Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2529 ggr
Lena
4/3/12, 8:49 PM

Hellre skjuta än ha ett katthem!

Det är Söderhamns Kommun som har den åsikten. Läs mera här!

Istället för att ge bidrag till ett katthem hänvisar man till tre yrkesjägare som har mandat att fånga in katter i staden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
4/3/12, 8:52 PM
#1

Och här kan man läsa om vad Söderhamnsborna tycker som saken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
4/4/12, 9:05 AM
#2

Det är skrämmande. Jag fick in en artikel i tidningen om alla hemlösa katter i Grästorp-nästan alla halvtama och att folk inte kastrerar sina katter.

Nu fick jag höra att en man har fått en kattfälla av kommunen som han fångar in katter till avskjutning och får betalt för det. Jag såg fällan, värsta stenåldersmodel i trä och med en massa hål. Tror nog att katterna skjuts direkt i fällan. Den är så liten att en katt nog knappt kan vända sig där inne.

Det var tydligen kommunens reaktion på min artikel:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nilshult
4/4/12, 11:09 AM
#3

Man slutar aldrig fövånas över vilka avarter av omänskligt beteende som man råkar på i det här avlånga landet. Skäms Söderhamn som kan stödja sådan här mördar verksamhet.Skrikandes Någon som vet hur man behandlar uteliggare där om det finns några?

Mari
4/4/12, 3:54 PM
#4

Uteliggarna har också blivit "hemlösa" då Värmestugan ej får fortsatt bidrag. Går att läsa här

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
4/4/12, 4:03 PM
#5

Och inte tycks de ha lärt sig att avskjutning inte gör ett dugg nytta på litet sikt heller. Så länge man envist förnekar vad som är orsak och verkan så lär det inte bli någon ändring. Jag är glad att jag inte bor i Söderhamn, inte är katt och inte heller hemlös. Undrar om de har samm lösning för dem som nu inte längre har tillgång till Värmestugan också. Obestämd

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattvalp
4/4/12, 4:12 PM
#6

#3 Fast det är väl inte att de direkt "stödjer sådan verksamhet" utan tar det billigaste beslutet eftersom det är skattepengar det handlar om?

Annons:
Katthemsmatten
4/4/12, 7:01 PM
#7

#6 Jag tror att om man fick politikerna att inse att det i längden skulle löna sig att låta en ideell förening hyra en övergiven kåk samt hjälpa till att t ex kommunens hemsida sprida information om kastration och id-märkning så skulle man vinna en höjd status för katten och problematiken med hemlösa katter minska.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[sakring]
4/4/12, 8:17 PM
#8

# 4 Vad har det med hittekatter i fokus att göra? Tråkigt men inget hittekatter- problem precis.

Mari
4/4/12, 9:15 PM
#9

#8 det har inget att göra alls utan detta var bara svar på frågan i inlägget ovanför. Jag glömde visst att hänvisa i början av inlägget ser jag nu Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
4/8/12, 6:27 PM
#10

#5 Du det är inte gratis med avskjutning av katter heller. Skyttar jobba då rakt inte gratis. Det har visat sig att en 2 veckors avskjutningsdrive kostade lika mycket som att driva en TNR koloni i Göteborgsområdet.

På tal om skattepengar så vill i alla fall inte jag att mina skattepengar ska gå till att skjuta hemlösa katter. Jag kan inte heller se det som att kommunen gör annat än stödjer avskjutningsverksamheten när de hänvisar till skyttar och säger blankt nej till att hjälpa en katthemsförening som blir av med sina lokaler.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
4/8/12, 6:47 PM
#11

Så länge en kommun hjälper till med fällor och dessutom betalar för att få katterna skjutna kan man ju inte tolka på annat sätt än att dom stödjer avsjutningsverksamheten.

Lena
4/8/12, 7:05 PM
#12

#11 Ja tycker man inte att man behöver katthemsverksamhet för att man har skyttar i stan kan det väl bara tydas på ett sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
4/8/12, 7:15 PM
#13

Det visar att man som politiker inte behöver någon som helst kunskap om de ärenden man fattar beslut om. Det skulle jag möjligen kunna leva med om de anställda tjänstemännen hade kunskap och därmed kunde förse politikerna med goda underlag att fatta beslut efter. Jag känner mig, minst sagt, irriterad över att det uppenbart brister även i tjänstemännenskunskap.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Helen W
4/9/12, 3:07 PM
#14

Det brister dessutom i humanitet. Man behöver egentligen inte ha någon kunskap för att värna om levande varelser.

Katthemsmatten
4/9/12, 8:24 PM
#15

#14 Du har så rätt ang. bristen på humant/empatiskt synsätt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/9/12, 8:28 PM
#16

#14 Instämmer!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: