Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1284 ggr
Alexej
4/13/12, 9:25 PM

Kan det vara sant?

Hittade det på en sida på jordbruksverket:

Avlivning av förvildade hundar och katter görs även av svensk militär under utlandstjänstgöring.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
4/14/12, 1:08 PM
#1

Japp, det kan dessvärre vara helt sant! Jag ska inte gå in på vad jag tycker om folk som skjuter husdjur för det lämpar sig inte alldeles för skrift, men världen är full av okunniga personer som tycker sig göra ett bra arbete på det här sättet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
4/14/12, 2:57 PM
#2

Menas detta att de avlivar djur för att det ingår i deras tjänst, eller att de avlivar djur bara för att de kan, för nöjes skull eller nåt?

Alexej
4/14/12, 6:02 PM
#3

Som jag fattade ingår det i deras tjänst. Det var en sajt från jordbruksverket om tillåtna och förbjudna avlivningsmetoder för djur.

Hela avsnittet som handlar om vilka skjutvapen som är tillåtna:

Det ska betonas att syftet med ändringen inte är att tillåta generell "jakt" på katter, därav skrivning om

enstaka djur. Problem, både djurskyddsmässiga och hygieniska sådana, med stora grupper (populationer) av förvildade katter måste lösas på annat sätt än genom omfattande avskjutning på distans.
Däremot kan möjligheten till skjutning på distans vara viktig i en akut situation som annars är svårkontrollerad, och som endast omfattar ett begränsat antal djur. Avlivning av förvildade hundar och katter görs även av svensk militär under utlandstjänstgöring.

http://www.sjv.se/download/18.67e843d911ff9f551db80002800

Sidan 67

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
4/14/12, 6:55 PM
#4

Låter ju helt galet! Har de inget vettigare att göra under sin FN-tjänst borde de stanna hemma.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: