Annons:
Etiketthuskatten
Läst 12233 ggr
BaraLisa
2012-05-17 22:26

"Vanliga" skador utekatt

Klarar utekatter av att läka normala småskador själva? Eller ska man på dem och badda för minsta lilla?

Min katt som tidigare bara gick 100 meter har tydligen skaffat sig ett revir och var tufsig och slickade sig i baken, bredvid hålet, där det gjorde ont när jag petade. Syntes inget och han kan springa och gå bra.

Han är hittekatt från början och har varit innekatt tills jag flyttade ut på landet. Han är så lycklig.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
[Anunnaki]
2012-05-17 23:03
#1

Vanligast är sårskador på främre halvan av kroppen. Om du ser ett sår är dt bra att klippa bort så mycket päls som möjligt så att du kan se omfattningen av såret. Tvätta med Jodopax eller alsolsprit/lösning flera gånger per dag så att du håller såret öppet och lite fuktigt. På så sätt läker såret ininfrån och du undviker en infektion. Jodopax och alsolsprit/lösning får inte användas nära ögonen.

Värre är det med sår som inte syns. Så blir det om katten blivit biten eller fått en klo genom skinnet. I sådana fall utvecklas om man har otur en ficka med sårvätska. Skulle katten börja ömma någonstans på kroppen och dessutom mest ligger är det bäst att anlita vetrinär. På mina katter sedan 1975 har det blivit vätskefyllda sårfickor mindre än fem gånger och sedan 1992 har jag alltid haft mer än en katt. Genomsnittet ligger nog runt sex katter räknat sedan 1991. Men en vuxen hankatt har så tjockt  och segt skinn så att det är mycket svårt att få igenom en kanyl och lika svårt är det för en klo eller hörntand att ta sig igenom skinnt.

Sedan 1973 har det hänt två gånger  att en katt hade gjort illa en klo. Det värsta som hänt någon av mina katter var ett slagsmål med en grävling. Bråk med rävungar orsakade också en hel del omplåstring på en av mina katter en sommar. Rävungarna kom och åt hönsmat, dvs en del matrester, när hönorna gått och lagt sig sig på kvällen.

Förstår mycket väl att katten har roligt. Att leva innbär en del blessyrer för både människor och djur. Att åka bil 20 mil är nog en större risk att bli allvarligt skadad för en människa än risken att en friående katt riskrerar på ett år under förutsättning att det är långt till någon större väg.

BaraLisa
2012-05-17 23:13
#2

Tack, det är långt till en större väg.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Rafflan
2012-05-18 00:31
#3

Om det är jätte små sår har man koll. Är det större sår och/eller katten har ont så bör man iaf ringa veterinär och rådfråga iaf.

Enda gången min katt blev skadad var när hon fick ett fult sår på svansen, märkte det när man skulle klappa henne och hon blev jätte arg och var rädd om rumpan, vi lyckades se att hon verkade ha ett sår men inte hur illa pga hur hon reagerade, hennes beteende fick oss att "kasta" in henne i transportbur och åka till veterinären, sedering, klippning runt såret och tvättning, sen tratt i några dagar så vart hon sitt vanliga jag igen gick ut när såret läkt helt och skadade sig aldrig igen ;)

Upp till toppen
Annons: