Annons:
Etikettkattprat
Läst 1485 ggr
BaraLisa
2/12/12, 3:49 PM

Om någon vet ang. lukt

Undrar om någon vet om en fertil hane luktar på ett speciellt sätt, som även jag kan känna. Inte kiss eller så, mer lite surt från kroppen… Han är chipkastrerad och jag vill veta hur det ligger till. Han strilar ej.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
BaraLisa
2/12/12, 4:01 PM
#1

Anledningen till att jag frågar just här är för att folk här verkar lite vettigare, på olika sätt, än på flera andra sajter.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Alexej
2/12/12, 4:59 PM
#2

Fertila hanar luktar hemskt. Men även kastrerade hanar (och honor) kan markera.

Vad är chipkastrerad? Om en katt är fertil är den inte kastrerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

BaraLisa
2/12/12, 5:04 PM
#3

Han kissar inte, så det luktar inte så. Chipkastrering är nåt nytt, inom katt- och hundaveln. Man låtsaskastrerar katten under en tid, med ett chip. Lite likt p-piller fast för hanen. Sedan går effekten ur efter en tid.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

brutt
2/12/12, 5:11 PM
#4

Hur länge har den metoden funnits?

Alexej
2/12/12, 5:35 PM
#5

Har läst på lite. Verkar vara som p-staven till kvinnor. Vet inte hur mycket det påverkar urinlukten. Jag skulle nog ta ett urinprov på katten. Sur lukt tyder ju på fel ph-balans. Det kan ju också påverka kroppslukten. Vi kan ju också lukta sur svett.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

BaraLisa
2/12/12, 5:40 PM
#6

#5 Ja det kanske jag borde…

Det är hyfsat nytt detta, iaf på katter.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
kattassen
2/12/12, 7:16 PM
#7

Varför inte kastrera ordentligt istället?

Förmodligen är inte p-medel tillräckligt för att ta bort alla hormoner hos hankatter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

BaraLisa
2/12/12, 7:18 PM
#8

#7 Jag är bara fodervärd, ägaren vill avla mer på honom…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

UlrikaD
2/12/12, 9:07 PM
#9

Utomlands har kemisk kastrering använts väldigt länge. I Sverige har det väl varit mest vanligt på katt. Suprelorin-implantat heter det.

På iller är det en suverän metod i och med att kirurgisk kastrering ökar risken markant för bl.a binjuretumörer.

En iller i brunst luktar för j----vligt och den lukten försvinner totalt även med denna sortens kastrering. Så en katt borde ju inte lukta någonting heller tycker jag.

Kemisk kastrering fungerar ju exakt som en kirurgisk kastrering förutom att effekten går ur efter ett tag beroende storleken på djur och storleken på implantat.

BaraLisa
2/12/12, 9:14 PM
#10

Effekten är nog på väg bort…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Katthemsmatten
2/12/12, 9:17 PM
#11

Gissar att det som på människa finns det risk för icke önskvärda biverkningar, precis som med all annan hormonbehandling. Ska man inte avla på en katt (vilket jag är emot att man gör) så är kastrering en överlägset bra metod för katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

BaraLisa
2/12/12, 9:27 PM
#12

Det är en raskatt inom en uppfödning. Uppfödarna blev svårt sjuka, det var nog därför. Och därför jag har honom.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

UlrikaD
2/12/12, 9:32 PM
#13

#10 Har han haft implantatet ett tag så är det ju mycket möjligt. Och då är kanske lukten det första man börjar känna.

#11 Fast ett sådant här implantat är enbart kroppens egna hormoner det utsöndrar, alltså ingenting konstgjort.

Annons:
Katthemsmatten
2/12/12, 9:39 PM
#14

#13: Problemet är inte typen av hormoner utan att man lägger till det utöver det normala. Kroppen styr annars själv hur höga nivåer av hormoner den behöver. Här går vi in och manipulerar. I fallet illrar kanske det är nödvändigt, om jag förstår dig rätt, eftersom kastration är ett sämre alternativ. BaraLlisa har ju dessvärre inte möjligheten att kastrera katten hon har i sin vård, om det inte går att övertala de svårt sjuka ägarna att det trots allt vore ett bättre alternativ.

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
2/12/12, 9:44 PM
#15

#14 Vad det gör för katt har jag ingen aning om, men här finns att läsa om hur implantatet fungerar ifall man är intresserad:

http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

BaraLisa
2/12/12, 9:56 PM
#16

Tack för länkarna. Om katten mår dåligt eller vållar "problem" så ska han kastreras direkt enligt avtalet.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Katthemsmatten
2/12/12, 9:58 PM
#17

#15 Tack för länkarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
2/12/12, 9:59 PM
#18

Fast det är bara en länk:)

Katthemsmatten
2/12/12, 10:03 PM
#19

Var in på chinchillalänken också Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: