Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2805 ggr
Rafflan
4/5/12, 4:44 PM

Katthem/organisation nekar skadad & hemlös katt?

Min kompis hittade en hemlös katt som verkar gjort illa ena benet då den halta, annars verkade katten bra, tufsig och mager men kelig och social.

Hon tog den till djurens vänner, hon bor utanför västerås, men djurens vänner finns ju inte kvar där längre så kan vart något liknanade ställe kanske?

Men iaf fick hon ett nej, dem tänkte inte hjälpa en skadad hemlös katt. Är det inte såna föreningar som går ut med att hjälpa sjuka och skadade hemlösa katter? Gäller inte det?

För här står hon med en tam och social katt som garanterat är lättare att omplacera än dem där helvilda, livrädd katterna, den är skadad och behöver hjälp, dem går ut med att dem hjälper skadade katter. Men det gällde visst inte unga och tama katter…

Förstår mig inte på dem, dem får ju bidrag från privat personer och liknanade för att hjälpa skadade katter…
Varför tänker dem då inte hjälpa ett djur som borde ha ganska stor chans att omplaceras lätt?

Vet att det ofta är fullt, men tillfälliga lösningar brukar dem ju kunna fixa annars? tex till dräktiga honor och liknanade.

Istället fick min kompis ta den till veterinären, så nu styr polisen och jag vet att polisen inte har några pengar till att gå vård, så risken finns att denna katt går avliving till mötes, då den är omärkt, om ingen saknar den. Dock skulle min kompis ha lite koll och hjälpa om hon kunde då katten var så himla trevlig :)

Men tycker det är fel att säga att man hjälper skadade och sjuka hemlösa katter och sen neka dem när dem står där…

Elgo till dem föreningar som faktist gör det dem lovar :)

Annons:
Katthemsmatten
4/5/12, 7:26 PM
#1

Förstår din frustration, men du måste också förstå katthemmet som sa nej. De får fall som ditt dagligdags och de donationer katthem får är inte enorma och de ä,r som du förstått, frivilliga och därmed inte säkra inkomster varje månad. Det där du skriver om 'och liknande' vet jag inte vad du syftar på. Om du tror att det kommer bidrag från kommun/landsting/stat så tror du dessvärre fel.

Katthemmet måste först och främst se till att de har ekonomi att ta hand om de katter de redan har i sin vård. Det innebär att man ska ha pengar till kastrering, vaccinering och id-märkning av de katter man tar in. Många av dem behöver också veterinärvård, vilket är en mycket stor kostnad för katthemmen. Utöver detta ska katterna ha mat och sand. Hyreskostnaden, el, vatten och sophämtning, försäkring av katthemmet, tvättmedel, rengöringsmedel, ytdecinfektions, handsprit osv. ska betalas för att katterna ska ha tak över huvudet och den hygieniska standarden ska vara så god att man inte förlorar tillståndet att driva katthem. Som du märker är det en hel del kostnader bara för att hysa katterna. Att ta in en katt varje gång det står en privatperson utanför dörren med en katt som på ett eller annat sätt behöver veterinärvård kan knäcka deras ekonomi totalt. Dessutom riskerar de att ta in fler katter än deras tillstånd från länsstyrelsen tillåter. Det är inte bara antalet katter föreningen har i sin vård, utan även antalet katter man tillåts omplacera per år som styrs av detta tillstånd.

Är katten tam har den förmodligen en ägare och det är ägarens skyldighet att se till att katten får den vård den behöver. Inte andra privatpersoner som arbetar som volontärer. Jag välkomnar lagförslaget som gör det obligatoriskt att id-märka sin katt. Det kommer i alla fall att minska antalet katter vars ägare inte går att spåra.

Hittar man en skadad katt bör man höra efter med sitt djursjukhus om de kan hjälpa till (eventuellt kan man få information från distriktsveterinären om man bor på landsbygden). Större djursjukhus har ibland en fond för att kunna hjälpa skadade djur som saknar ägare. Dessa fonder byggs upp av en del av de vinster man gör.Djursjukhusen har också ofta, men inte alltid för det här beror på var i landet man finns, samarbete med katthem och polis för att underlätta att placera dessa katter efter att de är färdigvårdade.

Slutligen. De flesta katthem tar inte in katter som kommer från privatpersoner utan hänvisar till polis och/eller länsstyrelse. Detta beroende på att man då går en laglig väg där katten överlåts på katthemmet och man riskerar därmed inte att en granne som surnat till över någons katt kommer med den och hävdar att den är hemlös.

Precis som du själv konstaterar kan katthemmen ibland få fram tillfälliga lösningar för dräktiga honor  som riskerar att föda ute. Just nu går vi in i högsäsong för dessa honor och de jourhem katthemmen har är upptagna med just detta. Jourhem växer inte på träd, dessvärre. Du och din kompis kanske skulle kunna ställa upp just som jourhem? Kolla med de katthem som finns i ditt grannskap. (Detta under förutsättning att du har eget boende alternativt om du är minderårig, att dina föräldrar ställer upp som jourhem.)

Sedan tycker jag att om du fick det svar du skrev med fetstil så är det sorgligt. Man kan i alla fall bemöda sig om att förklara på ett vettigt sätt varför man inte kan ta emot ytterligare en katt. Litet vänlighet skadar inte.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
4/5/12, 8:16 PM
#2

#1 med annat menar jag insamlingar, art efter folk som går bort, osv, vet att djurens vänner i västerås fick någora liknade bidrag som var lite större.

Vet även att i vissa fall bidrar kommunen med en liten summa till katthemmen, det täcker inte allt men är en slant.

Då borde dem hjälp henne genom att rekomendera annat katthem, eller privat person som kan ta hand om katten.

Problemet mer omärkte hittarkatter är ju ofta att ingen ägare träder fram och saknar katten eller hör av sig på upphittad annonserna, och då blir det tyvärr ingen som betalar för katten och den får somna in.

Så bara för att katten sitter några dagar på djursjukhuset så har katthemmen plats sen när polisen vill avlivas?

Tyvärr är saningen inte så, katterna får somna in då polisen inte kan betala och katthemmen/organistationerna inte har plats/"vill ta i katten med tång"

Ja jag tycker det är dåligt att bara säga nej, att inte försöka hjälpa genom att tipsa henne vad hon kan göra, bara lämna den på djursjukhuset är ingen lovande framtid för katten…

Katthemsmatten
4/5/12, 8:57 PM
#3

Håller fullständigt med dig om att de inte var särskilt vänliga och att de gott kunde ha lämnat litet tips och råd.

Betr. arv eller bidrag i samband med att någon avlidit (istället för blommor) så är det inte pengar som man kan räkna med i sin budget, lika litet som andra frivilliga bidrag. Och även om det är något katthem i Västerås som fått ett litet större bidrag så kanske det var precis de pengarna som gjorde att de hade en liten säkrare ekonomi en period. Precis som för vår privata ekonomi måste vi lägga undan litet pengar för att ha när det kommer in mindre i kassan eller vi får oväntade utgifter.

Det är ingen garanti att katten har en plats när den är färdigbehandlad, men om man får litet tid på sig kanske man kan få fram ett jourhem till. Som jag redan förklarat finns det inte en uppsjö av personer som sitter och väntar på att få en katt från ett katthem. Ställer återigen frågan om du och din kompis anmält er som presumtiva jourhem. Om inte, varför gör ni inte det? Nu har jag iofs en känsla av att du inte är så väldigt gammal och att du bor hemma hos dina föräldrar, men du kanske i så fall kan övertala dem att vara jourhem och du därmed kan hjälpa en eller flera hemlösa katter. Det är alltid så lätt att tycka att 'någon annan' ska göra saker, men att inse att denna 'annan' kanske har lika många och goda skäl som du själv att inte lösa problemet kan vara svårare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
4/5/12, 9:25 PM
#4

#3 jag kan ha den i badrummet (a)

Nej men den är trevlig men tror inte den skulle gilla hunden.

För att bo i min lägenhet måste jag ha en ganska "tuff" katt, som hittekatten jag tog hem för 2 veckor sen, hunden kom som en glad stude boll, katten bara "jaha? ska jag bo med dig nu? jaja nu vill jag ha mat", såna katter kan jag va som jourhem åt, men tyvärr är det sällan dem hemlösa är så coola, och det måste dem nästan vara hemma hos mig.

Sen måste jag ju även ha ett katthem som tar ansvaret för katten.¨

Jag har flyttat hemifrån ;)

Jag bor i en liten 1:a med 1 hund och 1 katt, har egentligen inge problem att vara jourhem, dock kan jag inte ta "problem katter", och måste ha tama lugna katter så att dem kan må bra ihop med min lilla spralliga hund ;)

Problemet är väl även att jag är rädd att bli sittande med en katt i flera år, vilket gör att om jag vill skaffa en till egen katt kan jag kanske inte det då det blir för trångt i min lägenhet.

Mitt kök och toa står öppen som extremt akuta lösningar ;)

Alexej
4/5/12, 9:45 PM
#5

Förstår inte varför folk klagar, tar in katten själv. Alla katthem är öberbelagda och helt beroende av att en katthittare själv ställa upp. Jag sitter också med en massa hemlösa i mitt sovrum och badrum.

Vi gör inget annat än privatpersoner, en massa annonser och katter kvar som ingen vill ha.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
4/5/12, 9:49 PM
#6

#5 man kan väl inte ta emot katter utan att kunna ge dem och dem djur man redan har ett bra liv. Jag kan ha totalt 5 katter då, och delar jag av rummen kan jag nog komma upp i 9 katter, dock kommer jag inte kunna ge nåt bra hem till alla dessa. Men det kanske inte spelar någon roll?

Bara dem får mat och tak över huvudet spelar det väl ingen roll att dem bor dåligt i 8 år innan dem dör av ålder?

Annons:
Alexej
4/5/12, 10:01 PM
#7

Och vad tror du hur katthem jobbar? Att de bara trollar fram nya hem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattens57
4/5/12, 10:08 PM
#8

#6 men du kan ju alltid ställa katten på kö hos något katthem under tiden du har katten hemma? Har du hört med Kattjouren på Facebook? De är otroliga på att hitta hem,,

Josefa
4/5/12, 10:11 PM
#9

#6

Det är ingen som begär att du ska fylla din etta med katter, men du erbjuder dig i en annan tråd här inne att ta emot en annan katt, som finns i en helt annan del av Sverige, som ev skulle kunna få stanna hos dig permanent om det går bra. Är det då inte bättre att ställa upp för en katt som finns i din egen närhet? Vad är skillnaden?

Rafflan
4/5/12, 10:50 PM
#10

#8 & 9 mitt svar var till #5 som verkar tro att det enda viktiga är att katterna har tak över huvudet och mat, sen hurvida dem sköts på ett vettigt sätt verkade inte spela någon roll, och då blev jag uppriktigt arg.
Jag vägrar ta emot katter en längre tid som inte kan må bra hos mig, det är inte shysst emot djuren, jag kan ta emot akut i tex mitt badrum, men där kan dem inte bo speciellt länge innan det kan klassas som djurplågeri.

#8 vem ska betala vården för katten då? Hur länge ska man låta katten bo i ett badrum innan det klassas som djurplågeri? Hur bra kommer katten må av detta? Många frågor innan man kan göra ett sånt beslut, men främst vem som ska betala vården för katten + kommer katten in hos mig kommer den nog få lägre prioritet hos katthemmen då den har "tak över huvudet" så risken finns att den får bo ett ganska bra ta i mitt lilla badrum känns det som?

#9 jag erbjuder mig att ta emot den katten akut eller permanent om den kan passa ihop med mina tidigare djur, men den katten behöver ingen vård + har redan ett katthem som verkar ha ansvaret för den (?)

Skillnaden att katten som finns här nog INTE skulle gilla min hund som det lätt på kompisen, som jag skrev i den tråden måste jag prata mer med tjejen som har hand om katten nu hur katten faktist är och hur stor chansen är att katten kan triva ihop med min hund, och trivas hos mig, jag erbjuder mitt badrum även till den som akut lösning, men där är samma fråga, hur länge kan den bo där utan att det klassas som djurplågeri?

Kattens57
4/5/12, 11:19 PM
#11
#10 du har ju katten tills katthemmet har plats,har du den på kö,så hör de ju av sej när det blir din tur med kissen! Verkar som att du kanske inte ska åta dej att hjälpa kissar i nöd,om du redan vet med dej att problem finns?Hört med Kattjouren?
Rafflan
4/6/12, 12:13 AM
#12

#11 en skadad katt kan ju inte vänta på "sin tur"? den behöver ju vård inom några dagar troligen?

Ja, men tror katthemmen förprioriterar lilla katten ute under busken framför katten som bor på min toa. Och jag vill veta att katten inte ska bo på min toa i flera månader. Innan jag sätter in den där, vill inte bli sittande med en katt som får bo på mina toa i flera månder, t.o.m du måste väl inse hur fel det är?

Vad för problem tänker du på nu?

Kattens57
4/6/12, 10:09 AM
#13

#12 klart att katten inte ska vänta på vård!! Man får väl anstränga sej lite själv för att höra sej för hos djursjukhus,veterinär om de kan hjälpa till med vård,och tala om som det är,att katten är upphittad,och att man själv ev inte kan stå för kostnaden av vården!Var den kollad om den var chippad el id-märkt?Jag tänker på dom problem du själv skrivit här!Flört

Annons:
Rafflan
4/6/12, 10:21 AM
#14

#13 herre gud katten är ju redan hos veterinären! Inte skulle väl min kompis sitta hemma med en hemlös skadad katt medans jag skriver på ett forum här? klart som tusan hon tog den till veterinären!

och utrustning och allt kostar pengar även om veterinären operar gratis + att det är inget dem gör lite snabbt utan tar timmar. Så det är en stor grej att be dem göra gratis så den biten känns inte speciellt trolig tyvärr.

Och eftersom den redan är hos veterinären har dem självklart kollat efter märkning.

Vi vet ju ännu inte hur illa det är, katten var halt utan uppenbar orsak så först ska man utreda det och sen får man veta vad åtgärderna kostar. Om polisen ens vill betala utredningen…

Marga
4/6/12, 10:45 AM
#15

Jag tycker tonen i den här tråden har blivit lite väl hård. Tråden handlar om varför katthem ibland vägrar att ta in katter fast dom är skadade och hemlösa. Jag tycker #1 har förklarat det på ett bra sätt.

Många tror att ett katthem är någon typ av "institution" med skyldighet att ta sig an alla hemlösa katter. Så är alltså inte fallet, samhället har idag inget skyddsnät för hemlösa katter. De föreningar som arbetar med detta har ofta ansträngd ekonomi och kan bara ta emot så många katter som dom har plats för och ekonomi för att ta hand om och vårda på ett adekvat sätt. Därför måste de flesta i princip dagligen säga nej till förfrågningar om att ta emot katter.

I längden blir det väldigt pressande eftersom både hot om avlivning och andra påtryckningar är vardagsmat. Därför kan säkert den som svarar låta kort och otrevlig till slut, kanske är det femte samtalet den dagen om en hemlös katt man inte har plats för. Tänk på att många som arbetar på katthem är volontärer som gör det på sin fritid, kanske efter en tung arbetsdag på jobbet.

Jag hoppas att detta kan ge TS lite större förståelse för varför tyvärr inte katthemmen alltid kan ta emot en katt även om den är både hemlös och skadad.

Dessutom är alltså den korrekta gången att hemlösa katter ska lämnas till polis och överlåtas av Länsstyrelsen för att katthemmet ska ha rätt att omplacera den. Detta fungerar idag i Stockholm men kanske inte i hela landet. Ju fler som arbetar på det sättet desto bättre är det för då kommer de hemlösa katterna in i statistiken och problemet blir uppmärksammat på ett annat sätt av myndigheter och politiker. Om en katt tas in på ett katthem direkt från en privatperson kommer den inte med i statistiken och problemet blir inte "synligt" på samma sätt.

Rafflan
4/6/12, 10:56 AM
#16

#15 men även katthem måste väl kolla märkningar och anmäla ALLA katter som upphittade till polisen?

[eskils]
4/6/12, 11:53 AM
#17

En eloge till din kompis som tog sig an en hemlös skadad katt och tog den till veterinär!!! Hoppas hon kan ha den hos sig tills den får ett permanent hem eller får komma till katthem, och hoppas den blir vaccinerad och kastrerad också om det inte redan är gjort.

Som sagts ovan så har nog nästan alla "vanliga" små privata kattföreningar och katthem mycket små ekonomiska resurser och har ingen chans att hjälpa alla hemlösa katter i sitt område. Tyvärr!!

De enda föreningar jag har hört talas om som har miljontals kronor på banken, och alltså skulle kunna hjälpa denna katt och många många andra, är Djurens Vänner och Djurskyddet.

Marga
4/6/12, 2:55 PM
#18

#16 Polisen ska ha chipläsare och dom har tillgång till register där saknade katter registreras. Därför är det i första hand upphittaren, inte katthemmet, som ska vända sig till polisen för att kolla om katten har en ägare.

[hattrick]
4/6/12, 4:24 PM
#19

15, jo men alla kommuner jobbar ju inte som i Stockholm i dag som du skriver  Ska man neka hemlösa katter platser för att de lever i ett laglöst land? Anmäler man en hemlös katt till polis eller länsstyrelsen så slutar det ofta med avlivning. De ger dom ingen chans speciellt inte en katt som är skadad. Rafflan, det är jätte bra att du reagerar att inte djurhemmet tar in en skadad katt för den borde gå före som du skriver. MEN, det jag inte förstår är att du tycker att iom att katten är tam och social så skulle det vara bättre att hjälpa den katten än "dem där helvilda, livrädda katterna" som du skriver. Man ska inte kritisera djurhem som tar emot "helvilda, livrädda katter" för de växer inte på träd, man får vara evinnerligt tacksam om något djurhem ens vill ge dem en chans istället för de flesta katthem som bara tar emot katter som de får betalt för att ta in. Jag hoppas att det löser sej med den stackars skatten och beklagar att du blev illa bemött. #15 öppna ögonen och se vad det är för katter som djurhemmen helst tar in. "Money makes the world go round".

Alexej
4/6/12, 4:29 PM
#20

Inte hinner vi med att anmäla upphittade katter till polisen och en ej id-märkt katt är ägarlös och blir omplacerad.

LS hinner inte ens med alla anmälningar om vanvårdade katter, hur ska de då också hinner med upphittade katter? Finns inga resurser till och massanmälningar av uååhittade katter kommer nog inte leda till mer resurser.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Rafflan
4/6/12, 4:46 PM
#21

#17 min kompis har en katt som bara funkar med hennes tidigare katt, så tyvärr kan hon inte ta den, jag tror den bor hos veterinären tills vidare.

#18 Tänkte då katthem hämtar hem många hemlösa katter som dem hittar och katter från kattkolonier.

Jag tror även man kan få åka in och låna veterinärens chipläsare om man hittat en katt.

#19 för att en tam katt går snabbare/lättare att hitta hem åt = den kommer in och flyttar förhoppningvis ganska snabbt och så kan man ta in nästa att från kön.

Hade en annan kompis som var jourhem åt 2 vilda katter i 1 vecka, dem satt under hennes soffa hela tiden, dem var totalt livrädda, såna katter är ju betydlige svårare att hitta hem åt är tex min hittekatt som strycker sig mot benen och vill bara med över allt från första stund han kom till min lägenhet.

Det är bra att dem vill hjälpa dem vilda katterna, dock är jag lite för att göra som dem gör i usa, utvärdera dem vilda gatuhundarna och avgöra hur stor chans hunden har att bli rehabiliterad och leva ett normalt hundliv. Dem hundar som tyvärr är för skadade eller inte har nåt bra mentalitet vilket gör dem extremt svåra/nästa omöjliga att få "normala" får somna in så man sätter resursera på dem som har chansen till ett bra liv.

Och samma med våra vildkatter här i sverige, många går ju att få bra, men många verkar även aldrig bli riktiga "tam katter" och det funkar ju för ägare dem som inte har ett behov av att ha en tamkatt, men dem flesta som "svensson svensson" som vill skaffa katt vill ju ha en tam katt.

Och vill man då ha rullande, ta in, få djuren friska, bra och tama och sen omplacera för att ta in nästa borde man ju kanske börja utvärdera även våra vildkatter för att avgöra chansen att få dem tama?

Jag säger INTE att ni som har tama vildkatter eller har katter som fortfarande är lite halvvilda gör fel! Ni gör dessa djur en stor tjänst, men jag tror ett sånt system skulle göra mycket för att minska antalet vildkatter snabbare, dock vet jag ingen som kan avgöra sånt på katter? typ kattpsykologer, det är ju svårare med katter….

[hattrick]
4/6/12, 4:53 PM
#22

21 din attityd höjer definitivt inte kattens statusn. Fattar du inte att de "helvilda rädda katterna" oftast har haft ett hem men blitt utkastade eller frånflyttade de har varit tama kanske tom. skadade, men när ingen bryr sej drar de sej tillbaka från korkade människor. jag blir mäökrädd när jag läser sån här skit. Fy fabian.

Kattens57
4/6/12, 5:10 PM
#23

#21 och sluta skriv "vildkatter" det finns inga sådana i Sverige,bara lo djuret!Hört talas om TNR-metoden? Om inte,läs på! Alla våra förvildade tamkatter går att socialisera i de flesta fall,om inte är TNR-metoden en bra lösning! De skygga katterna hamnar sällan på katthemmen,de finns i jourhem,där tanken är att socialisera dom! Kanske borde du läsa på mer om katthems verksamheten,och om den ovannämnda metod! OBS: ingen kretik,bara ett råd,om du intresserar dej för de hemlösa katterna!

Rafflan
4/6/12, 5:37 PM
#24

#22 höjer statusen? är det att höja kattens status och låta dem lida till dötts och sprida det över allt hur våra hemlösa där ute lider, hur dem där av svält och kyla, men sen säga "nej vi har inte plats, tyvärr får den dö, finns inget vi kan göra vi har inte råd eller plats", ja det höjer ju verkligen kattens status…

Dem tama katterna där oftast av svält och kyla, dem som överlever blir "vilda", och födder ungar som blir vilda.

Att dem haft ett hem och vart tama en gång och sen fått massa ungar, gör det de okej att dem svälter och fryser ihjäl? Vad är det för status ni försöker sätta på katterna när dem svälter och fryser ihjäl och det finns inget man kan göra pga platsbrist och pengabrist?

Jag tycker det endel gör mot vildkatterna är djurplågeri! Mår riktigt dåligt av det jag sett och hört! Hur man TVINGAR dem att bli tama, det gör mig mörkrädd och får mig att må illa, en katt som är så skadad, mår riktigt dåligt av denna behandling och bör få slippa den, en katt som är rädd, men nyficken och framåt går lätt att få tam emd tid och tålamod!
Ibland måste man skilja mellan att rädda och plåga!!!!!

#23 jo, det finns det, det finns katter som föds i det vilda som beter sig som vilda, deras föräldrar är tama, men dem är vilda.

TNR metoden, vem ska betala för den och för mat för katterna? det är i övrigt en metod jag stödjer om det funkar med att katterna får tillsyn, mat och vård.

Min slutsats: Jag tycker man ska utvärdera hur vida katten faktist har en chans till ett bra liv eller om den är så skadad att rehabliteringen betyder mer skada än nytta! Det gör vi med hittehundar, varför inte med hittekatter?
Ge dem som har chansen eller dem som är tama chansen till ett nytt hem, låt dem skadade slippa lida på det sättet jag vet många gör.

Ni som är här inne kanske inte gör det (eller inte vågar erkänna det?) men vet många hemska metoder som används för att tvångs socialisera dessa vildakatter, dessa metoder klassar jag som djurplågeri…

Josefa
4/6/12, 5:50 PM
#25

Vad är det för hemska metoder du pratar om. Och vad har du egentligen för egen erfarenhet av förvildade katter. För det är förvildade katter du pratar om och inte vildkatter.

Delfinen
4/6/12, 5:57 PM
#26

*21

Jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Var tvungen att läsa om det gång på gång  för jag trodde att jag hade läst fel….men tyvärr inte Gråter

Angående din kompis som var jourhem i EN vecka till två skygga små liv kan jag bara säga att tror du verkligen på fullt allvar att det är så konstigt att dom satt där livrädda. Tror du verkligen att katter som finns i jourhem och är så rädda adopteras bort till permanenta hem efter så kort tid?

Angående "riktigt tama" och vad "svenssons" vill ha för typ av katt så tror jag inte att ett seriöst katthem lovar mer eller säljer en katt till "svenssons" som den inte vill ha. Tror att man får full upplysning om hur katten är i sin personlighet och vad den behöver.

Angående rullande ta in (citerar med kursiverad text)

Och vill man då ha rullande, ta in, få djuren friska, bra och tama och sen omplacera för att ta in nästa borde man ju kanske börja utvärdera även våra vildkatter för att avgöra chansen att få dem tama?

Denna text är den som får mig att rysa av obehag. Våra skygga katter som har lidit alla helvetes kval p.g.a människan är ett LIV. Inte en produkt, sak, pryl, för löpande band principen.

Sorry kisse du fräser för mycket…..sorry kisse går inte att klappa dig…..sorry kisse jag får inte röra dig…..bort med er.

Vidrigt tänkande och en attityd jag inte trodde jag skulle få se på en sajt för hittekatter. Mår illa.

Är så förbannad just nu så jag får vänta med att skriva innan jag börjar svära och bli mer otrevlig än vad jag kanske redan varit.

Delfinen
4/6/12, 6:04 PM
#27

#24

Tror du får läsa på lite. Är just p.g.a alla katthem, jourhem, eldsjälar som många katter får höjd status, slipper svälta, slipper frysa ihjäl.

Tyvärr finns det inte tillräckligt många katthem och jourhem för att kunna hjälpa alla hur gärna man än vill. Så i stället för att skrika och kasta skit på alla som jobbar häcken av sig, tömmer sina plånböcker, har varenda vrå av sitt hem som går att avvara till förfogande för dessa små missar….varför inte leta jourhem…..varför inte tjata på folk att hjälpa till som i dag inte gör något alls…..bidra lite själv så att fler katthem kan byggas upp.

Finns mycket man kan göra även om man inte kan ta emot en hemlös kisse. Men lättare att klaga på andra och kräva av andra än kräva av sig själv.

Annons:
Rafflan
4/6/12, 6:08 PM
#28

#26 på 1 vecka i lugn och ro skulle jag iaf vilja se att katterna vågrar röra sig under soffan, kanske sticka fram huvudet för att ta lite av maten…

Och katthem vill ju jobba på löpande band, det är ju även enda sättet att få in och hitta hem till alla hemlösa, man tar in dem, ger dem vård, rehabilitering och omplacerar dem till bra hem.

Och nej jag sa att man ska utvärdera dem inte avliva dem rädda!!!! Läs snälla läsa!

Men visst vi räddar 3 katter, denna månad, samtidigt föds 12 nya, det är ju säkert ett system som kommer funka för att få slut på katternas lidande…

Finns en anledning att jag normalt håller mig ifrån såna här sidor, där man ska rädda varje djur till varje pris, oavsett hur mycket lidanade man orsakar på vägen…

Samma som jag skrev tidigare, enligt er är det ju inge fel att ha en katt instängd på min toa i 1 år eller mer, bara den får komma in? sjukt i mina ögon, lämna hitterkatter.ifokus igen tror jag, fixar inte hur ni tänker… och vad vissa katter får genomlida pga ert så kallade "höja kattens status"…

martdat
4/6/12, 6:29 PM
#29

#28 jag hadde en TAM katt under soffan i två månader innan hon bestämmde sig för att ge mig en chans och visa sig friviiligt. hon mådde bara dåligt av miljö o hem bytet, inet skygg ett dugg. varesig i sitt ursprungliga hem  elr senare hoss mig. så en vecka är inte mycke tid,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Delfinen
4/6/12, 6:40 PM
#30

*28

Att tro att en vettskrämd katt som blivit övergiven, svultit, kanske mött elaka människor där ute skulle på en vecka tro att människan går att lita på, är att vara lite för naiv.

En katt är ett liv och som alla andra liv oavsett 4 tassar eller 2 ben så är dom egna personliga individer som behöver olika lång tid, olika sett för att våga lita på människan igen. En vecka utan att våga förflytta sig från sin trygga vrå (som soffan blev) ser jag inte som något konstigt alls. Många gånger tar det mycket längre tid.

Och du behöver inte be mig läsa. Har gjort det gång på gång. Och du gämförde med USA och deras gatuhundar. Att djuret skulle utvärderas och dom som i utvärderingen ansågs för svåra att rehabilitera skulle få somna in och du ville ha samma metod på våra hemlösa skygga katter. Så jo du pratade om avlivning.

Men vem skall avgöra och bestämma om katten går att rehabilitera? Vem avgör graden på krav för hur tam katten måste bli? Vem avgör hur skygg katten får vara från början för att anses ha en chans?

Visst finns det katter som inte mår bäst av att rehabiliteras och dom finns det TNR för. TNR bekostas på samma vis som dom andra skygga katterna. Gåvor, insamlingar, loppis, etc.

Att det föds fler katter än vad som hinner hjälpas ser jag inte som någon anledning till dina åsikter. Att det sker är inte katternas fel och inte dom som skall behöva betala priset. Vänd den ilskan mot människan som känslokallt struntar i kastrering, struntar i att ta ansvar för det liv dom en gång skaffade sig och i stället slänger ut dom, överger dom och lämnar dom vind för våg.

Det är dessa människor som bär skulden till kattens lidande. Och skulle man verkställa dina förslag på våra hemlösa och göra som dom gör i USA DÅ skulle vi aldrig få en chans att höja kattens status. Det skulle signalera att skaffa hur många katter du vill, strunt samma om du tröttnar….bara att kasta ut….blir dom förvildade eller för skygga så får dom somna in.

Kattens57
4/6/12, 7:22 PM
#31

Låter som "Rafflan" tror att det är katthemmens ansvar att ta hand om utslängda katter? Återigen,det finns inga vildkatter,oavsett om de har fötts ute,så är det inga vildkatter,utan förvildade tamkatter,läs på om katter!!!Och jag har själv en förvildad katt,han har via mina andra tama katter lärts sej se att människan inte är så farlig som han kanske fått uppleva ute i det fria,han stryker sej runt mina ben som de andra,men att ta upp honom går inte,då går han iväg,är väl rädd att något obehagligt ska hända,men vadå,han får leva på sina villkor,inte mina,bara han mår bra är jag nöjd,att tvinga honom att vara knäkatt för att jag vill är fel!Och katthemmen finns inte till för att höja kattens status,det är upp till oss alla om det ska bli verklighet,vi kan alla ställa upp och vara jourhem!

Kattens57
4/6/12, 7:27 PM
#32

P/s Ska vi kanske även "ta bort" skygga och rädda människor ochså då eller? För det är just det som de skygga katterna är RÄDDA!! Och inte så konstigt eller hur? Bli behandlad,eller lev som en skyggis ett tag så kanske du ochså blir förvildad och misstänksam och rädd!!!!!

Delfinen
4/6/12, 7:38 PM
#33

Jag har en katt som inte vill bli upplyft eller buren. Han springer och gömmer sig när det kommer främande har dock blivit lite bättre på den punkten men från början vägrade han komma fram fören främmande hade gått. Kan skygga för snabba rörelser. Tog flera år innan han accepterade och kunde ligga avslappnat i mitt knä. Inte varje dag han gör heller, många gånger vill han stå brevid, buffa, knuff, bli kliad och klappad utan att ligga i knä.

Han är INTE en skyggis, eller varit hemlös. Men då han inte visar upp ett "normalt" tamt beteende vilken kategori skall han hamna i? Han är ingen skyggis = före detta hemlös….men heller ingen knäkatt = "svenssons" katt.

Har också tänk i banor som Kattens57 om hur vi skall göra med våra skygga och rädda människor. Finns även människor som har upplevt hemska saker, behöver rehab för att bli hela människor. Om dom inte då visar framsteg tillräckligt snabbt, kanske aldrig blir helt hela skall dom också dömmas ut och "tas bort"

Lena
4/6/12, 8:12 PM
#34

Det mesta är nog redan sagt i den här tråden vad gäller katthemmens situation, det stora antalet hemlösa katter och varför resurserna inte räcker till.

Gjorde ett litet räkneexempel i en artikel som jag skrev när Hittekatter iFokus var nystartad:

"I Sverige finns minst 100.000 hemlösa katter. Katter som far mycket illa och går en långsam död till mötes. För att ge en plats åt alla dessa katter skulle vi behöva ytterligare 2000 katthem. Inte konstigt att de ca 100 katthem som finns idag inte räcker till".

Läs hela artikeln här!

Lägger även in den avslutande knorren på artikeln:

"Det finns bara en riktigt bra lösning på hittekattsproblemet. Kastrering av alla katter som inte ska användas till avel".

Ingen idé att börja skälla på de eldsjälar som redan vigt sitt liv åt att hjälpa hemlösa katter. Det är inte deras fel att det ser ut som det gör därute samt att de inte räcker till. Istället behöver det bli fler som drar sitt strå till stacken. Framförallt behöver gemene man bli bättre på att ta ansvar för sin/sina katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
4/7/12, 11:51 AM
#35

Det Lena skriver ovan ang. obligatorisk kastrering för katter som inte ska gå i avel är som jag ser det enda vägen att långsiktigt lösa problematiken med förvildade tamkatter.

Det var och en kan göra idag är sluta att tänka att "någon annan" ska gör si eller så. Gräv där du står - blir jourhem och gör någonting konstruktivt själv för att hjälpa till. Kan du inte vara jourhem, hjälp ditt lokala katthem genom bidrag, ställa upp på Öppet Hus, skaka bössa på gator och torg. Informera dina grannar om vikten av kastrering osv, osv, osv. Listan kan göras hur lång som helst. Alla har 1 timme en gång i månaden som kan användas till att göra något litet för de hemlösa katternas situation.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/7/12, 2:14 PM
#36

#35 Absolut! Det behöver bli fler som engagerar sig, men framförallt flera kattägare som tar sitt eget ansvar.

Egentligen bottnar ju allt detta elände med hemlösa katter i att allt för många inte tar sitt eget ansvar. Folk skaffar katt utan eftertanke om vad det innebär. Sedan blir det kattungar för man inte inser vikten av kastrering. Eller också dumpar man katten och lämnar den åt sitt eget öde. Den vars katt fått ungar vill bara bli av med dem och skänker bort kattungarna till vem som helst. Den ena onda cirkeln av löser den andra.

För att rubba den onda spiralen behövs det enormt mycket arbete på det förebyggande planet. Här kan alla hjälpa till oavsett plånbok, egen möjlighet att ta hand om katter eller skänka saker. Tala mer era grannar, arbetskamrater, släktingar, bekanta om vikten av kastrering och vad det leder till om man struntar i den biten. Tala med er omgivning om vad det innebär att ha katt. Ju fler vi blir som gör detta desta större är chansen att det leder till förändring!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: