Annons:
Etikettmedia
Läst 2118 ggr
persikahallon
6/1/12, 9:04 AM

"Det finns inga sommarkatter"

Annons:
Alexej
6/1/12, 9:11 AM
#1

Hos oss finns inga sommerkatter i den bemärkelsen utan året-om katter. Men kattungar födds mest på sommaren och på hösten dyker alla utefödda kattungar upp som har överlevt.

Men jag vet att semesterorter och tex längs västkusten finns det många övergivna katter på tex campingplatser efter sommaren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magi-cat
6/1/12, 10:29 AM
#2

Jag tycker det var ett obetänksamt yttrande av Aro, och att dessutom hänvisa till ett behov av ondska (!) när man hittat på uttrycket….

Alla som begriper något om den saken har naturligtvis inget sjukligt behov av att hålla en myt vid liv, utan skulle inget hellre önska än att med gott underlag kunna avliva begreppet sommarkatt.

Däremot är inte alla kringstrykande katter övergivna sommarkatter, utan en del är helt enkelt ute på strövtåg. En liten märkning skulle ju underlätta…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MewTwo
6/1/12, 1:00 PM
#3

Hade allt väntat mig mer av Hans Aro! Ger min syn på det hela här: http://metrobloggen.se/wikipedia/sommarkatter-finns-inte-idetorka-hos-hasse-aro/

Men någon nyhet är det inte som Hans Aro kommer med. Jag hade förväntat mig bättre kvalitét och argumentation av en sådan mediaperson! Har han inte kunskap om att sommarkatten ersatts av en rad andra katter:
- Semesterkatten
- Klara-sig-själv-katten
- Slit-och-släng-katten

Läs mer i blogginlägget!

Magi-cat
6/1/12, 1:16 PM
#4

#3 precis!! Fenomenet är detsamma, att man bara förpassar kisse ut i kylan när han inte är rolig längre eller man inte har tid med honom, eller ska på semester eller annan orsak……sommar som vinter……slit-och-slänget är detsamma…..

Nej, man hade kunnat fordra lite mer av Aro…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nosen
6/1/12, 3:05 PM
#5

Har han ens varit in på ett katthem och pratat med folk som jobbar med detta dagligen? Obestämd

Magi-cat
6/1/12, 3:13 PM
#6

förmodligen inte…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jourhemmet
6/1/12, 3:46 PM
#7

En sorts sommarkatt är den som köptes som kattunge sommaren eller hösten året innan. När de nya ägarna sedan ska på semester året efter så kommer dom på att "va fan ska vi göra av katten?" Avliva, omplacera eller kasta ut.

Lena
6/1/12, 4:31 PM
#8

Det där har Aro sagt förut i media. Har hört honom säga exakt samma saker för några år sedan när Hittekatter iFokus var nystartad. Vi var lika arga och besvikna på honom den gången. Fattar inte att han kan med?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
6/1/12, 4:38 PM
#9

Hittade ett gamalt inlägg från 2007 där förutom Aro även Gert Fylking och Alex Schulman frossar på detta tema. Där framgår att de två förstnämna även gottat sig i ämnet 2005. Verkar som de blivit fixerade vid sommarkatter på fel sätt så att säga. Aro nämner ju något om hans mammas stora kattintresse som något negativt. Det blir ju lika dumt som när sådana där stolpskott menar att förintelsen aldrig har ägt rum.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
6/1/12, 6:00 PM
#10

ja vad sjutton kan de har för nytta och nöje av att hålla på så där??!!

Kanske skulle bjuda dem till ett katthem, låta dem prata med människor som vet vad det handlar om? Träffa övergivna katter och se att de finns - på riktigt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
6/1/12, 6:23 PM
#11

#10 Ja det skulle onekligen behövas sådana studiebesök i den kalla grå verkligheten för dessa herrar. Då kanske de kommer av sig i raljerandet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
6/1/12, 9:00 PM
#12

Nåt katthem i Stockholm borde bjuda honom till en dags volontärarbete…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
6/1/12, 10:18 PM
#13

Vem har anledning att bry sig om vad Hasse Aro säger? För mig och jag vet andra är han idag  i praktiken en föredetting som visserligen har program men inte alls högaktuell längre.

Annons:
Lena
6/1/12, 11:20 PM
#14

#13 Nej det är sant! Han börjar bli en relik av sig själv. Det säger ju allt när han måste tjata om samma saker år efter år på det där viset.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: