Annons:
Etikettkattens-status
Läst 10251 ggr
majvi
2012-06-08 20:04

No kill - hur då?

1.TNR-program för förvildade katter

2.Hög volym, lågkostnadskastreringprogram

3.Räddningsgrupper

4.Jourhem

5.Omfattande adoptionsprogram

6.Få folk att behålla katterna.

7.medicinska och beteendeprogram

8.PR,Synas i samhället

9.Voluntärer

10.Förebyggande arbete

11 Chef för djurkontroll med hjärta på rätta stället

6,7.10  tolkar jag som utbildning, kanske med hjälptelefon eller internetsida där man kan ställa frågor om kattens beetende,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
2012-06-08 20:52
#1

Låter ju som mycket kreativa idéer! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2012-06-10 19:01
#2

Det är idéer som fungerar.

http://www.no-killnews.com/

Jag trodde att den viktigaste punkten för attminska avlivningarna var att kastrera mera men det är faktiskt punkt 11 som är viktigast, vilken chef för djurkontroll man har.

Det finns en del som "vet" att det kommer inte att fungera och vill inte prova något nytt. På youtube finns en video där en kattunge avlivas och personalen inklusive chefen skrattar.Utanför stod räddningsgrupper, men de fick inte hjälpa.

En person hade fått avliva många kattungar en dag och frågade om de inte kunde jobba med fosterhem istället.Nästa dag hade en person till anställts för att de skulle kunna avliva i snabbare takt.

Allegany county fick ny chef ,utbildade sig själva i no kill ekvationen och gick från 15% levande djur som lämnade djurhemmet till över 90 %..

Det finns flera andra djurhem som har gått från att döda nästan all till att bli no kill på kort tid,andra har klarat det på något år.På flera ställen har man t.ex förut inte brytt sig om att jobba med adoptioner.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2012-10-07 15:11
#3

Människor skapade problemet med hemlösa katter och det är människor som ska lösa det.Och vi kan lösa det om bara viljan finns

http://youtu.be/p0cfXMzvHHo

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2012-10-07 17:12
#4

Tack för bra input!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2012-10-07 20:14
#5

Förresten där jag skrev chef för djurkontrollen punkt 11 kan det här i Sverige innebära länsstyrelsen,styrelse i en förening etc

Jag har läst om flera fall i USA där de har gått från att döda nästan alla djur som kommer in till att rädda de flesta bara genom att byta föreståndare(eller vad det heter)på djurhemmet.Ändringen har skett snabbt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2012-10-08 10:00
#6

Puttar!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
majvi
2012-10-08 19:43
#7

"No Kill hem kan vara offentliga eller privata, som drivs av ett humane society eller en kommunal regering. Men ASPCA och andra har vilselett människor genom att påstå att "En no-kill hem kan verkligen inte ha en öppen antagnings politik. De måste begränsa sitt intag om man vill ta in djur och adoptera ut dem utan att döda dem ", och genom att antyda det att" öppen antagning "är bättre. Detta är falskt. Inget NoKill skydd kan ha antingen "begränsad antagning" eller "öppen antagning." No Kill innebär inte att inga räddningsbara djur dödas, ungefär 95% av alla intag. Och det finns gott om no Kill hem för att att bevisa det.

Däremot har en "öppen antagning" skydd inte, och bör inte, vara en öppen dörr till avlivning av djur. Att använda termen "öppen antagning" för "kill shelter" är vilseledande eftersom de är stängda för människor som älskar djur. De är stängda för människor som kanske har förlorat sitt arbete eller förlorat sina hem men inte vill att deras djur ska dö. De är stängda för goda samariter som tycker djur men inte vill döda dem. De är stängda för djurälskare som vill hjälpa till att rädda liv, men som inte kommer inte att vara tysta inför onödigt dödande. Och så de vänder ryggen motde ssa människor och deras djur.

Det är också ironiskt att no kill är så insnärjd i sina så kallade "öppen dörr" filosofi att de är blinda för alla förebyggande åtgärder som kan begränsa antalet djur som kommer in genom dessa dörrar, genom sällskapsdjur lojalitetsprogram eller öka antalet djur som adopteras genom omfattande marknadsföring och placering. Men även om ASPCA var ärlig (de är inte), "öppen dörr" betyder inte "mänskligare" när slutresultatet är massmord."

Nathan J. Winograd

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2012-10-09 20:05
#8

Det blev fel i slutet

"Det är också ironiskt att kill shelter är så insnärjd i sin så kallade "öppen dörr" filosofi att de är blinda för alla förebyggande åtgärder som kan begränsa antalet djur som kommer in genom dessa dörrar, genom rådgivningsprogram för sällskapsdjur eller öka antalet djur som adopteras genom omfattande marknadsföring och placering. Men även om ASPCA var ärliga (det är de inte), "öppen dörr" betyder inte"mänskligare" när slutresultatet är massmord."

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2013-05-04 10:08
#9

Idag är över 90 communities som representerar cirka 300 städer över hela Amerika som räddar 90%-99% av djuren.

I linken finns en lista över djurhem med öppen antagning.

http://www.nokilladvocacycenter.org/shelter-reform/success/

De klarar av att ta emot djuren utan att döda dem något som sågs som en omöjlighet när no kill rörelsen startade.

Vid undersökningar är det 80% av amerikanarna som inte vill att djuren ska dödas.Får de veta att den förvildade kattfamiljen kommer att dödas om den lämnas in på ett djurhem väljer de gärna ett annat alternativ där familjen får leva.

Information är mycket viktig och det underlättar om man kan kastrera katterna gratis eller till låg kostnad, sen får de vara kvar hos den amerikanska familjen i en del fall som TNR-katter.

Bara viljan finns kan man uträtta "det omöjliga"

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2013-05-04 10:24
#10

#9 Vid undersökningar är det 80% av amerikanarna som inte vill att djuren ska dödas.

Var är de 80% då? Skulle alla 80% kastrera sina katter och tar en hemlös till skulle det inte finnas hemlösa katter. Ingen vill att ett djur ska dödas men vad gör de konkret mot det?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
2013-05-05 09:36
#11

 80 % av amerikanarna har kastrerat sina katter.Det kan vara mindre på en del håll och mer på andra håll.Om de ID-märks också vet jag inte men det är inte alltid det kollas upp på djurhem där katterna dödas.Det förekommer att folk har hittat sin katt på djurhemmet men har kommit sent på dagen och får återkomma dagen därpå för det är papper som måste fixas,tidigt på morgonen nästa dag har katten avlivats.

Det är faktiskt likadant i både USA och Sverige de flesta vill inte att katter ska dödas och skulle alla med den inställningen ta in en hemlös katt skulle det inte finnas några hemlösa katter.Både i Sverige och i USA finns det de som inte vet att det finns hemlösa katter eller att många friska djur dödas på djurhemmen.

När jag var aktiv i en förening var det många som tyckte att självklart måste vi ta in den och den katten men när det kom till kritan tyckte de flesta att någon annan skulle göra det.Det är säkert en del i USA som tycker likadant.

Jag har skrivit vad som görs för att katterna inte ska dödas i det första inlägget.När det gäller PR och  att synas i samhället gör de videor på youtube, springer maraton i katt-tröjor är med i tv och radio m.m..Det är väl mest lokal-tv och radio men ändå.Jag minns inte vad sjukdomen heter men det var en kattunge som gick som om den var full, h*n visades på tv och hade snart 100 intressenter som ville adoptera henne.Det var en sjukdom som katten inte lider av och var frisk för övrigt.

Skulle de stora organisationerna PETA,ASPCA,  HSUS tillsammans göra en kampanj för att folk skulle adoptera katter och stödja TNR skulle snart problemet med hemlösa katter vara löst i USA.Då räknar jag inte med TNR-kolonierna som hemlösa katter.

De som får jobben på djurhemmen är inte alla gånger djurvänner, de kunde lika gärna jobba på ett slakteri,andra vill hjälpa djuren men har chefen en annan inställning vågar de inte göra något annat än att döda djuren för att få behålla jobbet.En del vill visa sin makt och i många fall har djur dödats fast det finns räddningsgrupper som har hem åt dem eller ägare.

Jag tror att i punkt 6 Att få folk att behålla katterna ingår det att leta rätt på ägare.Ett  av no kill djurhemmen hittar ägare till närmare 50% av hundarna och 20-30% av katterna annars ligger väl siffran på runt 10%

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2013-05-05 12:39
#12

Undrar hur många som kastrerar sina katter i Sverige? Finns det någon siffra på det?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-05-05 21:26
#13

Jag läste att mindre än 60% av alla katter i USA är kastrerade. Men det är nog svårt att ange rätt siffror. I Tyskland tror man att 80% av alla katter är kastrerade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
majvi
2013-07-28 11:06
#14

Jag gömde visst posta detta

http://www.alleycat.org/document.doc?id=240

82% av de ägda katterna i USA är kastrerade men endast 2% av förvildade katter och hittekatter är kastrerade.Nu är siffrorna en del år gamla och det jobbas mycket med TNR, nya kattföreningar startar- men kanske också andra slutar.Förhoppningsvis är fler katter som lever ute kastrerade där nu.

Jag vet inte hur många som kastrerar sina katter i Sverige men vi har inte lågkostnadskliniker för kastrering eller lagar om kastrering, det skulle inte förvåna mig om vi ligger mycket sämre till än Tyskland och USA.

Vad jag egentligen ville posta här var no kill konferensen i USA Jag tycker att den inger hopp för framtiden och idag.

http://www.nathanwinograd.com/?page_id=166

I USA är chefen för djurhemmet mycket viktig för no kill framgången.

I Sverige kan vi jämföra det med vilka som jobbar på länstyrelsens lokala avdelningar.En del vill samarbeta med kattföreningar för djurens bästa och andra dödar hellre djuren.

Vill eller kan man inte ha katten kvar i USA kan man lämna in den till ett djurhem med öppen antagning och där förs det statistik över hur många katter som t.ex. dödas.

I Sverige dödas friska eller behandlingsbara katter hos veterinären, skjuts både av privatpersoner och personer från myndigheten, en del katter dödas säkert på olagliga sätt.Vi har ingen koll på hur många som dödas.

Vi har bara siffran 100.000 eller fler hemlösa katter när vi argumenterar med de som tycker att det inte kan skada att just de tar en kull på sin katt.Men vi vet inte hur många ägda friska katter som dödas årligen

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2013-07-28 11:10
#15

Tack Majvi för att du uppdaterar oss i dessa viktiga frågor och i vad som händer ute i världen. Det ger oss som sagt hopp inför framtiden. 

Ja det skulle vara intressant med svenska siffror vad gäller kastrering?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-07-29 01:18
#16

Bra Majvi!

Var det inte så att Lst VG efterfrågat experthjälp från hittekattsfolk för att förbättra djurskyddet? "Konstruktiva förslag" tror jag de benämnde saken. Här har vi en utmärkt lista, att jobba vidare med.

Nr 11 är ju viktigt här - dvs länsstyrelsens ledning. Liksom nr 2, kastreringsprogram, lågkostnad - med stöd av lst. Och självklart nr 1, TNR - med stöd av lst.

majvi
2013-08-30 15:38
#17

2006 hade de stora problem med förvildade katter i Fairfax county. TNR-program startades, folk som ringde om katter fick information om TNR och fick lära sig hur man fångar i katterna för att sedan ta dem till kiniken för kastrering.För att sedan ta hem katterna och släppa ut dem på bakgårdarna eller var nukatterna fångades

2013

  • Fairfax County, Va. – Fairfax County was one of the first shelters in the Washington, D.C. area to begin a TNR program. Almost 3,000 cats have gone through the program since its inception in 2008. Conference attendees will hear all about the program’s remarkable results. This spring, during the height of kitten season, the shelter had no kittens for the first time ever.  

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2013-10-19 17:42
#18

Samtidigt  som no kill rörelsen tog fart i USA började också  G2Z, getting to zero i Australien att utvecklas.

The following list shows how the 11 No Kill strategies are included in the 4 G2Z structures:

G2Z 1. Community Desexing Clinic and 2. Shelter Clinic help achieve:

1. TNR Program

2. High volume low cost desexing

G2Z 3. A Rehoming Centre incorporates:

3. Rescue groups

4. Foster carers

5. Comprehensive Adoption Programs

6. Pet Retention

7. Medical and Behaviour Prevention & Rehabilitation

9. Volunteers

11. A compassionate director (see the 3 key principles of G2Z)

G2Z 4. Community Education, Legislation and Support Programs include:

8. Public relations/community involvement

10. Proactive redemptions e.g. Animal Management Officers returning animals to their owners and providing advice and support rather than impounding

Oberoende av varandra har no kill i USA och getting to zero i Australien kommit på vad som är viktigt för att rädda katters liv.

En skillnad mellan dom nu är att No kill säger att det finns hem åt alla katter-det gäller bara att nå ut till dem.I G2Z tycker man att det inte är realistiskt nu, men det är fullt möjligt i framtiden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2013-12-14 17:23
#19

puttar

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2013-12-15 19:36
#20

Jag såg en video på youtube-för ett tag sedan där några sa att de följde alla 11 punkterna men djurhemmet hade inte blivit no kill för det.Men efter att ha varit på Nathan Winograds föreläsning insåg de att de hade inte gjort tillräckligt, de kunde göra så mycket mer.

Ta t.ex adoptionsprogram, man kan ha öppet några dagar i veckan ej kvällar  eller så kan man ha öppet alla dagar i veckan och då på tider de flesta kan komma.Ligger djurhemmet i utkanten av staden dit folk har svårt att ta sig kan man visa upp katter i djuraffärer.

Här är en berättelse om hur man gick från att döda de flesta av djuren till No Kill i det här fallet genom att de fick en ny chef..Nathan Winograd

http://www.examiner.com/article/i-was-there-one-volunteer-s-view-of-a-shelter-s-transition-to-no-kill

Det finns fortfarande djurhem som jobbar på det viset som hon skriver om i början.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Katthemsmatten
2013-12-16 10:02
#21

Jag kanske har missförstått något, men hur kan man hjälpa katter om man inte har ett adopitonsprogram? Man kan ju bara ha X antal katter i sin vård och sedan tar det stopp. Utan privatpersoner som adopterar katterna kan man inte hjälpa särskilt många katter vare sig på kort eller lång sikt. Att ha öppet vid tider som gör att folk kan besöka katthemmet för att söka efter en ny familjemedlem är för mig en av hörnstenarna när det gäller att hjälpa katter. En katt ut = en ny katt som kan få komma in. Dessutom, den summan man tar för en adopterad katt bör i möjligaste mån täcka kostnaderna för kastration och vaccination så att man hela tiden har en grundsumma för kommande katter. I övrigt krävs mycket påhittighet och arbete för att se till att det finns medel för vård, mat, sand, el, tvättmedel, osv, osv i all oändlighet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2013-12-17 20:05
#22

#21 Adoptionsprogram ingår alltid i No kill ekvationen. Men de kan se olika ut. Som jag skrev kan man ha öppet mer eller mindre,likaså kan man göra mer eller mindre PR för djurhemmet. Allla adopterar ut djur men de som har bra öppet-tider och ser till att synas bra adopterar ut fler

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2013-12-18 12:38
#23

#22 OK. Då är jag med i hur du menade. Bra öppettider och möjlighet att komma och titta förutsättningslöst utan att känna ett tvång att adoptera tycker jag är bra. Även om det slutar med att man inte skaffar katt har man nått ett gott syfte, eftersom man då inte riskerar att en katt kommer i retur om folk haft gott om tid att fundera över sitt val. Det gäller att vara medveten om att man skaffat en familjemedlem som (förhoppningsvis) kommer att leva mycket länge.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-12-28 11:49
#24

Det där med tid och att undvika impulshandlingar tror jag är en viktigt bit. Något som ibland glöms bort av vissa organisationer där kvantitet går före kvalitet. Man blir liksom fartblind i sin iver att rädda så många som möjligt. Som jag ser det blir det då ett feltänk.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-01-25 11:28
#25

Det här med att synas i samhället kan man jämföra med djurägare som säger att de har gjort allt för att hitta ett nytt hem till djuren och så har de bara frågat en kompis. Det räcker inte att sätta upp en lapp på en anslagstavla på ett ställe utan man får försöka vara så kreativ som möjligt. Kan det finnas radio, tv program man kan vara med i och prata om hemlösa katter? Finns det några andra tillställningar där man kan vara med? Det gäller att både visa att det finns hemlösa katter nu som behöver hjälp och att man själv kan öka antalet hemlösa katter i framtiden genom att ta en kull på sin fina katt. Hittar man som man tycker bra hem åt alla kattungarna är det inte säkert att katten får ett bra liv hela sitt liv där. Vi behöver visa att många av de hemlösa katterna är tama-fast ibland har de varit ute länge-det tyder på att de har blivit övergivna, rymt, ägarna kan ha dött etc Jag tycker att det är många som gör skillnad på vanliga katter, "katthemskatter" och förvildade katter när det egentligen kan vara fråga om en kull med kattungar med samma uppväxt som går olika öden till mötes.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-02-09 12:23
#26

http://www.youtube.com/watch?v=r8i3iRUpYxk&list=PLBC94447ED020B8A7&feature=share Föredraget är uppdelat i 12 delar och jag har fritt översatt en del av innehållet.Adoptionstider hoppade jag över, det har vi skrivit om tidigare i tråden .Fokusera på positiva saker .Ta bort jag -vi - kan inte därför att..det kommer inte att fungera här för att.. fokusera på det ni kan göra, fundera ut lösningar istället för ursäkter Släpp taget om det förflutna Säg inte att det har vi redan gjort och det fungerade inte, idag kan det vara andra omständigheter som gör att det går bra. Var extra vänlig mot de som kommer in och vill donera något Istället föratt säga du kan ställa det det där borta, säg tack så mycket, din gåva betyder väldigt mycket för djuren, låt mig ställa det där borta Ibland kan det bli så många undantag från reglerna så det kan vara bättre att ha riktlinjer Håll inte fast vid det gamla, var inte rädd för förändringar Ibland har man motgångar och det är svårt men var beslutsam och ge inte upp En nyckelfaktor är vilka personer man har med sig och få bort fel personer-de som fokuserar på det negativa fosterhem är viktiga och att att ta bra hand om de som vill adoptera Marknadsföring är viktig, tidningar,radio,tv, facebook, twitter, blog, video på youtube eller annat ställe Fråga personligen, öga mot öga om tex man vill ha hjälp av en affär att sälja kalendrar el dyl Gör det festligt,något för familjen , klä ut personalen, var kreativ Gör det lilla extra Grow.learn, improve….väx, lär, förbättra. "Storhet är inte en funktion av förhållanden storhet visar sig till stor de vara en fråga om medvetet val och disciplin"

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-02-14 20:28
#27

År 2007 tog Nevada Humane Society in 54 röda katter från en djursamlare Vid en traditionell djurhem brukar djur från sådana hushåll oftast dödas,då chefen för djurhemmet brukar hävda att det finns helt enkelt inget val eftersom det finns för många djur till de alltför få hem som finns . Tack och lov , är NHS inte ett" traditionell "djurhem. Som med de 11 andra fallen av kattsamlare som djurhemmet har hanterat efter de har anammat No Kill filosofi , resulterade kreativ verksamhet riktad till allmänheten i kärleksfulla , nya hem för alla djur. Ingen dödades . Dessutom skördade djurhemmet frukterna från en tacksam allmänheten också. Folket i Reno var så rörda av " The Great Orange Cat Rescue " och donerade till djurhemmet som snabbt fick ihop till alla de pengar som det behövdes för att täcka sjukvård för katterna. och de flesta av det kom från personer som aldrig hade donerat till djurhemmet tidigare. En man som älskade röda katter var så rörd över vad de gjorde att han donerade 5000$ bara för att säga , " Tack. " Om ett djurhem gör bra saker för djur , berättar för folk om det och sedan ber om deras hjälp , då kommer folk att ge det . Nathan J Winograd

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
2014-02-16 13:46
#28

#27 Tack för att du uppdaterar oss i No-Kill-policyn båda i vad det innebär och hur det fungerar i praktiken. Vi behöver alla goda exempel vi kan komma över för att vända skeppet på rätt köl i vårt land som ligger lite i civilisationens utkant.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-03-15 14:59
#29

Här är exempel på att TNR fungerar

http://www.alleycat.org/page.aspx?pid=1612

Slutsatser:

TNR kan stabilisera stora  kattkolonier snabbt, ofta på bara ett år.

Kattkolonier som genomgår  TNR minskar i storlek, medan kolonier som är kvar okastrerade ökar i storlek.

Även om  man inte kan kastrera varje  katt  på en gång, kan du göra en skillnad genom att kastrera så många som möjligt.

TNR tillåter katter att leva ut sina naturliga,  friska liv i sina utomhus hem, och kan på sikt minska kolonier till noll genom intag av socialiserade katter och kattungar och naturlig avgång.

Att fånga och döda katter skapar ett vakuum och antalet nya katter ökar snabbt. TNR är den enda effektiva metoden för att stabilisera och på sikt minska vilda kattkolonier, även för stora, långvariga kolonier

När samhällen  går ihop för att stödja TNR  skyddas katterna och kolonier stabiliseras effektivt.

När folk lära sig att TNR program är positivt både för katter och samhällen får programmen brett stöd och medborgare i samhället är mer villiga att ställa upp som voluntär eller donera för att stödja programmen

TNR-program  stabiliserar på ett effektivt sätt  kattkolonier och minskar dem i storlek över tid-från små  voluntärstödda grupper   till storskaliga, stadsomfattande TNR-program

Storskaliga, vetenskapliga studier visar att TNR konsekvent minskar kolonins storlek.

Även i storskaliga TNR-program som sträcker sig över flera postnummerområden, kolonier och bostadsområden, reducerar TNR effektivt kolonins storlek över hela linjen.

En av kolonierna som är med är den i San Francisco viken,de gör väldigt bra videos

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-03-22 08:47
#30

Det är tre steg för att driva ett framgångsrikt No Kill skydd : 1 . Gör bra saker för djur , 2 . Berätta för människor om det, och 3 . Be om deras hjälp . För ett antal år sedan när jag drev djurhemmet i Tompkins County NY , kom det in dussintals försummade katter från ett smutsigt hem , varav fem var blinda . Några av deras ögon var så infekterad att de måste avlägsnas kirurgiskt för att rädda livet på katterna . Vi döpte en av de äldre till Justine Vi gick ut till till allmänheten , i form av Justine´s önskan för ett hem Justine . "Vad innebär det att vara älskvärd ? Vad gör oss värda medkänsla? Dessa är de frågor jag funderar på medan jag väntar på att någon ska hitta mig älskvärd. Jag är inte ute efter någon filosofi, jag söker något verkligt ,konkret . För mig är det ett kärleksfullt hem . Jag är blind . jag fick också att ha ett öga bortopererat . Mitt förra hem tog inte hand om mig och jag förlorade min syn. Men jag är mycket älskvärd och precis lika värd medkänsla som de hundratals små kattungar som blir adopterade på en dag , medan jag sitter och väntar … och väntar … och väntar . " Responsen var överväldigande . Inte bara blev Justine och hennes fyra blinda bröder och systrar adopterade på eftermiddagen , vi fick också in tillräckligt med pengar för att betala för all veterinärvård . Justines fall var inte en isolerad företeelse Samma år , beslagtogs 59 hundar från en BYB Varje hund hade medicinska problem : Ruttna tänder , blindhet , neurologiska skador eller tumörer . Ännu en gång , gick vi ut till allmänheten och bad om hjälp . Ännu en gång , hittades det hem åt alla , bland annat Foxfire , en nio -årig blind hund , som hade levt i en bur hela sitt liv . Det är en tragisk sanning att det alltid kommer att finnas en del människor som inte lever upp till sitt ansvar för djur . Men den stora majoriteten gör det. De allra flesta människor älskar djur och kommer att hjälpa dig att hjälpa djur om du ger dem möjlighet att göra det . Vi har aldrig använt " oansvariga ägare " som en ursäkt för att döda , för det är vad det skulle ha varit : en ursäkt . I själva verket kunde vi inte ha gjort det utan allmänhetens hjälp. Varje gång vi vädjade till allmänheten om hjälp så fick vi det. Det finns tillräckligt med kärlek och medkänsla för djur i varje samhälle för att övervinna ansvarslöshet av de få . Kom ihåg detta : för lite över ett decennium sedan , fanns det inte ett enda djurhem som räddade uppemot 99 % av djuren . Idag gör hundratals städer över hela Amerika det. Det är framsteg . Och det är goda nyheter ! En No Kill nation är inom räckhåll och den är inom räckhåll på grund av människor , människor som bryr sig väldigt mycket. https://www.facebook.com/nathanwinograd Nathan Winograd skriver om sina erfarenheter i USA men jag tror att det är likadant här. Det är bara det att katter dödas här utan att man ens försöker hitta nya hem åt dem. Allmänheten vet inget eller om det står någon notis i tidningen om att omhändertagna katter ska avlivas tror de att de är sjuka så de måste avlivas pga det.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-03-22 10:29
#31

#30 Mycket tänkvärt som Nathan Winograd beskriver där. 

Förändring går inte över en natt men det går om man bara är envis och metodisk. I Sverige har vi knappt börjat ännu. Därför inte så konstigt att människor i gemen inte förstår vad det där med No-Kill handlar om. Det gör inte dessa kollegor inom hittekattsbranschen heller som är emot allt vad No-Kill heter. Min teori är att dessa känner sig hotade på något sätt och därför går i baklås och ser No-Kill och även TNR som ett rött skynke.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-03-23 11:02
#32

#31 Det beror på vilken befattning man har. För sergeant Karl Bailey tog det kanske ett par minuter att införa No kill Det skulle omorganiseras så polismyndigheten skulle ha hand det statliga djurhemmet och Sgt Baieys chef tyckte att han skulle passa som chef där. Den enda kvalifikationen som han hade var att han var djurälskare, men han tackade ja till befattningen på det villkoret att det skulle vara No kill och bättre lokaler. Så fort han började jobbet omvandlades gaskammaren till foderförråd och dödandet avskaffades. Han läste en massa på nätet om hur man sköter djurhem och om No kill. Han lärde sig bl.a att det var viktigt med adoption, räddningsgrupper,kastreringsgrupper, fosterhem och voluntärer När folk fick reda på att djurhemmet hade blivit No kill ökade volunärerna. Under det första året han var chef räddades 98% av djuren. Det finns mer att läsa här http://www.nathanwinograd.com/?p=8861 Han nämnde förresten också för politikerna att det går inte att gå tillbaks till dödandet igen då kommer djurvännerna att bli rasande.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-04-21 11:06
#33

Det har blivit så förutsägbar som solen stiger i öst att när jag lägger upp något som rör djur på min Facebook-sida , kommer flera personer alltid svara genom att skriva " Folk borde kastrera sina husdjur ! " Kastrera  har blivit  en slogan av djurskyddsrörelsen, det har blivit en magisk form l som kan fixa alla skador , varje fel och  rädda alla sällskapsdjur . Men kan kastrering leva upp till allt detta prat ? Det gör det inte .

Innan jag går vidare och framkalla slaganfall , låt mig påtala det uppenbara :kastrering är viktigt och jag påstår inte något annat . Det är en kärna i No Kill ekvation , och när jag var ansvarig för djurhem , utförde vi en hel del av det . I ett av dessa djurhen , gjorde vi 10.000 operationer per år , 84 % av dem var gratis .

Men … kastreringar ignorerar behoven hos de djur som redan finns  , lämnar dem utan skydd mot dödandet av något slag .  Jag har skrivit om personal som misshandlar de djur de är tänkta att ta hand om - som när sadistisk personal satte en mamma katt , hennes kattunge och en tvättbjörn i gaskammaren  för att  se dem slåss - oundviklighet kommer någon att skriva att " människor ska kastrera sina djur . " När jag skriver om djurhem som dödar djur trots  att räddningsgrupper  står redo, villiga att rädda dessa djur - som tre fjärdedelar av alla djurräddare möter i New York State -kommer flera att göra detsamma . Likaså när jag skriver inlägg om djurhem som  dödar trots att burarna står tomma , vägrar att låta volontärer flaskmata moderllösa kattungar , de dödar djur om och om igen  , jag hör att anledningen till  att detta har hänt är ett misslyckande  i att kastrera och att det enda sättet att stoppa dessa tragedier är att främja fler kastreringar . Detta är en grov förenkling . I sanning , i vart och ett av dessa fall , är det för att det djurhemschefen beslutat att tillåta att djur skadas eller dödas i stället for att vara human genom  att avskeda grym och kränkande personal , genom att man kan främja  att arbeta med räddningsgrupper, och genom att tillhandahålla vård till djur som behöver det .

Att fortsätta att reducera allt till ett misslyckande att kastrera är precis vad djurhemschefer och de stora, nationella grupper som bekämpar No Kill vill att  djuraktivisteratt  skagöra : peka finger , skylla på att andra  bär skulden  utom på de som faktiskt utför dödande . De som älskar djur måste sluta ge dem lyxen  .Djuren  behöver inte försvinna från jorden innan vi kan göra rätt mot dem . I stället bör vi  kräva att de som vi betalar för att ta hand om hemlösa djur med vår skatt och filantropiska dollar ger dem vård , vänlighet , och ett kärleksfullt hem som är deras födslorätt .

http://www.nathanwinograd.com/?page_id=166&paged=2

Jag har också läst om veterinärer som kastrerar för brinnande livet år efter år men ser bara en liten skillnad i hemlösa katter eller dödade katter

Kastrering är mycket viktigt , men de andra punkterna i no kill programmet är också viktiga.

Med det vill jag säga att det är jättebra med en stor och informativ kastreringskampanj men jag skulle  också gärna se stora kompanjer för att få folk att adoptera mer, vara jourhem, hjälpa de katter som redan finns

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2014-04-22 13:07
#34

#33 Det de som skriver 'kastrera' menar är att om alla som ägde en katt verkligen kastrerade den så skulle det minska tillflödet av katter som behöver nya hem och därmed per definition tar en plats som en hemlös kanske kunde få. Självfallet är det inte någon som tror att det är den enda lösningen. 

Det krävs en hel del arbete för att höja kattens status, för där ligger mycket av problematiken när det gäller våra hemlösa katter. Hur situationen ser ut i NY State kan jag inte uttala mig om, men det låter väldigt oroväckande om djurhemmen har personer anställda som är sadistiskt lagda. Den erfarenhet jag har från ett hund- och kattstall i Collier county, FL, är definitivt inte den som du har från NY. 

Svekatt är en organisation som mycket aktivt arbetar för att höja kattens status och för alla katters rätt till ett gott liv. De föreningar som är medlemmar där förbinder sig att arbeta efter en No-kill policy och (flertalet) tar också emot skygga/utefödda katter för att habituera dem och omplacera till egna hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
carlas
2014-04-26 02:30
#35

#34 Du har alldeles rätt i vad du skriver om Svekatt, och annat - men tror inte att det är majvis poäng med inlägg #33.

Poängen är snarare just detta (och här korrigerar jag efter svenska förhållanden):

**Att fortsätta att reducera allt till ett misslyckande att kastrera är precis vad djurskyddsmyndigheter och andra grupper som bekämpar No-kill vill att vi djuraktivister ska göra : peka finger, skylla på andra, utom på dem som faktiskt bemyndigar och utför dödandet. De som älskar djur måste sluta att ge dem den lyxen. …
**

Kastrering är en kärna i No-kill ekvation men de andra punkterna i No-kill programmet är också viktiga.

Med risk för att vara övertydlig, för självfallet säger ingen inom No-kill-rörelsen ngt annat. Men visst känner vi alla till utsagan att "folk borde kastrera sina husdjur" som ett argument MOT kampen för att få myndighetssverige inom det s k djurskyddet att använda våra skattepengar till ngt annat än massavlivningar av redan existerande, övergivna och utefödda, katter. Och det kan aldrig bidra till att höja kattens status. Heller.

Därför är inlägg #33 värdefullt och tänkvärt.

[[eskils_]]
2014-04-26 12:58
#36

#33-#35 Håller med!

I stället bör vi  kräva att de som vi betalar för att ta hand om hemlösa djur med vår skatt och filantropiska dollar ger dem vård , vänlighet , och ett kärleksfullt hem som är deras födslorätt .

majvi
2014-04-26 16:00
#37

Jag fick inte till det med annat typsnitt eller så men jag tänkte att det skulle framgå ändå  i inlägg 33 när jag postade en länk till Nathan Winograds blogg att det ovanför länken kommer från hans blogg, det är hans ord och jag håller med honom.

Jag är Michael Jackson fan och började skriva om katter på ett stort fanforum för en del år sedan , jag har velat informera om katternas situation i hela världen och har då läst en hel del om olika saker.Jag har postat videos med gråtande djurhemspersonal som snyftar fram att de är tvungen att kastrera katterna för att oansvariga ägare inte kastrerar sina katter.

Sen har jag läst annat, om räddningsgrupper som står utanför och kan ta katter men personalen dödar dem ändå eller låter en som kunde ta kattmamman + alla 5 ungar att välja en.Det påminner om t.ex. Vargökatterna.Eller katten som var försvunnen några dagar .pappan i familjen hittade honom på katthemmet men det var stängningsdags och han fick inte ta med katten utan skulle komma tillbaks nästa dag.Nästa morgon dödades katten då det inte hade informerats att ägaren skulle komma.Tydligen är det inte ett enstaka fall.

Det finns inte No kill på alla platser än, men de är på frammarsch

Ska man ta hand om en stor kattkoloni- som inte kan vara kvar där katternas livstid-och har pengar till kastreringar m.m. men inte har plats för alla på katthem eller jourhem där är jag absolut för att man kastrerar alla och sedan tar in när det finns plats.Istället för att ta in kastrera de katterna vänta på att katterna ska adopteras ut innan andra katter kan tas in och kastreras.

Tar man en kull på sin katt kan de kattungarna/katterna ta platser som kattungar till en fd hemlös katt kunde få. Men en adoptionsklar katt tar också upp plats på katthem och i jourhem.

Förr eller senare brukar det hittas rätta hussar och mattar till katterna men med mer adoptionskampanjer skulle den matchningen kunna gå snabbare. Det ska vara självklart för många fler att om man vill ha en katt/kattunge ska man välja att adoptera i första hand.Vi måste få bort den där stämpeln att alla katter på katthem är osociala som inte alla vill ha."Folk vill ha en vanlig katt och inte en katthemskatt" har jag läst ganska ofta .

Väljer folk att adoptera katter i första hand kan det bli svårare för de som låter sina katter få ungar att hitta hem till dem.Det finns risk för att en del dumpar kattungarna-det händer ju redan idag-men det kan finns andra som jobbar för att hitta hem åt alla, kanske behåller några,men sen kastrerar katten för det var för jobbigt att hitta hem åt dem.Sen kanske det också sprids hur jobbigt det var och får andra att avstå från att ta en kull och kastrera katten istället.

Man kan ha en lag om att utegående katter ska kastreras,men bl.a i Kalifornien finns en lag om att katter(eller andra djur) inte får dödas om det finns tomma burar eller om en räddningsgrupp kan ta dem.En sån lag vore inte så dum.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-05-22 15:20
#38

I No kill ingår det ju att göra PR för katterna.För seniorkatterna t.ex.

  1. > Top 10 Reasons to Adopt a Senior Cat
    >
    > 1. Aren’t you getting better with age? A cat does too!
    > A senior cat’s personality is already fully developed. That means you’ll know if a cat is a lap lover or free spirit and you’ll know if you’ve found a good fit for you and your family right away.
    >
    > 2. A senior cat has retired from the interior design business.
    > You won’t be coming home to knocked over plants, tipped over TVs, or toilet paper confetti.
    >
    > 3. Litter box as Zen garden.
    > A senior cat is most likely already house trained and will create beautiful works of art in the litter box as opposed to the living room.
    >
    > 4. What you see is what you get.
    > Because a senior cat is already full-grown, you can pick a cat in the size/weight class that suits you.
    >
    > 5. Crazy kitty hour is cancelled.
    > A senior cat is not likely to go running through your apartment in the wee hours of the night sounding like a Clydesdale.
    >
    > 6. A senior cat will pay attention to you.
    > A senior cat has a better attention span than a kitten. So, if you need to teach your new feline friend something — like how to use a scratching post (though he will most likely already know how) — your kitty is likely to pay attention and not bound off to chase that invisible dot on the wall.
    >
    > 7. He’s still got it!
    > A senior cat still has tons of playful energy and will let you know which playtime activities he prefers.
    >
    > 8. You can just hang with your homie in your home.
    > A senior cat will be happy to sit near you and take a nap while you watch TV, pay bills, read a book, or do other things. Not much can beat that feeling of companionship.
    >
    > 9. Remember, a cat has nine lives.
    > That means a senior cat most likely has some good years ahead of him — and his golden years may be his best ones yet! A cat is considered mature at age 7 and a senior at age 11. Many house cats live well into their late teens or even into their twenties. So, let the good times (and balls) roll!
    >
    > **10. You are doing your part for recycling.
    > A senior cat in a shelter knows what it’s like to be in a home and will be extremely grateful to be out of the shelter and in a home again. Senior cats are often the hardest to find homes for, so you will be literally saving a life. And, when your senior kittizen is curled up and purring, be sure to listen carefully: he just may be sharing stories of his past lives. Thanks to you, he has a future to purr about too.
    > **
    > http://www.animalalliancenyc.org/wor…pt-senior-cat/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2014-05-22 16:23
#39

Väldigt bra text om seniorerna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MewTwo
2014-05-24 14:11
#40

Jag håller med dig om det viktiga NoKillkonceptet, Majvi, men det finns dessvärre en hel del problematik som gör att vi med katthem inte kan ta hand om kolonikatter som vi skulle vilja!

T ex som du skriver "Ska man ta hand om en stor kattkoloni- som inte kan vara kvar där katternas livstid-och har pengar till kastreringar m.m. men inte har plats för alla på katthem eller jourhem där, är jag absolut för att man kastrerar alla och sedan tar in när det finns plats." - det är så klart en önskvärd lösning. Vi vet ju att TNR fungerar!

Men det som INTE fungerar än så länge här i Sverige är lokala synsätt hos vissa Länsstyrelser och deras djurskyddsinspektörer, vilka av någon anledning ser TNR som olagligt. Så har katthemmet gjort en bra bromsande masskastrering och släppt tillbaka katterna blir det ett himla liv och risk att katthemstillståndet ryker…

Så jag har ett stor hopp för att stridbara organisationer som SVEKATT och föregångare som Göteborgs katthjälp ska hjälpa oss höja flaggan för NoKill men även lokalt måste vi lyfta blicken och se att det är ett totalt synsätt som innebär mer än kastrering!

Vi har mycket att jobba på!

Lena
2014-05-27 23:59
#41

Intressanta saker som framhålles här. Vi har en lång kvar att gå här i landet….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2014-05-28 11:10
#42

Det är bara våra politiska företrädare som i sin lilla bubbla tror att vi har så mycket att lära alla andra länder. Visst finns det länder med ett sämre djurskydd än Sverige, men det finns också många med motsatsen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2014-05-29 10:22
#43

I Rome ,New York skulle de hemlösa katternas situation lösas genom ett förbud att mata.En kvinna berättar i filmen om hur hon gick till Alley Cat Allies hemsida och hämtade information där om TNR och om studier som hade gjorts. Hon gav informationen till de lokala politikerna och sedan ville de ha ett möte med henne.
Det är möjligt att en representant från AlleyCatAllies var med också.

Förutom TNR kan jag tycka att punkten för PR och förebyggande arbete är med.

Svekatt skulle kunna ha samma roll som AlleycatAllies dvs att vara advokater för katterna , kunna stötta lokala föreningar med fakta ,studier.

Jag har skrivit tidigare att den viktigaste punkten är en chef med hjärtat på rätta stället, i Sverige då länsstyrelsen, djurskyddsinspektörer.

Det verkar som om folk med för många katter ofta får tid på sig att rätta till missförhållandena.I en del fall alldeles för lång tid.

Då tycker jag att ett katthem/förening också skulle få tid på sig med en koloni.Ska den inte vara kvar på längre sikt vore det bra att ta in alla katter man kan -tama,kattungar- kastrera resten och släppa ut för att sedan ta in katterna när man kan.

På flera ställen i Sverige är det möjligt, t.ex katter på gårdar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2014-05-29 11:25
#44

Svekatt är en ung förening som arbetar på så mycket de förmår med att bearbeta politiker och mindre informerade djurhemsorganisationer för att de ska få upp ögonen för katternas situation och fördelarna med TNR. En elefant äter man en tugga i taget som bekant🙂 Så småningom får man resultat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2014-08-11 12:11
#45

I Augusta-Richmond County-dödades 70% av djuren som kom till djurhemmet.En del säger att siffran var större än så. Chefen vägrade jobba ihop med räddningsgrupper. Räddningsgrupperna visste t.ex att det var stor efterfrågan på en del hundraser i en annan stat  och det hade varit lätt att adoptera ut de hundarna istället för att döda dem.

Det finns en lag att djuren ska vara kastrerade när de adopteras ut från djurhemmet, men det går också att skriva kontrakt så att räddningsgrupper får 30 dagar på sig att göra det.

Detta stod att läsa i en tidningsartikel

http://chronicle.augusta.com/opinion/editorials/2014-06-25/killing-not-mission

Aktivister har uppvaktat commissioners -jag förmodar att det är politiker, det är i alla fall de som bestämmer över djurhemmet.De lyssnade inte

Ett upprop i tidningen

Augusta commissioners har det yttersta auktoritet för denna slakt. De har ansvar för att sätta stopp för det. Commissioners,  en medkännande och omtänksam gemenskap ser er. Gör ert  jobb, och antingen se till att  Ms Broady gör hennes, eller hitta någon annan som gör det..

Det stod mail och telefonnr i tidningen dit folk kunde ringa.

Folk ringde.

Jag var tvungen att byta batteri i min mobil sa Smith.De är upprörda och passionerade.Vi har hört allmänheten klart och tydligt

Som svar på en flod av telefonsamtal och mejl, har Augusta Animal Services stoppat tillfälligt avlivning av alla utom sjuka och  aggressiva djur vid sin Mack Lane härbärge, och arbetar med en räddningsgrupp och klinik för att få de kastrerade  djur till kärleksfulla hem , sade interims Administrator Tameka Allen på en presskonferens.

Smith och flera andra kommissionärer har tidigare haft möte med Augustas djur rådgivande styrelse, räddningsgrupper, personal och medlemmar i Macon-Bibb County Animal Welfare  för att undersöka alternativ för att minska Augustas avlivningssiffror. Donnie Smith sade att obligatorisk djur licensiering i Macon skapar en inkomstkälla regeringen använder för verksamhete

Vi har politiker i Sverige också och i år är det valår.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2015-02-06 21:32
#46

Puttar upp denna tråd för att visa att även om nokill rörelsen  jobbar med TNR så är det bara en del av det man sysslar med

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: