Annons:
Etikettsajten
Läst 4910 ggr
[stubbe]
2012-05-31 19:09

Katten Lucifer?

Undrar hur det går för bortsprungne Lucifer från västerkatten. Är så tyst om det. Kommer inte in på äldre inlägg och kan ställa frågan där. Var försvann han m.m. Gör gärna en egen tråd om denna bortsprungna katt.

Se ny tråd om Lucifer

Sjuka Lucifer (rymt Önnered)

Annons:
kattassen
2012-05-31 19:53
#1

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
2012-05-31 21:33
#2

Lucifer har setts i området, just nu har jag bett jourhemmet att se till så att han blir matad på ETT ställe, (alla grannar hade ställt ut mat) så att vi får en plats att fånga in honom på igen!

[sarasvati]
2012-06-01 00:43
#3

Tack stubbe, att du uppmärksammade! - jag undrade också - och tack kattassen för hänvisning till tråd, som dock tyvärr ju avlidit … och tack tissetassarna för info här nu. Skönt att Lucifer synts till "i området". Så inte alls fel att behålla DENNA tråd! En insamlingstråd för en bortsprungen katt ger inte rätta signaler. Engagemang behövs främst för att återfinna honom. Han är ju tydligen väldigt sjuk också och i behov av medicinering. Vilket är "det område" där han synts till? Har kanske helt missat, förlåt. Men många engagerade grannar i Lucifer alltså ("alla grannar hade ställt ut mat")?

[sarasvati]
2012-06-09 02:02
#4

Putt för Lucifer

Tissetassarna
2012-06-09 09:00
#5

Lucifer har setts i närheten av jourhemmet senast i söndags fick jag uppgifter om IGÅR!

det finns mat där och det har ätits av den i dagarna.

Finns inga klartecken än men det verkar som jag ev får hjälp i helgen med att fånga in honom

Lena
2012-06-09 11:21
#6

#5 Då hoppas vi att han kan fångas in i helgen! Det hade ju varit väldigt bra om så kunde ske!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[stubbe]
2012-06-09 12:55
#7

Hoppas han kommer in och att ni lyckas få hjälp av några tålmodiga med att vakta fälla. Att jourhemmet som uppenbart inte ska vara i närheten av en skyggis med tanke på hur de skött Lucifer, nu också undanhåller info i flera dagar är sanslöst. Daglig återkoppling oavsett om han varit synlig eller ej kan vara en god rutin för att inte missa något i onödan. Lycka till i helge. Vi håller tum o tass

Roslyn
2012-06-09 19:52
#8

Men om jourhemmet får låna fälla kan de då inte försöka fånga in?

Jag kan som sagft inte förrän nästa vecka.

[eskils]
2012-06-10 18:27
#9

putt

[sarasvati]
2012-06-11 03:12
#10

Hur går det?

I den här tråden finns ju inte uppgifter om var Lucifer förmodas finnas, dvs från vilket område han försvann (inte i den tråd som länkas till heller). Vore bra att fylla på med info även för Lucifer. Och ett foto?

Med andra ord: putt!

Tissetassarna
2012-06-11 09:16
#11

Lucifer försvann i Önnered, vi har inga bra bilder på honom men han är en stor kastrerad hankatt med benen i en skiftande brun nyans, han är korthårig och  kastrerad med ID märkning: 5846S

Tissetassarna
2012-06-11 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bilden är tagen innan vi fick fångat in honom och Missy

Tissetassarna
2012-06-11 09:26
#13

Vi kommer göra iordning ett rum för Lucifer här där han kommer få vara i karantärn efter att han kommer in, då han har kraftiga infektioner så ska vi satsa på att göra han frisk och det görs bäst om jag själv övervakar det istället för att ha ett jourhem som inte har möjlighet att göra något om det skulle behövas!

Annons:
[stubbe]
2012-06-11 19:53
#14

Har han varit synlig något mer?

[sarasvati]
2012-06-12 02:25
#15

Tack för info. Lucifer försvann från jourhem i Önnered alltså. Ganska stort. Kan säkert hjälpa med närmare anvisningar (bor inte själv i närheten tyvärr men för dem som gör det) .

Undrar också som #14 - synligt något mer?

Tissetassarna
2012-06-12 06:53
#16

min kontakt i jourhemmet har pkt iväg på utbildning i 1 vecka, vi har inte hört att han varit synlig något mer men hoppas att om han dyker upp vidarebefodrar informatören till oss så vi kan få in han igen!

Tissetassarna
2012-06-12 19:49
#17

Fälla finns hos jourfamiljen senast imorgon. mamman i familjen skall hjälpa oss att fånga in, därefter åker jag dit personligen och tar med Lucifer direkt till veterinär.

[eskils]
2012-06-12 22:46
#18

Hoppas Lucifer får komma till veterinär snart och få hjälp. Finns alltså i Önnered någonstans…

Roslyn
2012-06-12 23:34
#19

Åker dit med fälla imorgon, men det är samma Lotinfälla som han fångades in i så det är lite osäkert om han kommer att gå in. ( i alla fall inte snabbt). Kanske behöver matas in först. Enligt mamman så är maten tagen mellan ca 01-05på natten så det har inte varit möjligt att se om det var Lucifr som äter av maten.Troligtvis är det han. Hoppas han går in fort.

[sarasvati]
2012-06-13 00:23
#20

#19 Guld, hjärtan och stjärnor i himlen till dig Roslyn! Hoppas hoppas!

Annons:
[sarasvati]
2012-06-14 00:15
#21

Hur går det vännen?

Putt för vackre Lucifer

Tissetassarna
2012-06-14 00:34
#22

Fällan är på plats och laddad

Roslyn
2012-06-14 00:34
#23

2#21 Det vet vi inte förrän i morgon bitti. Jourmatte skulle gillra ikväll då Lucifer (om det nu är han som äter) är nattaktiv.

Bra trädgård som är skyddad och fällan står bra. Allt beror på om Lusse låter sig luras in i fällan så snart efter infångning igen. Vissa gör det andra gör det inte. I annat fall får det bli inmatning i fällan en tid  eller byte av fälltyp.

Hoppas dock på att killen är sugen.

[stubbe]
2012-06-14 17:24
#24

Hoppas på det bästa nu när fälla är på plats. Har det lappats i Önnered med flyers på samma sätt som det nu är på G att göras där Tussan försvann? Om det inte är Lucifer som äter där med säkerhet bör man lappat/lappa runt. Tum o tass hålles för rätt katt i fällan.

Tissetassarna
2012-06-14 19:11
#25

Hela önnered och en bit i tynnered är lappat av jourhemmet, knacking på dörrar ha skett och grannar mm är väl medvetna om att Lucifer saknas

[stubbe]
2012-06-14 21:18
#26

Mycket bra det. Det är det minsta de kan göra för att om möjligt kunna reparera skadan.

Roslyn
2012-06-14 23:02
#27

Ingen Lusse i fällan.Rynkar på näsan Här skulle funkat med kamera då det är på egen tomt.

Annons:
[sarasvati]
2012-06-14 23:11
#28

#23 Ingen Lucifer ännu förstår jag. För smart för sitt eget bästa så klart. Jourhemmet kan det där med att gillra fälla då? Jättebra med lappningen. Lucifer är ju svårt sjuk också. Hur länge är det nu som han varit försvunnen? Tummar tassar och svansar för att det löser sig.

Med dagens under (Tussan) växer hoppet!

Roslyn
2012-06-15 12:40
#29

Jourmatte låter meddela att ingen Lucifer satt i fällan denna morgon heller.Rynkar på näsan. Däremot satt en grannkatt och åt mat därinne i godan ro.

Nu är frågan om det är denna grannkatt som ätit maten tidigare?

Vi bestämde att fråga om denna katt kan hållas inne några nätter då den kanske inte låter Lucifer komma fram.

Ibland räcker det att flytta fällan kite så den står mitt i kattstråket.

Nåja allt fortsätter.

[stubbe]
2012-06-15 14:32
#30

Så synd! Hoppas grannen vill samarbeta och håller katten inomhus. Behövs det lappas igen månntro? Om det kanske rivits ner och om det går att få dit lappar som sticker ut mer. Finns hans bild med på lappar som är uppsatta? Vilket område i Önnered rör det sig om? Är hittelön med och info att han är sjuk i behov av vård? En vän tar en sväng förbi i området senare bara det ges info var.

[stubbe]
2012-06-15 19:11
#31

PUTT! För svar på frågor ovan

Tissetassarna
2012-06-15 19:16
#32

jag är väldigt dålig geografiskt där, det är mi sambo som skött transport mm dit. han är inte hemma…
vi har som sagt inga bra bilder på lucifer så nej, det är ingen bild, ang hittelön och info om sjukdom så kan enbart jourhemmet svara på det.
Lappning kan behövas igen men återigen bara en fråga joruhemmet kan svara på.

Jag ligger fortfarande hemma och är något sämmre än igår, så just nu blir det inga utfärder för min del. jag orkar ca 10-20 min vid datorn sen är det dags att vila huvudet och datorn, ber om ursäkt om vissa frågor inte får svar tillräckligt snabbt men just nu måste jag tänka mest på mej själv och lägga den energi jag har på mina barn.

[stubbe]
2012-06-15 21:08
#33

Kan du ringa dit och fråga om adressen och få nödvändig info så det finns en punkt att utgå från.? Spanaren skulle iväg efter fotbollsmatchen och kolla efter både katt och lappar. Om lappar fattas, finns det någon som kan trycka upp ett gäng lappar och finns det villiga att sätta upp dem? Sista frågan riktad allmänt.

[stubbe]
2012-06-15 23:07
#34

Stackars Lucifer. Puttar upp min fråga och undrar om en adress gått att få fram nu?

Annons:
kattassen
2012-06-15 23:12
#35

#34 Snälla kan det inte vänta tills imorgon - Thereze är ju sjuk och ber att få dispens tills i morgon.

Där är ju fälla på plats så det är ju inte så att det ingeting görs. Kolla med Anette annars - hon vet ju var det är och henne känner du väl sedan tidigare.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[stubbe]
2012-06-15 23:37
#36

# 35 ?? Snälla?

Detta är en person som kunde ikväll och nej, imorgon går det inte för honom iaf. Du kanske kan då eller känner någon som kan? Tyckte det var otroligt snällt av honom att vilja ge sig ut på en fredag för Lucifers bästa i tanken. V-katten är inne i andra trådar, eller en annan iaf, sent ikväll och därför har denna tråd puttats upp återigen. Det handlade dessutom om en adress inte om något stort. Hennes sambo visste dessutom var det var.

Nej jag känner inte Roslyn. Växlat ett par ord.

Roslyn
2012-06-15 23:43
#37

#34

Jag pratar med jourmatte i morgon om hon har några bättre bilder och kan lappa igen. Återkommer med adress imorgon.

Det hä r är en människa som verkligen vill kattens väl . Klantigt beteende  det som hände men verkligen hjärtat på rätta stället. Vill att detta ska framgå tydligt.

Roslyn
2012-06-15 23:51
#38

Stubbe.

Skickar PM om adress.

[sarasvati]
2012-06-16 00:08
#39

#36 instämmer livligt.

#38 så bra! :-)

Enl #25 är hela Önnered lappat. Men sådant har sagts tidigare och i andra närliggande fall så fullt naturligt att vara skeptisk - för Lucifers skull. Tråkigt att #32 är så pass sjuk, men bra att sambon med hjärnskakning återhämtat sig så pass att inte hemma. Hjälper dock föga katterna. Som är grundintresset här. OK, onödigt frustrationspy?. Sorry, satans sur blir man ibland.

Mest just nu, heja Lucifer och stubbes go'a kompis som kollar!! :-)

Tissetassarna
2012-06-16 00:20
#40

Att jag är inne i trådar är en sak men jag ringer ju inte en jourfamilj efter 22…
Min sabo är ikväll onåbar.

[sarasvati]
2012-06-16 01:27
#41

#40 aha, katter tas inte om hand eller ansvar för efter kl 22.00 … det var verkligen finrumslir. Skulle önska Lucifer hade samma lyx. Krya på dig/er.

Kan du kolla Tussan-tråden också. När du ändå kan vara inne i trådar. Även efter 22 …

Annons:
Tissetassarna
2012-06-16 10:01
#42

Nu tycker jag att detta gått lite långt, Så som jag är uppväxt så är det hyfsat respektlöst att ringa så sent som efter 22, även om vi försöker hjälpa katter så måste man ju också ta hänsyn till andra människors liv. Jag vill ju tex inte väcka någon när de somnat för att fråga efter en adress,

Jag hade inte alls blivit glad om någon ringde till mej så sent då jag har 2 barn som sover vid den tiden som riskerar att vakna när telefonen går igång. 

Jag tycker abosult att man ska göra det man kan samt lite till för att hjälpa de utsatta djuren, bara för att vi är större ger det inte oss rätt till att behandla dem annorlunda, ett liv är ett liv.

Men man måste isamband med ett arbete som detta visa hänsyn och respekt mot de människor man har runt om sej som hjälper en, alla har inte samma åsikter eller tycker att detta är lika viktigt och därav så måste man ändå tona ner arbetet i vissa lägen för att behålla det stöd man har.

Utan support runt omkring sej så blir man lätt utbränd och kan helt plötsligt inte göra något alls!

Samma gäller min egna hälsa, den stress och press som jag känner när jag kommer in på hittekattsidorna får mej knappast att bli frisk snabbare och ju längre jag är sjuk desto längre tid tar det innan jag kan bli aktiv i arbetet igen.

Jag vet inte vad ni vill att jag ska göra, men kanske borde jag kränga på mej och mina barn kläder och gå ut och leta febrig och yr istället, riskera att svimma någonstans och tro att min 4 pring skall ta hand om mej.
För mej så låter inte detta realistiskt, någonstans måste väl ändå gränsen gå för hur mycket man utsätter sej själv och andra för?

[eskils]
2012-06-16 14:08
#43

Thereze, förstår att du känner stress och press och att det är ett stort ansvar att vara småbarnsförälder. Men jag måste tyvärr sälla mig till den kritiska skaran i det här fallet.

Den 28 maj skrev du i en annan tråd att svårt sjuke Lucifer hade bitit sin jourmatte och rymt. Polisanmälan gjordes. Du har alltså haft flera veckor att ta reda på adressen till jourhemmet, så att du själv och folk här som erbjuder sig att hjälpa till att leta, kan få göra det och kanske rädda kattens liv. Helt obegripligt för mig att du inte genast tog reda på den!

Men du har inte tagit reda på adressen, som tydligen bara din (frånvarande?) sambo känner till, enligt #32. Har han ingen mobiltelefon? En anledning sägs vara att din kontakt i jourhemmet varit borta på utbildning i en vecka, enligt #16. Har han/hon inte heller någon mobiltelefon? Egendomligt att anförtro en sjuk katt till en person som är borta i en hel vecka, utan hänvisning till en ersättare som kan kontaktas, dagtid eller annan tid.

Jag tycker faktiskt att det här fallet skötts slappt, på gränsen till nonchalant. Du bedriver ju ett företag - i ett företag måste man ha bra ordning på sina papper, t ex veta var katterna befinner sig! Du verkar ju ha bra koll på katternas hälsotillstånd och deras veterinärkostnader, då kan du väl skriva upp deras adresser på något papper också???

(När jag ligger sjuk i hög feber, som du säger att du gör nu, orkar jag på sin höjd skriva 1-2 meningar i datorn. Men vi är väl olika.)

Hoppas någon hittar och hjälper Lucifer!

kattassen
2012-06-16 15:07
#44

#43 Jourhemmets adress finns på jourhemsavtalet. Det var tydligen inte den adressen som Lucifer synts till på.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[eskils]
2012-06-16 15:48
#45

#44 Aha. Ser dock inte att det står någonstans i tråden att han synts till på annan adress?

I #5 skriver Thereze: Lucifer har setts i närheten av jourhemmet senast i söndags… Och i #17: Fälla finns hos jourfamiljen senast imorgon

Så man drar ju slutsatsen att katten finns nära jourhemmet.

Lena
2012-06-16 17:41
#46

Ber alla att dämpa tonen en aning! Vi kommer ingenstans genom att hetsa ihjäl oss i den här eller andra trådar.

Hårda ord och kritiska pekpinnar gör inte att katten ifråga hittas snabbare. Dessa får ni istället spara till en mer allmän diskussion. Ni kan t.ex hjälpa oss att skriva artiklar med goda råd över hur hittekattsarbetet ska gå till. Den som har tid och finns i närheten kan gärna bidra praktiskt i arbetet med att hitta katten Lucifer.

Den här tråden bör istället bara innehålla inlägg om letandet och infångandet av katten ifråga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
2012-06-16 18:50
#47

då vi skött mycket genom telefon med inblandade personer i detta kring Lucifer så har jag inte alltid fått med allt här på Hittekatter, vi jobbar ju främst genom facebook samt telefonkontakt.

med stor sannolikhet är det INTE lucifer som har ätit at maten utanför jourhemmet då grannkatten satt i fällan och åt av maten vilket Rosly meddelade här på hittekatter igår den 15/6 kl 12:40. 

Därför känner vi inte att en spaning vid jourhemmet skulle ha någon större effekt då han troligtvis håller sej på andra håll, vilket är ställen vi inte har adressen till. min sambo hade dessa men på hans telefon som tyvärr gått sönder och därav informationen förlorad (vilket jag inte visste igår när jag sa att min sambo hade information om adress)

Lucifer har setts på andra håll i önnered, vi vet att han har synts till på 2 andra ställen varav ett nära jourhemmet och ett längre bort, vi har bett om namnen på adressen där han setts men inte fått detta, har även ringt flera gånger efteråt och inte fått tag på min kontakt då hon är på utbildning. Idag har jag fått tag på henne och hon har lovat sms:a informationen så snart hon kan, öven skicka över nya bilder på Lucifer.

Jag kommer med hjälp av de olika tiderna som han synts till på olika platser göra en kartläggning som visar på vilket område han kan vara. Därefter kommer det lappas med nya lappar i uträknat område. 
Då vi får ny information så kan vi minska området och förhoppningsvis kunna mata på rätt ställe med åtelkamera ståendes. Visar det sej vara rätt ställe så kommer fällan flyttas med en övervakare som kan hjälpa oss att få in Lucifer igen

Våra jourhem skriver alltid på jourhemsavtal och där har vi alltid namn, adress och telefonnummer, samt att det står i avtalet att byte av adress och telefonnummer ska informeras.

[Skyggis]
2012-06-16 23:20
#48

Lucifer berör starkt och är värd att skrivas om.

Från vilken adress i Önnered försvann han och i vilka nya områden har han (troligtvis) setts?

Kan någon sammanfatta information om Lucifer såsom:

¤ Datum han försvann

¤ Var exakt han försvann

¤ Särskilda kännetecken i det svarta. Något vitt alls?

¤ Hans sjukdom (infektionssjukdom?)

¤ Id-numret

¤ Bild (fått tag i en tydligare bild?)

¤ Kontaktuppgifter om någon ser honom. Vem ringer man?

Utifrån information kan nya lappar ordnas fram. Jag ska se om jag kan ordna ett utkastförslag åtminstone. Om ingen misstycker?

Han har alltså inte gått i fällan efter att den stått ute några dagar. Han kan mycket väl vara väldigt skärrad gentemot den eftersom han fångades in i den tidigare. Därför kan han finnas kvar fast fälla varit tom.

Svåra infektioner är tärande och jag skulle främst se till att fortsätta mata, fast framför fällan och inte i den just nu. Detta för att han ska kunna få i sig behövd näring om han nu är kvar men inte vågar gå in och äta.. för att minska risken att han helt tappar krafterna eller drar. Minns Tussan och hur hon osynliggjorde sig men ändå fanns på platsen. Och att vara svart i en dunkel natt är ännu mer gömmande..

Under tiden det matas på vid jourhemmet så att maten räcker för Lucifer (fler katter som grannens äter tyvärr där och då får inte maten vara slut) är det självklart inget ni förlorar på att undersöka andra tips och jobba med kartläggande. .När han till slut och förhoppningsvis blivit lokaliserad, vid jourhemmet eller någon annanstans, kan ni hitta den fångstmetod som han föredrar denna gång Glad

Annons:
Tissetassarna
2012-06-17 00:02
#49

¤ Försvann 23/5

¤ Från stenkärrsgatan

¤ Korthårig, helsvart med skiftande brun nyans på benen och tassar

¤ Lucifer har en luftvägsinfektion

¤ ID märkning i örat: 5846S

¤ Thereze: 0722504932 Robin: 0723019002

Jourhemmet har inte gett mej informationen jag bad om förut idag, ang området där han setts, återkopplar med henne imorgon igen.

Har för mej att hon nämnde aprikosgatan och skattegården

[sarasvati]
2012-06-17 00:50
#50

#48 Skyggis, så härligt med goda, kloka och konkreta råd! Kan aldrig tänka mig att någon misstycker, i någon ände.

Heja Lucifer, ÄT nu iaf, så får resten ge sig. Glad

ANM: Inlägget redigerat från innehåll som är ovidkommande och på gränsen till personangrepp. // Lena - Sajtvärd.

lillmymlan
2012-06-17 11:09
#51

#47, Bra att ni har kunnat fixat åtelkamera, för det är ju toppen om ni kan se att det är rätt misse som äter.

#48. Skyggis (gillar ditt nick) finns du i närheten och kan hjälpa till på plats? Jag bor ju som alltid i fel ände av världen :( och kan inte göra nåt praktiskt, förutom att hoppas att killen går i fällan en gång till och kan komma in och få sin medicin.

Så jag håller tummarna och hoppas att killen snart blir synlig igen! Komsi komsi vännen…

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-06-17 13:16
#52

#49 Har ni fått tillgång till en Åtelkamera nu? Eller har jag missuppfattat det? Vet ju att TS skulle hjälpa till med detta men nu verkar inte vederbörande vara kvar på iFokus längre. Det vore ju toppen om det hade löst sig!

#48 Så bra att någon med så stor erfarenhet och kännedom om ärendet sällat sig till tråden och hjälparbetet! Antar att du finns i närheten av Götet? Det är guld värt i så fall! :)

Forsätter hålla tummarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
2012-06-17 13:36
#53

Skrev "Då vi får ny information så kan vi minska området och förhoppningsvis kunna mata på rätt ställe med åtelkamera ståendes."

Vi har ingen kamera än men  hoppas kunna låna en från annan förening när det är dags.

Lena
2012-06-17 14:09
#54

#53 OK då hänger jag med i svängarna! Det verkar ju tyvärr inte vara så lätt att få låna en sådan kamera då de är bristvara och extremt dyra. Men vi får hoppas det löser sig med den biten. Hade onekligen varit värdefullt i det här läget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
2012-06-17 19:20
#55

Jag har nu gjort ett första utkast till en efterlysning som Västerkatten får godkänna. Vill Tissetassarna göra en ny tråd med det som är dagsaktuellt idag?

Där skulle jag också kunna lägga in utkastet. Hur jag nu gör det.. Skäms

#50, 51, 52 - Tack! Jag bor inte heller i Göteborg nu men har ibland skjuts eller åker in med buss. Har ett par stödhem där och måste in ibland och uträtta måste-ärenden och göra veterinärbesök. Det är alltid jobbigt att ha ett avstånd till det som man vill hjälpa till med och ibland är avståndet på tok för långt. Jag förstår frustrationen för känner likadant nu och har gjort många gånger.

Skickar pm inom kort Glad

Annons:
kattassen
2012-06-17 21:55
#56

#55 Antingen gör du ett pdf-dokument eller så kan du maila ex. mig så kan jag dra ut. Tror inte Tissetassarna har någon fungerande skrivare (var ju så i Tussan-fallet). Jag drog ut lappar och postade.

Misstänker att det kan bli aktuellt med ett besök i Frölunda/Önnered när väl "lusen" är lokaliserad på allvar. Då lär väl "The Ghostbusters- catladies" få rycka med droptrapen antar jagFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggis]
2012-06-17 22:15
#57

Lapparna måste upp snarast. Här kommer en pdf på efterlysningen så att lappar kan skrivas ut av vem som helst Glad

Behöver något ändras, pm:a mig så fixar jag det.

Jag tog den bild som fanns eftersom det inte gått att ordna fram en bättre.

kattassen
2012-06-17 22:49
#58

Jag trycker ut ett gäng lappar i morgon (dock tror jag det heter Stenskärsgatan) men det vet nog folk var det är ändå.Flört Får la ta en runda i morr´n kväll till andra sidan stan och hjälpa till och lappa …

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggis]
2012-06-17 23:05
#59

Lagt till en pdf där det står Stenskärsgatan. Bra du uppmärksammade det.

Snällt av dig att ge dig ut dit på en runda imorgon Kyss

kattassen
2012-06-17 23:09
#60

#59 Vi gör vad vi kan för att hjälpa till men det har varit mycket på senaste även med vår egen "verksamhet" i Kviberg. Det är ju inte så många här i stan som är "mobila" heller har vi märkt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Tissetassarna
2012-06-18 00:21
#61

Jätte snällt att ni gör detta! uppskattas verkligen.
Imorogn skall jag åka och hämta 4 katter samt lämna min stora son hos sin pappa. hoppas kunna ta en runda ut på tisdag efter kastreringar och dyl är ordnat!

[sarasvati]
2012-06-18 01:15
#62

Skyggis, så fin efterlysning av Lucifer. Stort tack, säger Lucifer också (tror jag)!

#60 Visst är vi knasigt omobila här i göteborgsgänget Flört - inga körkort el bilar, men vad tusan, allmänna kommunikationer är riktigt fungerande ändå. Hinner tyvärr inte själv imorgon (reser bort tisdag för ngn vecka) men önskar all lycka.

Så synd att "stubbe" försvunnit. Som betytt så mycket! Kom igen?!?!

Annons:
[Skyggis]
2012-06-18 07:17
#63

Tack sarasvati!

Den som känner att den kan prata med hemmet ifråga - skulle Ni kunna titta på hur matningsrutinerna ser ut på plats? I samband med lappningen?

Jag kan stötta med mat och katthus. Mathjälpen förutsätter att hemmet har pågående och generös matning ute. Kan anses självklart men bäst kolla upp eftersom det varit si och så med annat utlovat vad jag förstått. Men förutsätter också att jag får den till skänks av veterinären. Isolerat katthus finns däremot klart. Det är anpassat för TNRR (Trap Neuter Return Responsibility. Lagt till ett R.. som jag saknat) men står oanvänt.

_________________________________________________________

Maten fångar in i början - fällan därefter - envisheten styr. Och lite tur på det. Min erfarenhet av andragångsinfångningar/rymmare.. Glad

För hemmet kan det vara skönt med erfaren vägledning: att mat står fritt (eftersom ingen Lucifer gått i den vanliga fällan) för att han ska våga och kunna äta om han är där - för att få krafterna han så väl behöver.

När hemmet vet att han finns vid tomten (utesluts helt först när han till 100 % blir identifierad någon annanstans) kan drop trap användas om annan fälla är något han skyr.

kattassen
2012-06-18 07:49
#64

Ja att rycka ut med droptrap i bilen på vinst och förlust har vi bara lyckats med några gånger. Senast med Tussan. Då var det inte ens meningen att vi skulle sätta upp den eftersom vi inte hade en susning om var hon befann sig. Turen var med oss och vi fick syn på henne. I det läget riggar man lätt droppen för fördelen med den är det inte är något katten behöver gå in i utan maten ligger serverad, öppet synlig på långt håll.

Fast det har väl funnits lappar uppsatta sedan tidigare - då folk har hört av sig i veckan? Nåja, lite nya och fräscha är bara bra och så sprider vi ut dem i hela Önneredsområdet (vilket är rätt stort).

Man brukar nå bra framgång med flyers i  brevlådorna - vilket vi har prövat många gånger. Folk är bra på att höra av sig när de får en lapp i handen, först då kopplar folk ihop katten de såg igår med den på lappen.

Skall göra några i mindre format och lägga i lådor också ikväll.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggis]
2012-06-18 08:01
#65

#64 Himla bra! Ni är enastående GladKyss

lillmymlan
2012-06-18 10:49
#66

Kattassen Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Roslyn
2012-06-18 12:25
#67

#63

Nu har det bara  funnits lite mat brevid fällan  och så den gillrade fällan.

Fällan har i huvudsak varit gillrad nattetid då jourhemmet sett att ditlagd mat försvunnit under småtimmarna. Dagtid har den bara varit gillrad under helgerna.

Minst en katt äter där och har gått i fällan (inte Lucifer).

Tycker du att vi ska ta bort fällan under tiden inmatning sker? Eller ha den stående bredvid?

kattassen
2012-06-18 13:12
#68

#67 Var sker inmatning? Har vi någon adress ännu där Lucifer har synts till?

Åker ut och rekar ikväll men förväntar mig inte att lyckas fånga någon katt när vi inte vet var han uppehåller sig. Hos jourhemmet verkar det väl inte vara i alla fall?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Roslyn
2012-06-18 13:20
#69

Maria!

Fällan står i trädgården. Lite mat har lagts bredvid men ingen regelrätt inmatning med mycket mat har skett efter fällan varit på plats förra veckan.

Pratade med jourhemmet i går men fick ingen specifik adress ännu. Hon skulle prata med sin granne och dotter. Det nämdes ett stall i närheten vilket kanske är lovande? Dottern hade tydligen satt upp lappar med bild där vad jag förstår men vad vet man vad vet man.

Tror ändå att han är i knutarna på plats men det verkar vara för mycket andra katter i kring. Lusse är ju också kastrerad nu och ny i området så han blir väl förmodligen bortjagad Rynkar på näsan

Annons:
[Skyggis]
2012-06-18 19:23
#70

Ja förutsätt att Lucifer finns nära hemmet eller att han äter på tomten han försvann vid tills det visat sig 100 % klart att han inte gör det.

Tussi som rätt var det var satt där hon satt är ett lysande exempel. Även en sköldpadda med sin teckning kan "försvinna" i grönskan men sedan blomma fram ur den. Lucifer har inget utmärkande i sin teckning. Mer än att han är bland det vackraste man kan vara förstås.. svart Kyss

#67 Jag skulle välja att ha den ståendes en bit ifrån om han tillhör de katter som knappt klarar av blotta åsynen av en fälla de fångats in i - men synlig från hans matskålar som står fritt. Finns allt synligt utsatt från ett fönster är det bekvämt att ha uppsikt från gång till annan utan att störa för mycket. Fällan kan ju oavsett fortsätta vara gillrad de tider de tidigare haft.

Så länge det finns mat finns det stora chanser att där finns "Lusse-katt". Hemmet bör placera ut mer mat ifall den som ställs ut riskerar att för snabbt ätas upp av andra katter i grannskapet. Då ska det förstås ökas på.

Jag kan givetvis ställa upp att lappa de gånger jag är i Göteborg.

Ville ni låna katthuset till att ställa på tomten?

kattassen
2012-06-18 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Har varit på en låååång promenad i ösregnet i Önnered ikväll.

Har talat med jourhemmet IRL och fått all information som går att få istället för en massa tramsiga spekulationer som uppstått under "resans gång". Nåja, det har som sagt innan lappats i närområdet. Alla grannar runt omkring på gatorna (villaområde) är informerade. Lucifer har vid ett tillfälle setts i ett annat område på andra sidan en större väg. Ett radhusområde. Efter det hade man lappat även där. Nu gick jag dit ikväll och såg en trasig och våt lapp som inte gick att läsa längre. Jag petade ner flyers i ett antal brevlådor och satte upp fler lappar på garage och lyktstolpar. Troligen har de regnat bort inom några dygn men då får det väl fyllas på igen.

Har också dragit mig åt andra hållet ut mot Önnereds brygga. Där tar havet vid så längre än så lär han inte komma. Dock är det ett mycket stort område med mycket grönt. Men lappar finns nu i mångas brevlådor och på olika ställen uppsatta.

Man håller igång matandet och fällan riggas varje natt. Två gånger har en annan grannkatt gått i fällanFlört.

Lucifer har dessutom troligen synts till förra lördagen alltså 1,5 vecka sedan av grannen. Det föder hopp om att han ändå rör sig i närområdet. Det finns ett stall i närheten och där finns också lappar numera.

Jourhemmet har också lovat att lappa lite mer i sitt närområde (vilket var lättats för henne) så drog jag mig en bit bort istället.

Det är lite nål och höstack, men man hoppas nu att de som ringer gör det så fort de ser katten och THEREZE! Får du ett samtal måste man agera bums och inte vänta. Jourhemmet hade väl haft en del bra chanser redan för några veckor sedan när han siktats första gången. Synd att man inte agerade bättre då utan bara lappade upp.

Om någon ser honom måste man ju sätta igång och mata DÄR på en gång och så igen och igen på samma ställe. Det är så man håller honom kvar på en och samma plats.

Nu blir det en varm dusch…

Bilden visar det område som jag ikväll har lappat. I överkanten skall det vara ytterligare ett par hundra meter men fick inte plats på skärmdumpen över googlemaps.Flört Det var där han hade synts första gången. Vid flaggan är "rymningsplatsen".

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2012-06-18 22:04
#72

Bra!! Men alla de hus till höger, är det lappat där? Antar att katten söker skydd och mat i andras trädgårdar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggis]
2012-06-18 22:09
#73

Bra jobbat med lappandet. Synd att det regnar så mycket.

Instämmer med att det MÅSTE ageras direkt när tips kommer in. Ledsamt att det funnits bra chanser innan när han synts till men där inget gjorts för att hålla kvar honom Gråter

Telefonnumren på efterlysningen går till de som måste ta tag i det. Får ni in tips som stämmer in på Lucifer, kan ni väl skriva det här också.

Bra veta att hemmet fortsätter rigga fällan och är envisa med det. Tycker fortfarande att de ska lägga mat utanför fällan också om han inte vågar gå in.

Tissetassarna - I övermorgon eller på fredag är jag i Göteborg och kan lämna av katthuset på tomten. Vill ha besked senast imorgon om ni ska låna den eller inte. Ni får prata med hemmet om det. Annars får den stå oanvänd.

kattassen
2012-06-18 22:19
#74

#72 Området till höger om större väg närmast jourhemmet har och skall vidare lappas av dem. Där är inte så mycket trädgårdar åt det hållet. Höghusen och Tynnered kommer snart där.
Jag fick liksom koncentrera mig på villakvarteren på samma sida vägen idag. Det är flera kilometer att traska runt bland kåkarna där samt att vädret inbjöd inte till några extrema promenader i gummistövlar. Troligt är att han håller sig i det stora grönområde till vänster om min röda ring. Det kändes mest sannolikt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggis]
2012-06-19 13:15
#75

Var kom han ifrån? Inget som ligger i närheten?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kattassen
2012-06-19 19:31
#77

#75 Om du menar ursprungligen var det visst Kortedala har jag för mig. Så det är ett par mil genom hela stan m.a.o

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-06-19 23:05
#78

Kan han ha försökt att ta sig tillbaka dit han bodde förut? Inte första gången det händer i så fall. (Kommer ni ihåg den nykastrerade kattmamman som rymde i Kalmar?)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
2012-06-19 23:23
#79

Kan han säkert även om chansen är större att han är kvar där han rymde - om han får i sig mat och har ett torrare krypin. Han har troligtvis setts ett par gånger i närheten också efter rymningen. Han är nog kvar i närheten..

Tyvärr togs inte de tidigare tillfällena tillvara på bättre. Man undrar om fler ringt nu när det lappats på nytt.

Jag hade önskat att det kom ett inlägg från Tissetassarna ikväll. Blev det någon mer lappning som det eventuellt skulle bli? Har vid några tillfällen nu erbjudit ett katthus att låna och mathjälp till hemmet där han försvann. Det minsta man hade kunnat skriva var ett nej tack men tack för erbjudandet, eller ja tack. Vanligt hyfs, tycker jag. Det blir trevligare så.

kattassen
2012-06-19 23:34
#80

#79 Kan inte hjälpa dig med mer info då jag bara är "springschas" härFlört Dock finns det fler lappar med jourhemmets nummer också och jag lämnade mitt kort till henne så där finns många nummer att ringa. Kommande tid kan jag inte åka och lappa då jag jobbar och vi även har en del ärenden för Kviberg som sker närmsta dagarna.

Men vi finns tillhands för akut utryckning om någon lokaliserar honom

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggis]
2012-06-19 23:44
#81

#80 - Ska jag lägga till hemmets nummer på efterlysningen (pdf:en)? Eller finns det alltså färdiga såna lappar? Jag tänkte lappa på fredag troligtvis.

Fint veta att ni kan rycka ut akut och försöka fånga in.

Har skrivit Hittelön på pdf:en och glömt berätta att jag vill bidra eller helt stå för den om ingen med-bidragare finns Glad.

kattassen
2012-06-20 07:16
#82

#80 Tack Skyggis, jourhemmet har gjort  A4 som hon satt upp. Hon skulle även sätta upp fler i närområdet (vi delade upp oss lite). Tror också att hon skulle sätta upp borta vid Frölunda Torg Kvantum då många Önneredsbor handlar där.  Såg lappen hon visade mig och där stod 4-5  nummer på den.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[sarasvati]
2012-06-23 01:14
#83

Hur går det för Lucifer? Inget hörts av alls? Ska ju regna nu i typ tio dagar i Gbg-området :-(

Superinsatser kattassen och Skyggis! :-)

midsommarputt …

Annons:
Lena
2012-06-23 09:39
#84

Jag har PM.at Tissetassarna och bett om en uppdatering.

#81 Så fint gjort av dig att du bidrar med hittelön! Just hittelön brukar vara effektivt när det gäller att aktivera barn och ungdom. De är dessutom bra på att iakta detaljer som kan vara värdfulla i ett sådant här sökande. :)

#80 Kanonbra att ni finns till handa vid ev akuta insatser! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
2012-06-24 10:09
#85

Ingen ny infromation finns, har inte fått något telefonsamtal ang Lucifer och pratade med Jourhemmet senast i torsdags.

Det finns en ny tråd ang Lucifer här på hittekatter, kanske låsa denna och gå över till den ?

Hoppas alla haft en trevlig midsommar.

kattassen
2012-06-24 10:43
#86

Låser denna tråd och hänvisar till den nya tråden om Lucifer:

Sjuka Lucier (rymt Önnered)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: