Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4554 ggr
Tissetassarna
2012-04-09 13:51

*Tips 4.10.12!!* Söker Kattungarna från volvo!!!!

I veckan fick jag kontakt med en tjej som först var intresserad av våra kattungar, men när jag pratar med henne så berättar hon för mej att hon själv tagit hand om en kattunge som va hemlös.

Detta är 1 av 5 kattungar som hittades i volov, när jag frågade om var mamman va så sa hon att hon inte visste, dom hade inte sett någon.

Ungarna var vid intagandet ca 3 veckor gammla, och i dag 9/4 ca 5 veckor gammla.

Resterande ungar hade enligt tjejen jag pratat med blivit plaerade i olika jourhem så jag antar att en förening har detta ärendet.

Då jag fick uppfattningen om att dom istortsett bara hade gått dit och tagit kattungarna och antaigt att mamman hade lämnat ungarna då hon inte syntes till, så satte jag igång och spred ett sökande efter de inblandade på facebook.

Då får jag bland annat reda på att det förra sommaren hände en liknande sak, Ett gäng tjejer som gått och plockat ungar ca 3 veckor gamla utan att kolla efter mamman till ungarna.

MEN sedan så sågs mamman till katterna sökandes och letandes på platsen och vi missstänker att det är samma hona som har denna kullen.

Så honan kan mycket väl bara varit ute eftermat och lämnat ungarna tillfälligt.

Vad vi vill nu är at tlokalisera personerna inblandade och försöka hjälpa mamman att komma in, samt återförena ungar med mamma fram tills den dag som är flytt klara.

om mamman inte finns eller hittas. så vill vi erbjuda oss att ta an ungarna då vi har en diande katt hemma med ungar i samma ålder, tills den dag dom blir 12 veckor och kan återgå till tänkta "jourhem" permanenta hem.

Vi vill ha info om allt som kan hjälpa oss i letandet. så har du hört, sett eller deltagit i detta så hör av er!!!!

Detta är för att kunna hjälpa katterna, mamma och ungar och inte för att slänga sten på någon.

kan inte tänka mej annat än att det va gjort av omtanke och kärlek, men med utan tanke på katternas överlevnadschans!

Det har idag, 4 oktober, kommit in ett tips om en katt på Volvo. Kanske kan några i Göteborg kontakta kommentatorn i detta ärende. /Katthemsmatten, Medarbetare HiF

Annons:
Lena
2012-04-09 13:58
#1

Oj så dumt att ungar plockas på det här sättet! Mamma katt skulle behöva fångas in, bli kastrerad och få sig ett hem så att det inte fortsätter i den här stilen. Samtidigt viktigt att lokalisera ungarna och om möjligt sammanföra dem igen med mamman eller med en fostermamma. Det är ju kanon att ni har en diande mamma just nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-04-09 14:13
#2

Så hemskt att ta kattungar från mamman på det sättet!

Kan det finnas något samband med tråden Mask hos kattunge? Där är en ensam kattunge, också i Västsverige.

Tissetassarna
2012-04-09 14:24
#3

#1 att få in kattmamman är det som är tanken, och att sedan återförena henne med ungarna, kastrering skall ske då ungarna slutat dia och sedan socialicering och omplacering soms tår på schemat.

2# tack för tipset, har skrivit i tråden och väntar på svar!

Lena
2012-04-09 15:26
#4

#3 Det är jättebra tänkt! Hoppas ni kan få in mamman samt lokalisera ungarna. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2012-04-09 19:20
#5

Puttar.

Lena
2012-04-09 19:36
#6

#2 Nej den kissen kommer från Evas katthem i Skara. Troligen en dumpad kisse.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Roslyn
2012-04-10 19:36
#7

Hur går det här?

[eskils]
2012-04-13 14:13
#8

Har ni hittat någon kattunge?

Tissetassarna
2012-04-13 15:08
#9

Tyvärr har jag hela veckan åt ut och in på akuten med sjuk 10månaders tvåfoting. Men kommer ta upp detta fall återigen efter helgen. ingen katt är hittad än!

Fairy84
2012-04-13 17:10
#10

Hej. Förra året tog jag hem 4 kattungar från volvo lastvagnar där jag jobbar. Från början var dom 7. Då sa dom att kattmamman skulle fångas men det har hon antagligen inte gjort då det åter kommit kattungar. Folk på volvo plockar en o en kattunge. Dom splittrar familjen. Tycker inte det är okej. Fick höra att 2 av kattungarna (årets kattungar) blev körda till djurens vänner,men vet inte om det är sant. Erbjöd mig att ta hem hela familjen då min mamma kan ta hand om dom tills dom får nya hem,men då var dom redan borta. Jag har själv varit o letat efter mamman. Vill hjälpa henne men då sa dom att hon var infångad. Det var därför jag tog hem dom här 4 små bebisarna. Dom hade dött annars. Alla 4 mår idag bra o har nya hem. Som sagt…jag jobbar där o vill gärna göra allt för att hitta mamman. Misstänker att det finns fler okastrerade hemlösa katter där.

Fairy84
2012-04-13 17:27
#11

Kan man låna en kattfälla och sätta ut?

Tissetassarna
2012-04-13 18:01
#12

Var det då en kattförening som var inblandad i ärendet? isåfall vilken?

Vart på volov lastvagnar var detta?

Fairy84
2012-04-13 18:14
#13

Inte förra året. Nu vet jag inte. Fick höra om 2 kattungar som blev körda till djurens vänner. Min chef har en kattunge fick jag reda på nu. Dom kattungarna jag tog hem hittades i en pall i lb bland alla truckar. Livsfarligt! Dom här katterna fann dom i la. Volvo är stort. Finns mycket område att ströva runt i. Du har kontakt med min mamma (Kerstin), hon har ringt dig ang en svart katt(nol) Jag är hennes dotter så du vet:)

Annons:
Tissetassarna
2012-04-13 18:16
#14

ok, vet du om det va nyligen DJ fick ungarna samt din chef?

Fairy84
2012-04-13 18:21
#15

2 april fick jag reda på att det fanns 2 kattungar uppe i la. 3 april var dom borta.

Tissetassarna
2012-04-13 18:50
#16

kan mycket väl vara dom, tack för infon. 
Du får gärna be din chef kontakta mej

Roslyn
2012-04-13 23:26
#17

Fairy84!

Skulle behöva lite mer info om kattmamman och de andra katterna. Är mamman tam, halvtam eller skygg? Kan man komma nära henne?

Finns det någon på Volvo som matar katterna?

Finns ju en del gårdar/stall därikring. Kanske kommer de därifrån.

Tissetassarna! Finns det jourhem för honan? Jag kan hjälpa till med infångning. Har tillgång till fälla.

Fairy84 vi kan väl höras. Jag har 0709 375 425

Mvh Anette

Fairy84
2012-04-14 16:23
#18

Hej Anette. Jag vet tyvärr inte så mycket om mamman. :( Men tror att hon är vild(skygg) Vet inte om det är samma katt som födde förra året. Hade varit jättebra om vi kunde sätta ut en fälla.  Mvh Madde

herrynel
2012-10-04 16:09
#19

Hej. Hittade hit då jag sökte på "hemlös katt + Volvo" på internet. Jag jobbar på VCC i Torslanda och föra onsdagen den 27/9 så såg jag en liten sköldpaddsfärgad katt springa nere på parkeringen utanför restaurang Varianten (VAK) mot Volvohallen (kupolen/bubblan). Sprang ut från matsalen med lite kyckling och gick in i buskaget och försökte locka på den. Jag kom kanske 10 meter ifrån sedan gick den vidare efter att den hittat min kycklingbit, ätit upp den och slickat sig om nosen. Den hade 3 eller 4 vita strumpor och var annars svart/orange över hela kroppen. Huvudet var mest svart, men lite orange i. När jag lockade och försökte komma nära så sprang den (inte i panik) utan travade bestämt bara vidare mot kupolen. Det gick inte att komma nära alls, smög jag närmre så travade hon vidare. Försökte i 20 minuter, sedan smet den in i buskaget och jag kunde inte se henne mer. Den såg ut att vara frisk och inte mager. Bara en liten katt som inte var helt bekväm med människor. Har talat med min syster som jobbat som väktare på Volvo och hon sade att det alltid sprungit katter runt på Volvo. För några år sedan när hon jobbade där så fick hon höra att det bodde två farbröder i ett hus i närheten som matade många katter. Jag tänkte att ni ville veta detta ifall det kunde vara mamman ni eftrsökte. Jag har en tvååring hemma så jag kan inte sitta och vakta fälla eller så men kanske kan hjälpa till på annat sät. Tyvärr vet jag inte var katten är nu, den kan ju vara varsomhelst. Tack för att ni engagerar er också, är så ledsen för alla katter och det är så skönt att läsa att vi är fler som brys oss och vill hjälpa till. Hälsningar Anna-Karin

Katthemsmatten
2012-10-04 16:31
#20

#19 Jag har ändrat i rubriken och lagt till att du har ett tips. Hoppas att någon / några av de aktiva i Göteborgsområdet kontaktar dig för närmare information om katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Skyggis]
2012-10-04 21:18
#21

Hej Anna-Karin!

Vilken tur att du fick syn på lillkissen på Volvo! Fint också att du vill hjälpa.

Låter som en sköldpaddstjej på beskrivningen.

Eftersom du nyligen såg den vid restaurangen med många folk i omlopp (någon av dem kanske matar eller vet mer) kan det hjälpa långt att sätta upp lappar däromkring och att därefter börja mata så att den kan komma regelbundet till matplatsen/fångstplatsen. Katter hittar ofta matställena ganska snabbt, det brukar kunna ge sig tämligen fort. När man sedan märker att maten går åt kan man, om man inte får möjlighet att se katten med blotta ögat, placera ut en åtelkamera för att fastställa att det är en katt som äter. Kameran kan också, med lite tålamod, försöka hjälpa till att utesluta att ungar finns med i bilden.

Den jag använder mig av är dygnet runt utsatt i ett akutärende gällande en gammal, avmagrad och dålig hankatt som mataren dessvärre inte sett på ett tag. Därav minskad tid på nätet för min del. Men hör gärna av dig via pm eller om någon annan kommer jobba lokalt med detta på Volvo, om hjälp behövs.

Hoppas för fullt att det ordnar sig!

Katthemsmatten
2012-10-05 10:11
#22

Puttar för Volvo-katten!

Medarbetare Hittekatter iFokus

herrynel
2012-10-16 14:43
#23

Hej.

Tack för tips. Jag har lagt ut lite torrfoder 3- 4 ggr i veckan (de dagar då jag varit på Volvo) och det är ju borta tills nästa gång. Men det är ju en dels skator och andra djur (vet inte om kaniner kan få för sig att knapra torrfoder, men det finns en del kaniner också) i området också så jag vet inte vem som ätit av maten.

Skall sätta upp en lapp också, inte hunnit med det än.

Har tyvärr inte sett katten ngt mer. Tittar runt området varje morgon och em när jag går förbi.

Har jobbat på volvo i 8 år och har bara sett 3 katter sedan dess (utomhus) , så de är ju tyvärr inte så synliga. Sitter på kontor så jag rör mig inte bland pallar eller andra bra gömställen inomhus/under tak.

Kommer fortsätta lägga mat där och hoppas att jag ser henne (eller någon annan hemlösing) igen.

Hör av mig så fort jag vet ngt mer.

Katthemsmatten
2012-10-16 14:53
#24

Tack för uppdateringen! Det kan vara bra om du försöker lägga torrfodret där det är svårare för fåglarna att ta det. T ex under en trapp, pall eller liknande om du har möjlighet till det. För precis som du skriver är det stor chans att det är fler än en som kalasar på maten du lägger ut.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggis]
2012-10-24 08:58
#25

Puttar upp.

Inget nytt som hänt här?

herrynel
2012-11-15 15:01
#26

Hej. Tyvärr inte sett katten mer. Matar så ofta jag kan. Finns inga bra ställen att lägga mat på förutom i den lilla öppna skogsdungen 15 meter från den stora kontorsbyggnaden. Finns annars endast öppna ytor och det är massor av fok som rör sig runt huset, så skulle jag dra fram en pall eller liknande att ha som skydd kommer den tyvärr garanterat vara bortstädad nästa dag. Fortsätter med att mata och hålla utkik!

Upp till toppen
Annons: