Annons:
Etikettmedia
Läst 3168 ggr
Imasy
2012-04-20 14:48

Avlivade efter fem veckor

Efter fem veckor avlivades katterna av katthemmet för att de fortfarande var för skygga av vanvård.

http://www.dt.se/djurliv/1.4632139-albin-bara-timmar-fran-doden

Annons:
Alexej
2012-04-20 15:04
#1
Djurens vänner i Borlänge vill med sin verksamhet:

- arbeta för ett realistiskt djurskydd

Vad jag hatar uttrycket: realistiskt djurskydd. Det betyder inget annat än avlivning av problemkatter.

Stolt över att hon räddade en "skygg" katt medan de andra två avlivades??? "På tredje dagen vågade han sig ner på köksgolvet och Linda fick lyfta upp honom." Det var ingen skygg katt!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-04-20 16:44
#2

Sådant här gör mig både arg och besviken! Hur människor sätter sig till doms över katter som inte faller inom ramen och låter dem möta döden. Håller med dig Alexej "realistiskt djurskydd" är ett vidrigt uttryck.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-04-20 16:55
#3

Ett katthem ska alltid vara en räddningsplats för katter, en chans till ett bättre liv. Och vi som arbetar där ska se till att en katt ska få det bra och döden skulle nog knappast kunna kallas för katträddning.

Stackars katter som hamnar på ett sånt katthem. Där människor jobbar som vill leka gud och bestämmer vem som ska få leva eller inte.

Det borde vara förbjudit att katthem får avliva friska katter. Och vad ger de allmänheten för signaler? Att det är helt okay att avliva en katt som är rädd eller har andra problem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2012-04-20 17:10
#4

Inte stärker det kattens status i samhället precis.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
2012-04-20 17:58
#5

jaha,, dv borlänge på min svarta lista då,,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-04-20 18:33
#6

#4 Och inte kan man gilla katter heller om man tar död på dem så fort det inte passar sig. I min ögon måste det vara helt andra motiv än kärlek till katter som driver människor att engagera sig när de handlar enligt ovan #0. Der retar mig oerhört när man försöker få det som att dödandet har med omtanke om katterna att göra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Kattens57
2012-04-20 21:05
#7

Omtanke om katterna?? Dv tänker inte omtanke när de avlivar,de tänker:skönt ett problem mindre!!:(

Katthemsmatten
2012-04-20 21:42
#8

#6 Jag tror det enbart är mammon som styr den föreningen. Om du inte bär dina egna kostnader - sjöss!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-04-20 23:26
#9

Fattar inte hur de ens vågar att berätta om det i tidningen. För när hon kunde lyfta katten efter 3 dagar då var den inte skygg och då var de andra inte heller skygga bara "ckockade" efter vanvården och det betyder att de skickade 2 katter helt i onödan i döden. De borde skämmas!

Och hur kan tjejen som tog katten jobbar där när hon visste att de andra hade bestämt att "hennes" katt skulle avlivas. Det kan ju inte kännas som rätt ställe att vilja jobba på.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-04-21 00:10
#10

Det verkar vara ganska många som reagerat i alla fall av kommentarerna att dömma!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
2012-04-21 00:13
#11

Tror dock de negativa kommentarerna kommer plockas bort. Vissa saker får man inte kritisera på dt.se utan det ska vara gulligull.

Lena
2012-04-21 00:16
#12

#11 Det låter ju inget vidare!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
2012-04-21 00:54
#13

#3 räddning från kyla, svält och lidanade är ingen räddning enligt dig då? det hade vart bättra om dem fått hamna ute på gatan eller aldrig blivit hittade hos den där kvinnan?

Jag är emot att man avlivar friska djur, men samtidigt vill ingen veta av djuret, ta in det eller hjälpa det tycker ajg avlivning är bättre än att svälta/frysa/plågas till dötts ute på gatan…

Annons:
Alexej
2012-04-21 07:23
#14

#13 Tycker du borde läsa innan du skriver. Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-04-21 09:41
#15

#13 Tror kanske att det där inlägget hamnade i fel tråd?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-04-21 10:57
#16

#13 Herregud,man får väl för fan inte ge upp om katter om det inte löser sej på stört,vilket många tror!Det gäller att ha tålamod,att ha ett bra nät av jourhhem till sådana här stackare,skulle du själv vilja bli dödad för att ingen vill ha dej just nu och här?

Rafflan
2012-04-21 11:28
#17

#13 jag läste och du skrev att du tycker katthem ska vara en räddningsplats, dessa katter blev ju räddade från vanvård, så det är väl i slutändan en räddning?

Jag gillar inte att man avlivar friska katter. Men om katthemmet inte vill ha kvar katterna och ingen vill ta dem, vad ska man göra då liksom? Skicka tillbaka dem till kvinnan som vanvårda dem eller?

Katthem kan ju säga NEJ till sjuka och skadade katter, detta nej är ju = avlivning, är inte det lika illa då?

#16 nej men ser hellre att dem bliv avlivade än får ett dåligt liv…

[eskils]
2012-04-21 12:19
#18

#17 "om katthemmet inte vill ha kvar katterna" ???????????

Normala katthem vill ha kvar sina katter, normala katthem tycker om katter, de vill rädda katter till ett bra liv - det är vad katthem handlar om. Liksom.

Förr fanns den hemska regeln att avliva skygga katter i katthem efter 3 månader dvs 12 veckor, om de inte blivit mer sociala. De stackars katterna i det här katthemmet fick bara 5 veckor på sig att bli tama, efter allt det hemska de varit med om i vanvårdshemmet.

Fy för Djurens "Vänner"!

Lena
2012-04-21 13:12
#19

#17 Menar du att du på allvar tycker att djurens vänner jobbar bra när de avlivar katter bara efter ett några få veckor för att de inte uppnått "knäkatts status"?

Och hur tänker du att kattens status ska kunna höjas om även katthemmen avlivar katter på löpande band?

Om vi ska komma vidare med Sveriges största djurskyddsproblem hemlösa katter måste en grundläggande förändring till, där katters värde blir större. Idag är katten ett slit och släng djur som behandlas sämre än vad leksaksdjuren gör. Katthemmen har ett stort ansvar att gå i täten i arbetet att förändra attityder, informera om katters behov och få kattägare att ta ett bättre ansvar. De måsta vara goda föredömmen och inte som i det här fallet. Annars kan man lika gärna sluta med sin verksamhet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-04-21 13:47
#20

#17 inga seriösa katthem avlivar friska katter,svårt sjuka,illa skadade utom all räddning är väl en annan sak eller? Och att detta "katthem"inte ville ha dom kvar,eller ingen annan kunde ta dom,ska väl inte betyda döden för det! Och dom skulle givetvis inte bhövt lämnas tillbaka till detta vanvårdshem,men annan lösning hade säkerligen hittats om de bara hade haft viljan och intresset för att hitta det,finns alltid lösningar på allt!Man kan t ex be om hjälp av andra kattorganisationer,de hade kanske haft nåt jourhem till dessa stackare! Nä fy fan,de borde se sej om efter annat att pyssla med!!

Annons:
Imasy
2012-04-21 14:53
#21

Och nu är kommentarer bortplockade, bland annat de som namnger föreningens ordförande och att hon bör röstas bort.

Alexej
2012-04-21 14:55
#22

#17 Så det räcker för dig att katterna blev räddade från vanvården till ett katthem för att bli avlivad där??

Då är det bättre katthemmet samlar på leksakskatter som de kan kasta när de har tröttnat.

Hos oss är katter ofta kvar i över ett år tills det kommer det rätta hemmet. Ett katthem SKA alltid vara katternas hem, säkerhet, räddningsplats, chans till ett nytt liv men aldrig att ett katthem får avliva en frisk katt. Det är det viktigaste öht!! 

Det har nåt med empati, principer och mänskligheten att göra. Vi människor är redan fruktansvärd grymma mot djur, naturen och varandra. Är det inte dags att sätta stopp för vårt vansinne? Lite hjärna borde ju finnas kvar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
2012-04-21 15:27
#23

Och nu får man inte längre kommentera artikeln. Tydligen får man inte kritiser Djurens Vänner i Borlänge för dt.se.

Lena
2012-04-21 16:05
#24

#23 Det var ett riktigt lågvattenmärke måste jag säga! :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nosen
2012-04-21 17:48
#25

Jag arbetar som volontär på Djurens vänner Borlänge och har gjort det länge nu.
Det har varit protester från volontärer med flera under hela processen med beslutet om avlivning på dessa katter. Men volontärer har inte en chans mot en styrelse tyvärr.

Personalen på katthemmet ser alltid efter katternas bästa och de har mitt fulla stöd.

Jag hoppas bara att styrelsen ändrar sitt sätt nu när detta har kommit ut och de har fått folk emot sig. Eller att de kanske byter ut styrelsen?

Det jag vill understryka är att personalen på katthemmet och volontärerna är inte boven i det här dramat. Beslutet togs av styrelsen!

Vi volontärer skäms men vi vill inte överge katthemmet för att då är det ju katterna som får ta smällen Rynkar på näsan

pia-app
2012-04-21 17:59
#26

Det är som en upprepning av det som jag skrivit om så många gånger om det som hände här i stan. Avlivning av friska katter och volontärer som inte har en chans emot en styrelse. Hemskt att höra att det fortsätter så på flera orter i Sverige.

Pia

9Liv

Nosen
2012-04-21 18:05
#27

Jag hoppas att inte allför många "svartlistar" Borlänge katthem.

Det är ett bra katthem med bra personal och volontärer,

de råkar bara ha en dålig styrelse och om den blir utbytt så…

Det är det enda katthemmet i Borlänge så om de går under så är det katterna som får ta smällen ju :(

Annons:
Lena
2012-04-21 18:07
#28

#25 Vi får hoppas att styrelsen tar till sig av kritiken och tänker om. Sådant har skett på andra håll så helt omöjligt är det inte. Jobbar inte de som sitter i styrelsen alls med katterna?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
2012-04-21 18:20
#29

Jag är den som skriver under "Realistiskt Djurskydd" i kommentarsfältet, och jag säger samma sak här som jag sa där, att jag är inte ute efter att ge volontärerna på nöten, utan katthemmet, dvs de som bestämmer, kritiken.

pia-app
2012-04-21 18:23
#30

Det är ju tyvärr ofta så att volontärerna gör ett toppenjobb medans styrelsen på något sätt är för långt ifrån verkligheten och inte lyssnar på de som arbetar med katterna.

Nosen
2012-04-21 18:29
#31

Det är konstigt att beslut ska få tas av en styrelse som kanske inte ens har träffat katterna i fråga mer än en gång.

Om personal som har träffat katterna dagligen säger att det finns framsteg och att man borde ge det en chans. Hur kan då en styrelse bestämma som inte ens känner katten…

Nosen
2012-04-21 19:54
#32

#28 Det kan vara så att vissa i styrelsen även arbetar som volontärer men jag vet helt ärligt talat inte. De har möten varje månad vet jag i alla fall.

Men den här gången var hela styrelsen till katthemmet och träffade de rädda katterna sedan tog de beslutet om avlivning. För mig lät det som att de åkte dit en kväll, tittade på katterna, såg att de var rädda och tog beslutet. Personalen som är där dagligen samtyckte inte alls utan hade sett framsteg men det lyssnade inte styrelsen på.

Väldigt konstigt sätt i så fall att ta sådana allvarliga beslut.

Katthemsmatten
2012-04-21 21:43
#33

Ledsen, men så länge man stöttar det här katthemmet är det stor risk att styrelsen blir kvar. Medlemmarna måste se till att man inte beviljar dem ansvarsfrihet och kräver dess avgång vid nästa årsmöte.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-04-21 22:26
#34

Tyvärr är Djurens Vänner inte alltid djurvänner. Men det har hänt stora förändringar de sista åren.

DV hade ensammakt under många år och avlivningar av skygga katter har praktiserats i alla DV-föreningar. Men de gamla stoffiler håller på att dö ut och med hjälp av internet kan vi idag sprider sanningen om DV-föreningar.

Och det är det Nosen, som ni också måste göra. Ta över makten med hjälp av informatiom och upplyssningar till allmänheten och medlemmarna. De som sitter i DV´s styrelser är oftast 70+ och var med under många år och för de är avlivningar helt normala. De måste bort.

En ny generation katthem och kattföreningar tar mer och mer över hittekattsvärlden. En No-killgeneration där alla katter har rätt att leva. Och visst, vi behöver alla katthem som finns men de måste bli bra.

Sprid informationer om skygga katter, starta upp jourhemverksamhet för skyggisar. När vi startade vår FB-sida för ca 1,5 år var det många som skrev om vildkatter och att de är inget att ha. Nu vet alla hur vi jobbar och att alla katter får en ny chans hos oss. Så det går att förändra attityden mot skyggisar.

Lycka till!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-04-22 16:11
#35

#34 Ja det är på tiden att förändringens timma även drabbar de gamla etablerade organistationerna. Annars är jag rädd att de inte har någon framtid i förhållande till mer moderna katthemsföreningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-04-29 00:04
#37

Citat från Ordförande i DV Borlänge: "Hon vill framhålla att katthemmet aldrig haft någon "no kill"-policy, utan försöker göra det bästa för djuret".

Under förra året avlivades 12 katter av 142 (drygt 8%) "på grund av att de mådde så dåligt att det var oundvikligt" som ordf. uttrycker det.

Om Albins kompisar säger Ordf: "De var inte skygga, de var förvildade och livrädda för varje försök till mänsklig kontakt. De mådde väldigt dåligt, och därför fick de somna in"

___

Knepigt sätt att tänka att No-Kill policyn inte skulle ha det bästa för djuret i åtanke. Att det bästa istället är att avliva när det handlar om icke handtama djur. Antar att det är det så kallade realiska djurkyddet som gör sig gällande igen.

Förvildad var ju knappast Albin eftersom han blev handtam på bara tre dagar i sitt nya hem. Nej här är de ute och cyklar fullständigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-04-29 00:16
#38

Det verkar osa hett mot DV Borlänge. Många upprörda röster även denna gång i kommentarerna. Även från folk som verkar ha insyn i katthemmet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nosen
2012-04-29 18:54
#39

Från artikeln: "Djurens Vänner driver katthemmet som har regler att följa, och då måste alla acceptera och arbeta efter dem."

Jag tog det som en känga mot oss ideella som hade protesterat mot avlivningarna :(

[hattrick]
2012-04-29 19:31
#40

Så som DV Borlänge jobbar är väl ingen nyhet. Med de kontakter jag haft med katthem runt om i landet så är det ju så här de flesta jobbar.
En del kallar det för att hjälpa "skyggisar", men de försöker inte ens få hem till dom. När det brinner i knutarna sätts de i stall eller liknande bara för att "bli av med dom", för att det ska se bra ut i statistiken.
Om katterna sedan får ett bra liv eller ej,  verkar vara total ointressant för de inblandade

Lena
2012-04-29 19:38
#41

#40 Nja det finns faktiskt katthem som jobbar annorlunda. Flera av dessa har nu gått samman i förbundet Svekatt. Du kan läsa om dem här: Nytt kattförbund bildat. Svekatt har No-Kill-Policy.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-04-29 23:27
#42

Hittade även den här artikeln i DT där katthemmets veterinär går ut och försvarar avlivandet.

"Man kan inte hålla på och stressa en förvildad katt hur länge som helst ur djurskyddssynpunkt". Citat från artikeln.

Klinikansvarig stöder helt styrelsen i dess beslut att ta bort enstaka djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-04-29 23:59
#43

#42 tack för artikeln. Mycket avslöjande är också detta, citat:

"Personalen från katthemmet får själv vara med och hjälpa till att hålla katterna som inte går att hantera på ett normalt sätt. Jag vill inte riskera mina veterinärer, då det varje gång är förenat med fara…"

Vad är "ett normalt sätt" för veterinärer då? Katthemsfolk kan vara med och hjälpa till att hålla katterna och ingen fara för dem enligt utsago. Det är förfärligt sorgligt det hela. Påminner om äldrevård faktiskt, där det är personalen på hemmen som det ska värnas om, snarare än åldringarna, dvs de som de är där för att hjälpa och vårda - och som personal, och i än högre grad ledningen, får/tar betalt för. "Realistiskt" djur/människoskydd. Tvi.

Lena
2012-04-30 09:18
#44

#43 Ja det är verkligen ett sorgligt kapitel allt sammans.

Ett annat citat från samma artikel och från samma klinikansvariga veterinär:

"lider med djuren, när katthemspersonalen vägrar lyssna på veterinären och gå med på att ta bort katter som uppenbarligen mår väldigt dåligt".

och ytterligare ett citat från samma person:

"anser inte att personalen gör katter, som efter veckor och månader på hemmet mår så fruktansvärt dåligt, en tjänst genom att hålla dem vid liv. De skulle må bättre av att få somna in"

Det är bara så kallade sunda friska katter som ska få chansen menar vederbörande. Undrar var de drar den gränsen?

Albin är nog glad att han fortfarande lever i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2012-04-30 09:35
#45

hålla vid liv räcker ju inte, man måsste ju jobba med dem med,, tror de att de ska bli tama utan ansträngning???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-04-30 09:42
#46

#45 Exakt! Tror att det är här den ömma punkten finns. Det verkar ju som att den den rätta kompetensen saknas helt enkelt. Att arbeta med hemlösa katter är ju enormt mycket mera än att bara förvara och hålla dem vid liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2012-04-30 09:55
#47

#44 Hur kan en katt må bättre av att få somna in? Då "mår" den väl inte alls!!!

Alexej
2012-04-30 09:58
#48

Och inte kan de står för sina avlivningar. Katthemmet skyller på veterinären och veterinären skyller på katthemmet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2012-04-30 09:59
#49

#47 Nej precis! Det där har jag alltid haft svårt att begripa mig på. Om katten är svårt sjuk och inget kan göras är ju en sak, men inte när det handlar om rädda, skygga eller förvildade katter som är friska.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2012-04-30 14:05
#50

Har volontärer som kanske är medlem inte nåt att säja till om i sådana här situationer?DV vill ha medlemmar,men till vad? Få in pengar till avlivningar?Jag hade nog satt ner foten,och vägrat åkt till veterinären,någon måste väl ändå våga säja ifrån?Ett skott i fontanellen på alla DV-S jäkla styrelser,som bara sitter på rumpan och tycker si el så! Usch mår illa av bara namnet DV!!Rynkar på näsan

Katthemsmatten
2012-04-30 16:01
#51

Får föreslå den okunniga veterinärkliniken ett studiebesök på Södra Djursjukhuset i Stockholm där man behandlar även de skyggaste katter med stor respekt för deras integritet och man tar sig gott om tid. Definitivt inte tal om svetshandskar och klämbur som förstahandsval och avlivning av friska djur kommer inte på fråga. Alla har rätt till ett gott liv. Det går inte att skynda på habitueringen, men med tålamod och kärlek går det att få även den allra mest skygga lilla individ att gilla oss. Men det är förstås inget jag läst mig till så det räknas inte i den akademiska världen……..

Tycker synd om volontärerna inom DV. De har att välja mellan pest och kolera eftersom det kanske inte finns någon alternativ förening om man vill hjälpa katterna. Och skriv inte att då får man väl jobba själv, för det är inte alla som har möjlighet att ta det ekonomiska ansvar det innebär att ta hand om ett otal katter som alla behöver någon form av vård från vaccinering och kastrering till avancerad sjukvård. Det är inte alltid så lätt att sätta ned foten och bråka om det innebär att du åker ur föreningen och därmed inte har möjlighet att vare sig hjälpa eller påverka.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattens57
2012-04-30 16:13
#52

Fast jag vet inte,hade jag fått välja att få åka ur föreningen el rädda en avlivnings hotad katt,så hade jag valt det sist nämnda! Min åsikt! Skäms

Katthemsmatten
2012-05-01 22:28
#53

#52 Valet verkar snarare vara åka ur föreningen utan att kunna rädda katterna öht. Om du inte kan köpa ut alla skygga katter de får in. :-(

Medarbetare Hittekatter iFokus

Herle
2012-07-16 07:55
#54

I några inlägg här talas om att "åka ur föreningen". Ja så kan det gå. Djurens Vänner Riksföreningen har ändrat sina stadgar så att styelsen där kan utesluta enskild medlem i lokalförening. Så har nu skett i Göteborg där tre medlemmar uteslutits. Anledningen redovisas inte. En av de tre sköter själv 15 - 20 av föreningens katter på ett fantastiskt bra sätt så det är inte det. Men hon har slagit larm on oegentligheter inom styrelsen, och så får man inte göra.

Personligen tror jag inte att uteslutningen är juridiskt hållbar, det får framtiden utvisa.

Historien om Albin och de två skygga som avlivades berör mig starkt. Det finns fall där avlivning är berättigat, men inte i detta fallet. Det borde bara vara de som skött katterna en längre tid, som ska avgöra detta. En skygg katt blir självklar ännu skyggare när okända människor kommer i närheten.

Herle

Upp till toppen
Annons: