Annons:
Etikettkatthemsevenemang
Läst 2396 ggr
Lena
2012-02-14 22:15

Namninsamling för Bill & Bull!

Det har startats en namninsamling till stöd för Bill & Bull i Söderhamn som blir av med sina lokaler pga lumpet handlade från Söderhamns Kommun. Var med och protestera till stöd för Bill & Bull.

Till Namninsamlingen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
anebit
2012-02-14 22:44
#1

Har skrivit på samt lagt ut det på min FB-sida.

Så dåligt att inte ta kontakt med föreningen först och erbjuda dom att köpa.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Katthemsmatten
2012-02-15 10:32
#2

#1 Håller med om att man inte givit Bill&Bull en chans genom att inte kontakta dem innan man skrivit kontrakt med en köpare.

Det är dock litet förvånande att man i föreningen verkar så totalt aningslös när det gäller hyreskontrakt. Att man muntligen blivit lovad 3 månaders uppsägning men ändå skriver på ett kontrakt där det står 1 månad tyder på att man inte riktigt vet vad man gör. Hade det bara varit ett muntligt kontrakt hade de kanske kunnat hävda 3 månader, men har man signerat ett kontrakt där det klart och tydligt står 1 månad så är det dessvärre det som gäller.

Av den här sorgliga historien kan vi alla lära oss: Läs igenom noga innan du skriver under en handling. Förstår man inte allt som står så har man alltid rätt att ta med kontraktet för att få hjälp att tolka det. Det gäller i alla sammanhang, men blir än viktigare när vi tar på oss ansvaret för andra levande varelser. Jag skulle aldrig skaffa flera katter om jag bodde i andra hand, t ex. Boendeformen gör att jag inte vet hur länge jag har tak över huvudet och därmed är det svårt att ta ansvar för någon annan, eller hur?

Jag tycker inte att kommunen gjorde rätt, men jag anser att föreningen har ett eget ansvar i situationen när man signerat ett rivningsavtal med en månads uppsägning. I sämsta fall hade de kunnat bli uppsagda efter bara några veckor. Det här är någonting vi alla måste ha med oss när vi startar upp en verksamhet. Hur lång tid får vi vara kvar? Har vi någon plan för vad vi ska göra om vi blir uppsagda? Utan att ha en långsiktig och verklighetsbaserad verksamhetsplan blir vi ju egentligen bara en form av avancerade kattsamlare. Visserligen kanske med mer kunskap om kattens behov, men utan lokal alt. jourhem så är det ju detsamma för de katter vi tar hand om.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mari
2012-02-15 17:02
#3

#2 Mycket bra inlägg, helt klart ska det gå tillsåhär. Det är synd att man ska lära sig av sina misstag.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
2012-02-15 18:37
#4

Bättre lära av misstagen än att inte lära alls :-) Håller tummarna för att uppmärksamheten ni fått i tidningen gör att ni får många intresserade kattköpare de närmaste veckorna och kanske t o m någon som kan erbjuda er en lokal på rimliga villkor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

gulliver
2012-02-16 12:05
#5

Påskrivet!

Debattia
2012-02-16 12:35
#6

Håller med om att det är viktigt läsa det finstilta.Men jag tror man litar på en kommun och tror dom beter sig seriöst,att man blir informerad om kommande händelser. Det här är för dj…..lit !!!

Bara att dom uttalar sig om att lukten ska saneras,när dom vet det är ett katthem och att det ska renoveras av den nya köparen.Det är så dåligt uttryckt av kommunen och ingen som helst respekt över hur många katter dom har räddat under åren.En eloge att dessa människor orkar fortsätta och hjälpa hemlösa katter efter allt vad dom har blivit utsatta och jagade för.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Katthemsmatten
2012-02-16 13:48
#7

Så länge det handlar om pengar och liv ska man inte lita på någon. Allra minst kommunens politiker dessvärre. Hade det inte funnits ett skriftligt avtal hade man kanske kunnat argumentera om det muntliga löftet om 3 månaders uppsägning, men nu har man signerat ett avtal och då har DESSVÄRRE kommunen trumf på hand.

Att man ska behöva sanera en byggnad som står som rivningsobjekt verkar helt absurt. Håller med Debattia om att kommunen borde hålla sig för god för sådana krav. Är dock rädd för att det är ett uttryck för att det börjar gå prestige i fallet och det kommer bara att bädda för att man vägrar ge Bill & Bull någon som helst hjälp.

Håll tummarna för att massmedia kan ge litet påtryckning för att hjälpa de hemlösa katterna. Det här är ju andra gången på relativt kort tid ett katthem i Söderhamn av olika skäl kan läggas ned.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Debattia
2012-02-16 18:09
#8

Jag har hittat ett protokoll från 2010. Där står att lärarbostaden ska fortfarande utbjudas till försäljning och övriga byggnader ska rivas. Är det i lärarbostaden som katthemmet finns ? Varför blev inte Bill och Bull erbjudna ett låneköp ???Ni hade kunnat börjat med att hyra och sen köpt när priset är så billigt, eller ????

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Mari
2012-02-16 21:59
#9

ja det är lärarbostaden som vi hyr :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
2012-02-18 16:52
#10

Puttar upp för flera namnunderskrifter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
2012-02-21 20:54
#11

Puttar !

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

seve_ina
2012-02-24 20:56
#12

Har delat det här på facebook och bett släkten också skriva på namninsamlingen.
Mvh Ina, Luffarkatten - För katter som vill in i värmen
www.luffarkatten.se

Lena
2012-02-24 23:22
#13

222 namn på listan! Flera behövs!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Imasy
2012-02-25 12:21
#14

Vad skulle bostaden kosta att köpa då? Eller är den redan såld?

Mari
2012-02-25 14:45
#15

Den är i princip såld vad vi fått veta, det ska bara skrivas papper.

Hela området med 5st olika byggnader (med "vårat" katthem inräknat) skulle köparen få betala 50 000kr för. Det är stora lokaler då det är en gammal föredetta skola.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Imasy
2012-02-25 15:48
#16

Ajdå, synd att ni inte fick veta detta innan en affär gick igenom, 50 000 kr är ju ändå genomförbart att skrapa ihop kanske?

Mari
2012-02-25 22:19
#17

Ja, det var verkligen synd, 50 000 kr hade säkert inte varit omöjligt, eller om man hade fått stycka av så bara vårt hus kunde köpas (kanske billigare?)

Aja, nu letar vi nytt för fulla muggar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Debattia
2012-02-29 18:21
#18

Puttar upp och hoppas fler skriver på listan.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Debattia
2012-03-10 19:38
#19

Jag la ut listan på facebook ,en tjej var inne och skulle skriva på den men då gick det inte. Är det för sent skriva på denna lista ????

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Mari
2012-03-10 21:53
#20

Ja, jag tror den avslutades den 29 februari.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Lena
2012-03-11 00:02
#21

#20 Hur har det gått för er? Hoppas namninsamlingen hjälper!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mari
2012-03-11 22:33
#22

Det har väl inte hänt så mkt mer än att vi fortfarande ska vara ute ur huset den sista mars. Vi har kollat på några lokaler men inget som är klart ännu. Låter som vi kunde få några dagar extra på oss från kommunen med att packa ut oss ur huset. Men detta håller vi på att kollar upp närmare, för lite mer tid tycker vi att de borde kunna ge oss, eller iaf de som ska köpa området.

2 av katterna som bor i katthemmet blev bokade idag under öppet hus men det är fortfarande 7st kvar som behöver placering. Eventuellt får en av dessa flytta till ett nytt jourhem om han inte blir adopterad innan.

Så vi kämpar fortfarande på med att hitta lösningar för katterna och verksamheten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
2012-03-16 17:15
#23

#22 Trisst att det inte har löst sig! 31/3 är ju snart! Någon form av temporär lösning tycker man ju att kommunen borde kunna presentera.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: