Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3915 ggr
lukasfelix
4/8/12, 4:12 PM

mask hos kattunge

Jag har tagit hand om en kattunge cirka 6 veckor gammal. avmaskade igår då han var väldigt svullen och hård om magen men mager i övrigt. med banminth. jag tycker han är mindre om magen/mjukare idag men inte jättestor skillnad. hur lång tid tar det innan full effekt nås? Han är väldigt pigg och äter bra!

Annons:
Josefa
4/8/12, 5:12 PM
#1

Det tar någon dag innan alla maskarna har dött. Tänk på att edlet bara tar död på de levande maskarna och inte äggen, så katten måste avmaskas igen om 2-3 veckor när äggen också är kläckta.

Var finns mamman och syskonen? En så liten kattunge behöver växa upp med andra katter som förebilder om den ska utvecklas rätt och må bra.

lukasfelix
4/8/12, 6:52 PM
#2

Han har ingen mamma/syskon. han är placerad hos mig via ett katthem , jag har en äldre katt hemma. Tack för ditt svar.

Tissetassarna
4/9/12, 2:22 PM
#3

vet du vart ifårn katten är? vi letar just nu efter katter som blivit tagna från volvo i göteborg. Vilket katthem är det som har ärendet?

Lena
4/9/12, 2:22 PM
#4

Du vet inte vart kattungen kommer ifrån? Just nu sker en efterlysning då flera små kattungar i en kull tagits från en plats i Volvos industriområde i Göteborg. Detta fast mamman verkar vara i livet. De togs när de var 3 veckor gamla och är nu 5 veckor gamla. Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lukasfelix
4/9/12, 6:02 PM
#5

Han är från Evas katthem i Skara, upphittad i skogen utanför Tidaholm. Man ska tydligen ha letat efter mamma/syskon i området men inte hittat något och heller inget napp hos närmsta grannar. Så det verkar som att han blivit dumpad tyvärr.

EstherVess
4/9/12, 7:32 PM
#6

JAg har en mamma utan ungar, om denna lille behöver en amma. Han är ju bara 6 veckor tänkte jag..

Annons:
Lena
4/9/12, 7:35 PM
#7

#5 Då är det inte samma kattärende som jag tänkte på. Inte ovanligt tyvärr att folk dumpar sina katter.

#6 Vad bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

EstherVess
4/9/12, 7:55 PM
#8

Var finns denna kisse någonstans?

Min hona fick två dödfödda ungar i lördags och har mjölk.

Skulle vara så underbart om hennes olycka fick bli en föräldralös litens lycka..

[eskils]
4/9/12, 10:55 PM
#9

#8 Kattungen finns i Skara.

EstherVess
4/10/12, 8:26 AM
#10

#9 Jag fick svar av den som har katten att det inte är nödvändigt. Att det skulle vara värre för den att flytta en gågn till..

lukasfelix
4/20/12, 11:21 AM
#11

#10 Ska man skriva någonting så får man väl skriva ut allt, annars kan man lika gärna vara tyst. Det där är inte hur jag sa det, det låter ju bara helt idiotiskt. Självklart hade det vart bättre för kattungen att ha en mamma om det hade gått att lösa.

Men som jag också skrev till dig så äter han INTE mjölkersättningen längre, han vill inte ha det utan äter bara sin mat. Han snuttar heller inget så det är tveksamt om han gjort det på en kattmamma. Han blir också dålig i magen av mjölken och han har vart hos veterinär (detta skrev jag dock inte till dig, trodde inte det skulle behövas förklaras in i detalj men tydligen måste jag det ändå nu när du framställer mig som någon känslokall idiot) som sa att han inte skulle ha mjölken alls och då fick han enbart mat tills han var bra i magen, sen när jag skulle testa lite mjölk igen så vägrade han ta det.

Så den enda nytta det hade vart hade vart kattsällskap, men det har han redan och han blir tvättad i rumpan osv precis som en kattmamma hade gjort. Så det känns onödigt att flytta ännu en gång när det bara är för kattsällskapets skull.

Så. I fortsättningen när du får privata mail så välj antingen att 1. Inte skriva ut det alls (att man skickar det privat beror på att det är just….privat!) eller 2. Skriv ut det i sin helhet och sluta försök folk att framstå som idioter.

Alexej
4/20/12, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Synd med otrevliga svar till nån som bara ville hjälpa.

Sedan är det viktigt att du alltid först kollar med katthemmet hur du ska göra.

Kattungen Daffy hittades utslängd utan att några andra ungar fanns i närheten och borde vara 8-9 veckor nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lukasfelix
4/20/12, 2:03 PM
#13

#12

Ja såklart hade jag ju kollat med katthemmet först :)

Det var inte meningen att skriva ett otrevligt svar, men jag tycker #10's inlägg var väldigt otrevligt också och därmed känner jag att jag måste förklara vad det är jag EGENTLIGEN sagt så inte folk går och tror en massa annat.

Annons:
lukasfelix
4/20/12, 2:05 PM
#14

Och det var vänligt av henne/honom att vilja hjälpa, men somsagt det är inte kul att gå in i sin tråd och läsa saker som är helt taget ur sin helhet. Det låter bara dumt att jag skulle ha sagt enbart att det är jobbigt för katten att flytta. Det blir aldrig bra att plocka saker ur sitt sammanhang.

lukasfelix
4/20/12, 2:10 PM
#15

Ber om ursäkt för det hårda svaret, men jag står fast vid att man INTE ska plocka meningar ur sitt sammanhang utan ska man skriva något så får man skriva allt isåfall! :)

Alexej
4/20/12, 2:55 PM
#16

#12 Allting kan bli så fel när man skriver. För den honan fick ju dödfödda ungar och varken katten eller ägaren mår bra nu. Det är jättetråkigt.

Men Daffy har det ju bra hos dig och saknar inte mer sina syskon eller mamman.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

EstherVess
4/22/12, 12:06 PM
#17

Det var inte menat som ett idiotiskt svar, inget illa menat alls.

Jag har AS och har svårt att utrycka mig, vet inte om det var därför det blev fel.

Upp till toppen
Annons: