Annons:
Etikettsajten
Läst 1315 ggr
sesam10
2012-06-08 18:28

Pensionerade veterinärer?

Måste fråga om en sak jag funderat över en tid. Det finns läkare sjuksköterskor och jurister både yrkesverksamma och pensionerade som arbetar ideellt på mottagningar för papperslösa. Det finns massor av pensionerade lärare som arbetar ideellt med läxstöd på kvällarna. Jag har, förutom de danska veterinärerna som ibland kastrerar för KKS, aldrig hört eller läst om någon pensionerad veterinär som arbetar ideellt några timmar i månaden för en hittekattsförening. Har jag fel?

Annons:
Gullimat
2012-06-08 19:30
#1

Vet inte heller någon som kastrerar ideellt. Veterinärerna från Danmark som kallas "Veterinärer utan gränser" kastrerar inte endast för Kks, vi har kastrerat en del från Fagerängen och en del från V. Hamnen i Malmö av dem.

brutt
2012-06-08 20:43
#2

Känner inte till någon pensionerad veterinär som gör det heller.

Lena
2012-06-08 20:55
#3

Det verkar inte vara så vanligt i Sverige. Vet att det har förekommit vid vissa projekt som i Husby-projektet ihop med Stockholms Kattkastreringsgrupp och flera katthem. Då betalade de bara för material, medicinsk utrustning och medicinen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[RMSLiners]
2012-06-08 21:33
#4

Har inte jag heller hört. Men här är en blivande jurist som arbetar för att hjälpa hemlösa katter och andra illafarande katter, däremot inte på ett katthem. Man menar väll väl när man säger till hänsynslösa personer "jag har lagen på min sida". Flört

sesam10
2012-06-08 21:33
#5

Men visst är det märkligt och tråkigt att inte åtminstone några pensionerade vetererinärer känner samma patos som de som arbetat med människor hela livet.

Jag är lärare och under arbetslivet måste jag ha "elevfritt" på fritiden för att orka, men efter pensionen är det självklart för mig att låta min utbildning och erfarenhet komma till nytta ideellt.

Några p-veterinärer borde ju vara kattälskare med kunskap om hemslösa katters situation och hur pressade föreningarna är ekonomiskt?

Kanske är det någon slags kollegial solidaritet med de fortfarande yrkesverksamma, att man underförstått inte jobbar gratis? Tråkigt iaf för hittekattföreningarna som aldrig riktigt kommer ikapp veterinärräkningarna.

Thaeri
2012-06-08 22:41
#6

Eller så kan det vara så att många veterinärer fortsätter ett tag efter pensionsåldern, så när de går i pension på riktigt så har de helt enkelt inte mer att ge?

Gäller såklart inte alla, men det är inte helt ovanligt häromkring i alla fall.

Annons:
Bullemor
2012-06-09 08:39
#7

Håller helt klart med #6 här.

Många veterinärer startar eget (om de inte redan har det) efter pension och fortsätter jobba till de fått nog. Inget ovanligt alls med "husveterinärer" i 80-årsåldern.  Däremot kan det nog vara en bra idé att flirta med just sådana när det kommer till starkt rabatterade priser osv.

Upp till toppen
Annons: