Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2918 ggr
Lena
2012-04-08 11:05

Din syn på Hittekattsarbete

Mottot för Hittekatter iFokus är: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Vilken syn har du på hittekattsarbetet? (Även om du tycker att flera punkter är viktiga - försök ändå att välja den som ligger dig varmast om hjärtat och som talar för den syn du har).

PS! Den här frågan har förekommit tidigare. Startar dock en ny då det blivit fel på den gamla tråden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Mari
2012-04-08 11:09
#1

2, både stora och små insatser räknas.

Sedan har några ord fallit bort i undersökningen, gissar på att meningarna blev för långa men iallafall jag kunde försöka lista mig fram till vad det skulle stå :-)

Tillägg, nu ser jag att meningarna är hela igen, så jag var nog för snabb med att svara

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
2012-04-08 11:14
#2

#1 Har skrivit om svarsalternativen nu. Det är alltid ett pillande innan man får till det så att systemet accepterar det. Tvyärr ser man inte förrän inlägget är publicerat att svarsalternativet var för långt. Det gillar jag inte inte riktigt! :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-04-08 11:21
#3

Svarade själv alternativ 2. Både insatser i stort och smått ska räknas. Detta utifrån sajtens motto "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Ibland har det oturligt nog blivit som någon slags tävling bland aktiva här på sajten över vem som gör mest och bäst. Det tycker jag är mycket olyckligt då det tenderar att skrämma bort nya krafter från arenan. Vi tjänar istället på att ha en ödmjukare och öppnare hållning där alla känner sig välkomna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-04-08 11:28
#4

Svarade 2. Allt är viktigt, men det är så viktigt att göra så gott man kan!

Tävling på sajten? Det har jag absolut missat! Var är den tävlingen?
Alla gör väl så gott man förmår, annat finns då inte på min karta i alla fall…

Alla är välkomna, i både stort och smått Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-04-08 11:45
#5

#4 När det gäller "tävling" så har det inte varit så mycket av den varan sista tiden tack och lov. Men av och till har det varit sådana tendenser dessvärre. Vi hade perioder när nya medlemmar flydde sajten pga av att de upplevde en slags besserwisser attityd. Så var det t.ex när jag startade den gamla omröstningstråden 2010. Är dock glad att så inte är fallet längre. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
2012-04-08 12:01
#6

Svarade alternativ 4.

Annons:
lillmymlan
2012-04-08 13:02
#7

#5. Nä, det hoppas jag verkligen inte, för alla jobbar för samma sak, att göra så gott vi kan för missarna därute!

Som jag skrev… alla behövs!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-04-09 17:10
#8

#5 Absolut så är det! Det är också det som är tanken med den här sajten! Att vi ska stödja varandra och hjälpas åt för att katterna ska få det bättre därute. Och det finns så mycket man kan göra i både det lilla och det stora perspektivet. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
2012-04-14 13:52
#9

Röstade  på 4. Men jag kan tycka att den ligger i linje med 2. Min erfarenhet baserar sig på att det lätt blir att någon får göra allldeles för mycket och sliter ut sig. Jag hade en gång möjlighet att ta emot en hel del katter, obs hade tillstånd. Men jag fösökte att få förståelse, när mskor ringde och hade hittat en katt och inte kunde ha den kvar, för de hade ju redan två katter. När jag sa vad jag hade, så blev det en hel del gånger så att när kan du hämta katten!

Tänk om reaktionen istället blivit: Ja, men då förstår vi. Vi försöker själva och kan vi få stöd hur vi ska handskas med katten. Underbart!

Lena
2012-04-14 19:37
#10

#9 Ja det där är nog bekant för alla oss som arbetar med hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-04-15 09:53
#11

Som någon påpekade i en annan diskussion betyder Besserwisser att man vet bättre.

Väldigt många trådar har skrivits av folk som hade frågor men ville inte lyssna ändå och blev sura istället.Tex någon skriver att katten haltar men man har inte råd till veterinären. Får sedan en del ilska svar och lämnar sajten för de är otrevliga och Besserwisser.

Angående frågan är det klart att utan alla "osynliga"hjälpare skulle de aktiva inte inte kunna göra så mycket som man kan idag. En liten delning på Facebook kan rädda en katts liv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
2012-04-15 10:59
#12

Håller med Alexej om både det hon skriver om Besserwisser och om "osynliga" hjälpare.

Hade det inte varit för både hittekatter i fokus och katter i fokus hade jag inte lärt mig en bråkdel av allt jag har lärt mig. Fått en chans att rätta till alla fel jag gjort av ren okunskap Visst….jag har ibland suttit och lagt upp försvarstal inom mig själv….men sen kommit till sans och insett att det jag läst stämmer och att många har haft helt rätt. Är tacksam för allt jag lärt mig här.

Angående "osynliga" hjälpare vet jag att dom är guld värda. Att allt arbete inte går att se alla gånger med blotta ögat. Försöker många gånger intala mig  själv att jag faktiskt gör nytta. Har lätt att se och tänka så när det gäller andra men inte när det gäller mig själv konstigt nog. Kanske är lite för självkritisk ibland Glad

Lena
2012-04-15 19:03
#13

#11 Att ge råd och dela med sig av sina kunskaper/erfarenheter är inte vad jag kallar att vara en Besserwisser. Men man kan göra det på olika sätt. Om det förekommer otrevlig attityd och en mer tillrättavisande ton kan det bli fel. Typ att den som vet mindre idiotförklaras. Som tur är tycker jag inte vi har det så på Hittekatter iFokus mycket längre. Ibland händer givetvis det motsatta att den som får goda råd blir sur och arg och inte vill ta det till sig. Sedan kan det lätt bli missuppfattningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Delfinen
2012-04-15 20:38
#14

Jag har gjort otroligt mycket fel, har även skrivit om det i vissa trådar och har aldrig upplevt att jag har blivit påhoppad. Har jag fått kritik så har det varit konstruktiv kritik vilket jag tycker är bra. Är det man lär sig av.

Tror att många här accepterar att man som kattägare både har gjort fel och fortfarande gör. Om man visar att man kan erkänna felen, är villig att lära sig utav dom och ändra på det som är fel, lär sig av sina misstag och inte gör om dom. Kan ta till sig råd man får.

Magrat
2012-04-16 01:37
#15

Efter långt övervägande fick det bli vet inte/kan inte ta ställning.

Svarsalternativ 2 tycker jag är otroligt viktigt, för problemet finns ju och det går åt arbete för att klara av det. Jag blir otroligt imponerad av er som gör det här, jag klarade inte av det längre eftersom det tär på tok för mycket på mitt psyke. Men å andra sidan tycker jag att det förebyggande arbetet med att sprida information och försöka höja kattens status är precis lika viktig, och det är dessutom inte lika tärande som det faktiska arbetet med stackars hemlösingarna. Att informera om TNR, att uppmana människor till att chippa och kastrera sina katter, förklara varför man inte ska "avla" fram kattungar för att "min hona är så snäll/söt/whatever"..
Jag inbillar mig att det i alla fall går in hos en del och att det i slutänden ska kunna minska trycket för katthemmen och de som utför det praktiska arbetet (som jag finner alltför känslomässigt påfrestande, tyvärr)

Det var en svår fråga, men jag tror jag fick fram min grundtanke i ämnet.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lena
2012-04-22 16:05
#16

#15 Många gånger blir just det förebyggande arbetet som lite bortglömt - lite åsidosatt. Jag tror att det kan bero på att det inte ger samma tillfredställelse i det kort perspektivet, som att ta hand om en katt som lider nöd här och nu.

När man jobbar med det förebyggande perspektivet tar det i regel lång tid innan man konkret ser att det gjort någon verkan. Dock är det oerhört viktigt då det är vägen till en bättre framtid.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: