpt många katter på alla möjliga platser. Har för mig att StefanE i någon tråd har tipsat om en billigare men ändå fungerande kamera. Den vi har är dyr men en investering värd varje krona då den räddar liv och upptäcker sånt man annars kan missa. Nattetid är det smart att den kan både filma och ta foton, även andra inställningar finns. Lätthanterlig dessutom.

kattassen
6/12/12, 12:38 PM
#23

#22 Jag har tidigare kikat på några sajter och hittat ett par stycken som verkar intressanta. Dock tycker jag att skall man ändå lägga pengar på en sådan kan det lika gärna vara en av bättre kvalitet som då blir lite dyrare.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[stubbe]
6/12/12, 6:20 PM
#24

Vill förtydliga att kameran inte hade inneburit någon kostnad för föreningen. Jag hade iaf inte kunnat tacka nej till den hjälpen utan varit glad för all hjälp i ett utsatt läge. Antar annars att man har läget under kontroll.

Tog en vända förbi närområdet, området i sig och Lidl idag på väg hem från jobbet men såg inga lappar. Är hon alltså lokaliserad?? Hemskt dåligt av ägaren annars. Vad ger det för signaler till andra OM man som förening inte lägger ner mer kraft, särskilt när det kan röra sig om en mycket svårt skadad katt. Är en katt som ramlar ner från en balkong på hög höjd mindre värd än något annat väsen? Hoppas ni tar er mer tid för båda rymlingarna. Lycka till

Tissetassarna
6/12/12, 7:48 PM
#25

Jag vet inte om det nått fram till dej stubbe att jag är ensam i detta med Tussi och även har 2 barn att ta hand om och ta hänsyn till, just nu finns det inga pengar till bläck i skrivaren då jag saknar 8000kr på mitt konto denna månaden. så kan inte skriva ut lappar om tussi när det knappt finns pengar till blöjor för min minsta.

Jag har gått rundor, ringt polis, veterinär och satt annons på blocket, även pratat med mataren i området som skall hjälpa till.
Åtelkamera hade väl varit en bra ide men vet inte vart den ska sättas då vi inte vet exakt vart musik som hon kan ha synts?

den kan inte heller ligga synligt då risken för stöld är stor i detta område.

Just idag har jag haft mer fokus på att hjälpa Embla, Tussi och Lucifer.

kattassen
6/12/12, 8:38 PM
#26

Sådär!

Nu har jag gjort flyers (lappar i A6-format) som man sätter i trappuppgångar och lägger i brevlådor. Nu vet jag att det är mycket höghus runt omkring så det är ju omöjligt att lägga i alla folks brevlådor men ni som har möjlighet att hjälpa Thereze att skriva ut ett gäng - gör det och åk ut och lappa!! Sätt upp i busskurer och affärer!

(Jag drar själv ut ett större antal i morgon och postar till Thereze)

EDIT: Filen är i PDF-format och finns i ny version i #33

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[eskils]
6/12/12, 10:50 PM
#27

Stackars Tussan, säkert skadad efter fall från fjärde våningen. Hoppas många hjälper till att spana efter henne, så att ni hittar henne fort!! Håller till i Västra Järnbrott tydligen.

Annons:
Roslyn
6/12/12, 11:49 PM
#28

Kanonbra Maria!

Kan åka dit imorgon efter jag varit hos Lucifers med fällan och sätta upp lite lappar. Svartvita tyvärr.

Dock har jag ju ingen fälla till övers om hon blir synlig om inte nu Lucifer går in fort. och den blir ledig igen.

[sarasvati]
6/13/12, 12:21 AM
#29

#26 Superbra kattassen!!! (När nu bläck saknas på andra håll…:-(

Kan också hjälpa till att lappa fr imorgon em. Svartvitt laser hos mig också tyvärr, men kan nog få hjälp av granne med färg (fast först fr onsdag kväll/ torsdag morgon).

#28 Superbra Roslyn också! Är väl föga troligt att fälla blir aktuell imorgon för Tussan tyvärr. Hoppas på Lucifer!

Tissetassarna
6/13/12, 1:29 AM
#30

Tack för all hjälp och allt stöd, jag hade gärna dragit igågn en "kvällsvandring" i morådet där hon synts till, dock vill jag helst inte göra detta själv med barnen, så om någon vill mötas upp och göra detta med mej så hör gärna av er!

[sarasvati]
6/13/12, 3:22 AM
#31

Kvällsvandring i grupp rörande en skygg katt låter som en dålig idé.

Du kan aldrig få hjälp med barnvakt själv?

kattassen
6/13/12, 7:43 AM
#32

Ni som har svartvit skrivare kanska kan skriva färgerna på katten så man vet hur den ser ut. Så folk inte tror att det är en svartvit kattFlört

Det är ju en liten sköldpaddaSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
6/13/12, 8:47 AM
#33

Ser att jag fick fel adress på lapparna i #26. Står Södra Dragspelsvägen istället för Södra Dragspelsgatan.

Här är en ny variant!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
6/13/12, 9:48 AM
#34

Tussan är inte skygg, hon är blyg. hon är van vid människor och bott inne hela sitt liv men är nervös bland nytt folk. Barnvakt är otroligt svårt för mej att få.

oavsett om jag fått barnvakt så hade jag fortfarande inte gått i de områderna själv på kvällarna.
Jag tänke om kanske 1 eller 2 kunde hjälpa mej att spana. inte en hel drös med mäninskor.

Annons:
Katthemsmatten
6/13/12, 10:51 AM
#35

Snälla, sluta kritisera Thereze så förtvivlat angående barnvakt osv. Har ni själva barn + man med hjärnskakning? Tänk i de banorna innan ni kritiserar. Dessutom, inte alla har ett stort socialt nätverk med mor- och farföräldrar som ställer upp i tid och otid med barnvakt och transport. Thereze har inte ens körkort och bil utan tar sig runt med buss och med barnvagn så fort hon ska någonstans. Det gäller även när hon ska med katterna till veterinären.

Bor du i Göteborgstrakten, hjälp henne praktiskt! Själv bor jag utanför Stockholm och kan därför av förklarliga skäl inte vara till praktiskt hjälp. Försöker däremot att samla ihop till ett bidrag här och där för att hjälpa till.

Allt som skett har kanske inte varit helt väl genomtänkt, men det är Thereze så väl medveten om. Läs hennes trådar så märker ni det. Kan inte ett antal katthjälpare i göteborgsområdet gå samman för att lösa det här? I gengäld kommer ni säkert att få mer hjälp från andra också.

Samarbete - bästa sättet att åstadkomma så väl små som stora underverk.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
6/13/12, 11:00 AM
#36

Nu ligger ett brev på posten till dig Thereze med 100 A6-lappar och 20 A5-lappar i färg som du kan gå runt under dagtid och sätta upp och dela ut.

Förena lite nytta med motion kanske Skrattande

Naturligtvis finns vi tillhands med fälla mm. i mån av möjlighet kombinerat med jobb och andra insatser som ex. det vi hållit på med i Lucas-ärendet.

Frölunda är tyvärr inte nästgårds för vår del Rynkar på näsan men vi gör så gott vi kan. Vi är ju inte så många som är ute på fältet här i stan.

Kvibergskatternas Vänner

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
6/13/12, 8:51 PM
#37

Tussan sågs senast igår vid hållplatsen vid musikvägen, har just nu väkt mina 2 söner, packat på dem kläder, gjort iordning en bur och ska precis ge oss ut. Önska oss lycka till!!!

[stubbe]
6/13/12, 8:56 PM
#38

V-katten, under kebabstället alldeles vid musikvägen brukar katter matas. Kolla om det står skålar där. Du frågade i tidigare inlägg var en kamera kunde ställas. Tänkte vid matskålen utanför er, för där matar ni väl och någon äter? Men ni visste ej vem el vilka.

[sarasvati]
6/13/12, 9:19 PM
#39

#37 lycka till! Glad

Lappade idag 18.30-19.30 (med kattassens utmärkta flyers - fick med ändringen, bra! - dock svart-vitt; skrivit dit pälsfärgen för hand) vid Musikvägens hållplats, mot och vid Lidl samt uppemot Ruddalen. Allt enl stubbes råd. Helt nytt område för mig. Kändes stort, ödsligt och lite hopplöst. Tog det området (med spårvagn 1:an fr Linnégatan, har inte heller bil el körkort) eftersom jag antar att tissetassarna lappar i egna närområdet. En ensam äldre dam kom fram och beklagade vid ett tillfälle. Hon hade sett en liknande katt i sitt område, med halsband, Så det var inte Tussan. Kändes gott med intresset dock.

Säkert kommer lapparna att plockas ned ganska snart (satte en just under skylen "affischering förbjuden" upptäckte jag för sent, strunt samma). Vore bättre med färg också, så det är bara att fortsätta lappa. OM INTE OM, det lyckas att få in henne nu! Glad

Ja tissetassarna, detta är ett jätteområde. Och massor av trafik. Förlåt att jag bråkar med dig också - frustrationer som pyser ut, alldeles onödigt i nuläget.

ÖNSKAR ALL LYCKA TILL IKVÄLL!!

[stubbe]
6/13/12, 9:33 PM
#40

Lappa närområdet är förstås allra allra viktigast men områdena kring viktiga att inte glömma. Så toppen att det lappats. Tussan är den gladaste för den hjälpen förstås! Det kan vara svårt att få in henne i bur förmodar man. Lokaliseras hon kan man ju få henne att stanna vid platsen med hjälp av mat och sätta dit en fälla. Vet man var hon är kan man jobba på resten med planering och effektivitet. Hon får ju inte skrämmas iväg längre i onödan. Hoppas ni ser henne och att fler ringer på efterlysningen.

[stubbe]
6/13/12, 10:12 PM
#41

Ang kritik (fanns ngt inlägg om det och att den var orättvis) finns det också befogad sådan och den ska naturligvis få framföras, dock i god ton. Har man inte tid och det är jobbigt privat vilket man förstår att så är fallet här, då måste man snabbt be om hjälp i en såpass allvarlig situation med det som behövs eftersom man är ansvarig för ett litet liv som annars är utlämnad. Här i ett stökigare område. Får man trots nödrop ingen hjälp får man dessvärre ta tag i det själv även om det kan vara tungt. Ofta brukar man ändå få hjälp, bara man ber om den. När varje sekund är viktig är det synd att det dröjer med hjälpen. I allvarligare händelser kan inte hjälp dröja, inte när katten kan riskera vara svårt lidande. Jag hoppas och önskar att det ordnar sig i privatlivet och att du kan få hjälp med skjuts och liknande framöver, vilket underlättar ert arbete. Kämpa på lilla Tussan. Vi önskar alla att du visste hur många som vill dig väl och att du kom in hel och oskadd. Lycka till ikväll V-katten med att få syn på tjejen!

Annons:
Tissetassarna
6/13/12, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42
Tissetassarna
6/13/12, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Annonsen som informatören sett satt på hpllplatsen musikvägen TACK sarasvati

Tissetassarna
6/13/12, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En skadad skata, ett spår att katter fannsi i närheten då den var placerad vid en dörr.

Durambulansen kontaktades och Skatan fick följa med oss hem tills dom kunde hämta stackarn!

Tissetassarna
6/13/12, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Inte lång bort låg en sköldpadda under en bil, jamandes varnande åt en förbistrykande hankatt.

Detta var dock inte tussi =(

nu är klockan 22:40, vi har varit hemma i 15 min och pojkarna sussar gott!

kattassen
6/13/12, 10:40 PM
#46

Folk ser katter överallt men tror aldrig att de är hemlösa. En katt har alltid en ägare och är i princip "bara" ute på en liten promenad i gemene mans ögon. Bara ett tränat öga kopplar att en katt inte är på "rätt spår". Det gör att folk reagerar inte förrän de ser en lapp på entréer, busskurer osv. - "Ja just det! En sådan katt såg jag ju i går…"

Blocket, nätet i övrigt är jättebra men sorterar bort "gemene man". Inte många som sitter och skummar annonser för att se om det ev. finns en katt att leta efter i sitt område. Men tvärtom funkar bra. Det gäller att sticka efterlysningen under näsan på folk så brukar det vaknas;-)

Tror inte att det var rätt katt i kväll efter en sen rapport men det är ju jättebra att folk hör av sig!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[sarasvati]
6/13/12, 11:01 PM
#47

#41 Den kritik som framförs - dvs av kritiken ;-) - i #35 av katthemsmatte är helt klart inte riktad mot dig. Din har alltid varit befogad och mycket konstruktiv. Fortsätt med det skulle jag säga.

#43 tacka kattassen!

Resten. Nej var mest rädd för mer el mindre illvilliga busringningar. Det verkar det ju inte ha varit fallet iaf. … Jo bra att folk hör av sig men hela detta område känns helt ruskigt märkligt att en blyg, troligen skadad, katt skulle uppehålla sig i. Oerhört mycket trafik runt omkring också.

Så Thereze, imorgon då du får kattassens försändelse med flyers, ut och lappa i närområdet!!

Lägg också in en efterlysning med foto under "bortsprungna" på Göteborgs Kattshjälps hemsida, www.goteborgskatthjalp.com. En hel del kattintresserade i Göteborgsområdet tittar där (om än inte, förstås, gemene man). Det kostar inget. Och skadar inte.

Oh ja, kämpa på lilla Tussan! Önskar också du kunde veta hur många vi är som vill dig väl. Du måste må så oerhört dåligt just nu, kurande under en buske eller en husgrund, ensam, rädd, kall och hungrig - om du alls är vid liv - medan andra, och resten av oss snart, sussar gott. Skam.

Sabbekatt
6/13/12, 11:16 PM
#48

#42. Du har söta "medspanare", Thereze Glad.

Annons:
Tissetassarna
6/13/12, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Här sågs Tussan senast, lappar kommer upp imrogon i området

[sarasvati]
6/14/12, 12:09 AM
#50

#49 Du menar att där sågs senast en katt som någon tycker liknar Tussan, eller hur?

Jättebra med fler lappar imorgon.

Tissetassarna
6/14/12, 12:33 AM
#51

denna källan är dock väldigt säker på sin sak och ska själv ut och hjälpa till att leta, detta är inte där jag var idag.(fick sms ikväll) Håller tummarna!

[stubbe]
6/14/12, 5:14 PM
#52

Lapparna som sänts hem till dig av snälla kattassen, är de upp nu?? Närområdet måste lappas noga och kontinuerligt om de rivs ner.

[stubbe]
6/14/12, 5:17 PM
#53

Tips. Kolla regelbundet med hjälp av tonfisk som lockar fram, under de byggnader där katten kan ha gömt sig under. Finns ett par vid er som kan vara Tussans tillhåll.

Tissetassarna
6/14/12, 7:14 PM
#54

Jag är hemma med 39 graders feber idag men skall ut så fort febern lägger sej om det blir inatt eller efter helgen vet jag inte, Killen ska lappa imorgon då han är på konsert idag.
Vi har även ett par som hjälper oss leta som bor i det området hon setts.

tonfisk är standard när jag letar katt och byggplats mm är undersökt.

Roslyn
6/14/12, 8:11 PM
#55

Satte upp några lappar i färg vid Frölunda Torg i morse efter jobbet ,men hann inte mer denna gång.

Kan lördag nästa gång.

Snälla göteborgare, här kan ni göra en god insats och hjälpa till att sätta upp, lägga i brevlådor.. Kika på kartan i inlägg ovan.

Hit går att åka buss om man ej har körkort.

Mvh Anette

Annons:
Tissetassarna
6/14/12, 8:52 PM
#56
[stubbe]
6/14/12, 8:52 PM
#57

Härligt Roslyn. Puttar upp för fler hjälpsamma! V-katten, kan ni inte lägga ut ett nödrop om lappningshjälp på facebook och er hemsida? Och pusha mer för det här på hittekatter, att ni behöver praktisk hjälp när det krisar ihop sig. Inte lätt att veta att du är sjuk och inte kan lappa och leta. Bra du meddelat det nu. Fast varför så sent…(redigerat bort en onödig mening)

[stubbe]
6/14/12, 8:57 PM
#58

Hann läsa att Tussan kommit hem innan jag drog mig ur. Tack och lov att det slutade väl. Hoppas hon mår bra? Puss på Tussan-nosen. Vem eller vilka som än lyckades få in henne så är de dagens största hjältar för oss!

Tissetassarna
6/14/12, 8:59 PM
#59

Maria och Suz fick in henne aldeles utanför oss, av ren slump så satt hon på en sten utanför, konstigt att grannar inte reagerat då jag knackat dörr i vårat hus.

[stubbe]
6/14/12, 9:05 PM
#60

De är ju helt underbara som åkt dit och lyckats få in lilla tjejen, på ett kick! Underbart!!

kattassen
6/14/12, 9:54 PM
#61

Snabbaste utryckningen hittillsSkrattande

Parkerade bilen utanför bostaden på S.Dragspelsgatan, gick en sväng runt huset. Suz säger - där är hon ju!

Hämtar droptrapen - väntar 5 minuter. Katt i fälla.

Mission completedSkrattande

Nu kaffe och tårta. Krya på dig Thereze!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

lillmymlan
6/14/12, 10:16 PM
#62

Hurra att tösen är inne igen

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
brutt
6/14/12, 10:40 PM
#63

61. Vilken tur katten hade som satt sej fullt synlig på en sten just då när ni kom till adressen och gick runt huset.Katter som kommit ut genom en olyckshändelse och inte känner igen omgiviningen brukar nog inte ge sej iväg långt från platsen i första taget.Särskilt inte om det finns mat och vatten utsatt. Men det var tur att ingenting skrämt henne från platsen.

Så bra jobbat välförtjänt med kaffet och tårtan.Glad

kattassen
6/14/12, 10:43 PM
#64

#63 Nej det är vår erfarenhet också. De håller sig oftast hyfsat nära. Ibland skall man ha lite tur ocksåFlört.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Roslyn
6/14/12, 10:57 PM
#65

Åh puss på både Maria o Suz o Tussan förstås. Skrattande Ska personligen göra en tårta till er i sommar. Änglar.

Hur var det med tösen? Verkar hon skadad på något sätt?

Kram Anette

[sarasvati]
6/14/12, 10:58 PM
#66

"INNE" Jisses vilken underbar ny rubrik. Tack igen Kvibergskatterna!! Kyss

Och Tussan mår bra? Fysiskt och psykiskt? Hon har ju faktiskt varit borta i dryga 14 dgr, sedan 28/5. Med ett fall från 4:e våningen.Och hon är okastrerad. Hålla ett öga på om inte är dräktig iaf nu då?

Nospussar till tösen. Vilket underverk!

kattassen
6/14/12, 11:02 PM
#67

#65 #66 Det får Thereze svara på. Vi såg henne skutta runt ganska obehindrat så där fanns inget synligt brutet. Inte heller någon konstig gång/rörelse. Hade hon fått inre skador eller blödningar är det nog tveksam om hon överlevt 17 dagar utomhus. Det var naturligtvis inte läge att undersöka en skygg katt utomhus utan det som gällde var snabbt in från fälla till transport och upp i varma goa lägenheten med mat och filt som väntade.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
6/14/12, 11:03 PM
#68

Grattis till er alla - och kanske mest till Tussan som fattat att man stannar vid maten :-) Precis som ni skriver, de går inte långt de första dygnen. Speciellt inte om ägarna är ute med mat, något hemifrån och lock och pock. Tur ni kom i rätt stund med hjälp åt Thereze. Dagens Ros!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
6/14/12, 11:10 PM
#69

#68 Nej fast vi är ändå imponerade över att hon hållit sig där i 17 dagar… (eller kanske kommit tillbaka efter en liten vandring - vem vet)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
anebit
6/14/12, 11:26 PM
#70

Härligt att kissen är inne efter 17 dagar..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[stubbe]
6/14/12, 11:46 PM
#71

På 17 dagar kan mycket hända så tack och lov var hon kvar. Och har nu fått komma in tack vare Marias och Suz utryckning. Tårta och kaffe är ni definitivt värda.

Tissetassarna
6/15/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

tussan vet mycket väl att när barnen äter kakor så får man mumsiga smulor!

Josefa
6/15/12, 8:16 PM
#73

Är Tussan kastrerad? Annars är det nog hög tid.

[sarasvati]
6/15/12, 11:55 PM
#74

#73 Nej Tussan är inte kastrerad har det informerats om tidigare. Det är därför jag menar (i #66) att ett öga bär hållas på eventuell dräktighet efter 17 dagars bortsprunget uteliv, för eventuell tidig abort och/eller kastrering.

Ett veterinärbesök för Tussans del är väl aldrig fel nu? Vet inte om dräktighet kan konstateras så tidigt dock - det får kunnigare uttala sig om. Saknas pengar till detta förstår jag. Så pm:a mig gärna för en riktad insats = för veterinärbesök och kastrering för just Tussan  - om och när hon är i skick för det senare - vill jag gärna bidra med.

(Det var ruskigt att kolla in i Tussans ögon hela tiden under lappuppklistrandet i Västra Frölunda. Hon såg så tillitsfull och bedjande på mig, på fotot. Och då var fotot ändå hämtat från misärhemmet. Jätteglad att hon är återfunnen i till synes gott skick!!! Låt det fortsätta så.)

#72 Fina bilder! Tussan ser ut att vara i gott skick, underbart!, inte ens (särskilt) avmagrad? Men som sagt, vetbesök och kontroll av dräktighet vore bra. Samt kastrering. Men för det senare bör hon verkligen vara i hyfsat bra skick. Och kunna bli väl omhändertagen efteråt. Utan störningar, från andra katter eller småbarn. Hur söta de än är, övriga katter och småbarn.

Nej, här hemma hos mig är det inte riktigt bra heller …

[sarasvati]
6/16/12, 1:39 AM
#75

tissetassarna, när du har möjlighet att svara (även i denna tråd), trots din egen svåra sjukdom/förkylning - är du intresserad av ekonomisk hjälp för vetbesök med koll av ev dräktighet och kastrering av Tussan?

Hur mår Tussan nu tycker du? Kan vara läge för kastrering, tror du? Eller är Tussan fortfarande för svag för detta, efter fall från balkong och 17 dagar utomhus? Vill inte riskera Tussans hälsa på minsta vis. Men om du tror att Tussan orkar med det (självklart efter konsulterande med veterinär), och om du tror att du kan ta hand om Tussan efter ev kastrering. Och om du orkar svara?

Tissetassarna
6/16/12, 10:05 AM
#76

Ekonomiskhjälp är alltid en stor tröst!

Tussan mår toppen, hon är kelig och pigg, något avmagrad men det är inte konstigt. Hon har varit mer social nu än innan.

Annons:
[sarasvati]
6/17/12, 12:15 AM
#77

#76 jovisst det förstår jag, att ekonomisk hjälp alltid är en tröst ;-) men vill ha det mer specifikt än så. Förlåt men ja, är nojig, och har svårt att lita - alldeles som du själv kanske - på "någon".

Oroar du dig inte alls för eventuell dräktighet? Är det ingen här som oroar sig för det? Känns som onödigt jobbigt för Tussan och en absolut omöjlighet för västerkatten att ta hand om ytterligare en dräktig katt med ytterligare en kull ungar också.

Finns inga planer för kastrering då? Varför inte isf? Har jag missuppfattat någonting? Inget pm heller.

Reser bort för en vecka om några dagar och vore så fint att få veta ngt mera konkret för att eventuellt kunna bidra ekonomiskt till Tussan. Till just Tussan. Just nu.

Alexej
6/17/12, 9:06 AM
#78

#77 och Västerkatten. Bestäm en tid nu hos veterinären för att kolla katten och att den samtidigt blir kastrerad. En ny avmaskning skadar nog inte heller. Lite mer samarbete….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tissetassarna
6/17/12, 10:53 AM
#79

#77 allt framgår inte på hittekatter då vi använder oss mestadels av facebook, där har vi iallfall skrivit såhär den 15/6:

"tussan är hemma nu, ligger i 39grader feber men ska kontakta yvonne (jourhemmet) imorgon, dock vill jag ha tussan till vet innan vi flyttar på henne för att säkerställa att hon inte är skadad och så att hon kan bli kastrerad."

Vi hade dock en deadline på våra veterinär räkningar hos våran vet som är skrivet i västerkattens insamlingstråd, och med allt runt Lucas så har vi inte betalat av våra fakturor hos dem. vilket innebär att just nu får vi inte ta fler katter på faktura är de som är bokade, kastreringen på Missy kan dock inte bytas ut då även hon ev är dräktig samt har en begynnande ögoninflamation.

Så JA ekonomisk hjälp för tussan hade varit otroligt godhjärtat och hjälpt oss otroligt mycket Sarasvati! Så fort jag har pengar på kontot för Kastrering IDmärking och Vacination så bokas tiden omgående. om du inte vill skicka över pengar kan jag boka en tid och du kan möta upp mej hos vet och betala där?
det är en kostnad på 981kr - 1018kr beroende på vem som jobbar.

Lena
6/17/12, 10:53 AM
#80

Men det är väl meningen att Tussan ska kastreras. Det gör ju alltid Västerkatten med sina katter. Det förutsätter jag kommer att ske även i detta fall. Tror inte ni behöver oroa er på den punkten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
6/18/12, 1:04 AM
#81

#79 "Så fort jag har pengar på kontot för kastrering IDmärkning och vaccination…" - för Tussan alltså (bra pris där!), om jag sänder över pengar? Det var mer den försäkringen jag ville ha. Reser som sagt själv bort tisdag och blir borta åtminstone en vecka. Kan inte "möta upp" under denna tid. Och nu sägs (i annan västerkatten-tråd) att det är stopp hos veterinären pga obetalda räkningar. Men det gäller på faktura då, endast? Samtidigt finns ju inte heller ngn tid inbokad för Tussan?

Instämmer f ö om Missy - "då även hon är eventuellt dräktig", som det sägs. Bra där!

#80 Javisst är väl det meningen att Tussan ska kastreras? "Det gör ju alltid Västerkatten med sina katter." Har blandade erfarenheter av av vad västerkatten "alltid" gör (fast bara utifrån denna sajt, är inte på facebook; ser kanske annorlunda ut där). Men ok då, slutar oroa mig på den punkten.

Och då det inte funnits några planer för Tussan alls hitintills, antar jag att inget kommer att ske inom den närmaste veckan i vilket fall. Jätteglad att hon mår bra!

Tissetassarna
6/18/12, 1:20 AM
#82

Du får välja själv hur du vill göra för tussans Donation men om du inte kan möta upp så är det ju smidigast att du sätter in det på vårat hittekattskonto och märket donationen "tussan"

Det stämmer som Lena säger, vi kastrerar ALLTID katter över 6 månader om de inte år så långt dräktiga att vi anser det olämpligt vilket tussan inte är.Vi id märker och vaccinerar även våra katter samt avmaskar och ser till ytterligatre vård som kan behövas, tex skabb eller skador.
jag har 4 olika veterinärkliniker jag kan använda mej av varar 3 finnsi rimligt avstånd, vet jag barra en dag då pengarna finns på kontot kan jag ordna en tid, tidigast onsdag dock eftersom jag har 4 andra vetbesök imorgon.

Veterinären har bara satt stopp för d vi tar på faktura, inte det som vi kan betala direkt.

Men PMa mej om när du fört över pengar så bokar jag tid omgående, (vilket jag kan göra mellan 8-22 varje vardag)

[sarasvati]
6/18/12, 2:17 AM
#83

Tack för infon #82. Jo det är klart att jag får "välja själv". Är måhända den enda med valmöjligheter här … Tussan är alltså inte långtgående dräktig då, eller dräktig alls?; och långt över 6 månader. Kort och gott. Ni kastrerar inte "ALLTID". Och ger inte alltid vård. Ni kastrerar och ger vård då det finns pengar till det. Och möjlighet till transport. Det är helt begripligt, men bör sägas. Inte sopas under mattan.

Skriver här när jag är tillbaka (v 26) - läser utvecklingen först förstås - så får vi se hur läget ser ut då. Ledsen, litar inte riktigt på det hela.

(Hoppas att delar inte måste redigeras bort här. Det är inte menat som personangrepp. Det är ett faktum att att jag inte litar på det hela. Och inte alldeles utan underlag.)

Lycka till med alla missarna!! Uppriktigt!

Annons:
Tissetassarna
6/18/12, 2:25 AM
#84

Nja riktigt så är det inte, vi tar ju på faktura när pengar inte finns, men självklart finns det en gräns, men vi kastrerar ALLTID katterna frågan är bara om när det blir, de ev dräktiga katterna prioriteras ju självklart.
möjlighet till transport är bara en önskan, oftast så åker jag kollektivt med  barn och burar.
i lucas fall vilket var fårat första som jag verkligen inte kunde åka var annorlunda och har fått mej att tänka i andra barnor, vid behov av akut transport så finns nu djurambulansen till använding.
Även försäkringar på alla katter är på g och då kan vi alltid ge vård och få på faktura. 

Vi har aldrig  nekat en sjuk katt vård.

tussan är troligtvis dräktig i ca 3:e veckan

[sarasvati]
6/26/12, 1:17 AM
#85

Det är alltså denna info, i #84,  jag hänvisar till i annan tråd.

Tussan är alltså dräktig? Den infon fanns inte här då jag senast läste #84. (Kan ju ha lagts in inom en timme efteråt.)

Och Tussan ska alltså enligt annan tråd kastreras i morgon, dvs 26 juni. (Tussan fick vänta lite, då annan katt prioriterades - enligt samma annan tråd - trots Tussans dräktighet?)

Trist röra här. Har försökt uppmana till enskilda trådar för enskilda katter inom Västerkatten men det verkar hopplöst. Det skulle dock hjälpa katterna. Vilket är huvudsaken.

Lycka till Tussan vännen! Kyss

Tissetassarna
6/26/12, 7:15 AM
#86

Vi började med enskilda trådar men det verkade bli lite mycket trådar för folk. Denna tråden hadlade ju om Tussan på rymmen och eftersom hon är inne ansåg jag inte att fortsättning här var logiskt.

Tissetassarna
6/26/12, 7:18 AM
#87

Jag har skrivit troligtvis dräktig i 3 veckan då man hade börjat se förändringar på spenarna, inget som är konstaterat

[sarasvati]
6/29/12, 1:10 AM
#88

Jovisst. kan bli förvirrat med olika trådar också. Och jovisst handlade denna om Tussan på rymmen. Men i västerkattens allmänna insamlingstråd fanns Tussan inte med alls (som en katt som väntade på vetbesök och kastrering etc etc) så då gick jag in och härjade här (bl a).

Hur som, i ngn tråd står att Tussan skulle kastreras igår eller idag. Korrekt? Och vid kastreringen har väl kunnat konstateras om hon faktiskt var dräktig eller inte. Korrekt? ÄR Tussan kastrerad och ok nu? Eller inte?

Ber uppriktigt om ursäkt om jag rör till det och inte hittar rätt i trådarna. Vill här bara höra om Tussan. Har ju utlovat ekonomiskt hjälp, riktad. Och vill väldigt gärna veta vad som skett med och hur läget är med Tussan.

Hoppas väl! Glad

Tissetassarna
6/29/12, 1:13 AM
#89

Tussan skulle in för kastrering i förrgår men fick skjutas upp av ett mer akut ärende då embla fick åka in för akut kejsarsnitt, Tussan ska in på kastrering på måndag då jag de två senaste dagarna fått sitta hemma för att se till så att lilla Mattias överlever.

[sarasvati]
7/2/12, 12:26 AM
#90

Ledsen över lilla Mattias som inte klarade sig. Liten kämpe. Gråter

OK då inväntar vi måndag. Hoppas allt går väl. Tummar och tassar till Tussan! Kyss

Annons:
Tissetassarna
7/27/12, 6:01 PM
#91

Tussan är helt underbar och go, en riktigt social kisse som vill ha så lite katter omkring sej som möjlig och så mycket uppmärksamhet från människor som bara går!
Hon spinner bara man nuddar henne och trampar och har sej i knät.

nu letar Tussan efter ett hem, där hon kan få den tid hon förtjänar, då att dela tiden med 9 andra katter samt en sambo och två barn inte är det optimala för henne!

Lena
7/28/12, 9:07 AM
#92

#91 Hur gick det med hennes kastrering sedan?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
7/28/12, 11:33 AM
#93

Ser i insamlingstråden att Tussan blivit kastrerad. Var hon dräktig?

Tissetassarna
7/28/12, 7:27 PM
#94

Tussan är kastrerad, idmärkt och fullvaccinerad, hon hade inga skador eller problem och var inte dräktig!

Katthemsmatten
7/28/12, 10:15 PM
#95

Vad skönt att hon inte var dräktig!! Bra att hon nu är helt "åtgärdad". Hoppas, hoppas att hon snart får ett alldeles eget för alltid hem!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
7/29/12, 9:26 AM
#96

#94 Det var skönt att höra! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: