Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2244 ggr
Lena
2012-03-17 11:45

Rädda katter - vad är OK?

Vilken syn har du på att man som kattvän/frivillig arbetare tar saken i egna händer och räddar av Länsstyrelsen dödsdömda katter.

Utveckla gärna dina synpunkter i tråden här nedan.

Frågan är aktuell efter en aktion som några ideella kattvänner gjort i Orrefors för att rädda flera katter i ett dödsbo där Länstyrelsen beslutat om att avliva katterna. Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-03-17 11:54
#1

Det krånglade lite med funktionen. Svarsalternativ 7. Ja om det inte går att få till ett samarbete - kom inte med först.

Två medlemmar hann rösta innan 7. kom med. Ber om ursäkt för denna malör. Skäms

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-03-17 15:06
#2

Valde själv #7. Jag tycker alltid att man ska ha som första målsättning att får till samverkan och samarbete.

Tyvärr har det inte visat sig det lättaste att få till något sådant med Länsstyrelserna i landet. Och i fallet nere i Orrefors hade dessutom redan kulorna skördat 4 katters liv. Då finns det inte så mycket tid till att bygga upp en samverkande anda med målet att samarbeta. Det måste man jobba med på lång sikt och innan det blir akut läge.

Men det gäller dock att inte ge upp. Om myndigheten vaknade upp och kunde se ideella krafter som en resurs skulle deras eget arbete bli lättare, smidigare och roligare. Det måste väl ändå vara mer berikande att kunna rädda katter än att döda dem. Om man nu inte är en inbiten katthatare med inombords destruktiva krafter vill säga. (Förhoppningsvis är det inte sådana behov som gör att man blir djurskyddsinspektör även om det ibland nästan kan verka så.)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-03-17 15:30
#3

Vad är denna djurskyddspolis för en kvinna??

Jag skulle nog framförallt jobba för att få bort henne! Aldrig varit i den situationen men hade helt klart gjort likadant!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2012-03-17 15:35
#4

Någon hann före att ta bort namnet på den ansvariga kvinna som kallar sig djurpolis.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Camillhe
2012-03-17 15:46
#5

Valde också 7, klart att ett samarbete vore drömscenariot, men samarbetar inte Länsstyrelsen och föreningar och privatpersoner har resurser att ta hand om djuren så tycker jag föreningarna ska ta hand om katterna trots Länsstyrelsens beslut.

vilda-hilda
2012-03-17 15:55
#6

Alexej Hennes namn finns på Kattjourens sida och även på Länken till barometern under Inlägget

Kattvänner kan ha begått brott

här på IF

Hon var oxå inblandad i något fall i Oskarshamn i Fjol då 40 Katter sköts kan dock inte hitta något mer än på Djurpolisens sida under Kalmar där det bara står att dom skulle skjutas.

Nalle

Annons:
Lena
2012-03-17 16:24
#7

#4 Onödigt att skriva ut namnen här i öppen tråd. Ni som absolut vill veta det får söka via andra kanaler eller ta det via PM.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-17 16:33
#8

Från mig ett 4 och 7 svar.

Jag skulle inte dra mig för att rädda en katt eller två undan ett myndighetsbeslut om jag visste det var fattat på felaktiga grunder eller ett prestige beslut från någon galen myndighetsperson.

Men först och främst en dialog! vi pratar om kattens status men vi får inte glömma bort vår egen status. Att jobba med hittekatter passar även i de finare salongerna! bara så ni vet.

M-H

Alexej
2012-03-17 16:34
#9

#6 Nej, jag hade skrivit kvinnans namn här tills jag kom på att det kanske ä'r bättre att ta bort men då var namnet redan borttagen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2012-03-17 19:56
#10

Svarade 7

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-03-18 11:13
#11

I den här tråden som handlar om Orrefors aktionen förs en intressant diskussion.

Bland funderar någon på om skriverierna runt själva aktionen kan få myndigheterna att bli ändå svårare att samarbeta med framöver. Att de för att slippa kritiken kommer att agera i hemlighet.

Min egen personliga uppfattning om saken är dock att det i dagens läge sällan finns något samarbete över huvud taget. (Med några få undantag) Sämre kan det med andra ord knappast bli.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
2012-03-18 11:42
#12

Jag svarade 7 men vill samtidigt svara även 4.

Ett samarbete är det absolut bästa. Men det fungerar nog inte så ofta som man skulle vilja.

När det gäller händelsen i Orrefors hade jag gjort precis likadant som kattvännerna gjort. En eloge till dom att dom vågar gå emot myndigheternas beslut. Ett beslut som är så uppenbart att dom grundat på total okunskap.

Om det är så här djurpolisen skall arbeta….MOT våra djur i stället för FÖR då vill jag inte ha någon djurpolis i vårat land. Då gör dom bara mer skada än nytta.

anebit
2012-03-18 11:45
#13

Svarade 7…………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
Lena
2012-03-18 11:49
#14

#12 Håller med dig om att man blir ytterst betänksam när man ser hur djurpolisen agerade i det här fallet. Inte riktigt så man hade tänkt sig att det skulle bli. En klar försämring istället för en förbättring. De borde lära sig av hur de arbetar i Stockholm där det ju fungerar riktigt bra utifrån djurperspektivet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-18 12:03
#15

# 14

Jag det är synd de inte tar lärdom av varann i olika delar av landet. I Kalmar län är det tydligen helt upp åt väggarna läste någonstans att det skede något likande i en annan del av det länet för något år sedan. Jag tror inte att det gick bra för någon av katterna. Det ligger väldigt nära tillhands att samma personer var inblandade även då.

Kanske något för för aktiva i Kalmar län att arbeta med för att undvika likande händelser igen.

[eskils]
2012-03-18 12:13
#16

Man behöver inte bo i Kalmar län för att hjälpa till att visa myndigheterna att det finns en stark opinion för att låta katterna leva. Här kan man skicka ett mail:

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/nyheter/2012/Pages/beslut-om-avlivning-av-katter-i-nybro-andras.aspx

Det står Kontakta oss till höger. Klicka på Skicka meddelande.

Lena
2012-03-18 12:15
#17

Skrev följande kommentar:

Mina synpunkter handlar om handläggande av ärendet. Det är synd att det inte finns några traditioner inom svenskt djurskydd att samarbeta med ideella krafter. I Sverige finns en stor grupp frivilliga som viger sin fritid åt hemlösa och/eller vanvårdade katter. Det finns enormt mycket kunskaper och erfarenheter inom den ideella sektorn som skulle utveckla det svenska djurskyddet när det kom till det stora problemet med hemlösa katter. Idag känner sig dock många motarbetade av myndigheterna som hellre dödar än samarbetar. Hoppas på en ändring på den punkten. I t.ex. Nederländerna har man kommit långt vilket gagnar alla, framför allt djuren. // Lena - Sajtvärd Hittekatter iFokus

PS! Hade själv lite svårt att hitta länken till handläggarna. Lägger in emailadresserna här nedan:

Kontakta oss

Leif Dahlgren Förvaltningsavdelningen Leif.Dahlgren@lansstyrelsen.se 0480-82229 070-2775405

Linda Corneliusson.Linde Ledningskansli Linda.Corneliusson.Linde @lansstyrelsen.se 0480-82190 070-8789592

Tack för ditt meddelande!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

flis
2012-03-18 13:26
#18

När det gäller sånt här har jag ingen respekt för lag o ordning.  Känner stor uppskattning för dom som ingrep. Bra gjort!

Lena
2012-03-19 05:38
#19

Puttar upp för fler synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
2012-03-19 10:47
#20

Jag valde 6 och det beroende på de erfarenheter jag har av lst i vårt län. Redan på kommunernas tid, när det handlade om kattärenden, var det sällsynt med kontakt med myndigheterna. Det var ju kattärenden på den tiden även och för de som råkade ut för inspektioner gavs det aldrig info om att det fanns katthem, som kunde hjälpa djurägare om de hade för många katter. Det blev väl i all synnerhet det efter att tillstånd infördes efter 2005.

Jag har sett in i handlingar och läst lst bedömningar av katter, som definitivt inte är till katternas fördel, vilket har lett till avlivningsbeslut. Jag har även sett hur lst har förvanskat föreskriftstext, till katters nackdel.'

Med tanke på hur attityden är mot rädda/skygga/förvildade katter, så gäller det att vara ett steg före. Sedan kan även tama katter, som lever i hushåll, helt plötsligt betraktas som skygga mm, vilket inte ger dem chansen och avlivas.

Annons:
Lena
2012-03-30 23:13
#21

#20 Det du skriver är tyvärr em skrämmande sanning på många håll i landet. Frågan är hur man ska kunna få en ändrig till stånd. Genom denna typ av myndighetsutövning är det svenska djurskyddet definitivt inte till skydd för djuren. Särskilt inte för katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-03-31 11:28
#22

Puttar upp för flera röster och synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: