Annons:
Etikettmedia
Läst 2693 ggr
Lena
2012-05-02 07:42

Falun: Hemlös katt hos polisen avlivningshotad!

I en artikel publicerad den 29/4 i DL står att läsa som en liten honkatt som fångats in sedan hon irrat omkring i Falun. Efter två veckor hos polisens inkvarteringshem har ingen hört av sig. Nu tickar klockan för den stackars katten. Får hon inget hem inom en vecka blir hon avlivad. (Den gamla vanliga visan)

Kan tilläggas att det rör sig om en tam katt som antagligen är dumpad.

Den som kan hjälpa kissen kan kontakta reportern för artikeln.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-05-02 07:46
#1

Här finns även en annan artikel där djurpolisen i Dalarna uttalar sig om avlivning av katter. "Polisen kan inte betala för vildkatter" lyder artikeln.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-05-02 08:44
#2

Jag undrar hur lång tid katterna får på sig att hitta ett nytt hem, hur annonserar polisen ut de upphittade katterna?

Får de överhuvudtaget någon chans? Gråter

#1. Jag tycker att det är vansinne… vem ska betala för de förvildade katterna då?

Här är katten som akut behöver ett hem… för inom snar framtid så väntar bara döden på henne… en tam liten flicka Gråter Hon finns i Falun!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-05-02 08:50
#3

#2 De får inte lång tid alls. Kissen i artikeln har suttit på pensionat i 2 veckor och får nu en vecka till - sedan är det kört om inte polisen har samarbete med något katthem. Så är det ju i Stockholm t.ex. Annars brukar det vara max 2-3 veckor. Tror inte polisen lägger ned världens arbete på att söka ägaren. Det ankommer istället ägaren att söka efter sin katt. Det är därför det är så enormt viktigt att den som blir av med en katt omedelbart ringer polisen och anmäler förvinnandet. Annars kan det vara försent.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-05-02 08:53
#4

Gråter stackars katter!

Finns det inget katthem där uppe som kan ta hand om henne? Ingen som har en liten vrå för den lilla katten? Gråter

3 veckor för en katt att hitta hem, fy f*n!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Imasy
2012-05-02 10:27
#5

Ska se om jag kan luska lite i det här. Hon är troligen död i slutet av denna vecka/början av nästa :(

[Anunnaki]
2012-05-02 17:11
#6

Polisen annonserar inte alls utan ber PP på Dalarnas Tidningar att skriva om fallet men om och vad hon skriver beror på dagsformen.

Det blir förstås dyrt att stalla upp katter när polisen inte annonserar!

Annons:
Lena
2012-05-02 19:57
#7

#6 Låter ju inte så vidare värst med andra ord. :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-05-02 20:04
#8

Säger som lillmymlan, finns det inget katthem i Dalarna som kan klämma in en liten tam kattflicka i något av sina jourhem??? De måste väl ha läst om fallet i tidningen.

annebeate
2012-05-02 20:21
#9

Be Kattjouren om hjälp! Lägg in en tråd, ni som kan, på Kattjourens  facebook innan det är försent.

Imasy
2012-05-02 20:36
#10

Jag frågade sambon om hon inte kunde få komma hit tillfälligt, så åtminstånde avlivninghotet är avblåst, men det var blankt nej.

Men jag har iaf fått körkort nu, så jag kanske kan hjälpa till att köra henne en bit om det skulle lösa sig med plats någon annanstans.

Lamina
2012-05-02 20:46
#11

Jag vill så gärna hjälpa denna stackars flicka, men min flicka funkar helt enkelt inte med andra honor. Jag har lagt ut en förfrågning på facebook 2 gånger idag och kommer fortsätta spamma en länk till denhär tråden så mycket jag kan. Någon måste det ju finnas som kan hjälpa… Gråter

Har även frågat föräldrarna, som har gott om plats, om dom kan ta henne tillfälligt. Men svaret vart "vi har redan en katt som bara skulle bo här tillfälligt, det kommer inte hit några fler tillfälligheter!"

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Anunnaki]
2012-05-02 20:59
#12

Har redan 2+2 hyresgäster med lång svans. Det finns inte just några katthem i Dalarna och jag är mycket tveksam till åtminstone två av dem. Kolla hur det kan vara i Bollnäs.

annebeate
2012-05-02 21:08
#13

Det råder som vanligt mycket stor aktivitet inne på Kattjourens facebook när det gäller inte minst avlivningshotade katter. Denna lilla kattflicka har inte många dagar kvar nu så det gäller att få över  artikeln #1 i denna tråd från DT.se till Kattjourens facebook.

 Kan någon göra det skyndsamt så ska jag skriva inne på deras facebook.Hoppas fler kan också skriva där.

Annons:
Imasy
2012-05-02 21:10
#14

Vart håller Kattjouren hus någonstans?

annebeate
2012-05-02 21:12
#15

#14 Gå in på Kattjourens facebook. kan du lägga in artikeln från DT.se?

Kattjouren hjälper katter över hela landet.

Imasy
2012-05-02 21:14
#16

Vet inte hur det fungerar då jag mer eller mindre bojkottat Facebook ;)

Tänkte dock skicka ett mail till den polis som har hand om djurärenden, ska ringa honom imorgon tänkte jag, men meddela honom att vi försöker hitta en lösning på det hela ifall inget permanent hem dyker upp.

annebeate
2012-05-02 21:17
#17

Kan någon annan lägga över artikeln till Kattjourens facebook?

[Anunnaki]
2012-05-02 21:24
#18

www.kattjouren.nu kan du klicka vidare till deras röriga facebook-sida.

Engla
2012-05-02 21:39
#19

Hur har det gått med Kattjouren? Har någon tipsat deras FB-sida om länken? Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mippi
2012-05-02 21:40
#20

Ska skriva om missen på vår facebooksida, kanske någon vill vara jourhem åt henne här i Avesta. I så fall står vi för allt, vet man om hon är kastrerad?

/Maria Avesta Katthem

Annons:
annebeate
2012-05-02 21:41
#21

Det är inga problem att komma in på Kattjourens facebook men hur kan jag lägga in artikeln i #1 ovan på Kattjourens facebook  så att läsarna när man läser min text samtidigt  kan klicka sig in på artikeln.

Imasy
2012-05-02 21:41
#22

#19

Jag har inte gjort det, då jag håller mig borta från allt som har med FB att göra ;)

Har dock mailat polisen samt Avesta katthem, som jag tror skulle kika in här vid tillfälle.

Imasy
2012-05-02 21:42
#23

Jag tänkte ringa polisen imorgon när kidsen är lämnade, och då försöka få reda på så mycket som möjligt.

Om jag inte har missat något i artikeln så stog det väl bara att hon var tam och social?

[Anunnaki]
2012-05-02 21:57
#24

Imasy, ring länsstyrelsen också och begär ut handlingar i ärendet!

Imasy
2012-05-02 22:02
#25

#24

Tror du det finns då? Är de inkopplade eller är den bara lämnad till polisen som hittegods?

annebeate
2012-05-02 22:18
#26

Nu finns där en länk på Kattjourens Facebook. Hoppas många skriver där så katten kan räddas. Inte många dagar kvar nu.

Imasy
2012-05-03 11:46
#27

Puttar lite här.

Ska strax försöka få tag på polisen igen då han snart ska vara åter på kontoret.

Annons:
Imasy
2012-05-03 13:35
#28

Jag har pratat med han som är djurpolis i länet, och han hänvisade vidare till stationsbefälet.

Stationsbefälet skulle luska i detta och återkomma till mig. Vet inte ens om katten lever ännu, men gör hon det fick jag känslan av att det börjar bli bråttom. Ingen kunde heller säga någon sluttid på hennes tidsfrist.

Ingen har hört av sig och presenteras en lösning är det bara att ta henne verkar det som.

Men tiden rinner ut.

Imasy
2012-05-03 14:18
#29

Okej, nu har jag pratat med stationsbefälet och det här verkar ju vara supersnurrigt och jag trodde inte att en myndighet ens fick arbeta såhär.

Han menade att man får lämna en "intresseanmälan" till Pia Persson, som är reporter på DT. Sedan väljer hon i sin tur ut ev hem/förslag som HON tycker är lämpliga och vidarebefodrar dessa till polisen, och så lämnar de katten/djuret till ett hem som en reporter, i detta fallet PP har rekommenderat. Och så var det. Punkt slut. Där hade jag inget att opponera mig om.

Mippi
2012-05-03 14:29
#30

Pratade med Pia Persson nyss. Det verkar som det har löst sig för kissen nu.
Det fanns ett par som var intresserade av att ta hand om henne.

Det är en väldigt försiktig och blyg liten tjej, okastrerad, men kommer kastreras, vaccineras och ID-märkas innan hon flyttar till ett hem.

/Maria Avesta Katthem

vilda-hilda
2012-05-03 14:31
#31

Annonsen är inlagd på Kattjorens sida också.

Nalle

Imasy
2012-05-03 14:33
#32

#30

Får hon ett permanent hem då? Verkar ju vara det bästa isfall :)

Mippi
2012-05-03 14:51
#33

#32

Ja de vill inte att hon skulle flytta runt då hon är ganska "känslig", så det blir ett permanent hem.

Vi hade ev ett jourhem att erbjuda men som sagt de vill inte att hon kommer till ett jourhem och måste flytta igen sen.

/Maria Avesta Katthem

Lena
2012-05-03 16:18
#34

Så bra att det har ordnat sig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
annebeate
2012-05-03 17:40
#35

Det verkar lösa sig för den lilla kattflickan.Glad Stort tack till alla  på forumet  som engagerat sig. Lena gjorde oss uppmärksamma på kattflickans akuta situation och Kattjouren agerade direkt i går kväll när de fick kännedom om kattflickan.Glad

Upp till toppen
Annons: