Annons:
Etikettkatthemsevenemang
Läst 2429 ggr
Katthemsmatten
2012-05-12 21:11

Spånga Gymnasium Djurexpo

Idag och imorgon har Stockholms Katthem fått möjlighet att delta i Spånga Gymnasiums Djurexpo. Hela arrangemanget görs av sistaårseleverna och de är så PROFFESIONELLA! De är inte bara duktiga på att sköta skolans djur (som kommer från jordens alla hörn) de är också enormt skickliga på att hantera den besvärligaste arten av alla: Homo Sapiens. Inte en enda gång skulle de komma på att svara 'vet inte'. 'Jag ska ta reda på det' är legio. Efter tusen sinom tusen riktigt enfaldiga frågor svarar de lika engagerat och de har en empati för minsta lilla daggmask som är helt enastående.

Bland utställarna finns bl a en f.d. elev som är entreprenör via sin kursverksamhet arbetar på skolor och med familjer för att stödja barn att känna respekt och empati för människor och djur. Man låter lärare, föräldrar och barn mötas i menignsfulla aktiviteter och komma nära djur. Bärnen får på ett lekfullt sätt kunskaå om djurs behov, språk och ur man med belöningsbaserad inlärning kan bygga upp en mycket bra kontakt med djur. Förslag på kurser som kan skräddarsys utifrån behov/önskemål är tex Lära ut till djur, Djurens behov, Djurens språk, Att ta hand om en hund/katt, Lärande bland människor.

Projekten har ofta riktat sig till klasser där det förekommit mycket mobbning och till barn som ofata känner stor prestationsängest i skolan, men även även till familjer som t ex vill skaffa hund/katt och/eller vill lära sig mer om djur på ett sätt som är rligt för alla i familjen.

Jag blev väldigt inspirerad av deras unga representant och hoppas att det här ska sprida sig över landet för att få allmänheten att tänka först och handla sedan när det kommer till frågan att skaffa husdjur. Vid nästa Öppet Hus kommer jag att bjuda in organisationer för att träffa våra presumtiva kattköpare. Här finns en win/win situation: Vi får hjälp att förmå allmänheten att tänka igenom sitt beslut att skaffa katt. Det hoppas jag gör att när man väl möter sitt livs kärlek på 4 tassar verkligen inser att det är ett långt åtagande. Lekfullt lärande får en chans att träffa precis den målgrupp de har: unga familjer, barn, ungdomar som gärna vill ha ett djur men som kanske inte alltid har så stor kunskap om djurets behov.

Om du är nyfiken på verksamheten hittar du dem på www.lekfulltlarande.se

Jag tror att vi i hittekattsbranschen har stor nytta av att samarbeta med organisationer som inte är så 'insnöade' på en sak som vi gärna blir. Det är bra att få hjälp att se på verksamheten med fräscha ögon. Då kan vi förbättra det vi är riktigt bra på och vi får hjälp att förstå vad vi är mindre bra på så vi kan släppa det och fokusera på vår styrka. Som idrottslagen gör, t ex. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Katthemsmatten
2012-05-13 11:32
#1

Puttar upp för Spånga gymnasiums Djurexpo och Lekfullt lärande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-05-13 13:29
#2

Det låter ju riktigt bra detta! Sådant här gör att man får hopp inför framtiden!

Håller med dig om att det är viktigt för oss Hittekattsfolk att vidga samarbetet över gränserna och hitta nya parter. Vi behöver bli bredare helt enkelt och nå fler människor!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marga
2012-05-13 16:26
#3

Putt!

Katthemsmatten
2012-05-13 17:35
#4

Har just kommit hem från den sista dagen på gymnasiet och jag är fortfarande lyrisk över allt dessa elever kan och gör. Och dessutom har vi fått möjlighet att prata med massor av barn och deras föräldrar för att försöka förmedla våra kärnvärden: kastrerar, id-märk och vaccinera. Låt inte din katt gå ute i storstaden. Och barnen lyssnar och tar in Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: