Annons:
Etiketttips-råd
Läst 8595 ggr
Alexej
5/4/12, 9:11 AM

Varning för Lotinfälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lotinfällor fungerar ju som en guillotine, dvs en metallplatta som åker ner när katten trampar på trampbiten framför fodret. Metallplattan som åker ner är väldigt tung och vass.

Nu läste jag på en sajt att en kattunge hade fått svansen avklippt. Och det hade varit ännu värre om kattungen hade fått den över ryggraden.

Det går inte att fästa nåt på metallplattan annars åker den inte ner men jag satt en bit fönsterisoleringstejp där nere. Men det är inte bra.

Igår fick vi in en hona med 2 ungar i samma fälla. Aldrig hänt förrut men tänk om den ena ungen hade varit på väg in….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
lillmymlan
5/4/12, 9:24 AM
#1

Jag kör aldrig automatik, för det är fullkomligt livsfarligt! Skrikandes

Ett undantag har jag gjort, med Musse, annars går allt via spik och snöre.

Man kan lägga silicon runt den där grejen som åker ner, eller så kan man lägga kabelstopp i kanterna, så att den lämnar en liten glipa öppet, men då får man vara snabb och vara på plats för att ta bort dem direkt så de inte får upp luckan.

Nu när det är bebbar och mammor så skulle jag aldrig lämna den utan uppsikt, då finns risken att man slår av ryggen på en liten bebis! Rynkar på näsan

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
5/4/12, 9:26 AM
#2

Havahart är väl de fällor som är bäst kanske?

Eller droptrap, men då måste man ju vara på plats.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
5/4/12, 9:42 AM
#3

Det låter ju inget vidare! Det gäller att veta vad man gör!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
5/4/12, 9:48 AM
#4

Lotin använder vi enbart när vi vet att där bara är en katt, annars är det Droptrap som gäller. Den senaste fångsten jag gjorde med droptrapen blev inte som jag tänkt då den katt som jag ville ha satt och åt medan en annan stod ivägen under ramen… Då hade det gått väldigt illa om det varit en självutlösande fälla.

Nu gick det illa ändå för den katt som satt ivägen gick sedermera in själv i droptrapen och jag kunde dra. Det visade då sig att den stackarn redan hade en avkapad svanstippRynkar på näsan vilken lossnade helt när han blev fångad i fällan. Men det är en annan historia, och det var i alla fall inte pga av fällan som svansen var skadad. Det var en gammal förmodad bitskada.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
5/4/12, 9:52 AM
#5

Malin, det går inte att fästa något där uppe vid plattan för då stoppas det. Ja, eller bara tillfälligt. Det är ju en rund platta och då måste man "fodra" den delen som just pekar neråt. Fodra man där nere är det ju bättre än inget, om det finns en liten glipa kan katten ändå inte "lyfta" plattan. Ingen chans att komma ut. Men jag gillar inte plattans vassa kanter:(((

Kattmamman med ungarna fångades på tippen under natten. Då finns det ingen chans att vara med eller i närheten.

Vi använder annars Harvarhardtfällor men nu hade vi ställt ut 3 fällor för de flyttade på sig hela tiden och hela familjen gick in i Lotinfällan. Mamman och 2 ca 10-veckorsungar. Jäkla tur att alla hann in.

Lotinfällor är ju bra men inte när man ska fånga kattungar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
5/4/12, 1:19 PM
#6

Alexej… jag menade den delen som stänger fällan… själva den som smäller när den slår igen, inte plattan. Silicon runt den, ett ganska tjockt lager… blir som gummi… även för att dämpa själva smällandet när den slår igen…

Kabelklammer kan man sätta fast med dubbelhäftande tejp där själva locket ramlar ner… inser att jag nog förklarar dåligt… hum… återkommer med bild om hur jag menar… det går att göra den säkrare så att luckan inte slår i botten utan det blir en glipa.

Återkommer

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
lillmymlan
5/4/12, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lånade en bild från Lotin.se bara för att visa vad jag menar :)

Någon som förstår?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
5/4/12, 1:32 PM
#8

Där de 3 röda strecken är sätter man klammer så den inte slår igen helt utan lämnar en glipa, för att slippa det här med svanskapningar

Silicon kan man använda för att dämpa smällen och även i nederkant för att inte få den att gå ner helt i botten.

Förstår att det är svårt just på tippen Alexej, men det är ju farligt om någon blir smälld över ryggen, då har man inte en chans att rädda den och troligen tar sig alla ut ur fällan som är däri :(

Jag har tagit Tuffan och Buffan samtidigt i Lotin, men då med spik och snöre, skulle aldrig våga ställa den på automatik i tider då det är bebbar på gång eller redan födda.

Hoppas att alla bebbarna var med så ingen blev kvar utanför när den slog igen :(

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
5/4/12, 1:36 PM
#9

Alexej… de där Havahartfällorna… jag är dum i skallen, men jag fattar inte hur det fungerar i praktiken… de slår inte ner nån grej i alla fall… viker den sig uppåt när den stängs?

Vill gärna veta, för då ska jag skaffa en annan istället!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
5/4/12, 1:46 PM
#10

Hittade en bild på nätet, här

Man laddar alltså vid handtaget, finns det någon som har en sån i Östergötland? Vill gärna kolla på den i sådana fall, om möjlighet finns!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
5/4/12, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag menar också den metallbiten som ramlar ber. Den är ju tung och vass. Men jag kunde inte sätta fast nåhon tejp eller nåt då hade den fastnat och inte åkt ner. Får se om jag kan böja plåten för att det blir mer plats där inne. Nu satt jag också fast tejp där nere när fällan var öppet. Då blir det lite mjukare iaf.

Lotinfälla är bra för man kan se från långt håll om en katt är infångad, bra också att man kan bestämma själv hur lätt kabeln åker ut ur hålet när en katt trampar på trampplattan-lätt att ställa in för lätta vikter till tex kattungar. Stor fördel är att man kan ställa fällan framför en öppning, tex ventilationsluckan i krypgrunden eller bakom en kattlucka. Ingen chans för katten att smita förbi.

Havahart är lättare och mindre klumpigt och snällare mot kattsvansar men själva öppningen opraktisk när man ska ha den tex framför en kattlucka för den sticker ut mycket när den är öppet. Också svårare att flytta en katt från fälla till transportbur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
5/5/12, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tycker att en träfälla är det bästa när man fångar kattungar. Den är väldigt känslig för utlösning, så det behövs ingen större vikt. Även små kattungar löser ut den utan problem och luckan är lätt och inte vass. Om en kissebebis skulle vara i öppningen när fällan slår igen så blir den liksom  inföst i fällan av luckan och hamnar inte i kläm.

Lotin är otäck så fort det är fler än en katt som rör sig i området. Då får man lösa ut den manuellt så att ingen skadas. Dessutom fattar jag inte vad konstruktören tänkt. Den är hopplös att bära när man har en katt i den.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

lillmymlan
5/5/12, 11:44 AM
#13

Men enligt lagen så måste katten kunna se ut? Hur går det då med träfälla?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
johnnys girl
5/5/12, 12:06 PM
#14

Då får man väl lyfta på locket i så fall, för under locket finns ett nätgaller så har katten ett "takfönster"

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Kajsa77
5/5/12, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag tycker också lotinfällan är otäck, farlig och opraktisk att använda! De som jag tycker är bäst är TNR fällorna från Tomahawk i USA, som är skapade för TNR.Har inte fångat någon kattunge me fällan men den går att ställa in olika lägen även för kattungar så tripplaten utlöser.

De säljer både fällor, drop trap, avdelare och transportburar i stål som passar fällorna. Beställt 1 drop trap och 2 transportburar blev inkl. frakt till Sverige 2700 kr. Man kan alltid mejla dom och berätta vad man vill köpa så kollar dom vad frakten blir innan man beställer.

Bildern visar fälla, avdelare och transfer cage.

Livetrap är dom jag köpt ifrån (bra och snabb customerservice men mejla dom ist för att använda deras forumlär tror det strular):

http://www.livetrap.com/index.php?dispatch=categories.view&category_id=589

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Alexej
5/5/12, 10:51 PM
#16

#15 Var det inte du som åkte på det med tullen?

Fällan är väl likadant som Havaharts men med en bra utgång till buren. På en Havarharf är ingången samma som utgången och krångligt att få ut en katt.

Jag gillar också deras avdelare, bättre än en pinne:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kajsa77
5/8/12, 6:32 PM
#17

#16 Ja jag åkte på tull minns inte hur mkt har för mej att det inte var så mycket dock. Känner inte till Havaharts, men Tomahawk har som du säger bra utgång och transfer cage som passar, sen kan man ställa in tripplaten för kattungar eller större katter. Åker jag på tull igen kan jag posta här va det blev.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Upp till toppen
Annons: