Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1325 ggr
[Anunnaki]
2012-04-01 10:50

Bra polis i Dalarna

Polisen i Dalarna har verkligen visat sina goda sidor i ett fall av kattmisär i Mora. Jag har inte alla detaljer men det var från början drygt 20 katter plus vid det här laget sju kattungar. Sju har fått nya permanenta hem, sex är i jourhem i Stockholmstrakten, två är hos mig och en annan tjej har sju, tror jag, till. En av dessa nedkom i natt med två ungar.

Sammanlagt sju döda katter har hittats i huset där de blivit lämnade.

En anmälan gjordes 2005 om detta ställe men djurskyddsinspektören har inte ens dokumenterat detta men var på besök. 2010 var det en ny anmälan men det hände inte så mycket. Nu i februari kom en ny anmälan in. Kattägaren hade nu flyttat från sin barack vid jul 2011 och har uppgivit att han gav katterna mat några gånger i veckan. Länsstyrelsen var på besök i mitten av februari men gick aldrig in i huset och de säkrade inte upp att katterna fick mat men en godhjärtad tjej som inte bor så långt därifrån började köpa mat åt missekatterna.

Polisen är nu väldigt tacksam för att ha fått hjälp att fånga in katterna. Infångandet har skett i halvprivat regi. Polisen kommer också att betala ersättning för åtminstone mat tills katterna har kommit till någon annan som tar över ansvaret i form av jourhem/katthem.

Ett stort problem är att en av kattorna hos mig har patella luxation och måste operareras så snart hennes kattungar flyttat. Operationen kommer att kosta cirka 17000:-

Annons:
Katthemsmatten
2012-04-01 12:06
#1

Kan du höra med sajtvärden om möjligheten att få starta en insamling? Jag vet att det inte är en rättighet för alla, men ett förklarande PM till värden kanske kan ge dig tillstånd.

Skönt att även poliser utanför Stockholm som gör bra saker för katterna. LST Dalarna verkar å andra sidan inte bry sig det minsta. Upprörande! Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-04-01 13:15
#2

Det är alltid glädjande att höra om fall där samarbetet med myndigheterna fungerar. Det ger hopp för resten av landet. Lst kan dock inte ta åt sig äran, men polisen är värd allt beröm. Det är ju så här man önskar att det alltid vore.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: