Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 7929 ggr
[Anunnaki]
2012-05-28 23:28

Jag behöver er hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katitsi har nu bott hos mig sedan den 5 mars och ungarna sedan de föddes den 12 mars. Jag erbjöd tjejen som fångade in Katitsi och de andra katterna från misären där de bodde att ta hand om Katitsi ett par veckor för jag kände att jag inte skulle orka längre eftersom jag inte är helt frisk och inte heller så ung.

Hur som helst så blev det så att jag lämnades i sticket och har fått ta hela ansvaret för Katitsi och hennes ungar i den dagliga omsorgen och med att få in pengar till Katitsis operation. Nu har det dessutom hänt mycket tråkiga saker i familjen som gör att jag måste be om hjälp av någon kattvän med omsorgen om Katitisi och hennes flickor Rosa och Lena. Flickorna är nu elva veckor.

Jag kan åta mig att samla in pengar till Katitsis operation men jag klarar inte så länge till att ge missekatterna det som de behöver dagligen. Därför sätter jag mitt hopp till er som finns här på Hittekatter att hjälpa mig att hitta en lösning för Katitisi under hennes konvalenstid och med hjälp att hitta bra hem till Rosa och Lena så att de får flytta tillsammans till samma hem.

Om någon vill nå mig för mer detaljer så ber jag er att skicka PM.

Hälsningar från en ledsen Anunnaki med värkande rygg

Annons:
Svali2011
2012-05-28 23:44
#1

Kontakta Kattjouren, de kan lägga in ett nödrop. Hoppas du får hjälp snart.

[Anunnaki]
2012-05-28 23:48
#2

Tror inte det men hoppas på att hitta ett bra ställe för Katitsi.

martdat
2012-05-29 06:43
#3

vilken förening står bakom dem  i nuläget?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Anunnaki]
2012-05-29 09:08
#4

Ingen förening alls. Tjejen som jag erbjöd mig att hjälpa ett par veckor, dvs till slutet av mars, har dragit och jag vet inte var hon bor och hon svarar inte på telefon.

majvi
2012-05-29 15:43
#5

Försök med blocket.Det borde gå att hitta hem åt ungarna där i alla fall.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jourhemmet
2012-05-29 16:53
#6

Blocket har en fantastisk genomslagskraft och det går att hitta mycket seriösa kattälskare där.

Ps lägg inte ut ditt telefonnummer för då kan du få en massa idioter som ringer. Utan ha mejlkontakt först för att sålla.

Annons:
martdat
2012-05-29 17:15
#7

usch vad dåligt att be om hjälp o sen göra sig oanträffbar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-05-29 18:07
#8

Tungt när det blir på det här sättet! Jag tror också att Blocket kan vara en bra idé. I alla fall värt ett försök. Är man bara noga med att sålla intresssenterna går det oftast att hitta guldkornen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
2012-05-29 19:14
#9

Jag har en anons om kattungarna på Blocket. Nyss ringde en kvinna som bor ett par mil härifrån som är intresserad av dem så hon ska komma förbi och titta på dem ikväll. Håll nu tummarna att kattungarna hittat ett hem.

Det har ringt en del om kattungarna men jag har tackat nej till flera för som sagt det gäller att sålla.

Men snälla ni, sprid att jag behöver hjälp med Katitsi under hennes konvalesenstid efter operationen.

Sidentass
2012-05-29 21:06
#10

håller tummarna för att det är en bra intressent som svarat på annonsen, det är verkligen inte lätt att hamna i en så svår sits som du gjort..

[Anunnaki]
2012-05-29 21:43
#11

Hon som ringde har nu varit här tillsamans med sin son men det blir nog inget av för hon skulle nu övertala sin sambo om att skaffa katt över huvud taget. Hon som ringde visade sig dessutom vara höggravid och jag tycker att det verkar lite obetänksamt att få tre barn samtidigt: Två kattungar och en bebis.

Katthemsmatten
2012-05-30 10:55
#12

Klok bedömning, Anunnaki! Det kommer säkert fler intressenter på så vackra kattungar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2012-05-30 12:10
#13

#11 Förstår dej Anunnaki…du resonerar nog klokt här, håller tummarna för en mer passande köpare!

Annons:
[Anunnaki]
2012-05-30 22:50
#14

Kattungarna är ju en sak men det tyngsta är att jag inte orkar ta hand om Katitisi under hennes konvalecenstid ensam. Finns det inte en enda kattvän som kan stötta mig praktiskt med denna katta tills hon är frisk och kan omplaceras.

Det som hänt i familjen tar kål på mig på flera sätt och snälla ni, finns det någon som kan hjälpa mig att hitta någon som kan ställa upp för Katitisi under åtta veckor.

Lena
2012-05-30 23:26
#15

Puttar upp och hoppas det löser sig! Förstår att du sitter i en tuff situation nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
2012-05-31 14:19
#16

Idag har jag iaf lyckats komma mig för med att uppdatera min Blocket-annons om kattungarna. Det största problemet är Mamma Katts konvalesenstid.

Josefa
2012-05-31 14:55
#17

Behöver mamman någon speciell krävande omvård umder konvalecensen?

[Anunnaki]
2012-05-31 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Från ett håll har jag hört att efter en sådan operation ska katten vistas i en stor hundbur under konvalesensen.

Men en kvinna som har en katt som opererats på båda knäna fick röra i lägenheten och helst skulle katten slippa tratten en timme varje dag under uppsikt så att hon kunde tvätta sig. Eftersom tratten varit i vägen när katten skulle äta hade denna kvinna ofta hjälpt katten att äta genom att ge henne lagom stora munsbitar med handen.

Den som opererat denna katt är samma som vidtalats om Katitsi.

Länk till min annons på Blocket om kattungarna

Thaeri
2012-05-31 16:12
#19

Ett tips om annonsen: färgen de har kallas blå i kattvärlden.

Och du har inte funderat på att vaccinera ytterligare en gång innan de flyttar? Det är många seriösa köpare som aldrig skulle köpa en kisse som inte fått hela grundvaccinationen.

Och sälj dem för allt i världen inte utan att de blivit vaccinerade alls, det är stor risk att de aldrig blir det då. Plus att de riktig seriösa köparna sannolikt kommer rata dem då du visar att du är beredd att avstå från en såpass grundläggande sak.

Även besiktning är viktigt, speciellt för dig då du kan åka på en rejäl smäll om det visar sig senare att någon av dem är sjuk eller skadad, händer det under den första tiden har du inga som helst bevis för att det inte hänt hos dig om du inte besiktigar.

Jag menar alltså att du får med dig ett besiktningsintyg, och det ska inte vara äldre än sju dagar gammalt när katten flyttar. Det behöver heller inte kosta extra egentligen, de flesta veterinärer brukar kunna ge paketpris för ID-märkning, grundvaccinering och besiktning för en kull.

Visst, det kan hända även med en besiktning att skador och sjukdomar kan härledas till innan flytten, men det är betydligt färre åtminstone.

Det kan vara bra att skriva "vaccinerade och besiktigade" i rubrken istället för "söker hem" också, så ser de som letar efter kattungar som är just det det snabbt.

Kräv heller inte att de ska kunna få gå ut, det finns många bra kattägare som inte bor så att det är en bra idé, men löser det på annat sätt, såsom stimulernade inomhusmiljö och om de har möjlighet: innätad balkong/uteplats/altan och/eller promenader. Faktum är att bara någon promille av landets befolkning bor så att det är vettigt att ha utekatt, och inte alla av dem bryr sig verkligen om sina katter. Och chansen att någon av dem letar katt just nu, och dessutom hittar just din annons…

Annars tycker jag annonsen ser bra ut, och den är personlig också Glad

[Anunnaki]
2012-05-31 16:52
#20

# 19 Tack för ditt engagemang! Jag har skrivit 400 kr för att inte skrämma bort en del som sedan är beredda att betala 600 kr i alla fall bara jag får tala med dem. Jag kommer att låta en veterinär kolla mina små missar.

Jag vet inte var du bor men i mina trakter finns det många som bor bra till för att kunna släppa ut sina katter. En av de första sakerna som jag gör är att titta på en karta hur det ser ut där en spekulant bor och jag har sagt nej många gånger genom åren.

Det är mycket att tänka på innan man lämnar ifrån sig en katt och en del har jag lärt mig av er andra här på siten. Fast det kan bli fel hur man än kollar.

Sannolikt hamnar de hos någon som har kattvana men som troligen inte bryr sig om de är grå eller blå. Största problemet är att speciellt lilla Rosa är väldigt petig med vad hon äter så hittar jag någon som är beredd att uppfylla de matkraven som Rosa har är det nog en sann kattvän.

Annons:
martdat
2012-05-31 18:06
#21

finns det inte något sätt att få tag på tjejen som egentliggen har ansvaret? var väll flera katter från samma plats? något av de andra stödhemmen har kanske kontaktuppgiffterna,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Anunnaki]
2012-05-31 18:23
#22

# Inga stödhem har varit inblandade. Sex av katterna flyttades till några ställen i Mälardalen rätt snabbt, både permanent och jour. En vuxen katta fick ett hem i Falun, en i Lindesberg, en i Mora och två i Rättvik. En granne tog hand om tre stycken och en dräktig katta fick komma till ett katthem i Värmland. En har jag hittat ett hem till. Förutom Katitsi har det funnits fyra vuxna katter till men var de är nu har jag ingen aning om. Alla kattungar utom mina var placerade senast som jag talade med henne.

Det går inte att få tag i tjejen. Hon svarar inte i telefon, hon svarar inte på sms och hon svarar inte på mail och jag har ingen aning om vart hon tagit vägen. Jag har sett hennes bil ett par gånger men då har den stått på en av hennes bekantas gård och dit kan jag inte gå.

Jag kan inte skriva mer än så här. Men det går inte att få tag i tjejen.

Thaeri
2012-05-31 18:25
#23

#20, du kommer ändå ha lättare att hitta ett bra hem om du även accepterar att de får vara innekatter, och de kan få det precis lika bra bara köparen är införstådd med vad som krävs Glad

Jag är uppvuxen på landet, och många skulle nog säga att det är ett bra ställe att låta katterna gå lösa på, men jag tycker itne det själv. Det finns ett par ställen där det funkar någorlunda, mina föräldrar har nyss flyttat till ett, men på de flesta andra ställen är det antingen för mycket grannar (ganska tätt mellan sommarstugorna nere vid sjön) och/eller för mycket bilar (gårdarna ligger längre från varandra, men det är mer trafik).

Särskilt som man inte bör släppa ut en liten kattunge på egen tass, utan vänta tills den vuxit till sig lite och dessutom är kastrerad, så köparen måste ändå ha koll på det här med hur man får en katt att trivas inne.

Och ja, med det här med maten så blir det ännu svårare att hitta bra köpare om du ska låsa in dig genom att kräva fri utevistelse.

Priset säger jag inget om, 400 är mer än vad de flesta som ser katter som rena slit och släng-varor vill betala, men det är viktigt att de är vaccinerade ändå. Det är också en säkerhet för dig, är de det inte och de strax efter att de har flyttat insjuknar i till exempel kattsnuva så kan du åka på att betala veterinärräkningen.

Jag skulle även tipsa om att försäkra dem så fort som möjligt så köparen slipper karensen, vilket också gör att chansen är mindre att du krävs på några pengar om de trots allt skulle råka bli sjuka. Men fortfarande är vaccinering viktigt, då försäkringen inte täcker för kattpest och kattsnuva om katten inte är vaccinerad mot dem.

Du skrämmer inte bort ett bra hem genom att de är ID-märkta, vaccinerade och besiktigade, det lovar jag dig. Däremot kan du mycket väl göra det genom att visa dig beredd att avstå från de sakerna. Och även genom att kräva utevistelse, även om personen i fråga själv bor bra till för det.

[Anunnaki]
2012-05-31 22:07
#24

# 23 Dina goda råd värmer! Jag behöver verkligen känna att någon tar sig tid för dessa katter och mig. Jag har läst vartenda ord och ska låta dem sjunka in.

Thaeri
2012-06-01 00:01
#25

Glad

Josefa
2012-06-01 19:04
#26

#20 Fast att skriva först 400 kr och sedan 600kr inne i annonsen är en sådan sak som hade gjort att jag inte hade svarat på en annons.

[Anunnaki]
2012-06-01 19:19
#27

# 26 Ja, det kanske var dumt tänkt. Men nu har jag iaf en familj som kanske är intresserad av kattungarna så är det hålla tummarna som gäller.

Annons:
[Anunnaki]
2012-06-02 21:02
#28

Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli glad över att en katt började äta kattmat men idag åt den lilla Rosa ICA:s påsmat. Det kan ju göra det lite enklare att hitta ett hem åt misslingarna.

[eskils]
2012-06-10 18:22
#29

Hur har det gått?

[Anunnaki]
2012-06-10 19:36
#30

# 29 Tack snälla du för att du tänkt på mig! Inget har dock hänt mer än att jag är tröttare och ledsnare. Katterna mår nog rätt bra. Några har ringt om kattungarna men inget har kommit till skott. En familj som ringde idag bor invid en rätt starkt trafikerad väg men det var en del andra saker också som inte var så bra, bl a en massa hundar, visserligen små raser men verkar inte roligt för en ensam kattunge att komma till.

Jag har så sent som idag skickat mail till tjejen som jag skulle hjälpa ett par veckor där jag förklarade att det är allvar och att hon måste ta sitt ansvar men inget svar.

Katitsi är verkligen i stort behov av att få komma till någon där hon får vara med familjen mer än vad som är möjligt hos mig. Att släppa ihop henne med mina katter skulle nog bli en del blodvite.

Kattungarna ska jag börja låta vara med mig och mina katter på nedervåningen men det innebär att det blir riktigt tråkigt för Katitsi.

Jag kan åka rätt långt med Katitsi för att hon ska kunna komma till någon är villig att ta hand om henne tills jag fått ihop pengar för operation och under konvalesenstiden.

Lena
2012-06-10 19:38
#31

Puttar upp för jourhem åt Katitsi! Hoppas även du hittar bra hem för kattungarna! Viktigt att det känns bra i magen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
2012-06-13 11:21
#32

Nu är det bestämt att Katitsi och ungarna ska få komma till ett av Stockholms katthems akuthem på fredag. Hoppas bara att inget kommer i vägen.

Nu vill jag höra vad ni tycker. Jag har tänkt fortsätta insamligen till Katitsis operation tills jag lämnat henne från mig. Pengarna lämnar jag inte över förrän senare.

När tycker ni att jag ska avbryta insamlingen? När ska jag lämna över pengarna?

Opereras ska hon ju var hon än är just före och sedan efter operationen så insamlingen har ju inte gjorts i onödan. De insamlade pengarna bidrog säkert till att Stockholms katthem hjälper mig eller vad tror ni?

martdat
2012-06-13 17:49
#33

Härligt!! så glad för din skull;)) och det är ju en bra organisation med:))))

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Thaeri
2012-06-13 20:45
#34

Jättebra Glad

De gör de sakerna som jag pratat om också, möjligtvis med undantag av besiktning, men det är ju katthemmets risk att ta, så för katternas del kan det inte lösa sig bättre Glad

Annons:
[Anunnaki]
2012-06-13 21:41
#35

Tack för att ni blir glada för min skull och för katternas. Riktigt bra känns det när ni säger att Stockholms katthem är seriöst.

Imasy
2012-06-13 22:00
#36

Åker du ner själv med katterna? Då får man ju se hur fint de får det också :)

fialotta66
2012-06-15 08:58
#37

Håller tummarna idag för att Katitsis resa ska gå bra och att hon ska trivas i sitt nya hem! Glad

MewTwo
2012-06-15 09:54
#38

Stockholms katthem ÄR seriöst, det kan du lita på! Om de ordnar med Katitzis operation och du sedan samlar in pengar till det så kan slantarna sättas över "öronmärkta" till Katitzi, då kommer de också att garanterat gå till hennes hjälp*.

Men även om man kan uppfatta ett så "stort" katthem som ekonomiskt starkt så är de i precis lika stort behov av gåvor och hjälp från enskilda som vi med små katthem - så stöd dem, ni som kan och vill!

Vi håller tassarna för en fortsatt bra utveckling för kattfamiljen!

*Men Stockholms katthem hjälper alla slags hittekatter efter bästa förmåga - de har inte något urval som ger en katt med "bifogade pengar" företräde, utan de tittar på kattens akuta behov i första hand: Hur dess boendemiljö är, hälsostatus och ev vanvårdssituationer. En riskanalys helt enkelt.

Marga
2012-06-15 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nu har katterna flyttat in hos oss på Stockholms Katthem!

Det finns en lite berättelse om ankomsten i vår blogg här:

http://stockholmskatthemibilder.blogspot.se/2012/06/valkommen-katitsi-lena-och-rosa-fran.html

Katten på bilden är lilla sötnosen Rosa.Glad

lillmymlan
2012-06-15 21:20
#40

#39, Oh så vackra de är både mamma och bebbar

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-06-16 17:27
#41

Vad glad jag blir över denna lösning! Bättre kunde det inte bli varken för mamma katt eller hennes bebbar! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
martdat
2012-06-17 10:35
#42

o jag är så glad för TS skull. fy fasiken för att bli lurad på det viset som hon blev av tjejen som bad om hjälp.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Anunnaki]
2012-06-17 15:44
#43

Även om det varit väldigt jobbigt med dessa katter har jag förstås blivit fäst vid dem och det var tur att de som tog emot katterna på Stockholms katthem gjorde så gott intryck på mig.

Det var lite tomt efter dem när jag kom hem och det var nära att jag lade upp mat till dem samtidigt som mina katter fick sin mat.

Tack för all uppmuntran från er på Hittekatter!

[Anunnaki]
2012-06-28 10:48
#44

När nu kattfamiljen kommit till Stockholm dyker det plötsligt upp en kvinna i trakten hos mig som vill ha både Rosa och Lena. Transport är inga problem så nu hoppas jag att Stockholms katthem inte har något emot att ett permanent hem till kattungarna finns även om transport mm går via mig.

Katthemsmatten
2012-06-28 11:19
#45

#44 Du har PM.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: