Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 7034 ggr
SamanthaJones
2012-04-23 11:28

akut! långhårsfamilj/er behöver nytt hem

Hej. Blev just uppringd av en kvinna som genom sitt jobb försöker hitta hem till fyra vuxna katter och 4 kattungar. Ungarna är cirka 4 veckor och långhåriga. Om onte hem hittades så skulle katterna få träffa jägaren så därför var hon väldigt angelägen. Bilder kommer lite senare! Finns det något ni här inne kan göra? Jag själv har fullt i mina stödhem o tar jag in fler katter blir jag väl sambolös.

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Annons:
Lynxkissen
2012-04-23 12:42
#1

Vart finns katterna?

SamanthaJones
2012-04-23 13:02
#2

Linköping, men transport brukar ju gå o lösa på ett eller annat sätt…

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

[eskils]
2012-04-23 13:09
#3

Bor katterna nu hos kvinnan eller går de ute?

Jag föreslår att du snarast kontaktar en lokaltidning, helst en dagstidning, och ger dem bilder på katterna och ungarna. Då kan läsarna hjälpa till att rädda katterna.

pia-app
2012-04-23 13:12
#4

Hör av dig så kanske vi kan hjälpa till med något i alla fall. Har en tjej som vill vara stödhem åt kattmamma med ungar men har inte hunnit hälsa på henne än.

Pia

9Liv

bubbelbruden
2012-04-23 13:12
#5

Jag kan möjligen hjälpa till men kan inte ta alla..

Brukar normalt vara läk/jour hem till dräcktiga katter eller små unga som behöver nappas men kan såklart tänka mig att hjälpa alla utsatta katter.

zabelle
2012-04-23 13:13
#6

Lägg ett nödrop till kattjouren också, antingen på FB eller skicka ett mail helst med bild på någon av katterna.

info@kattjouren.nu

Zabelle   

Annons:
bubbelbruden
2012-04-23 13:13
#7

Jag bor i linköping.

Lynxkissen
2012-04-23 13:49
#8

Jag kanske kan hjälpa till? Bor i valdemarsvik, det är inte så långt borta. Vi har tänkt oss att adoptera en kattunge, så skulle kunna ta oss ann mamma katt och ungarna absolut. Skulle jättegärna göra det. PM:a gärna mig.

UlrikaD
2012-04-23 16:36
#9

Blir det jättekris kan eventuellt jag hjälpa till, bor dock i Göteborg.

Har precis omplacerat den senaste kattungekullen på 12 veckor så här finns lite plats över:)

SamanthaJones
2012-04-23 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag fått lite bilder och vad jag kan räkna så är det till 7 stcyken kattungar!

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
2012-04-23 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

-

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
2012-04-23 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

båda honorna..

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
2012-04-23 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hanen

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Annons:
SamanthaJones
2012-04-23 18:27
#14

Det finns tydligen fler katter än detta oxå fick jag just reda på. Hon vet dock inte hur många.

Finns det någon som känner att den orkar, kan o vill ta över detta ärendet för att hjälpa katterna? Jag har lagt hela livet lite på paus just nu pga av flera personliga själ och har inte riktigt orken att dra runt ett projekt som detta igen. Däremot hjälper jag gärna till o kör o likande. Så finns det någon som känner att de har tiden…

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Tissetassarna
2012-04-23 19:38
#15

Västerkatten kan ev hjälpa till, skriv ett mejl och betärra om situationen och om ni kan löasa transport. Vi vill veta status på katterna, ålder, mm

UlrikaD
2012-04-23 19:45
#17

Är det två katthonor och deras kattungar tillsammans som är sju stycken?

pia-app
2012-04-23 20:15
#18

Honorna verkar vilja vara tillsammans med alla ungar. Vi har inget stödhem som för tillfället kan ta alla katterna. Hur är det kan ni i Västerkatten ta er an allihop.

Har varit i kontakt med Lynxkissen om kattunge och vi kanske kan ta ansvar för en hona med ungar om det går att sära på honorna och att Lynxxkissen är stödhem åt oss.

Samantha du trodde att det fanns fler katter,vad är det för ställe dom är på ?

Pia

9Liv

Tissetassarna
2012-04-23 20:21
#19

Så som det ser ut nu kan vi ta mamma + ungar på ett hem, hanen och den andra honan i ett hem.

Finns det fler katter kan vi ev ta dem med beroende på situation.

pia-app
2012-04-23 20:48
#20

Ok då löser det sig då !Glad

Annons:
wendel83
2012-04-23 21:03
#21

om där finns en tam långhårig gosse på 12-14v så har jag en intressent som permanent hem i Skåne Landskrona.

Tissetassarna
2012-04-23 21:14
#22

Ser dock inte ut som om ungarna är äldre än 6-7v  (enligt min uppfattning från bilderna)

Lynxkissen
2012-04-23 21:43
#23

Jag ställer gärna upp, absolut. Som sagt :) Hur många ungar var det nu?

SamanthaJones
2012-04-24 12:29
#24

Nu har jag mailat till hon som bad om hjälp och bett om mer info kring hur många katter det rör sig om mer exakt och om det är en eller flera kullar.

Tissetassarna, du har fått PM och Lynxkissen, du är inte bortglömd utan ska kolla om det går o se om du kan ta någon kull.

Jag frågade även om de har möjlighet att bidra ekonomiskt nu när vi hjälper till med att försöka hjälpa dem och katterna.

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Lynxkissen
2012-04-24 12:31
#25

Bra, då vet jag hur det står till än så länge Flört

SamanthaJones
2012-04-24 12:38
#26

:D

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

UlrikaD
2012-04-24 12:41
#27

Jag fick aldrig något svar på mitt PM, men ser här att det har löst sig iallafall.

Annons:
Lynxkissen
2012-04-25 16:17
#28

Hur går det med katterna?

SamanthaJones
2012-04-25 17:28
#29

Inte fått mer svar och ingen som svarar på telefonen… :S
skickade just ett nytt mail.

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Lynxkissen
2012-04-25 18:43
#30

#29 okej träligt Obestämd Hoppas du får svar snart! Flört

Tissetassarna
2012-04-25 19:16
#31

Väntar på uppgifter så vi vet statusen på katterna och så att jag kan planera ut hur placeringen skall se ut

Lynxkissen
2012-04-26 21:09
#32

Jaha okej, Hoppas ni får höra något snart då :)

Tissetassarna
2012-04-26 23:08
#33

Kan meddela att vi har ca 20 st intresserade av kattungar och själva har vi bara 5 som föds vilken dag som helst. så hem för dessa 7 småttingar kommer lösas så fort dom är gammla nog!

pia-app
2012-04-28 09:19
#34

Något nytt kring katterna ? Vi kan ju kanske hjälpa till på något sätt !

Hälsningar

Pia

Annons:
Tissetassarna
2012-04-28 09:29
#35

Jag har fortfarande inte hört något, vi har jourhem till alla och permanenta hem finns då alla kattungar är flyttklara.
Även intresserad för hannen finns.

pia-app
2012-04-28 11:07
#36

Går det inte att få tag på dom som har katterna,det verkade ju så akut.

Vi har nog stödhem till honorna och ungarna ,ska träffa flera nya som anmält sig som stödhem i just Linköping bl a. Kanske bättre att ta dom dit så slipper dom den långa transporten.

Är inte meningen att slåss om kattungarna, det finns ju så att det räcker, men jag tänker på katterna,att dom inte ska stressas för mycket . Lättare för oss att åka över till Linköping och ordna det hela.

Jag kan skriva mer när vi varit i de nya stödhemmen,antagligen redan i dag.

Pia

9Liv

bubbelbruden
2012-04-28 16:55
#37

Som jag skrivt tidigare så kan ungarna och mammorna få ett hem här tills ungarna är stora nog att flytta själv.

pia-app
2012-04-28 16:58
#38

Nu hoppas jag att vi kan lösa det här genom att samarbeta 9Liv och bubbelbruden. Ska prata mer med Samantha i kväll och så ska vi försöka få tag på dom som har katterna.

Pia

9Liv

bubbelbruden
2012-04-28 18:54
#39

Jätte bra då väntar jag på att du ringer.

majvi
2012-04-29 10:12
#40

Jag tycker det är bra om de som bor närmast kan ta katterna.Då minskar man transportkostnaden,det är bättre för miljön och bättre för katterna som slipper åka så långt.

Om det är katter som är akut avlivninghotade-av myndigheterna-då får man ta första bästa hem och försöka lösa transportfrågan.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

pia-app
2012-04-29 10:19
#41

Vi håller på och jagar både kvinnan som hörde av sig till Samantha och mannnen som har katterna men ingen svarar!

Annons:
pia-app
2012-04-29 10:54
#42

Nu har vi fått tag på dom som har katterna och står beredda att hämta pappa,mammor och ungar men vi måste få tag på dig bubbelbruden och du svarar inte i telefon så jag hoppas att du ser det här.

pia-app
2012-04-29 11:11
#43

Nu har vi fått tag på varandra allihop så nu åker vi.

Lynxkissen nu kan du få vara först med att välja en kompis till din katt och följa honom via mailen tills han är flyttklar. Jag har mailat dig.

Lynxkissen
2012-04-29 13:06
#44

Tack så mycket! Ska kolla mailen :)

bubbelbruden
2012-04-29 16:22
#45

Ville bara medela alla som följt denna familj att dom nu har fått komma hem till mig och har det bra.

Lynxkissen
2012-04-29 16:26
#46

#45 vad skönt att höra :)

SamanthaJones
2012-04-29 16:44
#47

Vad härligt att det börjar lösa sig! Jag kan inte tacka dig nog Pia för allt du gör och har gjort! Även ni andra ska sträcka på er för allt ni gör för kissarna!

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

pia-app
2012-04-29 17:06
#48

Tyvärr är vi en bra bit från att det löser sig. Det första vi såg när vi kom var den röda pappakatten ,en rödvit katt till,en svartvit och en sköldpadds färgad. Det innnan vi kom in. Sen kommer vi in och möts av ytterligare en röd och vit katt. När vi kommer in till honorna så är det tre honor och 5 ungar. När jag frågar var de andra två är så får jag till svar att dom har dom tagit bort och anledningen var tydligen panik över att de flyttar i morgon eller på tisdag. Jag höll tyst med vad jag tyckte för vi behöver ha en dialog för att lösa det här. Enligt kvinnan så har en hona fått en unge och en resten och den tredje två dödfödda så hon hjälper dom andra.

Vi hade bara tre burar då vi inte visste om att det fanns flera och dessutom såg de som var ute till att försvinna. Så vi har tagit honorna och ungarna till ett stödhem och den rödvita till ett annat.

Kvar finns alltså 5-6 katter och mannen och kvinnan flyttar i morgon. Vi pratade med dom som äger det lilla huset (dom bodde bredvid)och dom berättade att det funnits betydligt fler katter där tidigare och att Länsstyrelsen varit där.De som äger huset har gett oss lov att vara på tomten för att försöka fånga in katterna och de kommer också att hjälpa till att vakta fällan. Katterna som vi har inne är keliga och gosiga och de ute var lite blyga men inte jätteskygga kändes det som.

Men nu till problemen: Vi har inga stödhem för tillfället och katter som redan är inne som behöver byta stödhem så det är bekymmersamt , Dessutom var inte det här medräknat i vår ansträngda budget med så många fler kastreringar just nu.

Så nu vädjar vi om hjälp med att ta hand om katterna och att kanske sätta in ett bidrag på vårt bg 430-7823(vi har en insamling Akuta ärenden)

Sätter in lite bilder på mammor och ungar. Det kommer bättre bilder de är togs i all hast. Det finns en vit med svarta fläckar,en grå och vit, en helsvart,en gråröd och vit sköldpadda och så en liten röd som inte är De ssyskon med de andra.De större är nog ca 4 veckor och den lilla kanske 2.

Annons:
SamanthaJones
2012-04-29 17:11
#49

Men jisses! När jag pratade med dem första gången var den en hona med kattungar så man kan ju verkligen säga att det var en sanning med modifikation!

Jag ska hjäpa till på alla sätt jag kan, kan tyvärr inte hjälpa till mkt ekonomiskt men ska försöka ragga upp lite tänkbara stödhem och se hur jag mer kan hjälpa till!

Hur verkade männen för övrig? Kommer det gå att samarbeta med honom?

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

pia-app
2012-04-29 17:20
#50

Jag får inte in bilderna,ska fortsätta att försöka.

Mannen har jag bara pratat med i telefon och nan ville ju ha kvar den äldsta honan och en kattunge. Jag har sagt att vi hör av oss när katterna är tillräckligt stora så får vi diskutera det hela då. De har med sig 4-5 katter till nya stället.2 kastrerade och resten okastrerade.

Nu kommer nästa grej , Stödhemmet ringde och det verkar som om en av honorna ska föda och att det inte stämde med vilken kattunge som var vems. Vi får se vad som händer under natten.

lillmymlan
2012-04-29 18:14
#51

Pia, tjoa om vi kan hjälpa till med någon!!!

Vi är ju ganska så nära!

Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lynxkissen
2012-04-29 18:28
#52

Mailar dig straxt Pia

[silkesnosen]
2012-04-29 18:46
#53

Kan tyvärr inte hjälpa, men finns det inget sätt at få dem som äger katterna att ta ansvar?? Förstår inte hur de bara kan knuffa iväg katterna och inte betala eller hjälpa till????

pia-app
2012-04-29 19:49
#54

Kändes inte som att det var lönt att ödsla energi på det ,dessutom var nog inte alla katterna deras utan det var katter som kommit dit också ,lockade av mat som stod ute och okastrerade honor.

Lynxkissen
2012-04-29 21:06
#55

#54 mailat dig nu i alla fall :)

Annons:
pia-app
2012-04-29 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Här är en av ungarna

pia-app
2012-04-29 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Här är två av de andra ungarna. Bättre bilder kommer

pia-app
2012-04-29 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Här är Flingan

pia-app
2012-04-29 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Här är Laika

pia-app
2012-04-29 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Och så Sabina

pia-app
2012-04-29 21:51
#61

De stora kattungarna vägde mellan 400-450 g och lilleplutten 155 g

Lynxkissen
2012-04-29 22:00
#62

De är så söta! :)

Annons:
Lena
2012-04-29 22:40
#63

Isses vilken soppa! Verkar ju inte vara den sortens ägare som man kan göra överenskommelser med. Det har nog runnit mycket vatten under broarna där. Här skulle behövas mycket stödhem och resurser för att få ordning på allt! Bar 9Liv att ni gör vad ni kan! Hoppas många sluter till och hjälper er nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pia-app
2012-04-30 08:23
#64

Har legat vaken en del i natt och funderat på hur vi kan lösa det här.Hjärtat talar ju oftast före hjärnan hos mig.

Vi har det ganska tufft med alla katter,att hitta stödhem,att hinna ha kontakt med alla och sen ekonomin.

Om vi ska ta alla de här katterna  med de vet kostnader det innebär så vet jag inte riktigt hur det ska gå till men vi kan ju inte lämna dom åt sitt öde.

Alla ni som jobbar på katthem och som jag vet har det som vi kan ni inte i alla fall ta en kisse av de som är kvar ute. Det är 5 st och vi kan ta en till förutom mammorna,ungarna och hanen som redan är inne.

Vi har ju hjälpts åt tidigare här inne,så snälla !

Pia

9 Liv

Josefa
2012-04-30 08:59
#65

Västerkatten erbjöd sig ju att ta mammorna med ungarna. De kan väl ta de vuxna katterna som går där ute om det krisar. De vuxna klarar transporten mycket bättre än vad de små gör.

lillmymlan
2012-04-30 10:02
#66

Ska sätta mig och maila runt Pia och ringa de kontakter som jag har. Vet att alla har knökafullt, men det är ju värt ett försök i alla fall.

Kram och tack för att ni tog hand om missarna som är inne nu iaf, resten måste lösas!

Hur går det med missen som såg ut att börja föda igår? Det är inte den honan som fick döfödda ungar? Då kan det vara någon bebis kvar kanske? Hemska tanke…

Jag har också tänkt mycket på dessa missar… :( så jävla hemskt att det alltid går för långt överallt… vad är det som gör att människor inte tänker innan?

Lovar att göra mitt bästa Pia!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
2012-04-30 10:07
#67

Nej det var inte hon som hade fått dödfödda ungar men jag är inte säker på hur bra koll kvinnan hade på vem som var mamma till vem. Honan har inte fött några ungar än vad jag vet. Ska ringa stödhemmet snart. Men fortsätter hon blöda måste hon till veterinär. Alla kissarna hade varit ute och kollat in nya bostaden i går i alla fall.

Men Herbert,hankatten ,som kom till ett eget hem är ledsen. Han reagerar med att vara lite apatisk. Ligger och blundar och vill inte röra sig. Han var helt ok när vi var och hämtade honom. Ska kolla upp hur natten har varit.

lillmymlan
2012-04-30 10:10
#68

Kramar om

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
2012-04-30 11:02
#69

#65

Västerkatten svarade att de hade uppfattat att vi hade kontroll över situationen när vi tog över ärendet så de hade ingen plats längre.

Jag vill bara förtydliga att vi hade självklart bedömt att vi får klara av honorna,hanen och ungarna när vi tog oss an katterna men situationen förändrades ju då det visade sig finnas ytterligare 5-6 katter och det är dom jag vädjar om hjälp för.

Annons:
Lynxkissen
2012-04-30 12:43
#70

Kollar runt för att se om jag kan hitta någon snäll själ som vill vara stödhem…

pia-app
2012-04-30 17:41
#71

Saknar den aktivitet det var här tidigare när det uppstod ett akut problem med alla som försökte hjälpas åt.

Sen en liten fundering. Det känns som att det är lättare att erbjuda hjälp när det handlar om honor och kattungar än när det gäller vuxna katter. Både härinne och på vår mail får vi erbjudande om hjälp med honorna och ungarna och dom är ju redan placerade. Det är ju dom vuxna som nu inte längre har något hem och är utestängda från huset dom bodde i.

Är det någon annan som också har tänkt den här tanken ?

Lynxkissen
2012-04-30 17:49
#72

Pia-app: Hur går det med honorna? Har de stödhem nu, och föder den andra? Har mailat men inte fått svar än. Hur många hanar har ni som behöver hem och hur gamla är dem? Vi skulle kunna tänka oss att vara stödhem åt en hane annars tillsvidare eftersom det verkar vara dem som behöver hjälp nu. Hör av dig snarast tack

UlrikaD
2012-04-30 17:58
#73

#71 Jag känner att den var riktad åt mig lite. Jag har 8 vuxna katter. Jag kan inte ta in en vuxen katt till som jag kanske inte får omplacerat på väldigt länge.

Däremot kan jag ha den platsen öppen till en kattmamma med ungar som det då är mycket lättare att hitta hem till.

Jag vill inte sitta med min maxkvot med vuxna katter där en del kanske också är skygga och inte omplaceringsbara på ett tag.

Då upplåter jag hellre den sista platsen till flera katter på en gång, som jag sen vet flyttar.

Jag har tagit min åtskilliga del av vuxna katter, haft dem här väldigt, väldigt länge innan de fått nya hem. Vilket gör att jag blir totalt låst om det kommer något akut.

Lynxkissen
2012-04-30 18:10
#74

Anleningen till att jag sa att jag kunde ta mamman var lite som #73 sa ang att det inte blir lika långvarit troligtvis, samt att en unge kunde stanna hos oss då vi ville ha en kattunge till.

Doc kan vi tänka oss att vara stödhem till en hane, det verkar behövas. Hoppas på att det går bra ihop med vår kisse bara, för han är väldigt "påflugen" av sig. Han skulle behöva att katten i fråga säger ifrån om han är påstridig, samt en lekkamrat.

Vi vill doc fortfarande ha en bebis, men som sagt hör av dig :)

pia-app
2012-04-30 18:48
#75

Lynxkissen min tanke har hela tiden varit att du ska adoptera en kattunge när den är tillräckligt stor,inte att du skulle ta någon vuxen. Sen är det toppen att du erbjöd dig att ta en hona om det behövdes men nu ser det inte ut som det är några bäbisar på gång. Ska ta henne till vet i veckan för att kolla upp så inte något är galet. Tror kanske att det blir tufft för din lille med en skygg vuxen katt som dessutom kanske inte alls är intressserad av att ha en busig kattkille som stör. Jag hoppas att du väljer den kattunge du vill adoptera och sen kan du följa den tills den är tillräckligt stor att flytta.

Jag förstår ditt resonemang till viss del Ulrika då jag kan se att det är lättare att bli av med ungarna men mamman har du väl ändå kvar som då upptar den sista platsen.

Känns bara jobbigt att nu när det blev komplikationer med det här fallet så står vi väldigt ensamna både med att ordna hem åt katterna samt att klara ut det ekonomiskt. Det är det jag saknar härinne för tidigare kunde man hjälpas åt mycket mer.

Skulle alltså behöva några (ex katthem)som tog ansvar för en katt var så att vi inte behöver äga dom tills dom får ett nytt hem. Det är ganska orimligt för en liten förening som vår att under en helg öka kattbeståndet med 10 vuxna katter och 5 ungar om vi ska ta in de som går kvar därute.Alternativet är att dom avlivas. Känns tufft om vi ska behöva blunda för det och inte låtsas om det för att vi inte har råd.

Kostnaderna för det här kommer att bli på ett ungefär:

kastration ,vacc och märkning av ca 5 honor: 4500 kr

samma för ca 5 hanar: 3500 kr

vacc av ungarna : 2000 kr

skabbehandling dessutom

veterinärkoll av honan som ev ska ha ungar eller något annat problem.

Vi hade räknat med kostnader för 2 honor,1 hane och 7 ungar.

Vi har inte pengar till allt det här då vi dessutom arbetar för fullt med att kastrera så många vi kan i kattkolonin i Linköping. Där är åtminstone en hona dräktig fick jag uppgift om i dag.

Har ni några idéer så tar vi tacksamt emot dom.

Pia

9Liv

lillmymlan
2012-05-01 08:59
#76

Hej Pia!

Sök pengar från hittekattsbandet via Wikki, skriv och tjoa via er hemsida, ropa på er sida på Fb, annons i tidning om att ni söker stödhem/permanenta hem. Vi fick flera svar via annons och tidning.

Blocket, där kanske det ligger annons redan?

Jag har skickat sms och mail till de som jag känner till, men inte hört något. Vet att det är kattungetider för alla och att de prioriteras även på katthem osv.

Skicka ut nödrop till alla katthem, skriv att ni behöver hjälp, och hur det är och att det är AKUT! Om ett katthem kan ta en kisse som går ute så löser det i alla fall en kisse :(, jag vet att det är tungt, hela tiden.

Det är otroligt svårjobbat i Östergötland överhuvudtaget, allra helst när ni har flera kissar som behöver byta stödhem också :(

PUTT för stödhem och permanenta hem och jag letar vidare och söker andra vägar!

Kram
Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
lillmymlan
2012-05-01 09:00
#77

Fråga om Wikki kan skriva ett inlägg via bloggen och hjälpa er med att nå ut till fler… härinne har alla mer eller mindre knökafullt tyvärr :(

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
2012-05-01 09:29
#78

Ska söka pengar från hittekattsarmbandet i dag.

Vi har flera annonser på Blocket och jag ska sätta in en till.

Skriver på facebook för fullt.

Ska skriva till några andra katthem också

Problemet är att jag känner att vi egentilgen inte at resurser för att ta in 6 katter till just nu.

Men nu ska vi i alla falla åka till Linköping för att se om vi kan få in någon eller några av katterna.

martdat
2012-05-01 09:46
#79

ja det var väldigt mer aktivitet förr härinne. både sådana som offta var här o fler besökare som bara kikade in, tråkigt.  de som är aktiva i nuläget har nog fyllt både sina egna o bekantas hem med katter så mycket det går. hoppas det kommer in fler medlemmar hit.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-05-01 10:53
#80

Inte lätt när det visar sig vara dubbelt så många katter än vad man var beredd på. Alltid lika trisst det där när fel människor blir kattägare och det hela sedan går över styr. Tyvärr en allt för vanlig verklighet.

Hoppas flera katthem/katthjälpare kan ställa upp och hjälpa er. Problemet är väl dessvärre att det är överfullt hos de flesta redan eftersom det är högsäsong på kattungefronten. Mycket elände där ute.

-----

När det gäller aktiviteten på sajten går den lite upp och ned som den alltid har gjort. Vi har dock inte extremt låg aktivitet. Tidigare var det högre aktivitet, men också väldigt mycket bråk och tjaffs. Ju mer det bråkas ju högre aktivitetsnivå brukar det nämligen bli på sajten. Ja det finns faktiskt inte något annat som höjer aktivitetsnivån så mycket som när det utbryter en stor konflikt mellan några olika personer i forumet. Men det är inte riktigt den typen av aktivitet man som Sajtvärd eftersträvar. Det brukar ta uppmärksamheten helt ifrån hittekatterna. Sedan var det tidigare ett fåtal personer som stod för mycket hög aktivitet. Idag är det flera olika, samt många nya medlemmar som skriver och även många som läser utan att skriva. iFokus har även fått mer konkurrens av FaceBook som växer och blir allt större. Glöm inte bort våran FaceBook sida Hittekatter i Sverige och vår FaceBook grupp Kattgruppen!

Som Sajtvärd har man ju ganska bra koll på hur det fortlöper på sajten både just nu men även över tid. Som medlem kan ni alla bidra med att skriva mera och tipsa andra om att besöka oss. ;)  Sajten blir vad vi alla gör den till!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-05-01 11:08
#81

Pia jag har lagt ut nödrop på FaceBook på vår egen sida & grupp samt några andra ställen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mjauelina
2012-05-01 12:10
#82

Hej, jag har blivit medlem idag för den här trådens skull. Jag vet just idag inte exakt hur jag ska hjälpa till, men på något sätt skulle jag vilja göra det. Blev berörd av ärendet då jag läste alla inlägg och såg bilder. Så jag vill börja med att försöka hänga med i turerna. Hur har det gått?

Lena
2012-05-01 12:20
#83

#82 Välkommen till Hittekatter iFokus! Så bra att du känner att du vill göra något för dessa katter! Sådant uppskattas alltid!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
lillmymlan
2012-05-01 12:46
#84

Mjauelina! Säger också välkommen!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Mjauelina
2012-05-01 12:49
#85

:) Tack!

Jag kommer att följa detta. Tycker det var hemskt att två redan "tagits bort". Vet inte riktigt HUR jag ska hjälpa till ännu, men på NÅGOT sätt vill jag göra det. Jag ska fundera lite.

Lynxkissen
2012-05-01 13:24
#86

Pia-app: nej det är klart, hoppas allt går bra hos vet. Och för kattkillarna förstås. Man vill ju hjälpa till så mycket man kan.. har iaf delat det på fb igen, hoppas på att det löser sig. Men som sagt, hör av er om det behövs. Återkommer om kattungarna snart, har mailat om det. Men vi vill ha en i alla fall :)

Mjauelina: Välkommen! Det verkar behövas så mycket hjälp de kan få så det är ju kanon!

pia-app
2012-05-01 18:02
#87

Nu har vi varit i väg hela dagen för att försöka reda lite mer i det här.Var ute vid stujgan där katterna är och där såg jag bara en svartvit och en svart långhårig katt. Vi pratade på telefon med de som bott där och nu skulle kvinnan komma dit i morgon för att fixa det sista och hon har fått i uppdrag att försöka locka in några av katterna så att vi kan fånga in dom i huset. Resten får vi ta med fällan. Problemet är att det tydligen finns ganska många stall och små gårdar med katter o kattmat så att om vi inte ger dom mat för att dom ska vara hungriga och gå i fällan så går dom någon annanstans. Men vi lever på hoppet.

Sen fick vi samtal från de som tagit in Herbert ,kattkillen, om att de inte kunde ha honom kvar för det luktade så mycket. Så vi hämtade honom och flyttade honom till ett av våra andra stödhem i Linköping. Ska ringa i morgon så att han blir kastrerad på torsdag. Men han satt i alla fall och åt mjukmat med stödmatte bredvid sig så det går framåt.

Ska ringa och höra hur det är med kattungarna och honorna

Var i Sverige finns du Mjauelina ? Kul att du vill hjälpa till !

Pia

9Liv

UlrikaD
2012-05-01 18:13
#88

#75 Det är ju olika från katt till katt. En del kattmammor har varit väldigt skygga och då har de ju fått stanna ett tag tills de blivit trygga nog att hitta hem.

Men har man en kattmamma som är trygg så är det oftast ganska lätt att omplacera henne samtidigt som man omplacerar kattungarna. Jag har i många fall omplacerat en mamma tillsammans med en bebis.

Däremot har jag tagit emot många vuxna katter som jag blivit sittande med i upp till ett år innan jag har hittat ett nytt hem åt dem.

Just nu när jag är uppe i antalet 8 och alltså bara har en plats över så så känns inte det som ett smart drag.

Speciellt inte när sista kullen jag hade inne har varit sjuk och veterinäresräkningarna (som jag står för själv) har rusat i höjden. Och jag har en kattunge kvar hemma som har ett hem som väntar, men han är fortfarande inte riktigt frisk så ytterligare veteriärbesök väntar i veckan. Jag har gått massa tusen minus bara på dessa bebisar.

Så nej, jag vill spara den platsen till några jag vet kommer att bli relativt lätta att omplacera vidare.

Plats nummer åtta upptas av en katt som jag fick tillbaka för några veckor sedan. Och det är ju också någonting man måste ha med i beräkning. Jag tar alltid tillbaka om det inte funkar i något hem. Då blir det ju också dumt om man sitter med fullt hus.

Men det kändes lite som om man skulle få dåligt samvete för att man inte tog in någon vuxen katt. 5 av de katter jag har hemma är katter som varit jourkatter men som fått stanna. 2 av dem kan jag fortfarande inte klappa, så jag har inte behållt dem för att de är så himla gosiga. Utan för att de är trygga med mig och sin omgivning och springer all världens väg ifall det kommer folk.

Så jag gör min del när det kommer till vuxna också, men jag måste ju se praktiskt på vad jag kan göra både fysiskt och ekonomiskt.

Det är inte riktigt så att jag enbart tar in katter med ungar. Det var bara att just nu såg situationen ut så att det var det enda som hade funkat. Därför erbjöd jag mig.

Det låter lite som om man enbart har möjlighet att ta in en mamma med ungar så ska man inte erbjuda sig alls. För man ska erbjuda sig om alla eller ingen. Man måste ju ändå se till att det funkar i verkligheten också.

pia-app
2012-05-01 18:44
#89

Jag förstår vad du menar Ulrika, Jag känner bara att jag är i samma sits som du i princip att det egentligen inte går vare sig praktiskt eller ekonomiskt men ändå är det vi som nu äger problemet och det känns väldigt tufft. Ska jag säga att hej,vi har tagit in dom katter vi kan så vi får strunta i dom som är kvar eller hur ska vi göra. Känns som att vi tog tag i ett ärende här och sen blev det så mycket större och då vädjade jag till andra om att kanske några katthem eller föreninger eller privatpersoner kunde ta ansvar för en katt var så bllir det inte så mycket för en förening.Men det är så tyst härinne !

Lynxkissen
2012-05-01 18:49
#90

Ja, förut var vi ju många som diskuterade…

Annons:
Mjauelina
2012-05-01 18:56
#91

Jag finns i Småland. Min första tanke var att adoptera en av de små men det är inget lättvindigt beslut att ta, av flera olika skäl. En annan tanke är att hjälpa till ekonomiskt - det kan inte bli så jättemycket men jag tänkte att om flera hjälps åt så behöver inte utgifterna bli ett lika stort problem.

lillmymlan
2012-05-01 19:02
#92

Ganska nyligen hemkommen och inget svar på mail och inget sms :(

Jag har fullt jag med, så plats för någon misse går inte här, så är det bara.

Har du mailat katthemmen Pia?

Tänk på att det har varit Valborg och folk kanske kommer hem framåt kvällen och kanske läser här inne eller på fb.

Förstår att det känns jobbigt, och även om tiden är knapp så måste vi kanske ge det lite tid?

De som bor därute, de kan inte tänka sig att ta ett par katter? Eller kanske inte ens kom på tal förresten…

Kram

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
2012-05-01 19:23
#93

Jag vet Lillmymlan att du har fullt upp så du ska inte ens tänka tanken att du skulle ta en katt.

De som bor därute vill absolut inte ha en katt men jag kan kanske få dom att stå ut med att katterna är där ett tag till medans vi arbetar på en lösning. Men minst två honor finns det och eftersom det redan nu fanns ungar så är väl risken ganska stor att det är fler på gång.

Ja jag vet att det enda är att köra på men ibland vet jag inte hur jag ska få tiden att räcka till. Heltidsjobb och sen både praktiskt och administrativt jobb. Går inte ihop egentiligen.

Men vi jobbar på som sagt så på något sätt löser det sig väl.

Lynxkissen
2012-05-01 19:44
#94

Pia-app, du får gärma maila mig när du får någon tid över. Hoppas verkligen det löser sig för dem! När måste alla katter vara borta därifrån?

lillmymlan
2012-05-01 19:47
#95

Pia, ni skulle vara flera som jobbar aktivt i fält :( men jag vet, det är lättare sagt än gjort

Men du… glöm inte bort att ni har tagit in 3 mammor och 5 bebbar och 1 hanne… alla katter som kommer in i trygghet är en bonus Pia! Kyss

Kram på dig, i en till känslan, hopplös situation!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-05-01 20:31
#96

Nej folk har väl annat för sig än att hänga på internet nu när de är lediga och det äntligen blev fint väder. Katthemmen har oftast inte tid att vara inne här så mycket, därför bättre att kontakta dem direkt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-05-01 21:03
#97

Vilka underbart söta kattungar!!! Kyss Skulle gärna ta hem dem hela bunten, men har tyvärr inte plats för fler katter. Ska sätta in en liten peng i alla fall, hoppas många gör detsamma!

Ni kanske kan försöka få in en artikel eller notis i någon tidning, med bild på de fina kissarna. Det finns säkert många läsare som vill och kan hjälpa till, och som inte hänger på det här forumet. Som kan ställa upp som jourhem åtminstone.

Håller tummarna för er!

Annons:
Lynxkissen
2012-05-01 21:30
#98

Hur gamla "ungefär" är de vuxna hanarna? En bekant som såg mitt inlägg om stödfamilj på FB frågade :)

[eskils]
2012-05-01 21:48
#99

(såg att svaret på min fråga om Västerkattens erbjudande fanns i tråden, läste för fort Skäms)

pia-app
2012-05-01 21:59
#100

Västerkatten har tagit tillbaka det erbjudandet när vi tog över fallet. Vill säga att det är inga problem med de tre honorna ,ungarna och en hane utan att det sen dök upp 5-6 vuxna katter till som vi inte har några stödhem till. Så ni behöver inte leta hem till dom som är på bild. Har bara inte lyckats ta bild på dom som är kvar.

Stephanie enligt mannen och kvinnan är dom va 3-5 år. Den röda hankatten var riktigt maffig.

Tack Wiki för bidraget från hittekattsarmbandet !!!!!!

Lynxkissen
2012-05-01 22:13
#101

#100 Tack. Hon har hund, kan det fungera ändå med någon av dem?

SamanthaJones
2012-05-02 11:10
#102

#101: Det beror ju helt på hur hunden är:P Vi har hund och tog hit en hundhatande katt som första två dygnen jagade hunden genom lägenheten och det var en kaotisk situatuion. Nu ligger de två i samma soffa utan problem och hunden får nosa på katten osv. Så det brukar alltid lösa sig..

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

pia-app
2012-05-02 12:08
#103

Nu är en katt inne i huset och får vara där tills i morgon och då hoppas vi att vi får in en till åtminstone. Den /de får följa med till veterinären direkt då vi har tid i morgon bitti

Sen får vi se var vi ska göra av dom.

FiffiD
2012-05-02 12:29
#104

Pia: vi har ju pratat i telefonen ang stödhem, senast igår, och vi ställer som sagt gärna upp för en eller två missar. Jag åker dock bort på kurs med jobbet hela helgen, åker fredag morgon och kommer hem på söndag eftermiddag, så då går det inte att komma med några katter. Visserligen är mannen hemma, men jag känner att jag vill nog vara hemma :). Har dock tid i eftermiddag/kväll, imorgon em/kväll. Annars får det bli nästa vecka. Hör av er :).

Annons:
pia-app
2012-05-02 13:14
#105

Ringer i kväll

Lena
2012-05-02 20:03
#106

#104 Så bra att du öppnar ditt hem för ett par av dessa katter! Guld värt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pia-app
2012-05-03 10:58
#107

Både tråkiga och bra nyheter. En av honorna hade blödningar och hon var med till vet i dag . Det visade sig att hon hade flera cancertumörer så hon har fått somna in , Det var den honan som hade två dödfödda ungar. Sorgligt men bra att hon inte fick gå runt och må dåligt.

Sen fick vi tag på 4 katter till i morse så nu är dom och Herbert inne för kastration. Så nu kanske det bara är en eller två kvar därute.

Ungarna mådde bra det var 4 hanar och 1 hona.

Lynxkissen
2012-05-03 11:11
#108

#107 Vad tråkigt att hon hede det Gråter usch så hemskt… Men bra att ni fick in så många missar! Skrattande Vad duktiga ni är! Glad

Så den enda flickan var sköldpaddsfärgade? Glad

Igen, bra jobbat!

Mjauelina
2012-05-03 14:21
#109

Så mycket bättre att hon fick hjälp, men hemskt att hon fått gå med det under vem vet hur lång tid.

Jag följer era uppdateringar, det lutar åt att den hjälp jag kan erbjuda är närmast av ekonomisk karaktär och dessvärre inte med några stora summor, men att göra något torde vara bättre än att göra inget tänker jag. Tycker det är rent ut sagt f** ******* att katter och andra djur ska fara illa p.g.a. människors oförstånd/nonchalans…

Fina bilder förresten! ALLA katter är fina och värdefulla på sitt egna vis men jag smalt lite extra inför de minsta (jag gör ingen skillnad på vuxen eller kattunge egentligen, för alla förtjänar trygga hem och all kärlek.)

Lynxkissen
2012-05-03 14:48
#110

#109 Tycker du har en härlig inställning :)

Håller med, absolut! Att den stackarn fått lidit så är hemskt :/

All hjälp är ju bra hjälp Glad

bubbelbruden
2012-05-03 14:52
#111

För dom som vill se lite fler bilder eller följa ungarna närmare så finns det ett album här

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150733345507312.395244.660502311&type=3

där jag lägger upp bilder och information om mina små stödisar.

Annons:
UlrikaD
2012-05-03 14:57
#112

#111 Går inte att komma in på den länken.

Lynxkissen
2012-05-03 15:03
#113

Jag kan komma in på länken Glad

#111 Jättekul att få följa dem! Glad Alla utom sköldisen var hanar va?

Lynxkissen
2012-05-03 15:05
#114

Oj, såg nu vilka kön det var när jag klicka upp bilderna Flört

UlrikaD
2012-05-03 15:07
#115

Du kanske är vän med henne på fb?

Lynxkissen
2012-05-03 15:21
#116

Nae, men jag får upp den ändå… :/

Josefa
2012-05-03 15:23
#117

Jag kommer också in där.

Men är lilla rödingen verkligen så gammal? Jag har 4 små som är födda den 19:e, och de är bra mycket längre i utvecklingen än vad han är.

Stödmatar du honom? För han kanske inte orkar slåss om mjölken mot de större ungarna.

pia-app
2012-05-03 15:50
#118

Uppdatering:

De här katterna har vi tagit hand om:

En hona avlivad alltså med tumörer

Kattungarna ok 4 pojkar en flicka. 4 st ca 4 veckor och 1 ca två veckor

Två kattmammor,Flingan och Laika som vi kastrerar när ungarna ovan är färdiga för flytt.

En röd vuxen hane,Gustav, kasterad,märkt,vaccinerad och rakad

En rödvit hane ,Herbert, Kastrerad,vaccinerad,märkt

En svart långhårig katt som inget är gjort med än då den var så stressad samt hade diarré.

En hankatt kastrerad,vacinerad och märkt

En honkatt, sköldpadd, högdräktig

Herbert har vi i ett av våra stödhem.

3 katter i ett tillfälligt stödhem och dom behöver vi hem till där man kan jobba på att socialisera dom lite mer.

Dräktiga honan är hos oss medans vi letar ett passande stödhem. Vi vill inte flytta henne för långt bort.

Annons:
bubbelbruden
2012-05-03 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Finns nu även en FB grupp som är öppen så alla ska kunna se don.

http://www.facebook.com/groups/231550543616965/

#117 Josefa: Den lilla röd trodde vetrinären var 2 veckor ungefär och det var ungefär vad jag också trodde och det baserade vi på ögonen,öronen och slutligen vikten, men visst han rä rätt liten för att vara 2 veckor men Den ajg tror är mamman är också rätt liten men han fick lite stödmatning första dygnet här då han verkade lite uttårkad och även ajg var orolig över hur mycke mat han fick då dom andra ungarna var så mycket större men då 2 honor hjälps åt så är det ingen fara med mjölktillgången och alla följer vikt schemat väl.

Skickar även med en bild jag tog för en stund sen via kameran jag har uppriggad i deras rum..

Lite intressant ställning men vissa katter gillar ju att ligga på rygg.

Josefa
2012-05-03 16:55
#120

#119 Hur mycket väger han? Jag vägde mina precis som är födda den 19:de. Den minsta här väger 309g och den största väger 348g.

Vet ni när de äldre är födda, eller bara gissar ni på dem också. Jag tycker att den svarte ser väldigt liten och sent utvecklad ut för att vara 4 veckor. Fast det kanske bara är bilden som gör honom mindre. Jag gissade faktiskt på att den svarte och den röde var syskon.

Lynxkissen
2012-05-03 16:56
#121

#119 Vad roligt att du öppnat en grupp för att följa dem :)

bubbelbruden
2012-05-03 17:40
#122

#120 han vägde 220 i morse och har sen jag fått honom har han gått upp ordentligt och var vid rätt god vigör när jag fick honom men som både jag och vetrinären trodde så var han nog rätt liten när han födes men då han gått upp bra och ändå ligger inom gränserna för en  2 veckor bondkatts bebis.

Dina ungar såg rätt stora ut enligt dom bilder jag såg och vissa ungar kan ju väga så lite som 65 gram när dom föds bereonde på ras och storlek på föräldrarna men som sagt baserat på ögon,öronen och slutligen vikt så har vi satt hans åler på 2 veckor men sen får vi ju se behöver han vara med mamma längre än 12 veckor så får han det så den exakta åldern är inte så viktig.

Det är bilderna som gör att dom ser så små ut då det inte finns nåt att gemföra med men alla dom andra ungaran väger nästan 500nu men även där så får dom ju stanna tills dom är reda att få egna hem varesig det är vid vecka 12 eller 15..

Den svarta ser specielt ung ut på bilden då han rä så lurvig så kan man lätt tro att han är yngre än han rä när man bara ser bilderna men när man ser och håller i honom märker man att han är äldre.

Har ju tagit hand om dräckiga honor och ensamna ungar flera år så jag har haft rätt många ungar så jag vet vad jag gör och håller noga koll på dom.

FiffiD
2012-05-03 19:16
#123

Ja, nu är tre av katterna här hemma hos mig och har det så bra de nu kan i sitt rum. Den röda långhåriga, Gustav. En svart/vit hane, Prästen. Och en långhårig namnlös och vet inte kön heller.

Lena
2012-05-03 20:10
#124

#123 Så bra att du tagit emot tre av dessa kissar!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mjauelina
2012-05-03 20:19
#125

Lynxkissen (110) Tack! Glad

Annons:
pia-app
2012-05-03 20:24
#126

Hos oss har en långhårig sköldpadda bosatt sig bakom soffan i gillestugan. Hon är ganska rejält tjock.

Pia

SamanthaJones
2012-05-03 21:15
#127

Pia: pratade du med kvinnan jag skickade sms om o som kunde tänka sig var stödhrm? Kom ni fram till något?

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

pia-app
2012-05-03 21:33
#128

Jag skickade sms och fick svar. Hon kunde tänka sig en hona m ungar men inte en skygg en och den här är det.Nu får hon vara här i gillestugan först så att vi får se hur hon beter sig.

#123 Är det ok med ditt gäng ? Vi kommer ut inom de härmaste dagarn och skriver stödhemskontrakt .Allt gick lite hastigt i dag då vi inte trodde att vi skulle få in katterna så snabbt.

FiffiD
2012-05-03 22:05
#129

#128 Allt verkar bra med missarna. De ligger och gömmer sig lite. Ingen har varit på lådan, men blötmaten var uppäten. Kommer som sagt hem på söndag, så när som helst efter det kan vi ses :)

pia-app
2012-05-04 15:11
#130

Vår lilla skyggis i gillestugan ligger och trycker och försöker gömma sig men vi hann med att prata lite på håll och blinka i morse. Hon har ätit upp alla mjukmat i alla fall.

Nu ringde mannen från vår kattkoloni om att två honor var med ungar. Vi som trodde att vi skulle hinna med alla kastrationerna.

Ratlings
2012-05-04 17:18
#131

Åh, vill så gärna hjälpa till med något, men bor långt bort och har inga pengar.. Så det ända jag kan göra för att hjälpa är väl att hoppas det går bra Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

pia-app
2012-05-04 21:45
#132

Jag kom ner till den dräktiga sköldpaddan som lagt sig bakom datorn. Passade på att klappa henne med en fjäderpinne och plötsligt bara lossnar det och hon kommer fram och buffar med hosen mot handen och sen var det superkel som gällde ända tills jag var dum nog att ropa på mannen för då blev det lite mycket. Men kändes jätteskönt inför att hon ska få sina ungar.

Annons:
lillmymlan
2012-05-05 09:16
#133

Härligt att hon vågade, lilla gumman! Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

MewTwo
2012-05-05 21:08
#134

Här kommer lite hjälp i form av ett Tasseri: http://metrobloggen.se/wikipedia/har-ar-tasseriet-t9-for-9liv-ostergotland/

♥ hälsar Wikki & crew

lillmymlan
2012-05-05 21:35
#135

Vilket fint tasseri Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
2012-05-05 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Tack Wikki du är en ängel.

Ja det händer något varje dag. Vi var uppe hos vår son i Stockholm och på väg dit så ringer kvinnan som äger huset som mannen och kvinnan flyttat ifrån och berättar att det finns en 5-6 katter och ev en kull kattungar i ett uthus kvar. Känns som att man bara vill hålla för öronen. Jag har fått kvinnan att mata dom och så ska vi dit på onsdag och kolla läget. Men vi har inte möjlighet att ta in fler katter nu,vi har tagit in 8 vuxna och 5 ungar på en helg i princip så jag vädjar än en gång här om att snälla hjälp oss . Om flera katthem,föreningar kan ta en katt var så går det här att lösa annars vet vi inte vad vi ska göra och då är ju risken att de skjuts av .

Snälla,snälla !

Sen kom vi hem och då går jag och letar efter katten i gillestugan och hör då pip från kattburen som stod kvar där nere och där ligger hon med två ungar. En röd och en svart. Känns så mysigt att vi fått kontakt så jag fick klappa och klia och hjälpa ungarna att hitta maten. De var torra och renslickade så har vi tur så är det bara två.

Sätter in en bild ,inte bra men jag vill inte störa med mer fotande.

MewTwo
2012-05-05 21:41
#137

Sprid gärna om Tasseriet på FB! Brukar bli många bäckar små…

Lynxkissen
2012-05-05 22:19
#138

#136 Oj, oj oj vad många missar det visade sig vara :( Har delat på FB och hoppas på att någonting händer…

Tre stycken har hört av sig och frågat om det finns kattungar som de kan tinga senare, sen eventuellt en som pratade om att vara stödhem så jag hoppas de hör av sig till er..

pia-app
2012-05-05 22:25
#139

Hoppas att de hör av sig ,ge dom vår mailadress !

Annons:
Lynxkissen
2012-05-05 22:35
#140

#139 Det ska jag :) Hoppas verkligen det här löser sig!

martdat
2012-05-06 10:29
#141

är de som flyttade ifrån katterna polisanmälda?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

pia-app
2012-05-06 10:53
#142

Nej det är dom inte. Jag vet att det räknas som att man äger katterna om man börjar mata dom. De har tagit med sig 4 katter och vi har tagit hand om ett gäng. Men enligt både dom och grannarna så är det ju så att det kommit många katter till dom (många gårdar runt omkring) som dom matat i all välmening och det är tydligen dom som är kvar. De har ju utifrån sitt sätt att se försökt hjälpa ett gäng katter med mat och skydd i en bod.Alternativet var ju när Länsstyrelsen var där och tog bort ett gäng katter.RIsken är väl att det blir likadant om vi polisanmäler

Jag vet inte vad det skulle tjäna till att polisanmäla dom utan jag försöker föra en dialog med dom och räknar också med hjälp när vi ska fånga in dom som är kvar då de ändå är vana vid att dom rör sig runt huset och vid deras röster. Skulle jag polisanmäla dom kan jag tänka mig att de åker tillbaka och hämtar katterna och sen blir det en ny koloni där dom bor nu eftersom de inte har pengar att kastrera för.

Hoppas som sagt på hjälp från övriga kattmänniskor i landet !

martdat
2012-05-06 11:03
#143

ok. förtsår ditt resonemang då, tack för svar

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-05-06 11:17
#144

Oj ändå flera katter! Tyvärr inte ovanligt i situationer likt denna.

Så bra att sköldpaddshonan redan lossnat och visat sig vara tamare än vad man kunde tro. även tur att hon kom in innan ungarna föddes!

#134 Kanon med ett Tasseri för dessa katter! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pia-app
2012-05-06 20:12
#145

I dag ringde grannen om en hona som fått fyra ungar och som var i en av hans bodar. Den hämtar vi på onsdag. Sen ska två dräktiga katter in från den andra kolonin då också

[sarasvati]
2012-05-08 23:46
#146

Fasansfullt.

Och underbart arbete ni gör!! Imorgon är det onsdag. All lycka till med honan och de fyra ungarna!

Skriv ut kontonumret igen så att det blir tydligt, för oss som inte kan göra annat än bidra med en slant.

Kramar och nospussar i eländet - och nu regnar det också… (i Gbg)

Annons:
pia-app
2012-05-09 09:11
#147

Här är kontonr igen 430-7823

Två ur styrelsen är i Linköping nu för att hämta mamma och ungar. Återkommer med rapport i kväll

pia-app
2012-05-09 20:35
#148

Nu är mamma o ungar inne,det var bara två ungar.Sen har vi hämtat två dräktiga honor från andra stället. bilder kommer i morgon

pia-app
2012-05-09 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Här är de kattungarna som föddes i lördags hos oss. Se nu att den som såg svart ut tydligen är en mörk sköldpadda. Stora kissar 186 och 206g redan.

pia-app
2012-05-09 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Här är mammakatt som vi döpt till Lovis

bubbelbruden
2012-05-10 13:14
#151

väldgit vacker mamma och underbara ungar..mamman påminner mig lite om sabina.

Här har det börjar bli riktig fart på ungarna..ena stunden ligger alla däckade och sover och nästa stund så springer dom runt hela lägenheten och klättra i byxben och gardiner.

Alla ungaran har även börat äta mat och dricka vatten men Aska(gråis) gillar knaxet väldigt och sätter sig på rumpan och plockar upp en bit och äter från tassen ser totalt bedårande ut.

Alla har även börjat gå på lådan även om det rä mycket lekande i lådan så blir det även kissande däri..inget annat än vad jag sett men jag är nöj med framstegen iaf.

Och vattnet är både kul att dricka och att leka i så länge man inte få rdet i ansiktet för det är läskigt.

Lilla röd kryper runt och piper lite ibland men är fortfarande rätt lugn med det ska han ju och han är smart för han har hittat ett litet gömställe där han lägger isg och sover så att syskonen inte ska störa.

pia-app
2012-05-12 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Våra småttingar äter och äter och blir bamsekatter, I dag en vecka gamla väger de 240 och 269 g

Sen hämtade vi ju två dräktiga honor i vår stora koloni i onsdags och igår kväll födde den ena honan  4 st ungar. Tur att vi fick in dom i tid. Har varit och tagit kort. Lite dåliga men jag ville inte störa då hon är lite skygg. En röd, en sköldpadda,en bruntigrerad och en gråtigrerad. Den grå är redan tingad. Stödhemsmatte och husse var så lyckliga ,de hade fått hjälpa till lite också då en kom med svansen först. I stället för macka efteråt som på BB så fick mamma en korvbit för att fira.Blir så glad över stödhem som dessutom tackar oss för att de får vara med om det här.

pia-app
2012-05-12 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Lite närmre

Annons:
MewTwo
2012-05-12 20:57
#154

Nu har kattvännerna redan tassat in 800 kr till Wikkis Tasseri T9 och dem har vi satt in på 9Livs konto i kväll!

Tasseriet är öppet ända till nästa söndag den 20/5 så fler kan gärna vara med! Minimiavgiften för en chans att vinna Tasseripaketet är bara ynka 30 kr - fast den som vill FÅR GÄRNA GE MER - men tanken är att om många ger lite så blir det i alla fall en bra samlad summa till katternas hjälp!!! ♥ Och allt eftersom slantarna kommer in så sätts de över till 9Liv lite i taget.

Var med du också! Alla medtävlande är varmt välkomna!

[sarasvati]
2012-05-13 01:23
#155

Underbar mamma med ungar! Så bra att ni finns!!

Och tack #147 för kontonummerupprepning ;-) Hittade er också som 9Liv och "akuta kattprojekt" där bidrag ska märkas med "Kastrering iFokus" - ok? (fast så många tecken tillåter inte internetbanken, obs parentes)

Saken är att tråden här rubriceras "akut! långhårsfamilj/er behöver nytt hem", av SamanthaJones. Och vi som inte är så insatta i alla ömsesidiga relationer, och kanske många som förhoppningsvis slirar in här, missar den nuvarande poängen, med de många tillkomna mammorna och ungarna.

Dessutom är tråden nu jättelång, 150 svar el dyl. SÅ, tror det vore vettigt att skapa en NY tråd. Där det framgår vem som behöver stöd och till vad.

Hur som, sätter in slant. Fantastiskt jobbat pia-app!! Glad

pia-app
2012-05-13 10:00
#156

Vi kanske kan låsa den här tråden nu så startar jag en ny

Pia

Lena
2012-05-13 11:33
#157

Bra idé att starta en ny! Precis som #155 påpekar har det hänt mycket sedan den här tråden såg dagens ljus vilket kan göra att man missar att det nu handlar om ett projekt i 9Livs regi.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-05-13 11:36
#158

Då denna tråd blivit lång plus ändrat karaktär under resana gång så att det nu är ett projekt som 9Liv håller i har en ny tråd startats här!

Låser denna och hänvisar till den nya tråden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: