Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2942 ggr
redness
2/22/12, 11:58 AM

Katt bajsar utanför lådan

Det är så att jag har en kastrerad hankatt som blir 4 år i augusti. Jag har haft honom sedan han var 5 månader gammal. Han har så länge jag kan minnas alltid bajsat utanför lådan, precis utanför. Detta är tredje stället han bor på, och det har varit samma sak överallt. På första stället bodde jag hemma hos min pappa, där det finns en annan katt, och dessa två delade då på en låda och han bajsade utanför då också.

De enda gångerna han faktiskt sätter sig i lådan är när lådan är kliniskt ren, samma dag jag bytt all sand i den, men så fort han själv varit där och kissat (och även om jag tagit bort kissklumpen) så sätter han sig utanför och bajsar! Kissar gör han alltid i någon av lådorna.

Innan hade jag en låda till honom, sedan skaffade jag en till katt (i augusti 2010) och skaffade då två lådor. Den nya katten (som jag får  kalla honom för) gick i bägge. Den första katten fortsatte att mestadels av tiden bajsa utanför. Det är alltid bredvid lådan, aldrig någon annanstans.

När jag flyttade med båda katterna till stället jag bor på nu, så blev jag så trött på bajsandet att jag sökte på olika sätt att hjälpa honom att kunna gå i lådan. En till låda tänkte jag. Så jag skaffade en till låda, så jag har nu alltså tre stycken. Jag tänkte att han förmodligen vill ha en att bajsa i och en att kissa i, eller inte vill gå i samma som någon annan katt har varit i. Det gick bra i början, jag ställde den tredje lådan i det hörnet han alltid bajsar i. Det funkade bra i någon vecka och jag var ganska hoppfull.

Jag försökte även så gott jag kunde att se till att den andra katten inte var i den lådan också, men det gick såklart inte. Han går i alla tre. Så problemet är fortfarande kvar, han bajsar utanför lådan…

Jag kan ju inte hålla på att byta till ny sand, trots att den är ren eftersom jag tar bort kiss och bajs varje dag, det skulle ju  kosta en förmögenhet att hälla i en ny påse sand varje dag?

Är det någon här som har förslag på vad jag ska göra!?

Annons:
Josefa
2/22/12, 12:14 PM
#1

Kanske prova att bara ha papper i "bajslådan", som plockas bort när han varit där.

redness
2/22/12, 12:29 PM
#2

#1

Intressant idé, ska testa detta.

Fler förslag är välkomna!

Katthemsmatten
2/22/12, 2:33 PM
#3

Har en hane som gör likadant, utom att det inte spelar någon roll om det är smutsigt eller helt rent i lådan. Eftersom lådorna står i badrummet och han bara går precis utanför har jag resignerat. Egentligen är det ju bara att plocka upp och spola ned och så göra rent litet med varmt vatten. Inget stort problem således. En annan femma om det är i sängen eller på mattor Obestämd

Medarbetare Hittekatter iFokus

redness
2/22/12, 4:05 PM
#4

#3

Jo exakt, är ju så jag har resonerat hela tiden egentligen, men han "borde" inte göra så, om du förstår hur jag menar? Därför vore det såklart jättekul om man lyckas lösa det! :)

Katthemsmatten
2/22/12, 4:33 PM
#5

#4 Hade tidigare en annan hane som var rumsren utom det att han föredrog att kissa i duschen. Däremot om han var borta så gick han i lådan. Han visste alltså mycket väl vad som var rätt, men föredrog att stå upp i duschen. (Han var kastrerad så det var inte det.) Jag tror att katter likväl som människor har en del 'egenheter' för sig som inte går att fixa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2/22/12, 7:12 PM
#6

En av mina honor har en idé att hon ofta bajsar bredvid lådan som står i badrummet, det kan jag stå ut med,,värre som sagt, om det hände på andra ställen, sen har jag en jourkatt här, som även hon har en idé att bajsa utanför, båda kissar alltid i lådorna, och kan även bajsa där..men idéerna finns dock!

Annons:
destiny
2/22/12, 7:17 PM
#7

Jag hade en katt för många år sedan som inte ville ha något alls i lådan. Han hade en tom låda han bajsade i och en tom låda han kissade i. Var det grus i lådan gjorde han på golvet.

Marga
2/22/12, 8:46 PM
#8

En av mina katter började bajsa bredvid lådorna i höstas (efter en bullrande reparation av hissen alldeles på andra sidan väggen). Jag löste det så småningom efter att ha testat olika saker genom att ta bort locket på lådorna och ha öppna lådor. Han känner sig nog säkrare när han kan ha koll på omgivningen. Eller det kanske bara var trångt. Sedan några veckor funkar det perfekt, peppar, peppar.  Så om du har lådor med lock, pröva utan.

kennethmolle
3/3/12, 2:34 PM
#9

men min molle som nu är 14 år bajsar utanför för alltid även om lådan som har ett tak som står i badkaret. man han kissar i den här lådan alltid. men om lådan står på golvet i badrummet så bajsar å kissar han där i lådan som har tak. Spelar ingen roll om det är rent eller inte rent.jag har även 2 toaletter till . ena är utan tak som är låg från pee wee plus då en stor låda med tak i köket.

molle äter hjärt medicin plus njurfoder blöt å torr som dom 2 andra katterna äter även också

men är det bäst att ha en låda till eller. För hon susanne hellman holmström säger tex det . att om man har 2 katter  så har man 3 toaletter. å om man har 3 4 toalleter. Vad är det för bra med det som hon säger?

Lena
3/3/12, 5:15 PM
#10

Lägger in ett inlägg med länkar till två artiklar. (Finns under FAQ). Det är nämligen ett väldigt vanligt problem det här med katter som inte går på lådan riktigt som de ska.

När det gäller kattlådor är det alltid bra att ha flera. Man kan även pröva olika typer av kattsand. Även kattlådornas placering kan vara av betydelser. Vissa katter är väldligt kinkiga på det här området.

Kopierat inlägg:

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: