Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 10648 ggr
Tissetassarna
2012-06-07 18:53

*RIP Lucas*SOS LUCAS ÄR AKUT SJUK!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS!

Är i behov av akut hjälp med transport av en katt från kungälv till djurkliniken i kungsbacka AKUT!!! Lucas ligger och gnyr av smärta, han spyr och har svårigheter att andas och det rinner blod från hans urinvägar!!

SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS!

Annons:
Honestyisdead
2012-06-07 18:54
#1

Ta en taxi!!!!!

Tissetassarna
2012-06-07 18:57
#2

jag kan inte, har en sambo med hjärnskakning och magsjukt barn !

Josefa
2012-06-07 19:13
#3

Be grannen passa barnet. Katten måste till veterinär nu.

Tissetassarna
2012-06-07 19:47
#4

Lucas är påväg till blå stjärnans djursjukhus.

#3
josefa, jag har en 1 åring som aldrig varit med någon av våra grannar som är febrig och sjuk, jag kan inte bara kasta över mitt barn dit, nog att jag vill göra så mycket jag kan för katterna men jag kan inte ta dem före mitt barns hälsa och välmående.

Honestyisdead
2012-06-07 19:51
#5

#4 Hur löste ni det?

Jag anser att du hade fått ta med ditt barn i taxin. Har man ett djur har man ju även ansvar för dess välmående. Ett febrigt barn kan åka taxi. En döende katt behöver vård direkt.

Imasy
2012-06-07 20:08
#6

#5

Sitta med ett magsjukt barn som spyr ner en taxi och en hel veterinärstation?

Nog för att det är viktigt att katten/djuren får den vård de behöver när de behöver den, men jag anser också att det finns gränser för vad man utsätter sina barn för.

Då hade nog hellre sambon fått ta hand om barnen, men nu verkar det ju som att det löst sig för katten och jag hoppas att han kommer hem med hälsan i behåll.

Annons:
Honestyisdead
2012-06-07 20:10
#7

#6 Spyor går att tvätta bort, det kan man inte göra med kattens lidande.

Imasy
2012-06-07 20:14
#8

#7

Nej, men jag anser ändå att tvinga med sig ett sjukt barn ut på saker är inte att sätta barnets bästa i första hand, så länge det inte gäller en resa till sjukhuset för barnets skull.

Jag skulle inte ens våga ta med mig ett så litet sjukt barn någonstans med tanke på att man inte kan tillfredsställa dess behov på samma sätt och de kan bli kraftigt försämrade ganska så snabbt.

Debattia
2012-06-07 20:15
#9

Hoppas det har ordnat sig…

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Honestyisdead
2012-06-07 20:16
#10

#8 Alltså är vi inte överens :)

Hoppas det går bra för katten! Eller att den inte fick lida allt för länge :(

Imasy
2012-06-07 20:20
#11

#10

Uppenbarligen är vi inte det ;)

Själv har jag fått ringa ambulans flera gånger när mina barn har haft samma symptom som TS barn när de var i den åldern och de på en "bråkdels sekund" vart mer eller mindre okontaktbara, då är man liksom inte så kaxig längre. Därav min åsikt.

Tissetassarna
2012-06-07 20:24
#12

Viktigt att poengtera uta tt katten inte heller finns hos mej utan hos ett jourhem. Katten är på väg till djursjukhuset i denna stund, mer info kommer

Honestyisdead
2012-06-07 20:33
#13

#12 Aha, trode det var er katt.
Väntar på uppdatering.

Annons:
Jourhemmet
2012-06-07 20:34
#14

Håller tummar och tassar.

Sidentass
2012-06-07 20:34
#15

Nu gäller det att hålla tummarna för missen…skönt att kisse är påväg nu….försöker sända över postiv energi..!

bymaruska
2012-06-07 20:47
#16

Tydligen får katten ingen hjälp för att det saknas pengar för vård.

persikahallon
2012-06-07 21:16
#17

varför skulle katten åka ända till kungsbacka?

Tissetassarna
2012-06-07 21:42
#18

Eftersom vi inte har någon budget och vi sammarbetar med Djurklinikerna.se så där vi får faktura på allt så var det logiska att få han till kungsbacka då det var den enda kliniken som var öppen inom djurklinikerna.se

Så grund tanken var att han skulle få vård där. dock reflekterade vi över frågan och beslutade att blåstjärnan var ett klokare beslut då han var så sjuk

Nu ligger han på operationsbordet med sprängfylld blåsa, allt kommer kosta mellan 10000 - 15000 kr

persikahallon
2012-06-07 21:44
#19

#18 jag förstår. håller tummarna för det bästa för Lucas och att det löser sig ekonomiskt.

martdat
2012-06-07 21:49
#20

apdyrt. var med min ena katt o tämde blåsa o spola ut urinvägar. provtagningar o mediciner för 2200 i veckan, blå stjärna är faan inte kloka till att ta betalt. parentes som inte har med saken att göra men har ni inga kliniker med vetiga priser i göteborg alls???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
UlrikaD
2012-06-07 22:51
#21

#20 Inte efter vanliga kontorstider, då är det blå stjärnan som gäller.

Hoppas Lucas återhämtar sig.

Kalli
2012-06-07 23:06
#22

Nu vet jag inte hur Djurambulansen ställer sig till att ni är ett företag men annars är de kanske ett alternativ vid behov av akut transport?

kattassen
2012-06-07 23:15
#23

Nu är katten under behandling hos Blå Stjärnan. Vi (Suz och jag på Kvibergskatterna) ryckte ut och valde att åka direkt till BS då katten var såpass illa däran. Om vi till äventyrs hade hunnit till Kungsbacka till 21 hade de skickat oss vidare till BS ändå. Det är det enda djursjukhuset i Göteborg som har dygnet runt-service. I morgon hade varit för sent.

För den som tycker i tråden att saker och ting skulle gjorts på ett annat sätt borde sätta sig in ärendet/geografin över Göteborg med omnej samt gå 1 mil i TS skor innan ni uttalar er. Vi har kört 6 mil ikväll tur och retur Partille-Kungälv-Göteborg-Partille. Till det skulle lagts ytterligare 8 mil om vi skulle kört till Kungsbacka först vilket vi valde bort till förmån för akutvård hos dyra Blå Stjärnan.

Så för den som undrar kan vi konstatera att det hade blivit en lång taxiresa för TS med sitt kräkande barn…

Nu kämpar Lukas för sitt liv och klarar han natten kommer han att bli återställd. En ung fin katt i sina bästa år - det är värt allt!

Så snälla! Bidra till Lukas nu alla!!

Vi har lagt ut startavgiften på 6000 så länge men det är ur egna fickor så TS behöver all hjälp hon kan få här!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-06-08 09:48
#24

TS och # 23, ni kämpar som vanligt på för fullt. Ett litet ekonomiskt bidrag kommer. Önskar jag hade mer att skänka.

Hera, du har sannolikt inga barn annars tror jag inte att dina kommentarer varit så kategoriska. Inte heller har du koll på vad Västerkatten gör, vilket inte är något brott, men har man inte koll på situationen är det klokt att inte vara så tvärsäker i sina kommentarer. Tycker att du är skyldig TS en ursäkt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[RMSLiners]
2012-06-08 14:17
#25

Hoppas det löser sig för katten, håller tummarna.

#7 saneringekostnader tillkommer om man spyr i en taxi och det landar runt 2000kr, har själv varit nära på att spy i en taxi pga åksjuka.

[sarasvati]
2012-06-08 15:42
#26

Nu är det som det är, tvyärrr, men måste hålla med vissa (i denna och andra trådar rörande katten Lucas) om att det nog behövs omtänk för framtiden.

Att inte ha råd med försäkringar pga veterinärkostnader är t ex ett ruskigt moment 22. Skulle det inte vara möjligt att ordna en insamlingspott för just detta? Ett försäkringsfaddersystem? (Finns kanske redan och jag har missat, ber isf om ursäkt och skäms långa slangar!) Speciellt som vi ju vet att katter oftast stannar under lång tid i jour/stödhem, månader och ibland år, och eventuellt kommande permanenthem då kan överta en existerande försäkring (istället för att kanske strunta i detta, inte tycka sig ha råd etc). Sen kan jag också undra lite över jour/stödhemmens ansvar. Det måste ju inte vara, som i det här fallet just Thereze - el person med sjuk sambo och sjukt barn - som för en dödssjuk katt, med taxi eller på annat sätt, till djurklinik? Ser ut som det totalt saknas ett fungerande nätverk kring verksamheten och dess kärnmedlemmar - som släktingar, vänner, bekanta, grannar; någon som har tillgång till bil och möjlighet att lämna hemmet en timme eller så. Eller är det enbart i just detta enskilda fall som allt kört ihop sig å det allra hopplösaste? Undantag, snarare än regel? Sån't kan ju hända.

Tack Kvibergskatterna!! Kyss

Håller fortsatt tummar, tassar och svansar för Lucas.

Tissetassarna
2012-06-08 20:58
#27

Jag vet att alltkanske  inte sköttes tillräckligt snabbt och har hört hela dan att saker å ting skulle skötts annorlunda, men få vet om min situation i privatlivet som bidrar till många hinder.

Jag är altså 24 år gammal, 2 barnsmamma och arbetslös, jag har inte råd att själv stå för försäkrnignar på katterna vi har i våran vård vilket jag inser nu måste ordnas på andra sätt, jag har inte någon lång erfarenhet av detta och lär mej hela tiden nya saker fårn mäniskor runt omkring mej.

Jag har satsat så mycket på katterna att jag nu står på gränsen till att även bli bostadslös då våra grannar klagar på att det är aktivitet på nätterna i våran lägenhet.
Min sambo och jag håller på att separera då han inte orkar med min "hobby"
Arbetet förlorade jag bla för att jag valde at åka akut till sjukhus med en katt som spydde blod istället för att åka till jobbet.

Jag älskar alla "mina" katter och sitter med hos veterinär varje gång någon ska kastreras så att dom får somna i min famn där dom vet att det är tryggt. jag vårdar dom och älskar och vill inget annat än att hjälpa alla.

Jag är dock begränsad då jag är själv med 2 barn som jag ständigt drar runt på till veterinär och jourhem, igår körde bara allt fast och jag ville åka iväg men min sambo hotade då med att ringa soc om jag satte mej i taxi med sjukt barn för att hjälpa en katt.

jag har ingen närvarande mamma eller pappa då dom övergav mej som tidig tonåring och har därför inget nätverk av familj. Vänner finns det få av då jag har svårt att lita på människor och därav så vet jag att min verksamhet har begränsingar men jag gör alltid det bästa jag kan och ofta mer än jag orkar!

Det som gör mej otroligt upprörd och arg är att när det händer något som sticker ut ur mängden så finns där alltid hackkycklingar och dom är ofta VÄLDIGT snabba på att agera negativt på det som skrivs.
Jag vet att försäkrnignar borde finnas men detta har just nu inte varit möjligt att få, budget borde finnas JA men få föreningar har de summorna tillgängliga!

Men folk missar poängen!
Här har vi istället för att välja den "lätta" vägen som många verksamheter skulle ha gjort så gav vi denna katten en chans! Utan de som medverkat i detta så hade Lucas dött ute i kylan, ensam och hungrig, istället fanns han inne och fick hjälp med vård och kommer nu leva flera år till i TRYGGHET!!!
Vi kan stolta säga att vi stått vid vårat ord att inte avliva behandlingsbara katter hur lite hopp det än fanns så gjorde vi det och lyckades!!!!
JAG är iallfall stolt för jag vet att trotta att vi inte hade alla medel så fattade jag RÄTT beslut!!!

Ett stort tack till alla som gjort detta möjligt för Lucas, ett stprt hjärta och många kramar till Maria och kvibergskatterna och står mej nära om hjärtat! ni är verkligen bäst!
nu hoppas vi bara att vi kan få ordning på kostnaden för Lucas och ta nya tag därifrån!

Annons:
Alexej
2012-06-08 21:14
#28

Utan att veta mer om bakgrunden undrar jag varför jourhemmet inte gjorde mer. Jag är jourhem men jag tar själv ansvar. Blir en katt dåligt gör jag allt själv för att den ska få hjälp. Tycker det är urtrist när jourhem inte kan ta ansvar själv- Det är inte Västerkattens egen katt utan en fd hemlös och då är vi alla ansvariga att hjälpa till.

Om ett barn på besök skadar sig hos mig väntar jag väl inte heller på att föräldrarna hämtar barnet. Varför gjorde jourhemmet inget?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2012-06-08 21:18
#29

Och katten blev väl knappast akut sjuk utan visade syptom hela dagen. Varför tog jourhemmet inte katten till vet då? En vanlig spolning kostar inte så mycket så som Mardat skrev och katten hade kommit hem direkt igen. Nu slutar notan på 20 000??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
2012-06-08 21:21
#30

#27 Usch vad tråkigt för dig att behöva sitta och berätta om ditt privatliv för att bli fredad Gråter

#28 Håller med, jag är också jourhem och blir katten så dålig och jag får klartecken så åker jag snabbare än blixten.

[stubbe]
2012-06-08 21:24
#31

Ibland är det enda rätta att dra i bromsen och att hinna reflektera och planera om man ska kunna fortsätta på ett sätt som inte skadar vare sig katterna det i grunden handlar om, men också för att inte skada sig själv. Ta in katter i långsammare takt ger mer kvalite i arbetet och man får tid att tanka sin energi och att hinna med allt på ett bättre sätt. Nu när två av era katter fallit ut från balkongen skulle jag lägga energin på att dra ihop större hjälpinsatser för dem då de kan vara mycket svårt skadade med fall från hög höjd. Lucifer behövs det också mer fokus på,tycker iaf jag. Har frågat var han försvann men det har varit tyst. Dessa tre rymlingar och svårt sjuke Lucas är de katter ni ska och bör lägga allt fokus på och lägg gärna ut info om de som ramlade från balkongen så de har större möjlighet att hittas vid liv.

Tissetassarna
2012-06-08 21:40
#32

#31 måste updatera att det bara är en katt som saknats från balkongincidenten, den andra fann jag igår under ugnen! Fanns dock inte tid att medela detta mitt i allt med Lucas!

Vi har inte tagit in nya katter på ett bra tag nu just för att vi försöker saka av de katter vi har och hitta hem till dem, jourhemmen är nästan helt tomma just för att jag vill landa i privatlivet och få ordning på min relation och mitt samspel med mina barn innan vi kör igång ordentligt igen, då med mer planering och med mer pengar i fickan än nu.

Tanken är inte att västerkatten ska försvinna men bara göra lite mindre i en period, tills det är bättre organiserat.

martdat
2012-06-08 22:54
#33

#32 skönt att du hittade en  av missarna! Får vi hoppas den andre komme rhem snart.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-06-08 22:56
#34

##2 Det är nog klokt att dra lite i bromsen nu ett tag. Det är trots allt viktigt att du själv orkar med ditt liv med familj, arbete och andra saker. Utan den grunden blir det svårt att ge hjälpbehövade katter det de behöver. Man måste även värna om sig själv mitt i alltihopa.

Nu får vi hoppas på det bästa för Lucas del! Samt att den andra katterna hittas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-06-08 23:41
#35

Viktigt att vi ger stöd och hjälp till Therese nu! Och till Lucas! Hårda ord gör inge nytta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[stubbe]
2012-06-09 00:15
#36

#32 ok! Skönt veta att det inte var fler än en katt. Men hemskt för den som ramlat ut. Vad görs i det fallet? Har ni fått hjälp att lappa i området? Sätt gärna in en annons i tidningen på den och på Lucifer. Kan du inte starta en särskild tråd om balkongkatten och en mer aktuell tråd om Lucifer. Där du mer ingående berättar var de senast setts, vilken katt som föll ut, om den var id och kastrerad, ålder, kön och var man kan hålla ögonen extra öppna. Bild underlättar. Det kommer vara regn några dagar så vad gäller balkongkatten kan man anta att den dragit sig in under nåt.. Var det en skyggis? Var försvann Lucifer? Får ni tag på honom eller balkongkatten igen har vi något uppmuntrande att överlämna till de båda stackarna. Det gör ont i en att inte veta hur de mår.

[sarasvati]
2012-06-09 01:53
#37

#34+35, absolut viktigt! Och avser inga hårda ord till Thereze / tissetassarna - ser inte att ngn annan här avser det heller faktiskt

= #27 Inte missar vi den poängen! Kyss

Men för att det ska bli meningsfullt försöker ju alla här, utöver att ge ekonomisk hjälp där sådan möjlighet finns, att ge råd och hjälp för att bidra till lösningar för de katter som nu faktiskt är extremt utsatta i den situation som nu faktiskt uppstått (- med privatliv och allt. Min undran över frånvaron av ett fungerande nätverk, i #26, gällde f ö verksamheten och dess kärnmedlemmar, det är ett företag efter vad jag förstått. Beklagar om det uppfattats som en förfrågan rörande en enskild persons privatliv. Inte avsikten.)

Instämmer livligt med # 31 + 36. Egen tråd för LUCIFER, egen tråd för katten som RAMLAT FRÅN BALKONGEN (den som hittades igår under ugnen får förmodas må ok?) - med mer ingående information som ökar/möjliggör chanserna till återfinnande.Det hjälper inte katterna att knöka in alla katastrofer i en enda tråd, el för den delen i flera spretiga med löslig anknytning endast till västerkatten.

Och alldeles som #28, 29, 30 (inkl #26) undrar jag fortsatt över jourhemmets ansvar och agerande - om inte i just detta fall (då det kanske kan uppfattas som närgånget el "påhopp"), så generellt - en policy för verksamheten?

Lena
2012-06-09 11:19
#38

#36 Bra idé att starta en separat tråd om "balkongkatten"! Det gör det lättare för oss att följa de olika ärendena om de blir åtskilda i olika trådar.

#37 Goda råd är guld värda i en situation som denna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[stubbe]
2012-06-09 12:44
#39

VARJE sekund är viktig att ta tillvara på i ett trauma av det slag som balkongkatten råkat in i och för varje sekund som går utan att den katten lyfts fram i fokus, går också livet kanske förlorat. Det finns folk som är angelägna att spana runt om de har vägarna inte alltför långt förbi och det finns också den berömda mun till munmetoden. Men för att det ska ske måste någon ansvarig för katten lämna ut info och bilder. Frågor som kön, kastrerad? Id? Teckning? Fallhöjd? Har katten setts till efter fallet? Är lappar uppsatta och lagda i ex brevlådor? Snälla Västerkatten, ta er tid för en tråd om denna katt för att öka dess chanser!

Lena
2012-06-09 15:32
#40

#39 Instämmer i att det är viktigt att det går ut information som gör det möjligt för människor i Göteborgsområdet att söka efter katten. En ny tråd som bara handlar om den katten vore därför att föredra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-06-10 12:26
#41

Det har uppstått två olika trådare om Lucas. Jag låser den andra tråden Panta dina flaskor för Lucas och styr över allt som har med kissen ifråga till denna tråd. Det gör det lättare för oss alla att följa med i vad som händer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-06-10 12:37
#42

Kopierar in ett inlägg som Tissetassarna har skrivit idag 10/6 vid 12-tiden i den andra tråden som är låst:

Lucas har fått gjort ett Ultraljud där det visade att han INTE hade några stenar och därför så ej i behpv av operation.
Igår togs katetern ut i förhoppningar om att han skulle klara att kissa själv, under natten verkar dock detta inte fungerat och katetern är tydligen på plats igen.
Detta har jag inte fått bekräftat då jag bara fått vaga antydningar från personen jag pratat med och veterinärerna inte hade skrivit något i journalen samt att dom inte fanns på plats för att ta mitt samtal.
Men är det så att katetern är på plats igen så kommer Lucas INTE få åka hem idag.

Nu är vi uppe i 19 700kr i kostnader

Insamlat är:
11 750kr

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2012-06-10 13:00
#43

Vi löser ut Lucas när han är klar. Det ordnar sig.

En anonym säkerhet har öppnat sig.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
2012-06-10 15:35
#44

Nu har jag precis fått samtal fårn veterinären, Lucas har en krafit infektion i urinblåsen och därför väldigt blodblandat urin och anledningen till stoppet är svullnaden av infektionen, han kommer gå med kateter till imorgon och om han sedan skulle få stopp igen så är det påtal om en operation för att förkorta och bredda urinröret som motverkar att det ska bli stopp men tar inte bort infektionsrisken.
Detta är en väldigt komplicerad operation.

Till imorogn räknar dom med en kostnad på 21 500kr

kattassen
2012-06-10 16:19
#45

Fortsätt samla in pengar!!! Det här kan komma att bli dyrt.

Det är väl inte tänkt att de opererar nu direkt? Det borde man väl kunna göra senare i så fall? Har han fått antibiotika mot infektionen?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2012-06-10 18:45
#46

Kollade ni upp fonderna som BS har?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-06-10 19:05
#47

Vårdfonden samlade visst de fonder som verkar gå att söka och det gör man hos veterinären ser det ut som. Passar vidare till TS eftersom det är hon som står som ägare och måste söka fonden.

Kan ju ge en slant på sikt - eftersom de behandlar ansökningar 2-4 ggr per år.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[sarasvati]
2012-06-11 03:04
#48

Visst får väl Lucas antibiotika mot inflammationen i urinblåsan?? - den som förorsakar svullnad, så att han får urinstopp och måste ha kateter och stanna på Blå stjärnan, enl #44? Eller vad görs överhuvudtaget? Är det inflammation i urinblåsan som varit problemet från början till slut? Eller vad är diagnosen då?

#43 Fantastiskt!! #45 javisst, fortsatt insamling!! Men en uppdatering med info behövs.

Heja Lucas!

Annons:
Tissetassarna
2012-06-11 09:22
#49

Veterinären har inte sagt något om antibiotika men det antog jag var standard när det finns en infektion?
Ska fråga idag när jag pratar med dom.

Lucas hade grus i urinvägarna som framkommit pågrund av en långgående infektion, Jourhemmet skulle altså i förra veckan redan sett att något var på tok med Lucas.
Han har blivit spolad i njurarna och undersökt med ultraöjud för uteslutning om att det fanns stenar i njurarna som kunde orsaka ytterligare stopp. Detta fanns inte.
Lucas har därför nu fått gå med kateter och dropp för att dämpa inflammationen och avbelasta urinblåra och njurar.
Senast igår gjorde dom tester på njurvärderna och de visade sej vara i bra skick.

nu hoppas vi att infektionen lägger sej snabbt så att Lucas kan kissa själv och få komma hem.

Jourhemmet
2012-06-11 10:42
#50

Hmmm, undrar vad det är för jourhem som inte verkar ha så bra koll på sina katter Obestämd

lillmymlan
2012-06-11 11:08
#51

Vad kostar en sån operation att förkorta och bredda urinröret? Rynkar på näsan Fråga när du ringer om du inte vet i nuläget.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

kattassen
2012-06-11 15:05
#52

Lucas har fått somna inGråterGråter

Jag har fått i uppdrag att lämna det smärtsamma meddelandet att Lucas allmäntillstånd under det senaste dygnet har försämrats till den grad att en fortsättning inte hade varit human.

Han svarade inte på sin antibiotikabehandling och kunde inte sköta urinblåsan på egen hand. En operation kunde gjorts MEN hade inte givit några garantier för ett friskt fortsatt liv. Återfall med ständiga veterinärbesök hade sannolikt varit ett faktum. En operation hade även varit en stor riskfaktor då infektionen i hans kropp satt ner immunförsvaret. Lucas ålder beräknades till +8 år. Prislappen i detta läge hade ingen betydelse utan det som avgjorde situationen var att Lucas tillstånd var så dåligt att fortsatt behandling inte vore humant.

Vi (Kvibergskatternas Vänner) tillsammans med Västerkatten har kämpat sedan i torsdags kväll för att Lucas skulle ges en extra chans till ett värdigt liv, annars hade vi kunnat sätta punkt redan då. Det ville vi inte. Men trots allt kämpande har vi idag gemensamt med veterinären tvingats ta det svåra beslutet.

Ett stort tack till alla som varit med och hjälpt till och önskat Lucas allt det bästa! Ibland vill dock livet ta en annan vändning.

**RIP vackra LUCAS!GråterGråter
**

I all bedrövelse måste vi tyvärr fortsätta att äska om bidrag för att lösa notan för Lucas. Slutbeloppet hamnade på 22 100 kronor och i nuläget har det inkommit 12 000 kronor. Naturligtvis kommer fonder och liknande att sökas men det är som sagt några tusenlappar kvar till innan Blå Stjärnans räkning är slutbetald.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

lillmymlan
2012-06-11 16:31
#53

Lucas - sov i ro du vackra svartvita pojke… så berörande och så vacker! Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

martdat
2012-06-11 17:39
#54

stckars lille Lukas..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[eskils]
2012-06-11 17:46
#55

R.i.p. söta Lucaspojken Gråter

Annons:
Tissetassarna
2012-06-11 17:50
#56

Du lilla vackra varelse som levt hårt på våran jord.
Med fyra siltna tassar gick du från bord till bord.
Leta efter värme, tygghet och mat.
Såg genom fönstren hur andra slicka fat.

… Men när din mage kurrade och kylan bet som bäst.
Så öppnades en dörr, livet blev en fest!
Med värme, ömmhet och kärlek.
Trygghet, mat och lek.
Sov du på en mjuk bädd
samt åt dej go och fet.

Men när livet var som skönast
så ändrades det en dag.
Du blev pllötsligt trött,
klagande och svag.
In i en transport bur åter skärrad och rädd.
kom du iväg i ilfart till veterinärens bädd.

Du hade infektioner, urinsten och grus
Inte mycket liv kvar i en kisse som varit full med bus.
Han kämpade sej bättre men orken tog slut
åter låg han flämtandes med ingen väg ut.

Så kom den dagen då hans själ skulle få ro.
En kisse som levt ett rikt liv trotts slit kan vi tro.
med tron om att jag kommer få se han igen,
Så säger jag nu farväl till en älskad vän!

Sov gott Lucas♥

Tänd ett ljus för Lucas!

UlrikaD
2012-06-11 17:54
#57

Nä! Nu när allting äntligen skulle bli bra för honom.Gråter

Lena
2012-06-11 19:05
#58

Så ledsamt att det inte gick vägen för honom! Men ibland hjälper det inte vad man gör. Det känns extra tråkigt att livet tog den här vändningen nu när han skulle börja sitt nya goda liv. Han fick i alla fall chansen och ni har kämpat hårt för honom nu i flera dygn. Änglarna segrade dock…

Vila i frid vackra Lucas!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
2012-06-11 19:40
#59

Så sorgligt fine Lucas

[stubbe]
2012-06-11 19:57
#60

Ljuset är tänt för finaste Lucas

Josefa
2012-06-11 20:06
#61

Sov gott lille pågen.

Ankie
2012-06-11 20:31
#62

lilla fina gossen <3 :(

Annons:
bymaruska
2012-06-11 20:51
#63

Fina Lucas som kämpat på med sitt liv. Oerhört tacksam att Lucas fick avluta sitt liv under värdiga och lugna former. Det önskar jag alla missar!

Glöm aldrig bort att Lucas  bara är toppen på isberget vi har många många år framför oss innan alla katter får samma vård och omsorg som Lucas fick tillslut.

Vila i frid lilla gubben, kärlek och respekt till Ditt liv Lucas.

//M-H

annebeate
2012-06-11 20:51
#64

Sötaste lille Lucas.Gråter  Stort tack till alla er som värnade om honom.

[sarasvati]
2012-06-11 23:40
#65

Stor sorg efter Dig lille vännen, Lucas/Kompis. Gråter

Gott att du fick uppleva kärlek, omsorg och värme en stund. Från människor som velat dig väl! Det borde ha blivit så väldigt mycket mera och så väldigt mycket längre. Visst var det väl rätt att bespara dig ytterligare lidande. Kan bara önska och hoppas att du kan hålla med. För vad vet vi. Vi är också bara människor. Gråter över det. Över Dig, och över oss. Och alltsammans.

Du är, som bymaruska säger, toppen på ett isberg, fast inte "bara" - vink i all bedrövelse ;-). För mig är du en isbergstopp som aldrig aldrig glöms, som gör att jag och många många flera ska kämpa ännu ännu hårdare. För katter som Du.

Ja. Kärlek och respekt till Ditt liv Lucas/Kompis.

Eva

Tissetassarna
2012-06-12 20:06
#66

Lucas fakura slutade på 22137kr.
Detta är vad vi fått samlat in än så länge!
Snälla hjälp oss att få ordning på denna betalning så att vi kan gå vidare!

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr
J.N 1000kr
Adoption Mysan 750kr
M 1000kr
S 1000kr
K 1000kr
N/A 500kr
N/A 300kr
N/A 200kr

totalt: 15 750kr

Kvarstående: 6387kr

kattassen
2012-06-13 09:55
#67

Har du ringt Vårdfonden Thereze?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-06-13 10:34
#68

R.I.P Lucas. Fint kämpat av alla inblandade (utom möjligen jourhemmet som inte uppmärksammade situationen i tid).

Ett litet bidrag till kommer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
2012-06-13 12:21
#69

Jag har ringt och dom säger som det står på blå stjärnans sida, jag får ta en blankett, och skicka in.
Dom hjälper privat personer så jag måste stå som ägare på Lucas, detta är ju enkelt fixat. sedan vill dom ha underlag på att jag inte har någon inkomst och är okapabel till att betala själv så dom ska få en inkomstdeklaration samt intyg på att jag är arbetslös.

Annons:
kattassen
2012-06-13 12:38
#70

#69 Solklart bidragsärende! Skicka in så fort du får tag i blanketten.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
2012-06-13 12:45
#71

Hittade denna samling av olika fonder man kan söka ur.

Ta en stund och gå igenom - det är det värt!

Fonder och bidrag

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
2012-06-13 15:44
#72

Lucas fakura slutade på 22137kr.
Detta är vad vi fått samlat in än så länge!
Snälla hjälp oss att få ordning på denna betalning så att vi kan gå vidare!

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr
J.N 1000kr
Adoption Mysan 750kr
M 1000kr
S 1000kr
K 1000kr
N/A 500kr
N/A 300kr
N/A 200kr
M.J 500kr

totalt: 16 250kr

Kvarstående: 5887kr

Tissetassarna
2012-06-13 22:53
#73

2012-06-13 15:44#72skrivet av Tissetassarna

Lucas fakura slutade på 22137kr.
Detta är vad vi fått samlat in än så länge!
Snälla hjälp oss att få ordning på denna betalning så att vi kan gå vidare!

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr
J.N 1000kr
Adoption Mysan 750kr
M 1000kr
S 1000kr
K 1000kr
N/A 500kr
N/A 300kr
N/A 200kr
M.J 500kr
I.W 500kr

totalt: 16 750kr

Kvarstående: 5387kr

Tissetassarna
2012-06-13 23:23
Tissetassarna
2012-06-14 09:15
#75

Lucas fakura slutade på 22137kr.
Detta är vad vi fått samlat in än så länge!
Snälla hjälp oss att få ordning på denna betalning så att vi kan gå vidare!

I.W 1000kr
Adoption Sigge 1000kr
H.B  4000kr
A.S 300kr
G.S 500kr
J.B 300kr
K.S 500kr
N/A 50kr
N/A 300kr
N/A 300kr
N/A 350kr
Khm 200kr
N/A 200kr
E.H 1000kr
J.N 1000kr
Adoption Mysan 750kr
M 1000kr
S 1000kr
K 1000kr
N/A 500kr
N/A 300kr
N/A 200kr
M.J 500kr
I.W 500kr
N/A 200kr

totalt: 16 950kr

Kvarstående: 5187kr

Lena
2012-06-14 17:34
#76

Fantastiskt att så många hjälper till med bidrag! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
2012-06-16 10:59
#77

Men det fattas de pengarna som Kattassen har lagt ut privat. Hoppas det kommer lite mer in:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-06-16 12:23
#78

#77 Hälften är med i listan ovan vilket är rätt, men hälften är ett lån som ingår i det "kvarstående" så att säga.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
2012-06-18 02:40
Tissetassarna
2012-06-18 02:41
Tissetassarna
2012-06-18 02:41
kattassen
2012-06-18 10:33
#83

Du har pm på facebook!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Tissetassarna
2012-06-20 19:28
#84

Tack för alla donationer, eran omtänksamhet och era stora hjärtan har nu fått att Lucas räkning på blå stjärnan är helt betald!
Jag kan inte beskriva hur tacksam jag är över den givmild het som ni alla visat, detta visar på att det finns hopp för mänskligheten trotts all kyla och allt hat som mäniskosläktet så tydligt kan visa ibland!
Ni som brytt er och delatig i våran kamp för Lucas är de personer som balanserar denna världen, tänk vad vore världen utan människor som er?
All kärlek och lycka till er alla!

Tufsenmilano
2012-06-20 20:36
#85

Gud vad skönt att höra att det gick bra med lilla Lukas!

kattassen
2012-06-20 20:45
#86

#85 Med Lucas gick det ju inte så braGråter Men den ekonomiska situationen reddes ut med ett nödrop som tur var.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

martdat
2012-06-20 20:46
#87

#85 han fick ju somna in så så himla bra gick det ju inte.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-06-23 09:57
#88

Nej tyvärr slutade det inte alls lyckligt för stackars Lucas del.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-06-23 18:34
#89

Så är livet, dessvärre. Inte ovanligt att ägare som levt med sin katt sedan den var ung missar eller blundar för sjukdomssymtom, så kasta inte sten på de inblandade här är ni snälla. Lucas fick uppleva kärlek och att någon brydde sig om honom. Det tragiska är att hans ursprungliga ägare inte var den som stod för det. R.I.P. Lucas

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2012-06-25 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Nu låser jag denna tråd om Lucas då ärendet är avslutat. Räkningen är betald och Lucas må få vila i fridGråter

Lucas - vi minns dig!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: