Annons:
Läst 1343 ggr
Camillhe
4/10/12, 1:57 AM

Redovisningar av insamlade pengar

Först vill jag säga att jag tycker mycket om denna sajten, det utförs stordåd på så många håll och många många katter blir hjälpta.

Men något som bekymrar mig är att det inte krävs redovisning för alla former av insamling. Jag vill föreslå att pengar från alla former av lotterier, insamlingar, auktioner etc redovisas som t.e.x i Daisys reskassetråd, kastreringslotteriet eller andra godkända insamlingstrådar.

Och speciellt när det rör sig om så stora summor som de senaste lotterierna på sajten rört sig om.

Jag menar inget illa mot ngn här, men reagerar för jag har själv tidigare blivit lurad att köpa en sak där pengarna gick till en f.d. medlem som det sen framkom inte använde pengarna på katterna. Och sen dess drar jag och kanske fler med mig öronen åt mig och vill inte skänka pengar/köpa lotter om jag inte vet att det finns ett redovisningskrav.

Annons:
bymaruska
4/10/12, 8:44 AM
#1

Hej Camillhe

Jag tycker det var väldigt bra att Du lyfte upp den här frågan. Jag svarar Dig nu med min reflektion då jag ansvarat för de sista kastrationelotterierna och de två större insamlingarna här på sajten.

När det avser kastrationlotteriet så har vinsterna i det stora hela tillfallit någon föreningen, vid något tillfälle så har vinsten gått till någon som jobbat på egen hand för någon katt. I det fallet så har personen redovisat. När vinsten tillfallit en förening så går vinsten in i hela föreningens ekonomi. En föreningen är redovisningsskyldig i lag och har en revisor som ska granska räkenskaperna. Flera av föreningarna har redovisat enligt konstens alla regler till mig just för det vinst beloppet.

Den pågående insamlingen med surfplattan som bonus där kommer hela beloppet att tillfalla Östgötakatterna. Om alla redovisade som Östgötakatterna då skulle din frågeställningen vara obefogad. Nu vet jag att det inte är så alla gånger många slarvar eller kladdar ner något!!

Iphone insamlingen gick till 9 liv. Redovisningen kanske inte var så lyssande för just det insamlande beloppet men som jag nämde ovan så är 9 liv en förening och det insamlade beloppet gick in i hela föreningens ekonomi.

Jag önskar också att alla som är med i insamlingarna, auktioner osv här på sajten ska känna sig trygga och säkra på att pengarna används till det som är meningen och tänkt för. Reglerna för insamligar osv är sajtvärdens ansvar. Det kanske t o m inte ska vara några insamligar alls här på hittis. Föreningar, organisationer ska kanske själva sköta sina insamligar på sina hemsidor, bloggar och andra sociala medier som har anknytning till verksamheten.

Jag vill även nämna att till de två större insamlingarna som jan ansvarat för så är båda bonus gåvorna just en gåva. Hela nettot av insamligen har tillfallit/tillfaller alltså katterna!!

Jag beklagar att Du blivit lurad med Din vinst. Är det en insamligen som jag ansvarat för vill jag gärna att Du PM ar mig om det.

Ha det bra

Marie-Helene

kattassen
4/10/12, 10:21 AM
#2

Kvibergskatterna har erhållit vinstpengar och dessa har redovisats med  uppvisande av kvitto till lotterikommittén vart pengarna gått.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Camillhe
4/10/12, 12:47 PM
#3

#1 Mitt inlägg är inte riktat mot ert lotteri specifikt utan jag önskar att alla former av insamlingar på sajten har redovisningskrav på sajten. Självklart är det ingenting jag kan bestämma över, utan bara min önskan. Jag skrev det i ett inlägg istället för ett pm, därför att det kanske är en fråga fler medlemmar vill vara med och resonera om.

Ang situationen där jag blev lurad så handlade det som jag skrev om pengar som gick till en f.d. medlem och det var inte en insamling du var delaktig i. Jag blev inte lurad på ngn vinst utan jag köpte en sak för att stödja ett projekt men projektet existerade inte.

#2 Det är ju bra, jag misstänker som sagt ingen förening på sajten för ngn förskingring eller liknande utan ger som förslag att när pengar samlats in på sajten, kunde de redovisats på sajten. Det innebär en trygghet för alla inblandade och skulle nog öka deltagandet.

bymaruska
4/10/12, 4:22 PM
#4

#3

Jag förstår att Ditt inlägg handlar om lotterier och insamlingar i övrigt. Och jag förstod att din frågeställningen inte rörde den pågående insamligen som jag håller i.

Men jag tycker som Dig att det är viktigt att frågan tas upp då det är många som mellan varven skänker en gåva och då verkligen vill veta att det kommer katterna tillhanda. För vi vet ju att gåvo pengarna faktiskt gör skillnad framförallt för de hemlösa katterna där statusen är minus noll. Då är det extra viktigt att gåvan används på rätt sätt och till rätt katt!!

//M-H

kattassen
4/10/12, 5:35 PM
#5

#3 Nu är det ju faktiskt så att det inte är tillåtet att starta insamlingar hur som helst på sajten och de insamlingar som är godkända av sajtvärden finns i en samlingstråd.

Att redovisa sin insamling är något man förbinder sig att göra i och med att man får starta insamling så egenligen borde det inte vara något problem med att ingen ser vart pengarna går som samlas in.

De föreningar eller personer som har en godkänd insamling skall således enligt sajtens regler redovisa kontinuerligt sina transaktioner.

Det är precis av den anledning som du anger som vi inte ger tillåtelse till höger och vänster att starta insamlingar om inte personen ifråga är känd på sajten och har ett projekt som vederbörande detaljerat har redogjort för. Naturligtvis kan man ju aldrig vara 100% på att folk inte blåser en, men det är ju därför insamlingar SKALL redovisas. De som inte redovisar plockas bort med jämna mellanrum.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gullimat
4/10/12, 6:23 PM
#6

Tycker som du Camillhe. Alla bidrag och alla utgifter skall redovisas och de tycker jag man skall göra itråden om katterna. Likaså kvitto och faktura. Det finns här på Hittis flera som redovisat exemplariskt enligt mig. Att katterna på Fagerängen i Trelleborg har kommit in, är alla underbara hittis medlemmars förtjänst, utan er hade de fortfarande varit hemlösa

Annons:
Lena
4/11/12, 8:57 PM
#7

När det gäller insamlingar ska dessa redovisas minst en gång per kvartal. Jag har i dagarna påmint dem som inte gjort detta. Man ska även uppdatera själva arbetet med katterna regelbundet - minst en gång per månad.

Lotterier har sista tiden varit Trelleborgskatterna som ju redovisar i samband med sin insamling. Tyvärr kan vi inte fortsätta med lotterierna längre då Lotteri inspektionen gjort påpekanden till iFokus ledning.

Vi håller just nu på att diskutera insamlingarna och reglerna för dessa. Både inom medarbetarkåren och med dem som haft/har insamlingar. Allt lutar åt ett det blir skärpta regler i någon form.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
4/11/12, 9:06 PM
#8

När det gäller sol och vårare har vi stränga regler som gör att det bara är medlemmar som varit med ett tag och som är kända för att arbeta i större skala med hemlösa katter som tillåts starta insamling. Jag säger ofta nej till medlemmar som vill starta insamlingar. Jag är ganska säker på att vi inte har några som lurat till sig pengar på Hittekatter de senaste åren. I början innan vi hade dessa stränga regler förekom det dock en del tvivelaktiga affärer, därför blev vi snabbt hårdare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: