Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 6451 ggr
Lena
5/7/12, 5:08 PM

Djurskyddet Sverige Avliva före TNR!

"Trots att Djurskyddet Sverige på sin hemsida säger sig acceptera Trap Neuter Return metoden visade det sig i torsdags, på hearingen hos Miljö- och jordbruksutskottet om en ny djurskyddslag, att Djurskyddet Sverige instämmer i utredningens syn på TNR. Man anser att metoden riskerar att sänka kattens status och att infångade katter är samhällets ansvar och då inte kan släppas ut igen. Med andra ord så ska de dödas.
Djurskyddet Sveriges närvarande styrelseledamot, veterinär Johan Beck-Friis, uttalade att det ur psykologiskt hänseende var dåligt att låta förvildade katter leva." http://www.facebook.com/pages/Legalisera-TNR/233789676696865?ref=tn_tnmn

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
5/7/12, 5:11 PM
#1

Vad ska man säga! Har aldrig kännt mig så besviken som nu på Djurskyddet Sverige! Hur kan de på fullt allvar mena att det är bättre för kattens status att förvildade katter avlivas än får ett fortsatt liv i en TNR koloni?

Dags att gå samman och protestera! Börja med att skriva under protestlistan i länken nedan om du inte redan gjort det! Sprid även till alla du känner!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lynxkissen
5/7/12, 5:45 PM
#2

Det är hemskt och pinsamt! Har spridit ut listan, jag och 14 vänner har skrivit på i alla fall. Hoppas verkligen de ändrar på detta!

Magi-cat
5/7/12, 6:11 PM
#3

dåligt! Sprider listan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
5/7/12, 6:43 PM
#4

Kanonbra att ni hjälper oss att sprida listan! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
5/7/12, 6:58 PM
#5

Hoppas detta hemska kommer till allmänhetens kännedom illa kvickt, så många hinner protestera. Finns det några medlemmar med tidnings eller TV/radio-kontakter här på forumet? Katten är ju det mest populära husdjuret i Sverige, så många människor skulle säkert bli ordentligt upprörda om de fick veta att myndigheterna planerar att börja jaga och skjuta hemlösa kattstackare!!

Tips, om flera i hushållet delar dator kan ju alla skriva på protestlistan. Man kan nog även använda alla sina mailadresser om man råkar ha fler än en. Flört

johnnys girl
5/7/12, 7:26 PM
#6

Hoppas att alla katthemsföreningar som är medlemmar i Djurskyddet och inte står bakom denna uppfattning väljer att ta avtånd och  gå ur med omedelbar verkan.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
Lena
5/8/12, 7:16 AM
#7

#6 Ja det får man hoppas!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
5/8/12, 8:45 AM
#8

#6 Ja, det är dags nu!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
5/8/12, 9:53 AM
#9

Värnar ni om alla katter så går man ur Djurskyddet som inte är något djurskydd! Avlivningsanstalt kan man ju kalla det efter det sista Gråter

Nä, det är dags att demonstrera! Det HÄR får vi bara inte acceptera, våra skyggisar har inte en chans, nu måste VI hålla tal för dem!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Magi-cat
5/8/12, 10:10 AM
#10

Vilken underbar bild lillmymlan!

Nej det här får inte accepteras! Djurskydd ska skydda djuren, inte döda dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
5/8/12, 8:14 PM
#11

Har även startat en diskussion inne på Svenska Katters Forum om detta:

Länk till diskussionen!

Som vanligt på den sajten finns det en del människor som är mycket skeptiska och anklagar mig för att ljuga och sprida falsk propaganda. Som jag skrev i tråden där kan jag ge den som känner sig tveksam en referens från Djurens Rätt som var med på mötet. PMa mig så får ni uppgiften.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
5/8/12, 8:43 PM
#12

Nu är det  2,171

personer som skrivit under protestlistan. Men vi behöver bli ännu flera!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
5/8/12, 8:49 PM
#13

sprider den på "mina" sajter och på FB!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lena
5/8/12, 10:17 PM
#14

#13 Kanon! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
5/8/12, 11:28 PM
#15

Sprider också vidare - i bekantskapskrets endast men ändå :-)

Och tror det är värdefullt om fler härifrån går in på Svenska Katters Forum och håller fortsatt liv i - samt nivå på - diskussionen. Där finns många engagerade människor men de överröstas lätt och framförallt utmobbas av en ledande klick avlivingsförspråkare. Viktigt att inte låta sig provoceras bara. Lugnt fint och sakligt… (och jag ska snacka ;-) Bra Lena!

Slampen
5/11/12, 1:49 PM
#16

Alltså denne JBF undrar jag om han vet hur en katt ser ut över huvud taget. Han sitter vid sitt skrivbord och gör uttalande, som man kan baxna över.

Nosen
5/11/12, 4:31 PM
#17

Här är en länk till hur man kan sätta en bild på sin profilbild på facebook och visa att man stödjer TNR

http://www.picbadges.com/legalisera-tnr/2578157/?utm_campaign=viral&utm_medium=share&utm_source=facebook

majvi
5/11/12, 4:34 PM
#18

Var snäll och sprid den här videon.Den utspelar sig i USA ,skillnaden är att där avlivas dom med spruta och här med gevär men konsekvenserna av det syns tydligt dvs oskyldiga, friska djur dör.Jag vet inte vad som händer i Sverige om de skjutna katterna slängs ner i en plastsäck eller i en grop.

I USA har många kommit på att det faktiskt inte fungerar med avlivning för att få ner antalet hemlösa katter, men TNR fungerar.

Jag kommer inte in på Svenska Katter längre men någon kanske kan skriva om att ;

1970 beräknades  det att det fanns 65 miljoner husdjur i USA, 12-20 miljoner avlivades

2011 beräknades det att det fanns 170 miljoner husdjur och det beräknades att <4 miljoner skulle avlivas

De jobbas mycket med TNR i USA och förut när de förvildade katterna togs in på "djuravlivningscenralerna"var de de första som avlivades.Nu mår många bra i sina kolonier och bidrar inte till avlivningsststistiken.

http://www.care2.com/causes/pet-sterilization-is-saving-millions-of-lives.html

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

lillmymlan
5/11/12, 10:41 PM
#19

Delar och påminner via FB, det är viktigt att alla som kan delar så att alla kan skriva på!

PUTT

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Rafflan
5/11/12, 11:17 PM
#20

Avlivning är ju inget sätt att höja kattens status på. Men är det ens vad dem vill? Dem vill väl bara hindra katterna från att lida?

TNR är inte heller någon lösning på problemet, TNR och mass avlivning gör det bara lättare för folk att kasta ut sina katter då någon annan tar hand om "problemet". Dock är TNR lösningen för dem katter som redan är där ute och lag om märkning lösning för dem katter som kommer kastas ut för då kan man hitta ägaren och straffa den.

Annons:
Lena
5/11/12, 11:59 PM
#21

#20 TNR ska ses som ett komplement till annat arbete som görs för hemlösa katter. TNR är avpassat för just målgruppen förvildade katter i kolonier. Det förebyggande arbetet är alltid lika viktigt! Gärna kompletterat med strängare lagstiftning vad gäller ansvarstagandet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
5/12/12, 11:44 AM
#22

I den här tråden på Djurskyddet Sveriges Facebooksida diskuterars uttlandet som Beck-Friis gjorde.

Det är dock ganska uppenbart att man från Djurskyddet inte vill diskutera frågan utan istället försöker lägga locket på efter ett undflyende svar. :(

Ökar tyvärr inte trovärdigheten i mina ögon.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
5/12/12, 4:50 PM
#23

Jag glömde skriva att avlivningssiffrorna i USA har sjunkit inte bara tack vare TNR utan också på att det har satsats på utbildning och lågkostnads kastreringskliniker.

katthem/föreningar skriver om vikten av kastrering på hemsidan, en del kommer gärna och informerar andra, det görs informativa filmer som läggs ut på youtube

Detta är från Cats Welfare Society i Singapore

"CWS will be happy to come down and give talks on how to be a responsible cat owner by sharing the benefits of sterilisation and keeping the cats indoors. We can also talk about how community cats can be responsibly managed through the Trap-Neuter-Return-Manage programme. For more information on sterilisation and TNRM, visit our FAQ."

Det finns många som är kreativa för att få ut sitt budska om kastrering

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[sarasvati]
5/15/12, 11:17 PM
#24

På SKS, dvs kattforum.se pågår nu den diskussion som Lena startade, enl #11, rörande TRN kontra avlivning.

Den diskussionen kan emellanåt göra en helt förtvivlad. Men det kämpas gott på flera håll. Hjälp till! (Kommer själv inte in.) Kan f ö vara bra att veta att många medlemmar där faktiskt kan vara rädda att utfrysas, och därför tiger, och det är lätt att åka ut helt och hållet pga av "avvikande" åsikter. Sajten i sig - inkl sajtvärdar/moderatorer - är starkt inriktad på raskattuppfödare, inklusive raskattägare, dvs köpare av raskatter. I tråden "Angående huskattsavel" (fr april, använd sökfunktion) framgår att en ledande uppfattning är att huskatter överhuvudtaget inte behöver existera, de "fyller ingen funktion" - så hur mycket mindre då skygga och hemlösa huskatter …

Nu har en nyreggad medlem dykt upp, som egentligen borde vara den allra bästa TNR-förespråkaren, för de alternativ som framförs av honom/henne är de mest horribla avlivningsprocesser, avlivningsprocesser som förefaller direkt hämtade från den så kallade utredningsgruppen. "Medlemmens" insikter i utredningsgruppens ursprungliga intentioner är slående! Och de befäster helt vad t ex FeralCat säger på SKS, nämligen att man från början utdömt TNR som metod, därav den selektiva läsningen. Ingen "utredning" alls med andra ord.

Ser nu ikväll också att den "gamla" gruppen avlivningsförspråkare på SKS börjar få nya vind i seglen (inte första ggn TNR diskuteras). De poppar upp och citerar avlivning framför TNR med +1, utan argument Då är botten nådd …

Fruktar att den sakliga - och etiska - argumenteringen är fruktlös, på SKS. Inbillar mig att det kanske kan hjälpa med massan igen då, med +1, applåder och rosor … where they belong. För att stötta dem som eventuellt inte vågar träda fram på SKS pga grupptrycket och den förhärskande ideologin där. Hemskt ledsen att behöva säga det.

[och ber om ursäkt för långt inlägg!]

ANM: Inlägget har justerats från att nämna medlemmar på annat forum. Diskussionen bör istället hållas på en mer allmän nivå. // Lena - Sajtvärd

[sarasvati]
5/16/12, 2:20 AM
#25

Smulan på SKS, du har pm.

Låter inte det minsta tramsigt! Tvärtom!! Du är min och alla katters hjälte.Kyss

Thaeri
5/16/12, 4:04 AM
#26

Att det forumt främst är till för raskattägare och -uppfödare håller jag inte med om, majoriteten har trots allt huskatter, antingen bara eller ihop med raskatter, och jag har aldrig någonsin känt mig nertryckt för att det är huskatter jag själv har.

Däremot är det inte fullt så många som är insatta i hemlösa katter tyvärr, och det syns i den diskussionen.

Jag tror inte heller att folk låter bli diskussionen av rädsla, men det är nog många som inte känner att de har något att tillägga, eller kan backa upp sina argument så bra, utan att bli söndermosade av motståndarsidan.

Magi-cat
5/16/12, 8:05 AM
#27

#24 "en ledande uppfattning är att huskatter överhuvudtaget inte behöver existera, de "fyller ingen funktion" - så hur mycket mindre då skygga och hemlösa"

Men fy sjutton vad bedrövad man blir!Gråter

Jag har inte hittat den sajten men ska försöka. Vet inte hur mycket kraft jag har att lägga ned där, men man kan åtmistone understödja!

"”Det värsta är inte de onda människornas onska,. Utan de goda människornas tystnad”."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Alexej
5/16/12, 9:12 AM
#28

Jag var i helgen på en kattutställning och då var det många uppfödare som kom fram och skrev under protestlistan mot den nya djurskyddslagen. Men okunnskapen är stor framförallt på SKS och tyvärr finns det också många idioter där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
5/16/12, 11:16 AM
#29

En fråga ang vad jag läste på SKS

Många är ju emot avlivningen av sjuka eller skadade katter, dem ska ju få vård. Men sen vet jag katthem som nekat skadade katter just pga att dem är skadade så katthemmen har inte råd att ge dem vård.

Hur tycker då katthemmen att man ska rädda alla dessa sjuka/skadade katter om dem nu inte har pengarna till vården till allihopa?

Alexej
5/16/12, 11:29 AM
#30

#29 Problemet är att nästan inga katthem får några bidrag och en svårt sjuk eller skadad katt kan då spräcka hela ekonomin.

Man måste avväga lite vilken livskvalitet katten kan få efter en behandling osv.

Sedan finns det katthem och det finns katthem…. På en del katthem avlivas allt som inte passar, andra försöker mycket och andra kämpar för varje kattliv. Både Djurskyddet Sverige och Djurens Vänner kallar avlivningar för "realistisk djurskydd".

Göteborgs Katthjälpen tex fick ihop 40 000 kr till en operation för en katt som mår jättebra idag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Thaeri
5/16/12, 11:39 AM
#31

#30, vissa tycker att de 40 000 hellre skulle gått till kastrering och vaccinering av friska katter, vilket jag kan förstå och delvis hålla med om, även om jag förerar non-kill.

Rafflan
5/16/12, 11:39 AM
#32

#30 ja för den katten jag är mest insatt i gick jag till en fond och bad om ett bidrag och kunde på så viss operera Ninja. Har förståelse att katthemmet nekade honom, veterinären sa att hade man otur kunde det sluta på 5.000 kr. Men att sen folk som jobbar med katthem sitter och säger att det är fel att avliva sjuka och skadade katter gör mig lite sur för Ninja "dömdes ju till döden" av 2 katthem då dem inte hade pengarna?

Så vad spelar det för roll om det vore länsstyrelsen som sagt att han skulle avlivats eller om katthemmen säger att dem inte har pengarna och han hade avlivats? ;)

Förlåt om det blir lite OT men börjar få massa funderingar när jag läser på SKS men vill inte fråga där då dem är mer uppfödare och inte kan svara hur katthem tänker och gör utan bara hur dem TROR ;)

johnnys girl
5/16/12, 11:54 AM
#33

#32 Det finns ingen enhetlig policy på katthemmen. Därför går det inte att säga att "Katthemmen tycker såhär"  Alla är olika typer av organisationer, ideella föreningar, eller nötverk och alla har sin filosofi, agenda och ekonomiska verkliget att förhålla sig till.  Alla katthem säger inte att det är fel att avliva en sjuk eller skygg katt, Tvärtom. Det finns katthem som med stolthet säger att de avlivar just den kategorin av katter och andra som vägrar att befatta sig med den typen av katter överhuvudtaget.

Ett katthem säger nej till en skadad katt därför att 5000 är en orimlig kostnad som skulle äventyra hela verksamheten och därmed andra katters liv, medans  ett annat katthem sätter igång en insamling och betalar 40 000kr för en operation som den sjävklaraste saken i världen. Jag förstår att det som privatperson kan vara svårt att förstå att katthemmen fungerar så olika. men se det lite som politiska partier. Man får rösta på dem som jobbar för det man tror på och passa sig för dem som ger falska vallöften.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

[sarasvati]
5/17/12, 1:25 AM
#34

Skrev inlägg, allt försvann. Försöker igen, kortare då.

Om vi återgår till frågan om TNR kontra avlivning.

#28 Så glad man blir! Över underskrifter på protestlistan alltså. :-)

#26 Inte "främst till för" men "starkt inriktad på", skrev jag, i #24. OK, kan se hur det kan betraktas som samma sak. Och engagerade kunniga människor finns också, som sagt, i #15. Du är själv ett lysande exempel!

Min poäng är att det finns en förhärskande inställning som är emot huskatter i allmänhet och hemlösa och skygga/förvildade huskatter i synnerhet - vill kalla det ideologi pga att den är så ingrodd och institutionaliserad på SKS, genom moderatorer och vad som blivit "ledande" medlemmar där. Kan hänga samman med att majoriteten har raskatter (jo faktiskt är det så), och därav okunnigheten. Därför ÄR också vissa/ många (?) medlemmar "rädda" att yttra sig på avvikande sätt - eller kanske ändå värre (?), inte ens rädda för de har aldrig bildat sig en egen uppfattning utan bara följt trenden. "Motståndarsidan" mosar ju verkligen inte med argument som bekant - argumenten och de vetenskapliga beläggen (samt moralen enligt min mening) står TNR-förespråkarna för. Det mosas istället med grupptryck, makt och prestige. Och idioti, halloj Alexej ;-)

#27 har du inte hittat sajten?, lätt www.kattforum.se Glad (Lena länkar ju också till diskussionstråden i #11). Bra ordstäv du har där!

- eller menade du kanske den specifika tråden om huskatters existensberättigande? Kan inte klistra in med min firefox, kanske ngn annan?

Annons:
Alexej
5/17/12, 8:03 AM
#35

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magi-cat
5/17/12, 8:23 AM
#36

Tack! Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vildisen
5/18/12, 12:01 AM
#40

Hej! Jag är inte så aktiv härinne men läser ibland. Mitt nick är Smulan på SKS så har vi rett ut det.

ANM: Inlägget delvis redigerat då det innehöll svar på andra inlägg som tagits bort. // Lena - Sajtvärd

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
brutt
5/18/12, 1:24 AM
#42

38 Kryddis alla är läskunniga och kan själva läsa tråden ifråga.

helen
5/18/12, 8:11 PM
#43

#34 mfl…

På SKS finns lika många hus- som raskatter och INGEN är mot att man har huskatt. Däremot är många emot att man avlar på huskatt, BYB mm. Jag tycker det är lite fult att peka ut både forumet och enskilda medlemmar. Har inte iFokus också regler mot detta?

Jag har inga problem med att man diskuterar i sak, men jag har problem med att man bryter mot de regler man själv satt upp.

[sarasvati]
5/18/12, 10:21 PM
#44

#43 Eftersom du vänder dig till mig (#34) "mfl …"

I dagens situation är de flesta på kattforum lyckligtvis emot att man "avlar på huskatt", nämligen med anledning av alla redan existerande katter som behöver omvårdnad och kärlek. I dagens situation är en del dessutom emot fortsatt massavel av katter överhuvudtaget… Det är dock inte frågan här.

Den tråd på SKS jag hänvisade till, i #24 och #34, handlade om en framtida utopi - där det inte finns hemlösa och övergivna huskatter. Där framförs på SKS att huskatter inte fyller ngn funktion alls, för det finns ju raskatter för alla. Protesterade du?

Här handlar det dock om huruvida man stödjer TNR kontra massavlivning av hemlösa katter. Min reflektion i #24 är att om man inte anser att huskatter har ett existensberättigande överhuvudtaget - så, då - undrar jag, hur mycket mindre hemlösa och skygga dito?

Och du själv då, stödjer alltå massavlivning av hemlösa katter? I sak ?

Tycker du att detta är fult så är vi helt överens. Vad menar du med att peka ut?

ANM: Inlägget redigerat vad gäller utpekande av medlem på annat forum. Diskussionen bör istället hålla en allmän nivå. // Lena - Sajtvärd

Lena
5/19/12, 11:09 AM
#45

#43 Har varit utomlands i några dagar och inte haft möjlighet att följa alla inlägg. Jag skulle vilja att du förtydligar dig lite när det gäller:

"Jag tycker det är lite fult att peka ut både forumet och enskilda medlemmar. Har inte iFokus också regler mot detta?"

Om du anser att vi har brutit mot våra regler är jag tacksam för om du hör av dig till mig via PM.

Kan dock förtydliga att det inte är brott mot några regler att hänvisa till andra forum och diskussioner via länk. Däremot att uppge personuppgifter på någon som namn, telefonnummer, adress etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
5/19/12, 11:14 AM
#46

#44 Ska du "peka ut" folks alias på andra forum är det bra om du pekar på rätt person.

#43 Hittekatter iFokus bryr sig inte om den typen av netikett.

Lena
5/19/12, 11:38 AM
#47

#46 Vi har som alla forum givetvis regler även på Hittekatter iFokus. Dem kan du läsa om här!

Jag har dock blivit medveten om att vi inte har samma regler som vissa andra forum har. Och så är det ofta att olika forum har olika regler. Något vi får leva med helt enkelt!

Jag har nu redigerat flera inlägg i den här tråden utifrån våra regler.

Vissa inlägg är helt borttagna då de innehöll personangrepp. Andra är borttagna då de bestod av svar på borttagna inlägg. Andra är redigerade då de nämnde medlemmar från andra forum. Något som inte är lämpligt. Diskussionen bör istället hållas på en mer allmän nivå.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
5/19/12, 12:59 PM
#48

#45 Att uttrycka sig nedlåtande och tvärsäkert påstå saker om en diskussion på ett annat forum, när det tydligt framgår att det bara är baserat på egna åsikter och tolkningar och inte på fakta. Kan tyvärr inte kopiera texten men inlägg #34 är ganska talande. Grupptryck, makt, prestige, rädsla…? Om inte det är att förtala ett annat forum och dess medlemmar så undrar jag verkligen var gränsen går.

#47 Tack Lena! Var just detta med att nämna andra forums medlemmar jag tyckte var ofint då de inte är med här och kan "försvara" sig. Glad

#44 Jag hann inte alls vara med i diskussionen då jag inte varit aktiv på forumet under veckan som gått.

*Självklart ska det få finnas huskatter, MEN man kanske ska hitta hem till de som inga har innan man avlar fram fler. Blir lätt fel om man tar saker ur sitt sammanhang. Vågar påstå att de flesta på det forumet själva har huskatter. Om några individer är av åsikten att huskatter inte ska få finnas (absurda tanke) så kan man ju inte dra hela forumet över samma kam, eller hur?

*Personligen anser jag det inte vara så enkelt att om man är emot det ena så är man automatiskt för det andra vad gäller TNR kontra avlivning.

*TNR har sina fördelar där ett sådant projekt är lämpligt vad gäller klimat, miljö, engagemang, personal, resurser osv. Jag anser att man bör ha en god plan för genomförandet och att man får ansöka om att starta ett sånt projekt. Alla djurskyddslagar skall tas hänsyn till och länsstyrelse samt veterinär bör vara engagerade i projektet.

Avlivning ska endast ske enligt djurskyddslagens paragrafer. För att bespara djuret mer lidande och mental stress och påfrestning. Jag har varit med om katter där räddningsprocessen har utsatt katten för så mycket stress och lidande att jag helt ärligt blev illamående. Djurskyddsinspektören som vi då hade, höll helt med. Människans vilja att rädda får ALDRIG innebära mer lidande för djuret.

Ber om ursäkt för oordningen i mina svar. Copy/paste vill inte fungera för mig.

Annons:
Lena
5/19/12, 1:16 PM
#49

#48 Det du kallar förtal är en medlems personliga upplevelser om hur diskussionerna gått till på ett annat forum. Diskussionen kan inte föras på det forumet eftersom trådarna är låsta. Det är dock inte förbjudet att ha synpunkter även om de råkar vara negativa. Däremot är det inte lämpligt att peka ut medlemmar eller att kopiera in diskussioner från andra forum.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
5/19/12, 1:34 PM
#50

#49 Om det handlade om de låsta trådarna enbart skulle jag inte säga ett smack.

Om nu det forumet vore så mycket emot huskatter, hemlösingar osv så skulle knappast Kattstatussidan ha startats? Så många eldsjälar där som kämpar som galningar för att hjälpa.

Så mycket kunskap, öppenhet, omtanke och vänskap som finns där har jag inte hittat på många ställen. Jag hoppas att folk kan tänka själva och inte döma ut ett helt forum baserat på enskilda personers åsikter. Det gäller både här och där.

Tack för mig.

Lena
5/19/12, 1:43 PM
#51

#50 Jättekul att höra att du trivs på forumet ifråga och har en annan syn på det än vad vissa medlemmar har här. Naturligtvis finns det flera sidor - det gör det gör det ju alltid av allt. Inget är bara svart och vitt.

Tyvärr har flera av oss haft en del obehagliga upplevelser där när det gäller just hemlösa katter och den syn som har varit dominerande på den målgruppen katter. Särskilt när det gäller förvildade katter. Sådant som dröjer sig kvar då det är en sådan viktig fråga för oss här. Sista tidens diskussioner har väl inte förändrat detta är jag rädd. Tråkigt kan jag tycka…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
5/19/12, 1:56 PM
#52

#51 Sjävklart är inget bara svart eller vitt. Personligen tycker jag mycket av diskussionen runt just TNR blir exakt det. Svart eller vit. Är du inte för TNR så är du för massavlivning.

Det ÄR en känslig fråga och jag förstår att det ligger många extra varmt om hjärtat här, men man måste kunna diskutera utan att hetsa sönder. Det gäller medlemmar här som där.

Du vet att jag värnar om de hemlösa och har jobbat för dem i många år. Dock tror jag benhårt på att jobba med lagstiftning för att få bukt med problematiken i det långa loppet. Andra jobbar mer för situationen som är just nu. I slutänden har vi väl alla samma mål?

Lena
5/19/12, 2:55 PM
#53

#52 Följde inte TNR tråden i det sista då jag var utomlands i veckan. Innan dess var det dock mycket sakliga inlägg från oss på TNR sidan med länkar till olika TNR-projekt och forskningsrapporter som gav svar på det mesta. Problemet var att vissa på motståndarsidan inte tog del av dessa utan fortsatte att svara emot. Det blev en ganska tröttsam diskussion faktiskt. Sedan blev det tydligen ändå värre under veckan som kom. Båda sidor förlorade nog fotfästet lite. Tråkigt eftersom jag startade tråden.

Lagstiftning är som du skriver A & O. Därför är det så viktigt hur den nya djurskyddslagen utformas. Och det var egentligen det som min TNR tråd handlade om.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
5/22/12, 12:23 AM
#54

Precis som Lena säger ovan! Så oerhört viktigt hur den nya djurskyddslagen utformas. Och det är det TNR-tråden handlade och handlar om:

"Det är inget brott att vara skygg. Legalisera TNR!

#12 Nu är det 2.476 som skrivit på protestlistan på nätet. Glad

Behövs fler … många fler … Höjd tass!!

Silvestris
5/23/12, 10:47 PM
#55

#54

Men om lagen ska tillåta TNR måste lagen vara konsekvent dvs. alla måste då ha rätt att hålla katter på det sättet och är det ärligt talat den katthållning ni på sikt vill ha? Vill vi ha en lag som anser att sådan katthållning är fullt acceptabel? Jag tycker inte att det är något att eftersträva.

Vi är alla lika inför lagen, det är väl en grundpelar i en rättstat eller hur? Är det inte bättre att det får vara, som det är idag, att Jordbruksverket får medge undantag (från rådande djurskyddslagstiftning) i enskilda fall, tex. för TNR-projekt? Lite så som helen föreslår.

Annons:
Thaeri
5/23/12, 10:56 PM
#56

#55, man kan ju ha regler kring det, och med anmälnigsplikt, så det behöver inte bli så att vem som helst kan starta en TNR-koloni, och speciellt då inte en som inte sköts enligt alla konstens regler.

[sarasvati]
5/24/12, 1:16 AM
#57

#55 Den katthållning vi vill ha på sikt? Men hallå. Hur mycket kan missuppfatta allting? Vi är för märkning och kastrering av ägda katter. Det är inte det protesterna handlar om. Läs om TNR!! Ok, kort igen: De katter som nu faktiskt lever, och dör - av vanvård, av övergivenhet, av då och då insatta avskjutningssräder från kommuners sida, vilka senare lämnar kvar ytterligare ungar att dö, samt halvvuxna och vuxna att fortsätta lida, föröka sig och dö - på grund av människor som misskött och övergivit katter, och på grund av en del andra människor som anser att "vi alla är lika inför lagen". Vem är lik? Vi vill alla ha ett "bättre" samhälle, på flera sätt, och på många håll. Men vi är inte alla beredda att slakta på vägen dit. Ens om det vore effektivt! Vilket det inte är. Ett gott samhälle kan aldrig bygga på dödande. Inte för någon. Det brutaliserar. "Är det inte bättre att det får vara som det är idag", undrar du? Skäms! Eller tänk efter lite. #56 Javisst ska det finnas regler. De finns redan. Grejen är att legalisera TNR. Det är ingen rekommenderad "katthållning". Men det där vet du ju redan ;-) Fan vad trött och oerhört ledsen man blir ibland.

Magi-cat
5/24/12, 7:32 AM
#58

#57 Bra skrivet! Kan bara instämma!

"Vi vill alla ha ett "bättre" samhälle, på flera sätt, och på många håll. Men vi är inte alla beredda att slakta på vägen dit."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Silvestris
5/24/12, 4:06 PM
#59

#57 Med "som det är idag" menar jag alltså att JBV kan medge till dispens i enskilda ärenden där det kan vara svårt att till punkt och pricka följa rådande lagstiftning. Föreningar/privatpersoner kan då ansöka om dispens för att tex. starta ett TNR-projekt. #56 Måste man ansöka om dispens för att få driva TNR-projekt innebär ju det att JBV måste sätta upp kriterier för hur sådana kolonier ska hanteras. Jag tycker inte att defaultläget ska vara att TNR är lagligt. Jag anser att det ska krävas något slags tillstånd och översyn av både veterinär och berörda myndigheter. Är defaulten att TNR är laglig är den det för alla och eftersom lagstiftning är normerande säger man att det är en okej katthållning. Därav min fråga: är det den typen av katthållning vi vill förespråka och eftersträva? Jag tycker inte det.

Thaeri
5/24/12, 4:52 PM
#60

#59, inte att man måste söka dispens och vänta på att det ska gå igenom, utan att man måste anmäla att man startar ett sådant projekt i kolonin, så berörda myndigheter vet om det och kan ha koll på det hela, men utan tidsödande handläggningstider som mycket väl kan bidra till att när man väl får klartecken är problemet långt mycket större än det var om man hade fått sätta igång på en gång.

Och det behöver inte vara så att det är lagligt för precis alla att starta en TNR-koloni vartsomhelst heller, det går att begränsa just den biten genom regler.

Silvestris
5/24/12, 5:23 PM
#61

#60

Oavsett metod så måste myndigheterna lägga ner tid på att kolla upp så att projektet är välplanerat och sköts på ett bra sätt. Det handlar bara om vart i processen tiden plockas.

Hur ska det regleras om vem som får starta en TNR-koloni i tex. föreskrifter? Ska det krävas någon specifik föreningstillhörighet? Ska det krävas någon särskilt utbildning? Jag är inte alls säker på att det förfarandet skulle möjliggöra TNR.

Magi-cat
5/24/12, 5:54 PM
#62

#61 och ditt alternativ i klartext?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Silvestris
5/24/12, 5:59 PM
#63

#62

Om ett TNR-projekt inte når upp till rådande lagstiftning får de ansvariga ansöka om dispens hos JBV.

majvi
5/24/12, 7:04 PM
#64

Behöver man söka dispens kan man få olika utslag beroende på vilken handläggare man får, även om förhållandena vid kolonierna är liknande.Sen kan det ta tid för myndigheter att bestämma någonting och under den tiden kan antalet katter i kolonin ökat dramatiskt .

Tänk en situation där man har 5 okastrerade honkatter som är tama men det finns inget hem åt dem.Man kastrerar dem och släpper ut dem i TNR-miljö medan man väntar på att de ska få plats på katthemmet.När det finns plats på katthemmet då är det fortfarande 5 katter , de har inte förökat sig.

Om däremot honkatterna får gå okastrerade , de kanske var tidigt dräktiga när de hittades, då hinner det födas många ungar där som dessutom är blyga  för människor.

Sen tror jag inte att vemsomhelst börjar jobba med TNR i en koloni utan det är personer med ett brinnande intresse för att hjälpa hemlösa katter.

Det finns idag många personer som matar kattkolonier dagligen och som försöker bygga skydd åt katterna men de tänker inte på att kastrera dem.I flera fall vet jag att sjuka,skadade katter har tagits in och fått veterinärvård.De behöver hjälp med att fånga in katter, kastrera och vaccinera dem sedan kan de fortsätta som förut, med ev stöd från ett katthem eller förening.Det kanske också kan behövas hjälp med att t.ex bygga kattkojor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

brutt
5/24/12, 10:37 PM
#65

59. Katterna kommer ju till veterinären eller olika veterinärer volontärerna   undersöker inte deras hälsostatus som tex njur levervärde  själva och kastrerar vaccinerar idmärker dem inte själva. De kommer till veterinären vilket de utan TNR aldrig hade gjort. Menar du att det skulle vara en av myndigheterna bestämd veterinär? Här har vi varit hos åtminstonde 5 olika veterinärkliniker djursjukhus skulle de inte vara kapabla att korrekt undersöka och hjälpa en katt?

Inte så att vi inte varit nöjda med någon veterinärs insats men ibland är det brådskande och man får ta den klinik eller det djursjukhus som snabbt har tid..

brutt
5/24/12, 10:46 PM
#66

59. Ingen av alla de veterinärerna vi har varit hos har velat avliva en katt pga öronskabb eller rinnande ögon mask i magen eller pälsätande löss.

Ja så ser det ofta ut för de vanvårdade katterna som inte fått vård på kanske 20 år eller så därför att ingen har förstått att bry sej.

Silvestris
5/24/12, 11:41 PM
#67

#65

Nej, det behöver inte vara en av myndigheterna utsedd veterinär, men det är rimligt att det finns minst en veterinär inblandad i översynen av katternas hälsotillstånd (vilket jag anser ska vara en självklarhet i all slags katthemsverksamhet).

brutt
5/25/12, 12:18 AM
#68

67. Som jag redan skrev är det redan uppfyllt i och med det att katten måste tas till veterinären för att överhuvudtaget kunna bli kastrerad id märkt vaccinerad vid ett TNR projekt. Man måste ha den tilltron till veterinärkåren att de klarar av att göra en hälsobedömmning och inte nekar en blygare katt vård.

Silvestris
5/25/12, 12:30 AM
#69

#68

Jättebra. Om lagstiftningen sedan i övrigt efterlevs finns inga hinder för TNR-projekt. Om rådande lagstiftning inte kan efterlevas (tex. för att det är svårt att uppfylla kravet om tillsyn 2 ggr/dag) finns möjlighet att ansöka om dispens hos JBV (notera att det är JBV och inte Lst som kan medge dispens till undantag från föreskrifter).

Lagen ska vara lika för alla. TNR ska inte explicit förbjudas, men ha samma krav på sig som all annan katthållning. Om detta inte går får de ansvariga åtgärda det eller försöka utnyttja den möjlighet som finns till dispens.

Jag anser dessutom att det är viktigt att ta hänsyn till det vilda djurlivet i området och för det krävs andra än kattengagerade människor. Det är viktigt att vidta åtgärder för att skydda inte bara katterna utan även deras omgivning. Vi ska inte förneka att katter (även matade) är bra jägare som dödar vilda djur (tex. ekorrungar). Man måste ta hänsyn till en rad olika aspekter vid sådana här projekt och det går inte heller att avfärda DS farhågor om att det kan försvåra arbete att höja kattens status om man på något sätt normerar hållning av semi-ferala kattkolonier.

Annons:
brutt
5/25/12, 1:38 AM
#70

69.Man upplöser en redan sedan tidigare existerande kattkoloni där katter inte blivit kastrerade vaccinerade eller fått vård. Man normerar därmed nte förekomsten av sådana kattkolonier tvärtom.En upplöst koloni där inga nya katter föds av kastrerade katter existerar inte längre under begreppet kattkoloni.

Silvestris
5/25/12, 8:13 AM
#71

#70 Och det är viktigt att det görs då att vi inte får kolonier likt några som finns i andra länder, sådana som finns i 10 år och/eller som inte krymper

Upp till toppen
Annons: