Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1640 ggr
Djarling
2012-05-04 13:43

Går det till så här??

Jag började nyligen jobba på en djurklinik i Stockholmsområdet som lite nu och då tar emot katter från ett katthem. Förra veckan hade jag min första kontakt med just det katthemmet och den var allt annat än positiv.

Damen på hemmet ringde en dag och undrade om vi möjligen kunde ta emot och kastrera två hankatter dagen därpå och samtidigt undersöka en troligen nyförlöst hona som hade haft flytningar. Vi hade rätt så fullt men eftersom två hankatter går rätt fort att kastrera så sa jag ja till henne.

Dagen efter kommer hon med katterna. Men det var inte bara två, eller ens tre katter, plötsligt hade hon med sig åtta (!!) katter istället, som skulle kastreras, id-märkas och vaccineras. Fyra av dessa åtta visade sig dessutom vara honkatter och de tar, som ni förstår, mycket längre tid (tid vi inte hade avsatt eftersom hon bara bokat för två hankatter).

Vi tog i alla fall in dem och sövde den första. När den var sövd började vi ana oråd. Efter en dubbelkoll visade det sig att kvinnan som lämnat in katterna blandat ihop dem och den vi sövt var den som egentligen skulle undersökas först innan kastration (hon blev senare avlivad). Den andra förväxlade katten hade dessutom fått fel namn vid inskrivningen, därför trodde vi att den nyförlösta honan inte ens var med.

Hon hade ingen koll på ifall det var honor eller hanar (trots att hälften av katterna hade testiklar som väldigt enkla att känna). En av honorna hade sån diarré att vi inte vågade söva henne alls. En annan hona visade sig vara högdräktig (gick inte att missa, hon var rund som en boll) och då fick vi inte kastrera henne utan ungarna skulle födas först, trots att det var en hittekatt. Över huvud taget hade hon noll koll och det var rörigt och katterna var extremt stressade.

Jag antar att flera här på forumet jobbar på katthem (?) och då undrar jag, går det ofta till så här?? Det är inte första gången jag i egenskap av personal på klinik är med om något sånt här. Speciellt det här med att boka tid för ett antal katter och sen ta med sig flera.

Annons:
lillmymlan
2012-05-04 13:49
#1

Förvånad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

kattassen
2012-05-04 13:52
#2

Låter som ett extremfall. Jag jobbar iofs inte på katthem men håller på med att "slå hål" på en kattkoloni. Vi har under hösten tagit in över 30 katter till vår veterinär. Dock har vi en väldigt god kontakt med vår veterinär men skulle aldrig drömma om att komma med 8 katter när vi bokat 2 (eller 3). Möjligen har vi vid något tillfälle tagit med 1 (!) extra katt som uppvisat något symptom och behövt en ockulär besiktning men att tro att man skall få 8 katter kastrerade på tid som gäller 2 finns inte i min värld. Så hade vi aldrig gjort kan jag säga.

I vårt fall tar vi in skygga katter som vi inte har möjlighet att undersöka själva vilket gör att det blir lite lotteri vad vi får med. Oftast vet vi ju lite vad vi har på gång in, men ibland kan katterna lura oss och vi tror att vi har fått en hane som sedermera visar sig vara en hona. Sånt går inte att gardera sig mot då vi inte kan ta i katterna vid infångandet.

Nej det är ett oskick att ta med ett helt gäng när man bokat 1 eller 2. Skillnad är om man ringt och förvarnat och fått OK.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-05-04 14:06
#3

Nej, jag är rätt övertygad om att det i de allra flesta fall inte går till på det här viset. Dessbättre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-05-04 14:15
#4

Säger som föregående talare att det här verkar vara ett extremfall. Stämmer inte alls med den bild jag har av hur katthemmen brukar arbeta. Det brukar allt vara ordning och reda på det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: