Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2900 ggr
Lena
2012-05-30 20:51

Har hemlösa katter rätt att leva? Forts.

Vi fortsätter här den rekordlånga diskussionen från omröstningstråden Har hemlösa katter rätt att leva? En tråd som engagerat många och som delat diskussionsdeltagarna i två läger. För och emot avlivning. Eftersom tråden nästan nått maximalt antal inlägg fortsätter vi nu diskussionen i denna nya tråd.

I frågeställningen utgår vi från att det rör sig om friska katter.

Så här röstade våra medlemmar i omröstningstråden (102 röstade):

Har hemlösa katter rätt att leva?

1. Nej alla hemlösa katter bör avlivas. 3%

2. Tama kan få leva, förvildade avlivas. 6%

3. Vet inte/ kan inte ta ställning. 10%

4. Ja vid plats på katthem bör de få leva. 10%

5. Ja alla hemlösa katter bör få leva. 73%

Totalt antal röster: 102

Slutsats: Även om avlivningsförespråkarna varit starkt framträdande i tråden verkar de inte utgöra majoriteten i den anonyma omröstningen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Debattia
2012-05-30 23:51
#1

Har läst den andra tråden som nu är stängd och de som förespråkar avlivning p.g.a. att det anses svårare  hjälpa en sjuk skyggis. Min erfarenhet är att veterinärer är duktiga på  ta emot skyggisar och undersöka dem ,samt ge dem behandling .Men jag önskar också att det fanns en bedövningspil även till katter som det finns till andra vilda djur.

Jag tror absolut inte på att enbart avlivning löser problemet av hemlösa katter utan jag önskar det fanns en empatispruta till alla hjärtlösa människor som släpper av katter på parkeringsplatser,på bondgårdar,i skogar ,stannar bilen och släpper av dem efter vägen. Flyttar från dem.Öppnar dörren och dom springer ut,bryr sig inte om att leta efter dem.Alla sommarkatter. De  bönder och stallägare som har hur många som helst och inte bryr sig.

Borde vara lag på kastrering och stora böter på de som inte sköter om sina djur.Fängelse…

Kommer Länstyrelsen till en bonde och klagar på djurhållningen är jag tveksam till om katterna är inberäknade .

Jag har träffat på flera som berättat deras grannar flyttat från sina djur men ingen annmälan har gjorts.Varför bryr dom sig inte och polisannmäler de som flyttat?

Hur kan människor skänka bort katter  till okända människor eller ta enbart en liten slant i betalning,inte bryr sig om var de hamnar…

Vad lär dom vuxna sina barn när dom pratar om att katter ska skjutas,när dom är dumma mot  djur,dom är ju barnens förebilder..Det är dom som påverkar hur nästa generation blir mot katter och övriga djur..

Om katterna ska få det bättre måste tännket på människan ändras…enligt mitt sätt att se.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Alexej
2012-05-31 05:58
#2

Ja, tyvärr är det ju så. Katter har ingen större värde. Så många som vill bli av med sina katter men inte betalar för kastreringen.

För mig är inte de hemlösa ett problem utan alla okastrerade ägda katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Eywa
2012-05-31 15:16
#3

Hemlösa katter kan få ett jättebra liv med TNR. Kom till mitt bostadsområde och kolla själva. Nedanför mitt fönster ser jag två kastrerade och vaccinerade tjockisar ligga och sola på gräset. Den som säger att dom bör avlivas är galen och hjärtlös.

Lena
2012-06-01 16:57
#4

#3 Det hade varit nyttigt för vissa som är så negativa till TNR.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Eywa
2012-06-01 19:04
#5

#4 Tyvärr vill ju dessa människor inte se. Dom har redan bestämt sig för vad dom tycker och är inte intresserade av att byta åsikt.. Tråkigt men sant :(

majvi
2012-06-01 19:44
#6

Det här är intressant

"The National Marine Fisheries Service (NMFS) is considering taking the eastern portion of the Steller sea lion species off the Endangered Species List, where they are listed as "threatened." NMFS is under pressure from the Oregon and Washington Departments of Fish and Wildlife, who would likely use the delisting to begin killing Steller sea lions - for eating fish - at the Bonneville Dam, where they already "lethally remove" California sea lions."

Fish and Wildlife vill att sjölejonen ska tas bort från listan med hotade arter, inte för att de inte är hotade längre ,men de äter fisk..Jag har ingen link här då jag fick det via mejlen.

Men däremot tycker Fish and Wildlife att katter ska bort för att de kan hota andra arter

http://www.care2.com/causes/dangerous-us-fish-wildlife-plan-targets-cats-in-the-florida-keys.html

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Eywa
2012-06-01 20:15
#7

Men snälla.. Det är vi som hotar andra arter.. INTE katter! Dom tar en liiiten del, men naturen återställer det jättefort. Vill vi värna om andra arters överlevnad får vi ta bort oss själva..

Ber om ursäkt för lite irritation, men jag hatar det nästan verkar letas anledningar till att slå ner på katter.

Thaeri
2012-06-01 20:31
#8

Och finns det hotade arter i området som katten kan påverka så att det verkligen gör skada är det väl inte värre än att man låter bli att tillåta TNR just där?

Iofs borde man i så fall förbjuda alla utegående katter i samma område i så fall, men men.

Lena
2012-06-01 20:50
#9

#6 Skrämmande!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jogging
2012-06-02 14:44
#10

Så här skriver Jordbruksverket i sitt remissyttrande:

Jordbruksverket ser positivt på det samlade greppet kring övergivna och förvildade djur, men efterlyser en mer noggrann avvägning mellan samhällsnytta och kostnader samt administrativ börda innan beslut tas kring att eventuellt införa obligatorisk märkning och registrering av katter.

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2012/merflexibeldjurskyddslagbrafordjurochdjuragare.5.3a3862f81373bf24eab80003112.html

Om inte utegående katter behöver vara märkta blir det väl svårt för Länsstyrelserna att veta vilka som är ägda och vilka som är hemlösa?

Josefa
2012-06-02 15:15
#11

Svårt och svårt. De skjuter alla som inte kommer fram och vill bli klappade på huvudet.

Lena
2012-06-03 13:56
#12

#10 "noggrann avvägning mellan samhällsnytta och kostnader samt administrativ börda"

Nej det kommer troligen inte bli något av de där bra förslagen om ID-märkning och kastrering den här gången heller. Tyvärr kommer det troligen inte hända ett dugg som gör hemlösa katters situation bättre. Vad man kan hoppas på är att de även avfärdar utredarens negativa tanker om TNR. Att de tar även den biten under nogrannt avvägande.

#11 Ja det är ju tyvärr så det ser ut i praktiken allt som oftast.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-06-03 15:01
#13

Märkning och registrering av katter, 7 kap 5-9 §§

Jordbruksverket ser positivt på det samlade greppet att komma till rätta med problemet med herrelösa djur i allmänhet och katter i synnerhet. Verket ser att de föreslagna åtgärderna, att samla alla djur av tamdjursarter i en lag, ett tydligt förbud mot att överge djur samt ett tydliggjort myndighetsansvar för de övergivna djuren, är av godo. Även en begränsning av fortplantningsförmågan för de katter som rör sig fritt ute bör kunna ge avsedd effekt. Det behövs dock en fördjupad analys och en mer noggrann avvägning mellan samhällsnytta och kostnader samt administrativ börda innan man går vidare med en eventuell obligatorisk märkning och registrering av katter.

Jordbruksverket befarar att en betydande andel av kattägarna inte kommer att registrera sitt kattinnehav, till exempel på grund av kostnadsskäl. Farhågan baseras på erfarenheter från hanteringen av det snarlika hundregistret och annan registerhantering. Registreringen kommer att innebära en kostnad samt en ökad administrativ börda för den enskilde.

http://www.jordbruksverket.se/downlo

ad/18.3a3862f81373bf24eab80003795/Remissvar+djurskyddsutredningen+slutlig.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-06-03 17:04
#14

#13 Där kom det fram att de verkar tycka det är bra men är tveksamma till kostnadsbiten och hur det ska administreras. Nåja lät ju lite bättre i alla fall.

Vad gäller hundar har ju faktiskt antalet ID-märkta hundar ökat mycket sedan det blev lag på det. Även om inte 100% gör det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jogging
2012-06-03 17:39
#15

Det är ju väldigt bra att Jordbruksverket är positiva till förbud mot att överge katter och till förbud att släppa ut okastrerade katter! Men om de låter ägarna slippa undan den lilla kostnaden att märka och registrera sina katter så kommer man kanske inte så långt i alla fall. För då kan ingen ställas till ansvar om de bryter mot förbuden.

Hoppas alla de tre sakerna går igenom!

Upp till toppen
Annons: