Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 2306 ggr
lilykarin
2012-04-11 22:57

Lars från Kviberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tänkte dela med mig av några bilder av Lars framgångar! Lars kommer från Gothiakatten/Kvibergskatternas vänner och flyttade till oss i vårt kollektiv i Kortedala, i mitten av december. Jag tror han var ungefär 6 månader gammal då (?). Den första månaden ungefär, spenderades i en garderob och han slog och rev en om man råkade komma för nära vilket vi försökte undvika. Efter ett tag klappade vi honom med en stor pensel, alternativt förde in kattgodis lastat på penseln. Det tog några veckor, sedan fick man försiktigt klappa honom litet bakom örat medans han åt. Efter ett tag bestämde han sig för att lämna garderoben bakom sig och flyttade istället in under en extrasäng som står i vardagsrummet. Där förskansade han sig i någon månad till, och gick möjligtvis ut från under sängen i några minuter dagtid. 
Nu har det gått några månader till, och idag är han den gosigaste katten någon av oss här har träffat! Han buffar och pussas och klättrar upp på en för att ligga och kramas oavsett om det är bekvämt för honom eller inte.
T.ex. när man sitter framför datorn!

Han är lite rädd om man böjer sig över honom för snabbt eller går snabbt emot honom. Nya personer som kommer hit måste han inspektera så att han vet att de också är snälla och vill klappas, annars är han försiktig. Men i övrigt är det bara sällskap som gäller och eftersom han bara varit här i fyra månader så kommer det nog bli ännu bättre med tiden.
Ett praktexempel på att man inte ska tro att skygga utefödda katter är obotliga!

Annons:
lilykarin
2012-04-11 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet inte hur man bifogar mer än en bild i ett inlägg!

lilykarin
2012-04-11 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Agerar krage.

lilykarin
2012-04-11 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Första gången uppe på möbler, innan dess höll han sig på marknivå där han snabbt kunde springa in och gömma sig.

lilykarin
2012-04-11 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tar för sig av husets delikatesser!

lilykarin
2012-04-11 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första gången vi observerade katterna tillsammans utan att de slogs! Avståndet har sedan dess decimerats betydligt, de gosar fortfarande inte men ligger ofta bredvid varandra på ett par decimeters avstånd. I början tyckte Gudrun absolut inte om Lars och hunsade honom rejält varje gång han ville komma fram, vilket gjorde att han gömde sig under sängen mer än han kanske annars hade gjort.

lilykarin
2012-04-11 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vill bli klappad! Det var nog de bilder jag hade på datorn så här långt!

Annons:
Lena
2012-04-11 23:35
#7

Fina bilder på en underbar kisse! Tack för att du delar med dig! Härligt att det har gått så bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
2012-04-12 00:17
#8

Vilket bra jobb ni gjort med Lars. Blir så glad av sådan hör rapporter. Tack för att ni inte gav upp när han satt och surade i garderoben utan gav honom chansen att visa vilken go kille han är.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Roslyn
2012-04-12 01:12
#9

Kyss Åh vilken goding Lars är och vilket fint arbete ni och Gudrun gjort för att få kattgossen så hemtrevlig och mysig. Det syns lång väg hur bra han mår ( tack till tant Gudrun också).

kattassen
2012-04-12 07:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack snälla för en jättefin uppdatering! Jag blir alldeles tårögd när jag ser vilket fantastiskt arbete ni gjort med Lars.

Ja där har vi ett utmärkt exempel på att går att "göra folk" av dessa små skyggisar också. Lars var ju ändå sisådär 4-5 månader när han kom in och som du säger närmare halvåret när han flyttade upp till er, och då hade han inte kommit så långt alls.

Härligt Karin vi ser fram emot fler uppdateringar längre fram!

För dem som känner sig sugen på en "Lars" så har vi flera helsvarta i samma ålder och vi önskar inget högre än att de också skulle få en chans som Lars.

ex. Oscar:

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

emjon
2012-04-12 11:01
#11

Blir oerhört glad och även jag tårögd över att ni ville ge Lars den tid han behövde och bevisar också vilken kärlek som uppstod mellan erKyss

Tack för att du delade med dig i både ord och bildGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jourhemmet
2012-04-12 12:31
#12

Tänk om det fanns fler som er som inte räds en skygg katt och har tålamod att vänta in den fina kissen Skrattande

lilykarin
2012-04-12 22:30
#13

#7 Det är klart! :) Uppdaterar säkerligen mera! Hans egentliga mamma Linnea som är i Indien just nu på ett bröllop vill säkert också komma med något. Jag ville inte lägga upp bilder på henne och Lars här utan att fråga först.

#8 Linnea, som också bor här och som alltså är stolt ägare till Lars, var helt beredd på att han kanske aldrig skulle bli gosig och att det hade varit helt okej det med, för hennes/vår del! Ingen av oss trodde att han skulle vilja sitta i knäet på oss, och Gudrun är ganska avigt inställd till sådant så hon har inte lärt honom det heller. Men det är ju otroligt roligt att han är så bekväm och glad nu!

#9 Haha, jag vet inte om Gudrun hjälpt till så mycket, hon har mest givit honom smällar i tid och otid så fort han försökt närma sig. Men kanske de har snackat på nätterna när vi inte har koll…

#10 Åh vad fint att du blir så glad, jag kan bli tårögd själv av att hålla honom ibland när han trycker upp hela ansiktet i mitt och dreglar ner mig som en liten hund. Är Oscar syskon till Lars förresten? Hoppas han och de andra får hem snart! Det förtjänar de verkligen!

#11 :) Vet nog ingen som umgåtts med Lars ett tag som inte älskar honom, han är otroligt mysig och rolig! 

#12 Det önskar verkligen jag med. Det är så himla värt!

Vi hade ingen större erfarenhet av riktigt ordentligt skygga katter, jag "tämjde" min Mimmi då jag var liten men hon var ganska ilsk mot alla andra än mig de resterande 14-15 åren också… och Lars är Linneas första katt. Minns jag rätt har inte heller Hannah som också bor här, haft någon. Det gick ändå! 
Jag önskar jag hade någon bild från eran under sängen, en på min absolut söndertrasade högerhand vilket var handen jag stoppade in under sängen för att klappa honom. Han tyckte det var jättemysigt att bli klappad och började spinna varje gång, men kunde slå om helt plötsligt och riva väldigt hårt. Linnea vågade inte klappa honom än då, men jag är ganska dumdristig av mig och tyckte inte det var så farligt. Slutade med en arm som såg ut som den gått igenom någonslags strimlare. Efter ett tag lärde han sig "nej" och sedan någon månad tillbaka nu har han knappt försökt rivas alls när han tröttnar på gos, han gnager lite i en på ett mjukt sätt för att säga stopp om han inte vill längre. Och vi har kunnat klippa hans jätteklor också.

Och så önskar jag att vi hade bilder på hur han såg ut när han kom hit, fast då kan man iofs bara ta en bild på ett svart a4 för han var osynlig. Då vi för första gången såg honom i dagsljus blev vi jätteöverraskade över att han var så lång och stor!!! I garderoben var han längst in, och ihoprullad till en pytteboll.

Han lyssnar också på "kom", och hoppar upp i knäet om man ropar på honom och han är på humör.  Och de senaste veckorna har vi även hört honom jama något litet i kör med Gudrun då det serveras mat.

Slut på Larsuppsats för ikväll!

Annons:
kattassen
2012-04-12 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Underbar läsning!Skrattande

Lars är inte helsyskon med de andra ungarna. Det är lite olika mammor med i spelet. Dessutom tillhör Lars troligen en tidigare kull från sen vår tidig sommar ungefär. De andra ungarna är födda i juli men vi tror Lars kom någon månad före för han var lite större än de andra.

Däremot finns det en likadan kille i Lars (ungefär nuvarande) storlek kvar ute som vi är mycket angelägna att ta in omgående. Han är också helsvart och liknar Lars och kan mycket väl vara bror/syster till Lars.

Vi fick aldrig någon bra bild på honom i början heller för han ville inte vara med på bildFlört Har bara denna något kassa bild från veterinärbesöket på plats i klämburen. Men man ser hans stora fina vita fläck på bröstetSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: