Annons:
Etikettkattprat
Läst 2010 ggr
[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:04 PM

Hittekatt i lägenhetKatt i lägenhet

Jag vet inte vad ni anser om katter i lägenhet.. men jag vet att vissa är lämpligare att ha i lägenhet Glad

Min fråga är iallafall att jag bor i en lägenhet, en 1a men har dock stora möjligheter att kunna gå ut med katten. Finns det möjlighet att få adoptera en misse ändå? Någon som vet något om detta?

Annons:
[Highonbluetomorrows]
4/19/12, 6:08 PM
#1

Det tror jag absolut. Om du har balkong att näta in är det ett plus.

Se till att inreda din lägenhet "på höjden" så att katten kan ränna runt på väggarna, så ska det nog gå bra :).

MEN många vill att kattungar kommer till gemensamma hem, så är det en kattunge du är ute efter blir det eventuellt lite trångt med två. Det beror lite på hur stor din etta är också såklart.

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:10 PM
#2

Jag har balkong som jag tänkte näta in isånnafall :) Att ha 2 stycken tror jag faktiskt blir lite trångt, men någon kattunge därute som behöver ett hem måste det väl ändå finnas?! Skulle kännas så mycket bättre att rädda en på det sättet Glad

Josefa
4/19/12, 6:21 PM
#3

Två katter behöver inte större yta än en. Om din etta är för liten för två katter, så är den även för liten för en ensam katt. Katter lever väldigt mycket på höjden också. Alltså man kan sätta upp hyllor, klösmöbler osv till dem, så att de även utnyttjar ytan på höjden.

Däremot behöver kattungar växa upp med en artfrände.

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:29 PM
#4

hoppet är alltså ute för mig… ? Rynkar på näsan

lillmymlan
4/19/12, 6:34 PM
#5

#4. Visst finns det lite äldre katter som inte vill vara tillsammans med någon annan, alltså ensamkatter, men är det bara en kattunge du kan tänka dig?

Vi placerar inte ut ensamma kattungar om det inte finns en katt i hemmet sedan innan… men där är det olika.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:35 PM
#6

Jag kan tänka mig en äldre katt också, bara det är en van innekatt Glad

Annons:
lillmymlan
4/19/12, 6:38 PM
#7

Du ser Glad härligt att du vill ha en misse!!! Var finns du i Sverige? Så kanske vi kan rekommendera dig någon som jobbar med missar?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:40 PM
#8

Jag bor i Ljungby, Småland :) tack, vore till stor hjälp!! Skrattande

lillmymlan
4/19/12, 6:44 PM
#9

Du har ju Katthemmet Kompis :) Nybro, hum, ligger det långt ifrån dig?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 6:45 PM
#10

ungefär 14 mil så inte långt alls! Skrattande

lillmymlan
4/19/12, 6:47 PM
#11

Förlåt… jag är så dålig på geografi Oskyldig

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
4/19/12, 6:48 PM
#12

Dom har flera skönheter där Flört kolla in deras hemsida och blogg, där skriver de aktivt (jätteduktiga) Glad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
4/19/12, 6:49 PM
#13

Här är bloggen

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Alexej
4/19/12, 7:00 PM
#14

Seriösa katthem förmedlar bara 2 kattungar ihop för att den lilla slipper vara själv under långa tider. För många jobbar 8 timmar. Och det går inte när den ena säger: Jag är arbetslös men sedan får jobb iaf. Bättre att ha klara regler.

Sedan är det så att hur snälla människorna är och leker och allt kan de inte ersätta kattens sociala beteende och utveckling. 12-veckors ungar är småbarn som behöver växa in i rollen som vuxen katt. Och det kan de bara tillsammans med en annan katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[AndreaPirlo92]
4/19/12, 7:10 PM
#15

Jag förstår :) Men en äldre katt som gillar att vara ensam då? Hemma hos mamma har vi en katt som helst vill vara ensam och trivs med det Glad

Jourhemmet
4/19/12, 7:23 PM
#16

Jag vet inte hur många annonser jag hittat på Blocket om katter till salu där ägaren upptäckt att en etta är för liten att ha katt i.

Jag nekar folk som bor i ettor.

Alexej
4/19/12, 7:57 PM
#17

Det gör inte vi. Det viktigaste är att katten får det det bra och då är qm inte det viktigaste.

Sedan ska man ha sin katt i kanske 15 år och då hinner de flesta flytta under tiden:)

Andrea, det finns en del katter som ska och vill vara ensamkatter av olika anledningar. Och det är inte så lätt att hitta hem för de just för att många redan har katter. Så hör lite med olika katthem och på FB finns det många kattsajter. KKS har kanske också en katt som behöver vara ensamkatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Highonbluetomorrows]
4/19/12, 10:11 PM
#18

#3. Två katter kan visst behöva mer utrymme än en, om de inte skulle förbli bästa kompisar resten av livet, eller om de vill ha lite utrymme.

Inte alla vuxna katter trivs på trånga ytor tillsammans med andra.

Katthemsmatten
4/19/12, 10:37 PM
#19

Det finns alltid solitära katter som skulle ha det bra hos dig. Det man ska fundera över när man skaffar katt är om man är hemma tillräckligt för att kunna ge katten stimulans. Inte bara 'kracha' framför TVn utan att man verkligen aktiverar katten. Kolla med katthem i Småland och lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gullimat
4/19/12, 11:34 PM
#20

#16

Det kan ju vara ett svepskäl när man tröttnat också.

Tycker visst man kan ha 2 katter i en etta. Två kattungesyskon som växer upp tillsammans funkar säkert jättebra. Tycker som Josefa och Alexej att det inte är km som avgör. På de flesta katthem har de inte ens så stor plats att röra sig på.

Vi har fått ett hem till en ungkatt från Fagerängen i Trelleborg, som redan hade en katt. De bor i en etta och det funkar jättebra.

Annons:
Zhirocco
4/20/12, 12:56 AM
#21

På kks hemsida hittar du under rubriken "ensam-katt" några katter som man konstaterat trivs bäst utan kattsällskap. Sådana katter kan i en del fall fungera bättre ihop med hund, ifall du någon gång i framtiden skulle fundera på att skaffa fler djur.

[Highonbluetomorrows]
4/20/12, 1:12 AM
#22

#20. Man ska ju inte heller krypa under mattan och låtsas som att det inte existerar att katter tröttnar på varandras sällskap. Mina katter är än så länge bästa kompisar och det hoppas jag att de förblir i många år, så för min del har jag inte detta problem. Men det är en väldigt tråkig inställning här på forumet när ni är så måna om att katter alltid ska ha sällskap att ni helt förbiser att alla katter inte är likadana, alla katter trivs inte med sin "kompis" livet ut.

Lästips: Vicky Halls. Jag tar för givet att om man uttalar sig så har man något att basera sina uttalanden på också, så nu väntar jag på era källor som säger att inga katter börjar vantrivas med sin kompis och då mår dåligt av att leva i en etta. Även på ragdoll i fokus är det just nu en tråd som heter "flockdjur eller ensamkatt" där folk skriver om sina katter som inte trivs tillsammans. Sätt dem tillsammans i en etta, ensamma om dagarna och det kan faktiskt bli problem!

Varför inte vara realistisk och låta TS få bestämma själv, medveten om att katter inte tvunget är bästisar för alltid? Varför få det till att det är ett "svepskäl" att katter inte alltid trivs tillsammans på liten yta?

Jag skrev också att det är är viktigare att man inreder på höjden, varav det inte är den direkta storleken på lägenheten som räknas. Om hon har en stor yta får givetvis två katter plats är ändå.

Ni är jättehäftiga som har en privat fanclub, men ni låter inte alltid sunt förnuft - utan känslor - styra det ni skriver. Mycket tråkigt på ett forum som borde handla om att upplysa folk och låta dem handla efter eget förnuft. Men det är uppenbarligen viktigare att pracka på folk en massa katter och hoppas på det bästa, än att tänka på ägarens och katternas bästa.

Allt beror på hur TS lägenhet ser ut faktiskt. Om man kan skärma av, bygga upp, etc, så är det strunt samma om den är liten, och då kan man ha flera katter. Det viktiga är att möblera som så att en katt ska kunna vara ifred från den andre OM den skulle önska detta.

martdat
4/20/12, 6:29 AM
#23

djurens vänner i växjö ligger ju på rimligt avstånd för dig.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
4/20/12, 9:46 AM
#24

#22 Finns nåt som heter erfarenheter, praktiskt arbete osv. Det är mina källor:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
4/20/12, 10:22 AM
#25

Synd att vi är långt bort för annars har vi flera katter som vill vara ensamkatter efter att vi prövat med att ha dom med andra katter. Hoppas att du hittar en kisse.

Pia

9Liv Östergötland

Thaeri
4/20/12, 10:30 AM
#26

#14, menar du inte "seriösa katthem säljer inte kattungar som ensamkatter"?

När jag och exet adopterade två ktter var det inga problem att adoptera en kattunge och en vuxen katt, och det hade heller inte varit några problem att adoptera en kattunge om vi redan haft en katt, eller om vi fått en annan katt någon annanstans ifrån ungefär samtidigt.

Sen fick vi såklart information om det här med kattungars lekbehov jämfört med äldre katters och så vidare, men just att ta två kattungar var inget krav.

Och Göteborgs Katthjälp ser i alla fall jag som seriösa.

Josefa
4/20/12, 10:44 AM
#27

#18

Det har inte med trångboddheten att göra om två katter inte tål varandra. Katterna blir inte bättre kompisar bara för att man flyttar från en liten etta till en rymlig fyra.

Annons:
Alexej
4/20/12, 10:57 AM
#28

#26 Ja, skrev lite konstigt där. Men det är sällan att folk köper en kattunge och en vuxen samtidigt. Blir mest 2 kattungar-när man inte redan har en katt.

#27 Precis! Inte ens när man har utekatter och en massa plats betyder det att katterna kommer överens. Katter kan vara väldigt bra på att mobba en annan katt och då måste man omplacera katten i längden. Jag hade en hona som blev mobbad tom av kattungarna och blev så rädd till slut att hon fick bli ensamkatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[AndreaPirlo92]
4/20/12, 11:57 AM
#29

Jag vet ju själv av erfarenhet att det finns många katter som gillar att vara ensamma, precis som vissa av oss människor. Min katt är en riktig ensamkatt, tycker inte om någon annan förutom matte, så jag kan tänka mig att hon inte är den enda katten i hela världen som vill vara ensam?

Sen trots att jag har en liten lägenhet så har jag faktiskt tid att aktivera den, vilket jag tror gör stor skillnad. Jag menar, en katt kan bo i ett stort hus men ändå inte bli aktiverad. Om ni förstår?

Lena
4/20/12, 4:52 PM
#30

#22  "Ni är jättehäftiga som har en privat fanclub…."

Vad menar du egentligen??? FörvånadObestämd Blev lite fudersam här om det är ett uttryck för skämtlynne eller allvarligt menat. Du för gärna förklara dig lite närmare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
4/20/12, 5:13 PM
#31

Vill du ha en ensamkatt, välj då en som katthemmet noterat inte trivs med andra katter. Inget fel i det. Glöm dock inte att den katten kommer att behöva dig mer än korta stunder per dygn. Både för sällskap men också för stimulans.

Har i min nära omgivning en katt som kommit från en stor grupp katter men som adopterades ut som ensamkatt. (Köparen är pensionär och hemma väldigt mycket.) Det visade sig att det var en situation som passade den här katten som hand i handske och hon vill på inga villkor se andra katter längre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/20/12, 5:20 PM
#32

När det gäller innekatter finns det en artikel här som du kan läsa.

De flesta katter trivs riktigt bra med livet som innekatt. Det ställer dock lite större krav på kattägaren. Både när det gäller att inreda hemmet efter kattens behov och att aktivera katten.

De flesta katter trivs även bättre när de har en kattkompis. Katter är dock utpräglade individer vilket gör att det alltid finns undantag från regeln.

Fördelen när man tar en vuxen katt, från t.ex ett katthem, är att man då vet vilken karaktär och behov just den katten har. Kattungar vet man aldrig riktigt hur de kommer att bli som vuxna.

Som andra redan skrivit ska man inte bara gå efter kvadratmeterytan vad gäller lägenheten. Själva planlösningen och hur man inreder lägenheten är minst lika viktigt. En lägenhet med en öppen planlösning där katten har överblick över allt känns i kattens synvinkel mindre än en lägenhet med mycket vinklar och vrår. Att inreda den så att katten kan klättra och hoppa på höjden ger extra dimensioner. Gömställen av olika slag uppskattas också.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: