Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 4068 ggr
Lynxkissen
4/23/12, 2:07 PM

Blir så ledsen!

Förstår inte varför vissa människor bara ska motarbeta en. Här försöker man att hjälpa katterna, dela länkar på FB och skriva varför man ska kastrera och id- märka. Ber folk att sprida vidare osv. Och så får man en massa KRITIK! Jag blir så frustrerad. Kommentarer som att en katt inte behöver försäkras, det är onödiga kostnader. Även när jag skriver om min katt får jag en massa kritik. "Ska du gå ut i koppel med katten så skaffa en hund ist", "skaffa en hund, en katt ska inte lära sig en massa trix", "kallar du din katt för bebis, hur gammal är du? Skaffa en unge ist om du så gärna vill ha en bebis?"

Jag blir så ledsen…ändå är en av dem en föredetta vän, en bekant och sk. "familjemedlemmar". De har själva både barn och djur. Sånt gör mig så arg…

Annons:
Katthemsmatten
4/23/12, 3:15 PM
#1

Barn och djur och lika ignoranta ändå. Kanske känner de sig hotade eller kritiserade i sitt sätt att ha djur när de märker att du lägger ned tid, pengar och engagemang i katten.

Lyssna inte och fortsätt propagera för kastrering, id-märkning, försäkring osv. Droppen urholkar stenen även om det tar lång tid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lynxkissen
4/23/12, 3:49 PM
#2

#1 Tack för din uppmuntrande kommentar Glad Ska fortsätta, blir bara lite frustrerad när man ska på och provocera sådär Rynkar på näsan avskyr när folk menar på att katten inte får kosta mer än en hundring och de får det billigaste fodret och ingen säkerhet… Tur man har fler katt- människor runt om sig :)

Är det ingen annan som får såna här kommentarer med?

Issa
4/23/12, 4:03 PM
#3

Det där har vi varit med om allihopa som jobbar med kissar, så stå på dej bara. Ta inte åt dej. Kram till dej!

Lena
4/23/12, 4:56 PM
#4

Du den där typen av tråkiga kommentarer har vi nog alla fått lite då och då. Får dem dock inte så ofta nu längre som tidigare. Vet inte om det har att göra med att tiderna blivit bättre eller att de flesta vet att jag är engagerad på djupet i hittekattsbranschen. Men visst förekommer det mycket korkade uppfattningar fortfarande om katter. Fördomar och vanföreställningar som sittar djupt rotade.

Det är dock bra att inte ge upp utan att fortsätta propagera och informera för god katthållning, samt ta död på alla gamla myter som ställer till det. Med tiden kan även den mest konservative börja tänka i andra banor.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sunset_luna
4/23/12, 5:01 PM
#5

Ja håller med att man blir så arg när man hör såna dumma kommentarer… Fick själv höra av min sambos mamma att ""ska katthemmen ha så mkt pengar för en katt (800-1000) så kan de ju sitta där me sina katter!"  Detta sa hon till mig när dom hade letat katt å ja förespråkade hur bra katthemmet e som kastrerar å vacc alla katter innan dom kommer ut så att dom e "färdiga". De slutade me att dom tog en kattunge från en av bönnerna som fått kattungar… "Här går ju katter åt" e något annat ja hört från dom… då dom endast har katterna ute som mössjagare å bor precis brevid vägen…….

Sorry för lite OT men blev så arg när ja läste va dom sagt till TS att ja behövde skriva av mig lite..

Lynxkissen
4/23/12, 5:16 PM
#6

Tack allihopa för era svar! Känns skönt att ha lite stöd i alla fall, och att inte känna sig ensam. Det gör ont att höra sånt även om man vet att det bara är till för att provocera…

#5 Usch så hemska kommentarer! Ännu ett exempel på folk som egentligen inte borde ha katt om de inte förstår vikten av kastrering och vaccinering Rynkar på näsan en kisse är ju så mycket mer än en musjägare…

Fick en kommentar av en s.k "vän" för ett tag sedan. Hon vet att jag älskar katter förstås. Jag hade precis skaffat min kisse och skrev ganska mycket om honom på FB, och så kritisera hon det. När jag svara att jag ville visa hur underbara katter är och att jag vill att de ska få högre status i samhället så svara hon typ såhär; "katter kommer aldrig få en hög status i samhället. De är äckliga och skiter bara i andras rabatter. Usch!"…

Annons:
Delfinen
4/23/12, 7:04 PM
#7

TS….nog har man fått höra många dumma komentarer genom åren.

Jag kallar också min katt för bäbis, kallar mig själv för mamma till honom och jag är 51 år Tungan ute Har även fått höra att jag är djurplågare som har innekatt för det tillhör kattens natur att få gå in och ut hur den vill. Och det är SÅ synd om min katt som berövas allt nöje som utelivet ger.

Jag tror att när någon beter sig och yttrar sig som din bekant gjorde och dessutom har djur själva kan det handla om att dom dels är avundsjuka på den kontakten man har med sitt eget djur, lite dåligt samvete för att dom inte ger sitt/sina egna djur samma värde i form av försäkring, idmärkning, bra mat etc.

#5 Jag har också fått höra den komentaren när jag har rått dom som vill ha katt att köpa från ett katthem att dom tycker att det är för dyrt. Tror många gånger att det handlar om att dom inte vet vad kastrering, idmärkning, vaccinering etc verkligen kostar. Har märkt att många tror att det är betydligt billigare än vad det är och inser inte att summan dom får betala inte räcker på långa vägar vad det egentligen har kostat att ge katten detta.

Lynxkissen
4/23/12, 7:19 PM
#8

#7 jo de kommentarerna känner man igen…jag brukar med säga att jag är mamma till min kisse :)

Tack för erat stöd, det är uppmuntrande i alla fall :)

Sunset_luna
4/23/12, 8:22 PM
#9

Kan ju tillägga att ja brukar säga "mammas lilla älskling" till min katt ;)

UlrikaD
4/23/12, 8:25 PM
#10

Håller man på mycket med djur och bryr sig om djur så kommer man alltid att få kritik från folk som inte förstår sig på det.

Empati för djur är tydligen någonting som inte alla har. Så länge man är medveten om det kan man strunta i dem. De kommer alltid att finnas.

Tycker det är roligt att din kisse heter Lynx för jag har också en Lynx här hemma:)

Delfinen
4/23/12, 8:41 PM
#11

Har hänt att jag till och med pratat bäbisspråk med min katt i bland Skäms

Katthemsmatten
4/23/12, 8:52 PM
#12

Klart man är mamma till bäbisarna, 3, 6 och 16 år gamla. :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lynxkissen
4/23/12, 9:46 PM
#13

#10 Jo, jag märker det. Det lustiga är att även de som inte har empati för djuren ofta har just dessa djur själva Obestämd Ja, visst är det ett fint namn på en kisse Glad

#11 Det gör jag med, utan att tänka på det Flört

#12 Jag håller med, kommer alltid vara min bebis Glad

Annons:
Diantha
10/14/12, 3:04 PM
#14

Min kisse Bäsis blev överkörd för ett år sedan nu Gråter

Han var verkligen min bäbis …tom mina barn tyckte det .

Hesat
10/14/12, 4:14 PM
#15

Otroligt trist när katten inte värderas högre som sällskapsdjur. Jag har haft "duster" med folk sedan jag skaffade katt men det har mest varit innekatt/utekatt argumentationer och inte om vaccinationer, id-märkning, kastrering osv.

Jag vet inte om det har att göra med att katten har en "bruksbakgrund" som musfångare etc. och kanske därmed inte är lika accepterad av gemene man som ett sällskapsdjur inomhus, ute i koppel osv.

Ungefär som det finns personer som inte klarar av att se sällskapshundar på en lydnadsplan… När jag växte upp tillhörde Newfoundlandshunden gruppen för sällskapshundar och jag blev både utskrattad och kritiserad för att jag ville träna lydnad på den lokala brukshundsklubben. Fick helt enkelt söka mig till en bruksklubb som var mer öppensint mot sällskapshundar.

Om jag sedan vill kalla min katt för mattes lilla dunboll, gohjärtat mitt, busråttan eller så, så gör jag det hur mycket jag bara vill. Om någon har ett problem med det är det något som felar dem tycker jag Skrattande

Medarbetare - Halloween.ifokus

Upp till toppen
Annons: