Annons:
Etikettsajten
Läst 8393 ggr
[four_ferrets]
2012-04-07 22:41

Hur fångar man in en vildkatt?

Hur fångar man in en skadad vildkatt? den har troligen inget hem då den är så pass skadad som den är och hungrig som bara den.. Den får mkt mat av oss men vill inte komma fram och just nu fick den träffa en kattunge och då nosa dom på varandra men den har sjukt mkt sår i pälsen så jag skulle vilja fånga in den och lämna över den till ett katthem.. men saken är hur fångar man in den bäst då den håller sig under huset..

Bild kommer här..

Annons:
[four_ferrets]
2012-04-07 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Provar igen..

johnnys girl
2012-04-08 00:04
#2

Jättefin kisse. Toppen att du vill hjälpa h*n. Till att börja med så är det inte bara att fånga in en katt och lämna till ett katthem.  Kattemmen har alltid fullt, så kolla först att katthemmet kan ta emot katten. Du får vara beredd på att stå i kö för en plats på ett katthem. Väntetiden kan vara lång ibland. Sedan är det tyvörr så att det är få katthem som tar emot skygga katter och många avlivar dem ganska omgående om de inte blir tama snabbt. Var bor du? Kan vara klokt att kolla med folk här på hittis så att du lämnar in katten till ett bra katthem.

Är katten  skygg brukar enda sättet att få tag i den vara att fånga den i en fälla. Hör med ditt lokala katthem om de har en fälla du kan låna alt. hyra. Man brukar kunna få låna fälla av kommunen också.

Lycka till och som sagt, kolla först att det är ett bra katthem som inte avlivar skyggisar och se till att ha klartecken från dem att de tar emot katten innan du sätter igång med infångningen

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Issa och Elsas matte
2012-04-08 10:35
#3

Var bor du????

För katten ser PRECIS ut som vildkatten som kommer hit ibland. Den dök upp i förra våren. Jag satte då upp anslag i affärerna, på Blocket, kollade med Slaka Djurhem (Linköping), pratade med polisen och grannar… Men ingen ägare.

Jag har två fd EXTREMT vanvårdade katter. (De tillhörde en granne en bit bort.) Så med hjälp av dem tog det mig ett halvår innan jag kunde klappa "Svarta katten". Sedan dess har han kommit och gått. Han får mat när han är här. Och eftersom jag nu kan klappa honom även fästingmedel för tid sedan. Men jag kan INTE ta upp honom. Det är helt på hans villkor. Och jag kan bara klappa honom när han äter. Inte annars. Kan klappa honom överallt, även i ansiktet. Han är en snäll och mysig kisse som är snäll mot andra katter. (Näe, jag ska inte ha någon mer katt.)

För att Slaka ska ta emot honom måste han vara "hanterbar". Och en katt som inte går att lyfta upp eller komma nära (förutom när den äter) är inte hanterbar enligt mig. :(

Han var här i tisdags. Förutom tovor på ryggen, hel och i bra skick. Och han var här i går igen. (Men inte idag) Då var han sårig och blodig på ena örat. Och blodig på pälsen under. Vad jag kunde se (lite svårt med en svart katt som fäller ned örat :) ) så har han skabb. Han kliade sig mycket plus skakade på huvudet. Skabb har jag aldrig råkat ut för. Enda medicinen jag kunde ge var fästing/lopp-medel. Så en halv pipettt i vardera örat. (Kom nog mer utanför än i.) Mina katter har inte - vad jag kan se - skabb. Men jag ska ringa veterinären på tisdag och be om Stronghold till alla tre.

Är det samma katt vi oroar oss över????

(Planen är att försöka klippa bort tovorna här det blivit lite varmare ute.)

johnnys girl
2012-04-08 10:56
#4

#3 Om du får klappa katten så är det ingen utefödd skygg katt. Han har garanterat haft ett hem och är i grund och botten helt tam. Katter som blir hemlösa kan ofta uppvisa ett förvildat betende. Skulle han fångas in och komma inomhus kommer han ganska snabbt att bli helt tam igen. Om man ger katter som honom en chans till ett hem igen så blir de oerhört tacksamma. Goare, mysigare och trevligare katter får man leta efter. Och det finns inget som värmer hjärtat så mycket som att se hur de njuter av sitt nya liv.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

[four_ferrets]
2012-04-08 13:13
#5

Jag bor i Uppsala så det är en bra bit upp.

johnnys girl
2012-04-08 13:58
#6

#5  Om du bor i Uppsala tycker jag att du ska vända dig till föreningen Samvetet. De tar emot skygga katter.

http://uppsalakatthem.com/om_oss.php

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
[four_ferrets]
2012-04-08 16:57
#7

#6 Jag har inte fått tag på katten ska försöka i natt igen..

[helenal]
2012-04-14 17:32
#8

hur har de gått här?

[four_ferrets]
2012-04-14 17:52
#9

Katten har sprungit hem till sina ägare då jag inte har sett den och sen har jag satt upp en massa lappar om katten

Josefa
2012-04-14 18:09
#10

Till sin ägare?

[four_ferrets]
2012-04-14 18:10
#11

Ja

[helenal]
2012-04-14 18:12
#12

men vet ud vem ägaren är???

[four_ferrets]
2012-04-14 19:03
#13

nej tyvär

Annons:
[helenal]
2012-04-14 19:15
#14

men dåliga ägare katten har om han är sjuk och i så dåligt skick!!!

stackars katten:(:(:(:(

Josefa
2012-04-14 19:19
#15

#13 Hur kan du då veta att den sprungit hem, och inte ligger och självdör någonstans?

Lena
2012-04-14 19:27
#16

Nej i det läget är det svårt att veta vad som egentligen hänt kissen. Råder dig att fortsätta leta och sätta upp lappar. Om katter blir svårt sjuka tenderar de att dra sig undan. De kan helt enkelt lägga sig att dö på en undanskymd plats.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: