Annons:
Etikettsajten
Läst 3277 ggr
[theotoft]
4/5/12, 3:49 PM

Hjälp!!

Jag står lite i valet och kvalet här och visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta men såhär ligger det till iallafall: Har en katt hemma som ingen vill kännas vid, den bor i en lada som ligger ganska nära mitt hus.. Troligvis är den också dräktig.. Så, hur ska jag göra?? Ska jag bara låta den vara eller ska jag försöka få in dem hemma hos mig? Är den dräktig så lär det ju bli en himla massa katter rätt vad det är eftersom katterna bryr ju sig inte om ifall dom är syskon.. Pratade med sambon och sa att jag ville ta in den eftersom jag tyckte synd om den men det ville inte han.. :S Någon som kan hjälpa mig???

Annons:
Sunset_luna
4/5/12, 4:41 PM
#1

Du skulle ju kunna prata med ett katthem å se om dom kan hjälpa, kan hända att dom har stöd/jourhem som hon kan vara i.

Jourhemmet
4/5/12, 5:15 PM
#2

Var bor du? Har du några katthem/föreningar i din närhet?

[theotoft]
4/5/12, 5:38 PM
#3

Utanför kalmar. Pratade med katthem men dom sa att dom hade fullt. :(

martdat
4/5/12, 5:48 PM
#4

katthemmet komips i nybro??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
4/5/12, 7:01 PM
#5

Ingen chans att du kan övertala sambon att få ta in henne och låta henne föda inomhus? Under tiden kanske du kan få hjälp via katthem att få in henne och hennes ungar på katthem/jourhem när ungarna är flygfärdiga. Förstår att det är en jättebesvärlig situation såväl praktiskt som psykiskt. Inte roligt att låta en hona föda ute Gråter

Medarbetare Hittekatter iFokus

[theotoft]
4/5/12, 8:23 PM
#6

Jag kan försöka med lite övertalning men tror att det är hopplöst.. Hade ju en komis som ville ta in den men dom har redan 8katter och det är troligtvis en av deras som gjort den dräktig… :/ Får kolla upp lite olika katthem och kolla med dom annars får jag helt enkelt ta in den iallafall för vissa nätter nu är det 10- ( hemska aprilväder ) och då lär ju kattungarna frysa ihjäl.. :( Hon börjar se riktigt rund ut nu så tror det är dags snart..

Annons:
Katthemsmatten
4/5/12, 8:47 PM
#7

När du ändå börjar med operation övertalning, prata med kompisen om att kastrera samtliga sina katter så kompisen inte ökar på antalet hemlösa katter mer än hon/han redan (ev.) gjort. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[theotoft]
4/5/12, 9:19 PM
#8

Jaa, det var deras enda okastrerade katt som lyckats smita ut.. Deras katter är bara inne annars. :) Men har sagt åt henne att det kanske vore en bra idee att kastrera eftersom dom kan ju smita.. Har kommit en liten bit på vägen vad det gäller övertalningen hos sambon men är inte riktigt där än..

Katthemsmatten
4/5/12, 11:08 PM
#9

Under tiden sambon får betänketid ge dig på.kompisen. En katt som smitit lär göra det igen. Om ingen är kastrerad får man ju hoppas att alla är hanar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[theotoft]
4/5/12, 11:42 PM
#10

Alla är kastrerade/steriliserade utom just den herren som smet.. Men har snackat lite med henne nu på kvällen och hon skulle ringa vet imorn sa hon och boka tid för kastrering så vi får väll hoppas att hon gör det.

Krullsvans
4/6/12, 2:06 PM
#11

Ni har inget uthus eller något där ni kan ha henne? Boa med något varmt och mata in henne. Så kanske sambon kan vänja sig vid tanken med? Då kan du ha lite koll, hitta hem till ungarna och sen kastrera och omplacera honan?

Vet inte om detta är möjligt, är inte hittekattsvan. Men förstår din vilja att hjälpa. Och har också en motsträvig sambo… ;-)

Krullsvans
4/6/12, 2:15 PM
#12

Kom på en sak till…. På Kattjourens sida läste jag inlägg från en som jobbar med hittekatter i Kalmar.  Han skrev några rörande inlägg om en liten koloni de hittat och hjälpt in i värmen i vintras bla.

Han kanske kan hjälpa eller åtm stödja dig? Om du vill kan jag försöka leta bakåt på deras sida och se om jag hittar honom så du kan kontakta honom. Skicka meddelande till mig i så fall.

[theotoft]
4/6/12, 4:03 PM
#13

Har inte sett henne på några dagar nu men ska försöka få in henne så får sambon säga vad han vill, är inte så orolig för sambon egentligen utan det är nog mest marsvinen som kommer protestera då.. :P Känner att jag vill veta om hon är dräktig eller inte för är hon det så måste hon ju få komma in hos nån som tar hand om henne och hjälper henne så hon slipper föda ute..

Annons:
Debattia
4/6/12, 4:34 PM
#14

Här håller vi tummar och tassar !!!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

destiny
4/6/12, 5:20 PM
#15

#13 Har du inte sett henne på några dagar kan hon kanske ha hunnit få ungar redan? När du tar in henne så kolla hur hennes bröst ser ut. Små bebisar måste få mat i princip hela tiden. Lycka till med kisse, sambo och marsvin! Flört

[theotoft]
4/6/12, 5:55 PM
#16

Jag tänkte också i dom banorna.. Jag är ju inte så jättekunnig inom just katter, så hur gör jag om jag hittar henne och hon har fött redan? Ska jag bara ta med henne och bebisar in eller finns det risk att hon inte vill ta hand om dom ifall jag gör så? Uppskattar verkligen drar stöd i detta! :)

[theotoft]
4/6/12, 5:58 PM
#17

Skriver på mobilen, därav fel ord ibland. :p skulle skriva att jag uppskattar verkligen erat stöd! :-)

destiny
4/6/12, 6:15 PM
#18

Min erfarenhet av att ta in mamman med sina ungar är att det går bra. Det har gjort det i dom fallen jag varit med om det. Modersinstinkten är stark. Se bara till att den lilla familjen får lugn och ro så går det nog bra.

[theotoft]
4/9/12, 6:52 PM
#19

Okej, har fortfarande inte hittat henne så kanske nån annan som också tyckte synd om henne,, eller så håller hon sig undan pga vädret.. Det har ju snöat och regnat om vartannat.. Forstätter spana efter henne och hoppas att jag hittar henne snart..

Lena
4/9/12, 7:43 PM
#20

#19 Kan ju vara att hon dagit sig tillbaka och fött ungarna någonstanns. Därför bra att du fortsätter att hålla utkik efter henne. När ungarna är nyfödda brukar honkatten vara mera knuten till boet varför man inte ser henne så mycket. De blir också mera vaksamma för att skydda ungarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[theotoft]
4/9/12, 10:20 PM
#21

Får gå upp till ladan där hon "bor" imorgon och kolla om jag ser henne där.. Annars brukar hon alltid vara utanför mitt hus eller så möter man henne alltid när man är ute och går, hon brukar följa efter en hela vägen hem men har inte sett till henne alls på flera dagar nu.. Man kan ju verkligen hoppas att hon har fått ungar och det är därför så hon inte har blivit överkörd. :/ Vägarna hemma är inte spec kattvänliga då det är snäva svängar med dålig sikt och folk kör som galningar.. :-/

line84
4/9/12, 10:29 PM
#22

theotoft, hoppas verkligen du hittar henne!! Och oerhört mycket beröm till dig som tänker på den stackars katten!! <3 Du har ett varmt hjärta.

[theotoft]
4/9/12, 10:36 PM
#23

Ååh, tack så mycket! :) Det värmer! <3

[helenal]
4/12/12, 10:23 AM
#24

Hur har allt gått?

[theotoft]
4/12/12, 11:58 AM
#25

Jag skrev till han stefan på facebook som jag fick tips om men har ännu inte fått nått svar.. Har varit ute och kollat efter henne varje dag men inte sett till henne, dock såg jag henne igår e.m men hon hann försvinna innan jag fick tag på henne så jag vet att hon inte har blivit överkörd iallafall. :) Men betyder att hon med all största sannolikhet har fått sina bebisar.. :/ Är så rädd att jag bara hittar henne och inte hittar hennes bebisar..

[eskils]
4/12/12, 1:00 PM
#26

Om du lägger ut smaskig blötmat i ladan på samma ställe varje dag så blir det nog lättare att lokalisera katten och få henne att lita på dig. Men det kanske du redan gör? Sätt dig ner lugnt och tyst en bit ifrån matskålen en stund så hon vågar sig fram. Hoppas det går bra!

[theotoft]
4/12/12, 1:31 PM
#27

Ååh, jag är sååå lycklig! :D Hittade henne tillsammans med tre ursöta små kattungar som ligger inne i mitt sovrum nu och väntar på att bli hämtade av min mormors vännina :D Kattungarna verkar må bra men dom är nog inte mer än några dagar då dom är pyttesmå och inte har öppnat ögonen än. :) Men dom verkar äta bra och mamma katt får massa mat för att hon ska ha ordentligt med mjölk till dom. :)

Annons:
line84
4/12/12, 1:35 PM
#28

#27 Underbara nyheter!!! :-)

[theotoft]
4/12/12, 1:38 PM
#29

Verkligen, jag nästan studsade av glädje när jag hittade dom. :)

[eskils]
4/12/12, 2:01 PM
#30

Hurra vad roligt! Bra jobbat! Men nog ska väl mormors väninna hämta både ungarna och mamman?

[theotoft]
4/12/12, 2:43 PM
#31

Jaja, hon var här och hämtade alla 4 för 15min sen! :) Klart dom åker tillsammans.. Uttryckte mig lite knas kanske. :) Dom ska bo hos henne tills dom är stora nog att flytta hemifrån och eventuellt flyttar kanske en av kissebebisarna tillbaka till mig då sambon och jag funderat på att skaffa katt ett tag nu. :) Och mammakatt som vi kallar för loppan ska få bo kvar hos mormors vännina om hon trivs och så. :)

Jourhemmet
4/12/12, 2:50 PM
#32

Säg till henne att absolut inte släppa ut mamman innan ungarna är tolv veckor. Jag har själv just nu ett skräckexempel hemma på hur det kan gå om mamman får gå ut.

Tänk på att kattungar bör vara två för att må bra.

Katthemsmatten
4/12/12, 3:00 PM
#33

Grattis! Och när bebisarna är flyttfärdiga, kastrera mamma katt. Hon borde gjort sitt nu för att föröka kattstammen.

Fantastiskt bra jobbat, framför allt av dig men också fantastisk insats av mormors väninna som tar hand om den lilla familjen. Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

[theotoft]
4/12/12, 3:04 PM
#34

Nejdå, hon släpper inte ut den eftersom hon har fått flytta en bit så då vet vi ju inte om hon hittar tillbaka igen… Våran tanke var att adoptera två katter från ett katthem men nu blir det nog att vi adopterar en katt från katthem och sen en av loppans kattungar. :) Så katterna inte ska behöva känna sig ensamma ifall vi kanske åker iväg några timmar och katterna blir själva hemma. :)

Annons:
destiny
4/12/12, 3:06 PM
Katthemsmatten
4/12/12, 3:07 PM
#36

Jättebra tänkt! Både för kattungen som inte ska vara ensam och för en annan liten hemlösing.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[theotoft]
4/12/12, 3:09 PM
#37

Tack alla för stödet och råden som jag har fått av er, det betyder jättemycket. :D Loppan och alla bebisar har tid hos vet imorgon för att kolla så alla mår bra och sen blir det vaccinering och kastrering av hela familjen loppan när dom e redo för det. :)

UlrikaD
4/12/12, 3:11 PM
#38

Vilket underbart slut på historien!!Skrattande

lillmymlan
4/12/12, 4:31 PM
#39

Hurra att ni hittade henne och bebbarna och att de blev omhändertagna också Kyss Så himla ljuvligt! Det gjorde min dag!

Kram till dig!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[helenal]
4/12/12, 5:18 PM
#40

gud va här4ligt att höra. riktigt bra insats!! synd du inte hann ta kort på dom:)

[theotoft]
4/12/12, 5:22 PM
#41

Jag ska försöka fixa det imorgon.. Ska åka och kolla hur det är med dom då! :)

Annons:
[helenal]
4/12/12, 5:24 PM
#42

jaaa vad kul!!:)

vad hade mamman för färger och kattungarna? nyfiken:)

[theotoft]
4/12/12, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Den minsta bebisen hade dött! :'( Men här är kort på dom två andra som är kvar. Mormors vännina skickade det till mig.

[theotoft]
4/12/12, 6:37 PM
#44

Är nästan 100% säker att det är min kompis katt som är pappa då han är långhår och dom ser ut som dom kommer bli långhår.. Han är brunrandig och mamman är vit och grå.

[helenal]
4/12/12, 6:59 PM
#45

åh beklagar sorgen för den lille:( men tur att dom andra två klarade sig iallfall. väldigt fina och ser friska ut!:)

[theotoft]
4/12/12, 7:04 PM
#46

Tack! Fast hade nästan dom misstankarna då det var ganska stor storleksskillnad på honom och dom andra två men han var jättepigg och sen hade han blivit tydligen bara somnat.. Så förhoppningsvis så led han inte för mycket.. :'( Men vi hoppas att dom andra två kommer klara sig iallafall. :)

Krullsvans
4/17/12, 3:34 PM
#47

Å, vad bra att du fixade det!  Skrattande

Jag fick inte heller svar från han på Fb. Nåja, det var en vild chansning som kunde gett bra resultat.

Lycka till med era nya katter när det är dax.

[theotoft]
4/17/12, 5:24 PM
#48

Tack så mycket! :-)

Annons:
Lena
4/17/12, 7:59 PM
#49

Men så bra att du hittade mamma katt och hennes ungar och att de nu är i säkerhet inomhus. Ledsamt att den lilla kattungen inte klarade sig. Ofta är det något fel på dem när det blir på det sättet. Håller tummarna för de andra två! En fin padda ser jag att den ena är = säker honkatt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[theotoft]
4/17/12, 9:59 PM
#50

Den som ligger till vänster är en hane som har blivit döpt till koda och den andra är en liten tjej som heter nita, namn från filmen björnbröder! :-)

lillmymlan
4/18/12, 10:44 AM
#51

Koda och Nita, vilka fina namn Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Upp till toppen
Annons: