Annons:
Etikettsajten
Läst 1414 ggr
UlrikaD
5/4/12, 11:47 PM

Olika attityd

Funderade på en sak nu ikväll när jag satt på facebook. Säger någon att de ska ta en kull på sin huskattshona så kommer ju massa folk med invändningar om hemlösa katter, vi behöver inga fler kattungar osv, osv.

Men i Danmark så tas det mängder med huskattskullar och någon lägger upp bild på sin hona och säger. Denna tjejen ska få bli mamma i år igen för förra årets bebisar blev ju så roliga färger. Och folk hejjar på och ställer sig på kö för att köpa kattunge. Oftast nästan lika gratis som på våra Blocket-annonser.

Har de inga hemlösa i Danmark eller varför ser attityden så annorlunda ut?

Någon som funderat, eller är det bara jag:)

Annons:
Smullis
5/4/12, 11:51 PM
#1

Ja det är lite märkligt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lena
5/4/12, 11:51 PM
#2

Visste inte att det var så annorlunda i Danmark. Är ganska okunnig i hur det ser ut på fronten hemlösa där, men det borde ju vara problem även där kan man tycka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
5/5/12, 12:20 AM
#3

Jag föder ju upp chinchillor och det är ju stort i Danmark. Så man har alla utställningsfolket på facebook. Då är det mängder med sånt här. Fick mig att fundera lite.

[Anunnaki]
5/5/12, 12:26 AM
#4

Matematiken bakom hur kattantalet växer är definitivt lika på båda sidorna av Öresund.

Lite OT Tycker mig ha märkt nu i vår att det blivit betydligt svårare att hitta hem till katter. Väldigt lite respons till och med för kattungar.

UlrikaD
5/5/12, 12:31 AM
#5

Då är det helt enkelt attityden som skiljer då. Hemlösingar är ok och nu gör vi fler?

Måste nog fråga någon av danskarna, blev väldigt nyfiken nu.

Fast nu sover alla, stor chinchilla-utställning imorgon.

Alexej
5/5/12, 5:44 AM
#6

Jag tror att påhejande förekommer också på andra svenska sidor som inte har med hemlösa katter att göra. Många tycker helt enkelt att kattungar är söta och gillar tanken på nya:)

Vi har inga problem att sälja kattungar, det är de svarta vuxna som finns kvar i mängder framförallt när de också är skygga. Vi har haft otroligt många svarta förra året och nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Mari
5/5/12, 3:36 PM
#7

Jag tycker att det är lite så här med, speciellt bland vänner som inte är lika insatt i hittekatter som jag utan de får hurrarop och grattulationer när de lägger ut att deras katt är dräktig igen eller söta bilder på nyfödda kattungar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

bymaruska
5/5/12, 5:10 PM
#8

Jag har också funderat lite på det här med huskattsavel och kattungar osv.

Vi har ju haft en del annonser på blocket ang. Arkösundskatterna en del svar där många söker kattunge eller yngre katt, när det sedan handlar om får vår del inte helt tama gosekatter så svalnar intresset tyvärr. Men att det finns en marknad för huskattungar för en billig peng det tror jag.

Jag tycker även man ser det här och på andra forum, många kattföreningar tar gärna emot dräktiga honor oavsett hur långt gångna de är. Det måste tyda på att det går lätt att sälja just kattungar. Det är en laddad fråga jag vet!! men var går gränsen.

Alexej
5/5/12, 10:55 PM
#9

#8 Men dräktiga honor tar vi alltid först in. Inte för att kunna sälja ungarna - det dröjer ändå minst 3 månader utan för att mammorna och deras ungar senare är mest utsatta när de är hemlösa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
5/5/12, 11:45 PM
#10

#9 Tycker det är helt rätt att prioritera honor och ffa dräktiga. Hur får man annars stopp på tillflödet, som i mina ögon är det primära. Har någon här ett bra förslag på hur man får folk att fatta att en kattunges tid är kort medan de är ungkatter och vuxna en oändligt lång tid? Hur många av er har inte hört att någon vill ha en unge för att den kan "präglas"? Informerar man om att det bara låter sig göras under levnadsvecka 3-7 och att det är olagligt att separera ungen från modern före vecka 12 får man ett tomt och oförstående ansiktsuttryck til svar. Känner mig så TRÖTT påfolk ibland.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
5/6/12, 12:09 AM
#11

Vill jag prägla ett djur skaffar jag en hund…:)

Men jag tror att stoltheten över sina kattungar försvinner mer och mer. Folk vet ofta att de borde ha kastrerad katten. Det är nog därför så många reagerar så känsligt på kritik på deras huskattavel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
5/6/12, 11:11 AM
#12

#11 Ja det tror jag med. Folk går upp i atomer när de får kritik på sina huskattavel. Och en sådan stark reaktion brukar alltid ha sin botten i ett dåligt samvete som gnager i bakgrunden.

Det gäller att informera vidare och inte ge sig. Även om det går trögt gör det alltid nytta i det långa loppet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: