Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1310 ggr
Sidentass
2/19/12, 12:10 PM

djur i problem-familj

Mitt hjärta blöder för en okasterad, långhårig hankatt som bor granne med mej. Han är ägd av en "problem-familj", där polis varit inblandad, det förkommer droger osv..Träffade på mannen igår, när han var ute o rastade sin stora hund, kunde som vanligt inte var tyst - talade om vikten av att kastrera sina katter - (i familjen finns flera katter, samt kattungar). Som jag förstått gällande den långhåriga hankatten, vågar han inte längre gå hem av rädsla för den stora hund som familjen skaffat. Katten är rejält tilltufsad av slagsmål, han är hungrig, händer då och då att han går in till oss för att få sig en matbit, vilket inte är speciellt populärt hos mina katter! Man ser honom också långt från hemmet, okasterad som han är, går han mycket och urinmarkerar, vilket medför att folk blir arga och att det sedan går ut över kissen..:-(

Lägger ut torrfoder till honom - men stackarn måste ju få komma in..bli kasterad, omhändertagen..

Lider så med denna stackars katt, att prata med ägaren är i stort sett meningslöst, allt tydde på att han tänt på igår när jag försökte prata med honom, verkade mer eller mindre hög som ett hus..

Mannen bor nu sen en kort tid tillbaka ensam i lägenheten..

Vad kan man göra i sådana här lägen..någon som har tips hur man hanterar sådana här fall…`?

Annons:
martdat
2/19/12, 12:13 PM
#1

bra av dig att försöka tala med ägaren, inte alla som vågar det, kanske ett nytt samtal när han inte är påverkad kan hjälpa??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[eskils]
2/19/12, 12:20 PM
#2

Är det möjligt att ta in katten någonstans tillfälligt?

Berätta för mannen att katten mår dåligt och att du kommer att anmäla honom till Lst för vanvård om han inte kastrerar och hittar ett nytt och bättre hem till den. Den kan ju inte bo där om den är rädd för hunden. Tala också om att man inte får ha hur många katter som helst.

Lider med dig, knepigt fall. Gråter

bymaruska
2/19/12, 12:21 PM
#3

Fy vilken knepig situation. Jag skulle börja med fastighetsägaren enklast, belysa att katten/katterna har det svårt och börjar bli ett litet problem i området. Fråga vad dom har för ide du kan få veta mycket den vägen….

Kanske han är på väg att flytta eller "flyttas" då gäller det att hålla koll vad som händer med djuren.

Har ägaren så dålig koll plocka in katten och kastrera honom, det känns som ingen bryr sig så vad spelar det då för roll. Kolla runt i området om det finns någon som kan ge katten fristad om det inte funkar hos dig, det kanske finns någon annan som vill hjälpa till i närområdet. Det är säkert inte bara du som känner obehag.

Sidentass
2/19/12, 12:21 PM
#4

-#1 Har ingen större förhoppning att det går att tala honom tillrätta tyvärr…har försökt några gånger långt tidigare, men inget händer…

pia-app
2/19/12, 12:40 PM
#5

Har skickat pm

Pia

9Liv

Lena
2/19/12, 1:51 PM
#6

#4 Tyvärr är det som det verkar inte fruktlöst att hoppas på att samtalslinjen helt plötsligt ska fungera. Misstänker att personen ifråga har fullt med egna problem som överskuggar allt annat.

Däremot kanske han kan vara öppen för att katterna får komma till något annat hem. Det brukar kunna vara en framkomlig väg.

Hur många katter rör det sig om totalt?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
pia-app
2/19/12, 3:06 PM
#7

Skickat pm igen

Sidentass
2/19/12, 3:31 PM
#8

#6 Har aldrig exakt vetat hur många katter det finns i hushållet, men alla är okastrerade, små kattungar har fått gå ute, en av katterna är blind och trots detta setts utomhus. Nu vet jag inte om den övriga familjen tog med sig några katter när dom flyttade, eller om alla katter är kvar. Den katt som helt klart verkar vara i sämst skick är denna som jag skrivit om - "Stora hankatten" - så vacker, men risig i pälsen, stackarn..när jag träffade mannen igår hade han någon fantasi att sälja denna katt som avelshane till landet för 1800kr!:(

Tissetassarna
2/19/12, 4:14 PM
#9

Vart finns katterna? nhade inte tvekat på å gå å ta dom från han om han inte låter dom komma in …

Alexej
2/19/12, 5:36 PM
#10

Jag skulle nog anmäla men har en plan B (tex 9liv) med till myndigheten. De är alltid glada när de vet vart de kan sätta katterna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: