Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 14193 ggr
lillmymlan
2012-03-05 10:01

Akut - Östergötland - Arkösund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Östgötakatterna har tagit ännu en koloni med katter under vingarna och det behövs akut hjälp för dessa!

De är ca 15 stycken i nuläget (men troligen fler) och fler av dessa är honor (sköldpaddsfärgade).

4 sköldpaddor, 3 st ca som är ca 6 månader och en större (3 har vi sett med egna ögon)

8 svarta lakritstroll, varav 6 mindre ca 6 månader och 2 lite större.

Det finns en rödvit och 2 svartvita

Våren står för dörren och ja, vi vet alla att det är parningstid och då blir det ännu fler, detta vill vi efter bästa förmåga förhindra.

Kan du vara stödhem eller permanent hem för någon av dessa missar, eller vet du någon annan som kan?

Dessa behöver akut kastreras och id-märkas och få vaccination för att få egna hem.

Dessa missar är inte klappbara och såklart är de rädda, då de har vistas väldigt lite i människors närhet, förutom vid matning. Jag vet inte om jag skulle kalla dem för skygga, för hungern driver dem framåt, men de är i läget blyga och behöver tid och tålamod och tillit till oss människor.

Missarna kommer att vara kastrerade, vaccinerade 1 gång, avmaskade och id-märkta vid flytt till stödhem.

Vi har fått tillstånd av Lena att starta ännu en insamling för dessa katter, vilket vi tackar för.

Vår bank:

Swedbank
Clearingnr:8480-6
Kontonr:914618599-7

om man vill skänka en slant till veterinärvård för missarna.

Vi kommer att skriva om dessa på bloggen som finns här, men i nuläget söker vi stödhem/jourhem och permanenta hem och under tiden försöker vi att dokumentera så mycket vi bara kan.

Kontakt med veterinär ska tas under dagen, då vi behöver kastrera dessa snabbt innan det blir ännu fler!

Snälla hjälp oss, det är mycket akut!!!

**Mvh Östgötakatterna
**

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
lillmymlan
2012-03-05 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lilla Brunöra, visst ska hon slippa bli mamma! Hon är så liten!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-05 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sköldisen vill inte heller bli mamma, kan någon hjälpa henne?!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-05 10:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag behöver också ett hem Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-05 10:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Många lakritstroll, den här med lite vitt under hakan

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-05 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fina gröna ögon som spanade på oss på lagom avstånd

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-03-05 14:03
#6

Här kommer det puttas upp. Läget är akut och hjälpen måste ske här och nu. Samtliga katter är okasterade och alldeles för unga så förökningen ligger runt hörnet.

Veterinären står redo men vi måste lösa stödhem/permanata hem omgående. Flera av katterna är honor vilket förhindar att de går tillbaka efter kastration direkt.

Hjälp oss snälla alla idéer och tips är välkomma!!

Annons:
Sidentass
2012-03-05 15:05
#7

putt, putt, putt!!!! Så många vackra missar….må dom kunna få hjälp nu….

Gullimat
2012-03-05 18:44
#8

Oj ännu fler kolonier. Skall de tillbaka efter läkning om inga hem hittas?

bymaruska
2012-03-05 18:53
#9

# 8 Helst inte men nöden har ingen lag…..  vi hoppas att merparten kan placeras men det är som alltid väldigt svårt, men vi jobbar på det!! och hoppas på hjälp från alla håll.

Tvyvärr är det som vanligt bråttom också stoppar vi nu så kommer det sluta illa.

//M-H

majvi
2012-03-05 20:14
#10

Det viktigaste nu är att de kastreras så fort det går.Det är bättre att de  släpps tillbaks efter läketiden än att det föds kattungar där.Även om de släpps ut går det att fånga in dom senare om jourhem eller permanenta hem hittas.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2012-03-05 22:50
#11

Vilka tjusiga katter som finns i Östergötland! Så bra Malin att ni tar er ann kolonin. Ja nu behöver det kastreras för glatta livet. Farliga tider nu när det våras och allt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-03-06 08:43
#12

Såklart att jag jobbar vidare med kolonin i Linköping som vanligt, den är inte bortglömd för mig alls. Även Strimmer ska in där och kastreras osv.

Jag tror och hoppas att jag har simultanförmåga, dessutom sköter bymaruska mailsvar via annons och kontakt med ev stödhem och permanenta hem.

Det är mer i praktiska göromål som jag finns där, alltså dokumentation och infångning osv.

Vi som ska ut och fortsätta dokumentera missar nu på morgonen och i morgon är det Linköping som gäller! Glad

M & M

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-07 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Annons ute på blocket och en liten notis i tidningen också!

PUTT

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Alexej
2012-03-07 10:58
#14

Vilka vackra katter! Lycka till för alla!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
2012-03-07 11:17
#15

Hoppas på stödhem och permanenthem till vackra fina missar. Många honor att kastrera här. Puttar.

Katthemsmatten
2012-03-07 13:38
#16

Puttar för hjälp åt er.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MewTwo
2012-03-07 20:12
#17

I morgon kör vi igång Wikkis Tasseri T8 till förmån för Arkösundsmissarna! Fina saker kommer att ingå i paketet!

Spana in på Wikkibloggen i morgon eftermiddag!

Lena
2012-03-07 20:23
#18

Så bra att Arkösundskissarna får hjälp av Wikkis Tasseri! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-08 09:11
#19

Uppdatering, i går var 10 synliga missar framme och åt av godsakerna Malin serverade. Alla små väldigt små och nyfikna! Läget är AKUT vilket betyder att de måste plockas in omedelbart. De här små missarna är inga skyggisar lite blyga på sin höjd de kommer snabbt anpassa sig till ett tryggt kattliv.

Vi är otroligt rädda att de ska bli dräktiga och försvinna de är helt enkelt för små för att klara en dräktighet trots att de är med all säkerhet är på gränsen till att vara eller bli könsmogna.

Det finns ytterligare ett gäng äldre katter som vi snabbt sett springa föbi där är dräktigheten säkert redan ett faktum bland honorna.

De här katterna lever i "fina" skärgården, om ett par veckor kommer området att vakna med massor männsikor som jag är säker på inte kommer att gilla gäng katter runt husknuten……..

Så vi ropar högt väldigt högt HJÄLP!!

MewTwo
2012-03-08 09:35
Annons:
lillmymlan
2012-03-08 12:58
#21

Tack snälla Wikki för att du gör ett tasseri för missarna i koloni A Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-03-08 22:01
#22

# 20 jag vill också säga Tusen Tack!

Lite positivit i allt elände. Två lakris troll flyttar till permanent hem på måndag eftermiddag efter kastration och övriga bestyr hos veterinären.

Ett ungt par super gulliga tillsammans med pappa i familjen öppnar sitt hem forever.

Malin och jag frågade vad har ni för önskemål "det finns ju lite att välja på;)" det spelar ingen roll svarade dom vi är bara så glada att vi får hjälpa till.

Nu hoppas vi bara att rätt lakristroll sitter i fällan söndag kväll.

Ett läkehem är klart och ev ett till!!

Det går lite framåt tack o lov

M-H

lillmymlan
2012-03-09 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fröken långhår fick vi syna lite närmare idag Kyss vacker som en dag!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Puma77
2012-03-09 20:29
#24

Åh jag är kär. Hur kan jag bli det i en som inte är svart????

 

//Pia

Lena
2012-03-09 23:24
#25

De är så himla vackara dessa missekatter! Skönt höra att två redan fått hem, av rätt virke dessutom! :)

Förstår att det brådskar med kastreringen! Lite som en tidsinställde bomb med så många honkatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-03-10 08:01
#26

Prio är läkehem så de kan bli kastrerade!

Dessa katter placeras inte ut som ensamkatter utan gärna med en tamkatt som kan vara förebild för dessa raringar.

Vi jobbar i Östergötland med omnejd och söker därför läkhem i närheten så de får chansen att komma tillbaka om de inte får ett permanent hem!

Vi frångår inte våra regler att göra hembesök innan ev placering och katterna är såklart kastrerade, vaccinerade och id-märkta innan flytt (ohyrebehandlade vid behov) maskbehandling ingår också i detta paket!

Alla dessa katter är värda ett hem, men inte under vilka premisser som helst, de är värda det allra bästa! Kyss

Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-03-10 11:39
#27

#26 Hel rätt tänkt Lillmymlan! De är värda det allra bästa vad gäller hem och liv!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
bymaruska
2012-03-11 09:47
#28

Nu bär det av mot Arkösund. En liten hög ska få följa med in till stan för att träffa veterinären och bli kastrerade. Två ska flytta till eget hem och ett gäng ska till läkehem och förhoppningsvis under tiden få eget hem även dom.

Nervös är jag, inte min starka sida att fånga katter men Malin har ju rutin så det kommer gå som en dans. Tum o Tass för oss idag vill ha.

M o M

Lena
2012-03-11 10:07
#29

#28 Då får ni lycka till med kattfångandet! Hoppas det går riktigt bra! Om vädret är som här har ni även tur med den biten!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

destiny
2012-03-11 10:08
Sidentass
2012-03-11 10:35
#31

tummar och 32 tassar hålls hos oss! Som jag nämnde på fb kan jag vara läkehem, när det ordnat till sig med hem för min lille hittis som jag har hemma:-O)

Lena
2012-03-11 10:54
#32

#31 Vad bra Sidentass!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Monsva
2012-03-11 12:38
#33

Hej!

Måste börja med att säga att ni alla som hjälper katter är fantastiska! Må ni få ork och kraft att fortsätta ert beundransvärda arbete.

Nu till saken. Har en arbetskamrat som är villig att öppna sitt hem för ännu en katt. Hon har en katt sen tidigare, Arne, som är världens snällaste.( Och självklart kastrerad och vaccinerad) Hon bor i ett litet samhälle och katten får möjlighet att gå ut om den vill. Kruxet är att hon bor i Södermanland, Eskilstuna. Går det att lösa?

Lena
2012-03-11 12:41
#34

#33 Det tror jag säkert att det gör. Låter ju jättebra!

Vi brukar hjälpas åt här på sajten när det gäller transporter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
lillmymlan
2012-03-11 13:07
#35

#33. Vi vill gärna ha en mailkontakt, så maila oss på ostgotakatterna@live.se Med vänlig hälsning, M & M

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-11 15:36
#36

2 svarta troll fångade och snart i transport :) bingo!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sidentass
2012-03-11 17:49
#37

#36 toppen!!!! Ni är så duktiga!Kyss

pia-app
2012-03-11 19:49
#38

Toppen att ni fick in två små troll. Hoppas att vi har samma tur på tisdag då vi börjar försöka fånga in de fem i Katrineholm.

bymaruska
2012-03-11 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Då var denna nervösa dag snart tillända. Är man som jag ingen van kattfångare så är det faktiskt lite läskit. Det gick bra alldeles utmärkt enligt Malin lugnt o fint!! Njaa dom små trollen var ju inte direkt så jätte nöjda. Den minsta var bra så förbannad en stund slet i filten och stampande med sina små tassar men så mitt i alltihop så hör jag hur den rackarn sitter och äter……

Klart jag kände mig glad när jag backade ut med bilen, två troll åker med hem. Men kvar på grusplanen sitter resten och det syns inte att vi plockat bort två.

Jag har lånat en bild från Malins blogg det var den sista bilden innan vi åkte. Bilden får Er säkert att förstå att så jätte lycklig kände jag mig inte trots allt när vi lämnade för dagen.

Hur kan det bara bli så här tokigt massor med katter överallt som bara är, VARFÖR!!

lillmymlan
2012-03-12 12:17
#40

#39.

Varje katt som tas in och kastreras och görs klar är en bonus, nåt annat får du inte tänka! :)

Tänk när vi tar in den siste missen därifrån! HURRA!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-03-12 17:26
#41

#40 Helt klart så man måste tänka och se på det. Annars blir det för tufft och jobbigt helt enkelt. Man får ta ett steg i taget. Så bra att vå är i hamn i alla fall. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MewTwo
2012-03-12 19:56
#42

HurrJam, snälla kattvänner och katter har redan sett till att Wikkis Tasseri T8 kan föra över 900 kr! Toppen eller hur!! ♥

Tasseriet pågår ända till den 25/3 och intäkterna förs över allteftersom, så att de finns till hands/tass för Arkösundskatterna!

lillmymlan
2012-03-13 07:01
#43

#42. Tack snälla MewTwo Kyss såg att pengarna kommit in på kontot Kyss

Pluppisarna levererades igår eftermiddag till sina nya ägare Amelia med pojkvän. Såklart låg de kvar en stund i transporterna, men flyttade snart ut och under sängen :) vilket vi vet att missarna älskar :)

Det var en hona och en hane och de är ju bara så söta!

Honan var mkt kass i magen så vi köpte mat för känsliga magar hos vet och hoppas att det snart går över och att missarna hittar lådan.

Lycka till missarna Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-14 07:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Just nu står det still för missarna som ska in.

Vår vet ställde in tiden idag då 2 veterinärer var sjuka och de kunde bara ta det som var allra mest akut på listan, så vi får satsa på fredag då vi har tider för 2 missar igen.

Jag ringde Jägarvallen, som har hjälpt mig otroligt mycket med Linköpingskolonin och bönade och bad om hjälp… jag skulle kunna krypa långt för de priserna och för att jag vet att de gör ett bra jobb med vårt kastreringspaket som vi har haft där. De sa ifrån, dels för att de känner att de har hjälpt mig så mycket men också för att det är en ny koloni och resorna för missarna blir för långa :(, dessutom har de en kastreringskampanj som redan nu var fullbokad :(

Är det inte konstigt att det är så himla svårt att få till ett avtal med en bra veterinär i Östergötland!

Strimmer sitter på trappan i Linköping och ska också få komma in i tryggheten, men i nuläget väntar vi… och väntar :( arbetet ligger på is och det känns skit!

Det måste vara rimligt för både missarna (framför allt) och också för oss.

Det är ju inte så att man inte har annat att göra, men i alla fall, det hade känns så skönt att få missarna kastrerade och klara. 2 läkehem är klara och en del svar har inkommit på annonsen, många mail till Östgötakatterna om ev stödhem för de missar som är kvar i Linköping… det går framåt, vi tar en sak i taget :) så är det!

Ha en god onsdag

Malin

Lilla Tösen som kom in till permanent hem direkt och även en brorsa, så fina!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-03-14 20:34
#45

Vi har fått lite uppdatering från små trollens matte.

Det går så bra fullt race varje natt. Honan är lite mer framåt och matte har fått smyg klappa lite :) hanen däremot är fortfarande lite blyg. Familjen har tålamod och det känns väldigt bra.

Två dygn utan lådbesök har oroat oss lite. Men idag när locket kom på lådan så har båda hitta dit och gjort exakt vad dom ska enligt regelboken.

Det känns så bra att två små missar med dålig odds fått ett hem för alltid.

I morgon kväll åker två missar till med in till Norrköping för att träffa veterinären och vidare till läkehemmet fredag som står beredda att göra en insats.

Sakta Sakta går det framåt

M-H

Sidentass
2012-03-14 20:48
#46

Ni har då gjort det strålande hittintills - och så skönt med ett stödhem som förstår vad det handlar om, tålamod och tillförsikt!

Ni är djurens änglar på denna jord…

Lena
2012-03-14 23:05
#47

#44 Besvärligt att det inte finns billiga och bra veterinärer som kan ta sig ann kissarna!

Har du prövat den här kliniken? De gör flanksnitt. (Första veterinär i Sverige som gjorde det) Bra med katter gick dit när jag bodde i stan på 80 talet. Även bra priser tycker jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-03-15 07:34
#48

M-H har haft kontakt med honom, han är sjukskriven!

Men det finns en annan ganska nära där vi håller till, den ska jag ringa idag… hoppas hoppas!

Någon som har varit hos en vet i Ö Husby som har erfarenhet av henne?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
lillmymlan
2012-03-15 08:07
#49

Jag har svarat på min egen fråga i #48 :) vet nu vem hon är!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-15 08:08
#50

Idag/ikväll ska vi ut och fånga in 2 missar för avlämning i Linköping i morgon :)

Håll tummarna!

Grattis M-H som fyller år idag! :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-03-16 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Trean är klar!!

Ingenting blir som man tänkt. Två missar skulle med i går kväll för att vara hos vet i morse kl.08.15. Blåst, svinkallt och en massa störande gjorde så klart att det var näst intill stört omöjligt att fånga katt.

Trean gick tillslut in. Vikt 1.7 kg en pytte katt och väldigt söt. Vi får hoppas på att hon äter upp sig lite. Glada är vi då båda honorna som är kastrerade i veckan inte varit dräktiga vilket förhoppningsvis betyder att vi är i rättan tid. En liten svart rackare har misstänkt stor mage men vi hoppas på mask.

Trean är levererad till läkehemmet och får vänta in syrran" fryran" tills på måndag.

Vi gjorde även bekanskap med tre nya missar en större hane svart/vit och en liten skit i samma färg, även en större grå hona visade upp sig. Det är 18 dokumenterade katter hittills.

Bild Malins: Trean strax innan hon gick in i fällan.

kattassen
2012-03-16 18:14
#52

Vad ni kämpar på!

Härligt att se att de kommer in nu en efter en.

Jag sätter en liten slant till kontot i helgenGlad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

lillmymlan
2012-03-17 08:09
#53

Fick ett sms nu på morgonen från Brunöras läkehem:

Nu har våra katter varit inne och kurrat vänligt åt lillan, som spenderat hela natten i fönstret. Hon piper så högt hon kan när de gör något spännande. <3 Och oj vilka stora ögon hon fick när Nimbus knaprade i sig några av hennes torrisar. Det blir nog bra det här. :)

Jag blir alldeles lycklig och glad över återkopplingen. Läkehemmet är perfekt och de är så fina med lilla raringen.

Det här är det som kallas för BINGO i kattvärlden för mig, när det perfekta läkehemmet dyker upp. Eloge till er, utan er skulle det vara omöjligt!

På måndag kommer en liten raring till att göra Brunöra sällskap från kolonin, hon vill såklart ha en kompis, även om Nimbus och Åska är de missar som ska lära dem att tvåbenta inte är farliga! HURRA så glad jag är!

Kram från en lycklig Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Delfinen
2012-03-17 10:10
#54

Vilket arbete ni har gjort och gör…..blir otroligt imponerad.

bymaruska
2012-03-18 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Fyran är klar!

Och hon promenerade så fint rakt in i fällan, lugn o fin hela tiden.

Idag har vi fått lite bättre överblick över katterna några frågetecken men i det stora hela har vi listat ut könen och det känns bättre än vi vågat hoppas på om man får säga så. Ingenting är ju bra med en kattkoloni men bättre med ett gäng hanar än merparten honor.

Fyra katter är infångade 3 honor och 1 hane.

2 garanterade honor som det finns plan för och som ska fångas in i veckan.

2 svart vita hanar unga under året.

1 svart vit något lite äldre hane 1-2 år

3 kolsvarta missar 2 tvärsäkra hanar lite osäkra på den minsta svarta. Den minsta finns det ev plan för.

1 röd som vi misstänker starkt är en liten pojke tyvärr är den utstött i flocken, sitter alltid ensam och får aldrig äta sig mätt. Den lilla röda pojken känns akut att hitta en plan till för han kan inte gå tillbaka. Så har någon en dörr öppen för en liten röd skit så är vi tacksamma så tacksamma.

2 grå sköldpaddsfärgade lite äldre honor säkert mammor till de flesta. Ska fångas in snarast och kommer att gå tillbaka iallafall under sommaren.

I morgon drar vi i gång ett insamlingslotteri här på hittekatter som oavkortat kommer att gå till att få total kontroll över Arkösundskolonin.

Malins bild på den lilla Röda Pojken

M o M

Annons:
lillmymlan
2012-03-19 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Nu är lilla Sköldisen (4:an) hämtad hos veterinären efter kastrering osv. :) Nu har hon fått lite vatten och lite mjukmat i transporten, för att se om hon är sugen på nåt. Hon ska vidare till syrran Brunöra så hon får sällskap och inte känner sig så ensam. Så skönt att 4 missar är klara i nuläget! M

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-03-20 17:37
#57

Idag har lilla Rödis blivit en Blocket katt och hoppas på tur så klart!! 

http://www.blocket.se/ostergotland/Fina_kattpojken_Rodis_39289374.htm?ca=14&w=1

M-H

Lena
2012-03-20 20:21
#58

Katterna är ju underbara! Så bra det går - redan 4 infångade! Bra jobbat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-21 14:04
#59

Oväntad hjälp som kanske inte var så bra!!

Mannen som dumt nog börjat mata de två katterna för ett år sedan (nu är det 18 katter)…. jobbade på egen hand igår!!

Skulle vara snäll trodde han och fångade två katter så vi skulle slippa vänta när vi kom. Till saken hör att vi hade inte bestämt att vi skulle komma.

Så hur enkelt blir det i kväll för mymlan o mig att fånga samma katter en gång till Gråter så vi behöver nog lite tumhållning!!

//M-H

Katthemsmatten
2012-03-21 14:51
#60

#59 Så kan det gå när man inte förstått hur missar fungerar. Hoppas ni nu har fått en chans att förklara kattinfångandets alla mysterier så att ni nästa gång kan få riktig hjälp istället för 'stjälp'. Håller tummarna för er ikväll!

Medarbetare Hittekatter iFokus

bymaruska
2012-03-21 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Femman klar!!

En liten fröken sköldpadda ut i tassarna. Malin är såld…….

Nja vi skulle haft med fröken långhår också men hon var svårflörtad. Så tyvärr  blir det en tidig morgon och ett nytt försök. Vi får hoppas att hon förstår sitt bästa, hög löper gör hon också!!

En ny misse en stålgrå maffig som vi tror en hane. Två grå sköldpaddor med några år på nacken. De här två honorna är med all sannolighet mammor till de flesta övriga katterna så det är hög prio på dem under nästa vecka.

Vi ska även göra en brevlåde efterlysning i området och söka ägare till den stålgrå katten den är så så fin och borde ha ett hem. Mataren har inte sett den på månader först idag. Vi vill kolla upp hurvida den går omkring okastrerad eller ej. Är den inte kastrerad så lär den bli det!!!! med eller utan hjälp av oss.

Så nu ropar vi jätte högt HJÄLP HJÄLP många katter är det!!

Malins bild på Fröken Sköldpadda

lillmymlan
2012-03-22 09:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Imorse åkte Bertil och jag iväg och skulle göra försök med nr 6 som borde ha varit långhåret, men hon vill då rakt inte gå i fällan inte. Hum, vare sig tonfisk eller makrill lockade idag Gråter och så rädd för fällan!

Nr 6 kom med hem idag, men inte långhåret som vi hade hoppats på utan den här lille raringen.

Kan man motstå honom? Inte jag i alla fall… hurra för nr 6 (i min skalle heter han Pricken)

Nu ska båda kastreras idag och sedan läka fint!

Välkommen in raringar Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
lillmymlan
2012-03-22 14:10
#63

Nu är raringarna lämnade. Pricken var så tyst och stilla tills det blev dags för klämbur, det var inte  kul, men han var såååååå duktig! Kyss Tyvärr vet jag inte förrän jag hämtar vad bustrollet väger, men han är lite större än de andra småttingarna som har kommit in i alla fall.

Visst vill man bara pussa honom ömt på nosen, gosa in näsan under hans haka och snooooooooza på honom! Sötpricken!

Lilla Mammisen vägde 2 kg och var så duktig att man kunde lyssna på hennes lilla hjärta… och när man smeker henne under hakan så spinner hon vaggvisor.

Kärlek till dem båda - eller alla missarna i hela kolonin, alla är helt ljuvligt underbara! Kyss

Lämnade 13 och ska hämta 16

Håll tummarna att allt går bra och att lilla pluttan inte var dräktig! Nytt läkehem finns och där ska vi göra hembesök :)

HURRA för läkehem! Utan dem skulle det här vara omöjligt!

Kram
Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2012-03-22 14:28
#64

Hoppas någon/några av missarna lyckas charma in sig hos läkehemmen så att det får stanna permanent. Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

bymaruska
2012-03-23 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Helgens Projekt! hitta ev ägare till en maffig grå katt!!

Vi hoppas på turen och har vi ännu mera tur så kanske fler katter har ägare!! man vet ju aldrig när man börja nysta.

Mammisen har sovit under Malins täcke i natt, där var det mysigt efter kastreringen. Pricken 6:an tror han hamnat på en annan planet ;)

Trevlig Helg

lillmymlan
2012-03-23 19:18
#66

Lite uppdateringar om sötnötarna finns här Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-24 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Lilla Pricken är en blygis och han gillar inte snabba, hastiga rörelser, så nu kryper jag omkring på golvet och missarna tittar på mig med stooooora ögon… vad gör människan Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2012-03-25 01:11
#68

Tack för fina uppdateringar och lycka till. Skickar ett litet bidrag på måndag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

lillmymlan
2012-03-25 11:02
#69

Tack #68. :) Lilla Pricken ligger tillsammans med Mammisen i stora bädden på natten, och han sträcker ut sig såååå mycket och blir en låååång Pricken, han är ljuvlig och man vill bara pussa på nosen, men jag väntar och blinkar till honom… sötnosen! De är såååå ljuvliga att man inte kan sluta titta på dem, kärlekstrollungar! Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
bymaruska
2012-03-25 23:09
#70

Sjuan! är inne Överaskade och helt tagna på sängen sitter en av gråpaddorna i fällan när vi kommer i kväll. Vi skulle bara kolla av läget räkna katter, lägga efterlysningslappar i brevlådor på Gråis. Onsdag var infångningsdag och veterinär tid torsdag inte måndag. Med andra ord helt utan plan….. ingen veterinär tid i morgon så det blir att tok ringa runt i ottan i morgon bitti för att lösa det.

Klart vi är glada, gråpaddorna har vi räknat med inte skulle bli så lätta att fånga in. Plus att ännu en hona inte kommer få ungar det är en väldig bonus. Nu är en av dem inom lås o bom ett par veckor,

Tusen Tack läkehemmet som kunde ställa upp så oplanerat. Utan ett JA så hade vi fått släppa ut missen och då vet ju alla hur lätt det är att fånga in igen.

Nu till en helt annan sak! som många känner till så har Malin min vapendragare och mentor under flera år arbetat med en koloni med otroligt skygga katter. Så gått som alla är infångade, fått nya hem, stödhem osv Malin har gjort så otroligt mycket för alla de här skygga katterna hon har helt enkelt gjort det omöjliga.

Skygga katter är skygga katter och Malin har hela tiden förstått att så mycket kel o mys är det inte tal om till att börja med, men det kommer så småningom.

Men så kom en liten padda som efter tre dagar inomhus skuttar runt på sina långa smala ben busar o leker och är som vilken liten kattunge som helst. Malin sitter på golvet och rätt som det är så hoppar den här lilla fröken rätt upp i Malins knä och bara vill mysa tittar så fint på Mailn, Hej Mattte!!

Äntligen Malin fick Du en liten missa som från dag ett ingenting hellre vill än att ligga i din famn.

lillmymlan
2012-03-26 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Det är sant :) hon har kommit för att stanna! Jag är snopen, faktiskt chockad, en tam katt som jag kan klappa redan direkt. Jag älskar henne och hon är MIN för alltid! Välkommen min älskling, min raring och busfröken för alltid!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sabbekatt
2012-03-26 12:30
#72

Grattis!

Min första katt var också en sköldpadda, de är ju mycket speciella, men det vet du väl redan Glad.

Gullimat
2012-03-26 21:23
#73

Lyckliga mise som får dig som matteGladKyss

lillmymlan
2012-03-27 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#72 och #73. Tack Kyss

Hon tror att hon är tuff och svansen blir såååå stor och hon morrar fint från magen när hon ser de andra missarna.

Blicken säger… Matte, ta bort dom! Dom är farliga! Kyss

Lilla sötnosen har slickdermatit och det är inte sååå lätt att avleda henne när hon får för sig att slicka Rynkar på näsan men hon gillar leksakerna och vi hoppas att hon ska få Pricken att inse att det är KUL med saker på golvet överallt.

Ja, de är vackra och såååå fina sötnosarna!

Lilla 7:an blev kastrerad igår och visade på mkt tidigt dräktighet… så nu brinner det i knutarna!!!

Hoppas på lycka ikväll!

Kram
Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-27 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Det verkar som om vår lilla Rödis har fått ett permanent hem. Imorgon gör vi hembesök… tjohooo! Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-03-27 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Den här är enligt mataren en hona… så hon är också prio!!!

Vacker som en dag <3

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
MewTwo
2012-03-27 19:42
#77

Hon är lite ett eko av Mamsen, eller hur?!!

Är så glad att vi kunnat hjälpa till genom Tasseriet och jag hoppas att vännerna som kan fortsätter att stödja ekonomskt! ♥

*svansdans*

Sehvrin
2012-03-27 21:29
#78

Ni är så duktiga och katterna är så fina. Vi håller tummar och tassar här i Tranemo för att hem ska dyka upp för dem och för att de katter som har hem ska dyka in i fällan Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lillmymlan
2012-03-27 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#77. Visst är hon ett eko :) och hon är såååå fin och påminner så mycket om Mamsen. Imorgon kommer lilla fröken bli min på riktigt, när betalningen går in på kattkortet så är hon äntligen MIN på riktigt, nu har vi bara lekt lite på låtsas kan man säga Kyss

Tack snälla MewTwo för det enormt fina tasseriet som inbringade hela 3100:- till katternas kastreringar. Tack alla som har varit med och bidragit till missarna Kyss det är guld värt!

#78. Tack Sehvrin Kyss

Kan meddela att 8 och 9 kom med hem idag. En kolsvart trollunge (könlös just nu) som ska till Marie-Helene permanent och så lilla Rödis som ev har ett föralltidhem som jag ska besöka i morgon för inspektion.

Håll tummarna för att hemmet är perfekt för gossen!

Imorgon blir de små sötnosarna kastrerade i alla fall och i morgon kväll ska vi fortsätta få in missar… i alla fall 2, gärna honor, tack!

Natti natti från en trött i skallen Malin som är glad över att ännu 2 är inne i trygghet! HURRA!

En bild på fina Mammisen Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Vargtassen
2012-03-27 23:45
#80

KyssGlad

Maria P.
2012-03-29 08:43
#81

Hej!

Underbart vackra katter.
De ser också ganska snälla.

Bra jobb ni gör!
Hur många katter uppskattar ni finns kvar ute fortfarande?

Mvh,
Maria P.

”Agera idag, imorgon kan vara försent.”

bymaruska
2012-03-29 08:59
#82

#81

Tack för fina ord om missarna. Missarna är snälla men lite oroliga när de kommer in. Skönt är att de snabbt anpassar sig har vi märkt.

Vi har plockat in och kastrerat, ID märkt och vaccinerat 9 katter det finns lika många kvar runt 10 katter.

//M-H

MewTwo
2012-03-29 10:52
#83

79# Det är allas vår bloggkatt Wikki och hennes generösa underbara vänner som ska ha tacket - de har gjort jobbet och gett med hjärtat! *spinner*

Annons:
bymaruska
2012-03-29 20:56
#84

Då är 8:an o 9:an klara!! två pojkar. Gick galant hos veterinären idag.

Det mista lilla lakristrollet i kolonin flyttar hem till oss för alltid. Min sambos dotter var en sabbis förbi hon pluggar i Stockholm, min sambo berättade att vi skulle utöka familjen med ännu en katt. Då säger hon… pappa du få passa dig snart är det 17 katter Glad

Jag tycker faktiskt vi jobbat på bra på mindre än 4 veckor har vi plockat in 9 katter varav 4 mycket unga honor som knappast klarat av en dräktighet en något lite äldre hona som nog är mamma till de små. Nu har vi bara 3 honor kvar om det inte kommer förbi någon mer.

På söndag kommer vi lägga 100 % prio på långhårskatten som är så svår flörtad alla medel kommer vara tillåtna ;) in ska hon.

Måndag tar vi de två sista honorna, sen är det grabbarnas tur.

Hej o Ho

lillmymlan
2012-03-31 09:45
#85

Idag åker Bertil och jag mot Sthlm och Smulan (blåpaddan) har fått ett permanent hem hos Maggan47, ännu en gång vågar hon Kyss

Lilla Röd hänger med och ska till Emjon för att läka klart och sedan får tiden utvisa… Kyss

Tack för att ni hjälper oss med missarna, det är guld värt!

Kram
Malin som ser att det kommit snö idag Oskyldig var är våren?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-03-31 11:17
#86

#84 Det är kanonbra jobbat att ni fått in hela 9 katter redan! :) Bra att ni tar en kisse till med!

#85 Härligt att hör att de löst sig med hem/jourhem för två av de fina kissarna!

#83 Underbart att Wikkie och Tasseriet hjälper till ytterligare en gång på detta förträffliga vis!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-04-01 19:40
#87

Ska kopiera alla kvitton och lägga dem också i en pdf… men här kommer själva in och utgående balans först Glad

Tack alla ni som har givit gåvor på Östgötakatternas konto, varit med T8-lotteriet hos Wikki och köpt lotter på surfplattan Kyss

9 missar är klara och lika många kvar… heja heja… imorgon håller vi tummarna för långhår och svarta smala svansen och blåpadda nr 2. Idag ösegnade det och sedan kom det hagel Gråter… ingen bra dag att fånga in katter… men morgondagen hoppas vi ger fångst!

Pdf-sammanfattning kommer här :)

Gokram från Östgötakatterna och M-H Skrattande

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-04-01 19:44
#88

Nu ska jag fota kvittona… återkommer Flört

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2012-04-02 09:21
#89

Här kommer kvittona!

Förlåt mig… somnade som en liten trött kissemiss igår kväll och vaknade vid 4 i morse med kläderna på mig… här är i alla fall alla kvittona Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

bymaruska
2012-04-03 14:49
#90

Avslut mars 2012.

Startar upp en ny tråd om Arkösunds katterna.

//M-H

Annons:
lillmymlan
2012-04-04 09:33
#91

Här är den nya tråden!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Upp till toppen
Annons: