Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8016 ggr
kaizak
2012-06-05 11:25

*LÖST* stor röd bondkatt bortsprungen i Varberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår fina Olle smet från vår altan 2/6 och har sedan dess inte synts till. Eftersom han smet har han inget halsband på sig. Han är heller inte chippad då han mest varit inne. Han smet på Breared i Varberg och känner inte till området då vi är nyinflyttade. Olle är stor, röd och väldigt hängiven. Det räcker att man tittar på honom för att han ska börja spinna. Vi har letat och ropat i hela området men inte hittat honom. Vi misstänker därför att han sitter inlåst nånstans där han inte kan komma ut. Olle gillar inte att vara ute särskilt mycket utan håller sig helst till matte inomhus. Saknaden efter Olle är stor och vi tar med glädje emot alla tips som kan fås!

Vi har ringt polisen, satt upp lappar i närområdet samt letat i området där vi bodde tidigare. Inget napp nånstans!

Annons:
Issa
2012-06-05 14:34
#1

Lägg på Kattpolisen i Fokus också.

Lena
2012-06-05 20:29
#2

Här har du en artikel med många bra tips på vad du kan göra i den här situationen.

Fortsätt att leta - det gäller att inte ge upp!

Det är ganska vanligt att katter blir inlåsta av misstag. Sök därför igenom området vad gäller bodar, uthus, garage och liknande där han skulle kunna vara. Hittelön är även väldigt effektivt.

Ett gott råd är att ID-märkan honom sedan när han kommer tillbaka. Även om han mest är inomhus kan han springa bort som ni ju fått erfara nu. ID-märkningen ökar möjligheten att hitta honom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kaizak
2012-06-05 23:07
#3

Ska lägga in på kattpolisen också. Tack för tipset! Misstänker också att han sprungit in nånstans. Här finns mycket förråd i närheten men är nyinflyttad så vet ej än vilka man har tillgång till och inte. Har satt upp lappar överallt. Letat i hela närheten samt där vi bodde tidigare.

kaizak
2012-06-06 10:49
#4

Har nu även lagt in på kattpolisen. Har även ringt polis, lagt upp annons på blocket, satt upp lappar i områden samt på nästan alla affärer i stan. Även på facebook rullar bilderna på Olle runt. En kompis tyckte sig ha sett en rödkatt skymta rädd i någon buske i ett annat område igår. Var där och letade men hittade ingenting. Är så orolig. Han kan sitta inlåst men vi känner som sagt inte till området. En annan farhåga är att han sitter uppe i något träd någonstans. Har ropat men inget jamande hörs någonstans….

annebeate
2012-06-06 11:53
#5

Knacka på runt om i området och be grannarna kolla om han kan ha blivit instängd i något förråd eller annat utrymme. Lägg också lappar i brevlådor runt om. Flera katter har kommit tillrätta just genom en lapp i brevlådan.

Kan han finnas under ert hus?

Jourhemmet
2012-06-06 12:10
#6

Leta nattetid.

Annons:
kaizak
2012-06-06 13:08
#7

Jag får försöka med lappar i brevlådorna. Känns tråkigt bara för katter är ett så känsligt ämne och många stör sig på dom. Man vill inte heller göra sig ovän med folk i området innan man knappt flyttat in. Det där med att leta nattetid har jag inte försökt så det ska jag prova ikväll/natt.

Tack för allt stöd och alla tips!

kattassen
2012-06-06 14:57
#8

#7 Tag med favoritburken med torrfoder och skramla. Brukar väcka uppmärksamhet hos kissenFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kaizak
2012-06-06 16:40
#9

Ska prova detta. Kanske funkar, om han nu är kvar i området!

Lena
2012-06-06 17:11
#10

Han kan ha gått tillbaka dit ni bodde tidigare, eller försökt göra det. Därför en bra idé att leta även där. Eller på vägen dit. Katter har en enorm orienteringsförmåga och kan gå riktigt långt. Fler mil är inte ovanligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kaizak
2012-06-06 17:58
#11

Hej Lena,

Ja, vi håller utkik på gamla stället där. Även vår granne på det området är införstådd i vad som hänt så han har stenkoll åt oss. Men det kan ju ta några dagar innan han tar sig dit. Har letat lite i närliggande områden. Även satt upp lappar på butiker i hela stan. Vi saknar Olle som tusan..

kaizak
2012-06-06 17:59
#12

Satte idag även upp lappar på förråden här i områden och skrev att han var försvunnen samt vilken datum han försvann så alla som hade förråd eller garage öppna då fick gärna kika där.

kattassen
2012-06-06 18:26
#13

Jag har skickat vidare till en som bor i Breared som lovar att hålla utkik när hon är ute med hunden.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
kaizak
2012-06-06 19:44
#14

Tusen tack!! Ju fler som får reda på det desto bättre!

indra-bus
2012-06-06 20:46
#15

Här hålls de tummar o tassar att han åter finns. Vet hur de känns. Min älskade kisse Isa kom ut på något sätt när vi flyttade för 2,5 årsen. Hon var en katt som inte ville ut men var trygg o mysig inne med kända djur o människor.

Hon var öron märkt o vi sökte med ljus o lykta o med min schäfer som jag lärt leta upp katter. Många har hon hittat men inte henne..

De är så jobbigt när man inte vet vad som hänt dem..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kaizak
2012-06-06 20:58
#16

Indra-bus, känner igen det där. Olle har alltid velat vara inomhus och nära oss. Jag har studerat hemma i två år och han har följt mig i varenda rum jag gått in i. Vet att han inte är borta frivilligt så därför tror jag han är inlåst nånstans.

Försökte nu ikväll med tipset om burk med kattmat men inget napp. Har även fått samtal från vänner som säger att vissa butiker tagit bort våra lappar. Oavsett om det är butikspersonalen eller någon besökare som tagit bort dom tycker jag det är jäkligt dåligt. Vi har ändå skrivit datum så de borde se att lappen är färsk..

indra-bus
2012-06-06 21:02
#17

Men hur kan man ta bort en sådan lapp? De gjorde ingen här. Men många sa du kan ju få en ny på blocket.Gråter

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kaizak
2012-06-06 21:06
#18

Förstår inte heller. Usch att dom kan säga nåt sånt! Tror det är svårt för sånna som inte har djur att förstå hur mycket de betyder för en. Jag har känt mig som en riktig överbeskyddare för Olle och han har varit som ett barn. Vår andra katt försvann för något år sedan men kom tillbaks efter en vecka hemma hos en familj. Oron var inte alls lika stor då då hon är mycket mer "världsvan" och van att springa ute. Men Olle…han vek aldrig från min sida :(

kaizak
2012-06-06 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hjälper väl inte med fler bilder…men ni kan förstå att han är saknad va.. :(

indra-bus
2012-06-06 21:23
#20

Ja jag förstår.. O lider med dig.. Men jag känner på mig att han kommer tillrätta ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
kaizak
2012-06-06 21:38
#21

Det är bra! Ska faktiskt ringa en sierska imorgon. Försökte härom dagen men hon har bara telefontid en timme varje tisdag och torsdag. Min sambos gamla klasskamrat hade blivit hjälpt av henne med sin katt hela tre gånger, så det låter ju inte helt fel.

kaizak
2012-06-07 11:13
#22

Har nu ringt sierskan som jag skrev om i en kommentar längre upp. Hon sa precis det som faktiskt har hänt, att han blev skrämd av andra djur (fåglar). Hon beskrev även platsen han är på nu, vilket stämde mycket väl in på en plats här i området. Har kikat lite lätt men ska nu ut på jakt!

indra-bus
2012-06-07 11:26
#23

ÅÅÅ LYCKA LILL!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kaizak
2012-06-07 15:01
#24

Inget napp..

Däremot fick jag svar på annonsen på blocket så jag blev ju såklart överlycklig och ringde upp. Personen i fråga hade ingen aning om vad jag pratade om och trodde att någon hade jävlats med henne genom att lägga ut hennes mail och telefonnummer. Det finns verkligen sjuka människor….

indra-bus
2012-06-09 12:47
#25

Hur går de med misse?? Har tänkt på er..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kaizak
2012-06-09 14:20
#26

Tack för omtanken. Tyvärr har det inte hänt nåt nytt. Annons har varit ute i tidningen i förrgår och idag men ingen som har ringt. Många delningar på facebook också med bild, info och nummer..men inget napp där heller. Eftersom det är så utspritt nu så tror jag än mer att han sitter inlåst nånstans. Annars borde väl någon sett han tycker man.

[helenal]
2012-06-09 22:31
#27

hoppas han kommer tillrätta:(

Annons:
kaizak
2012-06-10 09:40
#28

Idag ringde någon som sett honom i tidningen och tyckte sig ha sett honom vid ett ställe här på området. Precis det stället som sierskan uppgav. Vi gick dit och såg snabbt en röd katt liknande Olle springa från skogen till en trädgård. Efter närmare betraktelse kunde vi dock se att det inte var en Olle utan en hona.

Tyvärr :( Men hoppet kom i allafall tillbaks.

kaizak
2012-06-10 10:50
#29

Nu ringde en man som hade sett annonsen i tidningen och sa att han sett en katt som var ofantligt lik den på bilden i ca en vecka nu. Det enda kruxet är att han bor tre mil härifrån. Känns osannolikt att Olle skulle ha sprungit dit. Å andra sidan kan han ha kommit med ett flak eller en bil. Mannen skulle i allafall försöka fånga in katten och då åker vi dit. Är det så att det är Olle så är det ett under och årets solskenshistoria!

kattassen
2012-06-10 10:55
#30

Eftersom jag förstått att han inte är ID-märkt är han väl inte kastrerad heller?

I såna fall kan de vandra rätt långt. Fast 3 mil… låter vääl långtObestämd

Vi hoppas på positivt besked!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kaizak
2012-06-10 11:49
#31

Kattassen, jo han är kastrerad så han borde hålla sig inom området tycker man. Alternativt försökt hitta till vårt gamla hem i en annan del av stan.

kattassen
2012-06-10 12:01
#32

#31 Glad Det var skönt att höra. Då är det nog som du säger att han finns i närheten om det inte är så att han fått "hjälp" med skjuts eller så 3 mil bort.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kaizak
2012-08-03 03:43
#33

Lyckan är total! Efter två månader och en dag är vår älskade Olle återfunnen! En jobbarkompis som också bor i området såg en mager röd katt utan halsband leta efter mat utanför en restaurang. Hon kunde inte ta honom för hon hade sin hund med. Vi åkte dit mitt i natten och letade mån timme men ingen Olle. Sen la vi mat på stället hon sett honom. När vi gått och lagt oss igen fick vi idén att köra dit med bilen och vaka. När vi kom dit satt han och åt maten!!!! Vi är så lyckliga. Han är väldigt avmagrad så imorgon blir det att ringa till djurkliniken så dom får göra en koll. Tack för allt stöd och engagemang!!

Krullsvans
2012-08-03 09:05
#34

Lycka!! *tårögd*

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-03 09:54
#35

Grattis till er alla!!

Tänk på att en katt som svultit ska ha små, små portioner mat men väldigt ofta.

När ni ändå åker till veterinärern, passa på att id-märka honom. Katter har en tendens att lyckas smita och det underlättar att ha dem märkta och registrerade för att få dem tillbaka.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kaizak
2012-08-03 11:15
#36

Tusen tack! Försöker ge små portioner även om man helst skulle vilja ge han all mat i världen! På djurkliniken sa dom att vi inte behvövde åka in med han sålänge han inte verkade nå dåligt. Självklart blir det öronmärkning när han blir bättre.

Lena
2012-08-03 11:18
#37

Men vilken god nyhet att Olle har återfunnits! Grattis! Ytterligare ett bevis på att man aldrig ska ge upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
2012-08-03 18:48
#38

Så underbart att ni hittade honom. Och tack för att ni berättade, man blir otroligt rörd och lycklig av att läsa såna här solskenshistorier!

kaizak
2012-08-04 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Olle hälsar och tackar alla :)

indra-bus
2012-08-04 15:08
#40

Ååå vad härligt att höra att killen kom tillrätta.. Glädje tårar här..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: