Annons:
Etikettsajten
Läst 4834 ggr
augustblom
2/5/12, 2:06 AM

*LÖST!* Helvit hemlös hankatt i Ystad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi söker hem till en helvit hemlös katt som håller till i Ystad.

Förra vintern var som ni vet väldigt snöig och kall men då fanns det ett skjul att krypa in i. Nu är det skjulet rivet och Dexter, som vi kallar honom, får nu inte denna möjlighet till värme längre.

Dexter är vid gott mod och buffar och stångas gärna då vi kommer till honom. Han tycker om att rulla sig på marken och är väldigt tacksam för den mat som serveras. Ibland kan han vara rädd och håller sig lite för sig själv. Han har varit hemlös hela sitt liv och är nu knappt två år gammal. Jag kan skicka en kort video som visar hur han rullar och buffas för de som är intresserade. Han skulle verkligen behöva komma in p.g.a kylan och även p.g.a att han valt att bo i ett område där hundar rastas. Vi ser stora tassavtryck i snön vilket tyder på att han kan vara i fara om en hund attackerar.

Nu hoppas vi att detta inlägg kan hjälpa Dexter att komma in i värmen.

Annons:
kattassen
2/5/12, 9:07 AM
#1

Men kära nån vad ledsen jag blir när jag läser dettaGråter Lille Dexter som ingen öppnat sin dörr för!

Hur ser er egen situation ut? Har ni inte möjlighet att släppa in honom nu när kylan är så bister. Alla vi här inne på hittekatter har stugan full med många katter redan. Har ni annonserat på orten i tidningar och ex på olika annonsforum?

Lägg ut detta på olika kattsajter på Facebook också. Kontakta Kattjouren bl.a.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Nilla
2/5/12, 9:10 AM
#2

Håller verkligen tummarna för Dexter. Hade jag bott i eget hus, hade jag åkt och hämtat honom direkt. Det är så kallt ute.

Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Roslyn
2/5/12, 11:23 AM
#3

Är han inte en KKS katt? Hans mamma och syster har väl kommit in eller är det inte samma familj jag tänker på ?

[sakring]
2/5/12, 11:23 AM
#4

En vit oddeyed katt brukar inte vara så svårt att hitta ett hem till?

Lena
2/5/12, 11:59 AM
#5

#4 Säger detsamma - vita oddeyed brukar vara eftertraktade. Särskilt inte om man annonserar i lite vidare kretsar än just i Ystad/Skåne.

#0 Kissen måste få komma in innan han lider men av kylan eller råkar ut för något. Ett rum i källaren eller en toalett, vad som helst är bättre än att han går ute på det där viset. Sedan en intensiv annonseringskampanj på alla forum som tänkas kan. Transport brukar alltid lösa sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Liz-arden
2/5/12, 3:11 PM
#6

Vet ni säkert att han är hemlös?

Jag kan kolla ifall jag kan ordna något till honom men jag bor ju en bit ifrån Ystad och om han skall åka långt så måste man ju vara säker på att ingen saknar honom.

Annons:
augustblom
4/5/12, 12:48 PM
#7

Hej,

Dexter har varit försvunnen i över en månad.

Han har slutat komma till sin "ordinarie" plats.

Hans far dog för ca en månad sedan och hierarkin i området har gjort att Dexter, som alltid haft sin far till beskydd, nu troligtvis blivit bortjagad av nån annan katt.

Vi har letat och letat och utvidgat sökområdet och i förrgår träffade vi äntligen på honom ca en kilometer bort. Nu har vi matat honom i två dagar men vi vet inte om han egentligen håller till här. Det känns som om vi håller på att förlora kontakten med honom

Han lever vid en nedlagd fabrik med glassplitter på gården, en landsväg går strax förbi och på andra sidan finns ett bostadsområde där förvaltaren inte tolererar hemlösa katter.

Vi hoppas hitta ett hem max en timmes bilfärd från Ystad  eftersom det gäller att försöka fånga honom då vi träffar på honom , vad än lockan är, och direkt köra till hemmet.

Vi är rädda att han flyr området om det finns andra katter eftersom han är underlägsen i sitt sätt, och att vi aldrig sedan lyckats hitta honom igen.

Tacksam för all hjälp som eventuellt kan dyka upp…

Rafflan
4/5/12, 5:04 PM
#8

Hur är han emot katter, kan han funka med hundar?

Tillfällig jourhem kan möjligen finnas här i utkanten av Västerås. Kan det låta intressant kan vi kanske höras via PM, jag kan ha svårt att ha "problem" katter någon längre tid, men kan ställa upp och hjälpa dem akut och kan katten passa med mig och mina djur finns möjlighet att stanna permanent eller tills ett riktigt hem dyker upp.

wendel83
4/5/12, 8:51 PM
#9

Hej! Antar att katten är okastrerad osv? Tänkte lägga ut honom på min fb sida också, hoppas det är ok. "hemlösa katter i Skåne"  och Kattkommando syd Men behöver uppdatering att ni ser honom osv så jag vet vad jag ska säga om vi hittar ett hem. Vill du pm mig ditt nummer. Kan du/ni hjälpa till att få honom kastrerad osv?MVH Angelica KKS

Marga
4/5/12, 9:41 PM
#10

Putt för Dexter!

Krullsvans
4/6/12, 2:19 PM
#11

Putt! Hoppas verkligen det ordnar sig!

augustblom
4/14/12, 11:32 PM
#12

Hej igen, ursäkta att vi inte hunnit uppdatera.

Västerås blir tyvärr för långt,Rafflan

Han måste kunna köras till sitt ny hem direkt då vi fångat honom.

Vi har tyvärr inte möjlighet att förvara honom över natten efter infångningen.

Han syns inte till förrän efter mörkrets inbrott. Det gör att infångningen kommer att bli ganska sent på kvällen. Det begränsar det geografiska området till helst inte mer än ca en timmes bilfärd från Ystad.

augustblom
4/14/12, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer en bild från häromdagen…

Annons:
augustblom
4/14/12, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

… och en bild till…

Kattprinsessa
4/15/12, 12:47 AM
#15

Kan verkligen ingen hjälpa Dexter??? Bor i Göteborg så det är för långt. Men någon måste det väl finnas i Ystad som kan ta in honom över natten, så att skjuts till jourhem kan ordnas dagen efter?? Detta är för sorgligt…. :-(

[helenal]
4/15/12, 1:16 PM
#16

Jätte fin katt.. ingen som kan ha honom över natten??

Linnea
4/15/12, 2:05 PM
#17

Bör han vara ensamkatt eller med andra katter?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lena
4/15/12, 6:41 PM
#18

Stackars kissen! Hoppas någon kan ta in honom. Ni får försöka ordna hem över natten på något vis och vänster så att han kan fångas in för senare transport till ett hem. Vad som helst duger. Toalett, garage, källarutrymme, litet rum. Någon borde väl finnas i hela Ystad som kan hysa katten en eller två nätter tills han kan komma till ett mer permanent hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
4/15/12, 7:49 PM
#19

håller med Lena.

hänt ngt nytt?

annebeate
4/15/12, 8:01 PM
#20

Denna tråd har nu funnits i drygt 2 månader. Erbjudande om hjälp har funnits i Västerås. Finns det erbjudandet kvar?Någon borde kunna ta in Dexter högst tillfälligt och därefter  påbörjas transport. Vi är duktiga här på forumet att hjälpas åt med att transportera.Ska vi begränsa till en timmes körning från Ystad tror jag det blir  mycket svårt att hitta ett hem. Det gäller nu att organisera oss. Jag skulle kunna ställa upp en bit med körning, bor i Malmö.

Annons:
zabelle
4/16/12, 12:45 PM
#21

Puttar upp tråden för lilla Dexter.

Zabelle   

FiffiD
4/16/12, 12:58 PM
#22

Jag kan ev tänka mig att ställa upp med ett hem för Dexter. Har 3 andra katter som gillar andra kissar, så hoppas att de skulle kunna trivas tillsammans. Vi finns i Norrköping, kan tänka mig att köra en bit, men helst inte hela vägen till Ystad :o ;).

[helenal]
4/16/12, 1:19 PM
#23

22# perfekt!! hoppas Ts ser detta nu då!

[eskils]
4/16/12, 6:49 PM
#24

Nu finns det erbjudanden om både transport och hem för fina Dexter!

Håller med Lena: "Någon borde väl finnas i hela Ystad som kan hysa katten en eller två nätter tills han kan komma till ett mer permanent hem."

Lena
4/16/12, 10:45 PM
#25

Ja nu hoppas jag verkligen att det löser sig för denna fina kissen! Som jag ser det är det bara att köra på när alla biter verkar ha infunnit sig för en lösning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
4/17/12, 10:49 AM
#26

Om det är så akut som ts säger varför är hon inte inne här och svarar oss då? man måste vara uppdaterad på sidan ofta för att se om eventuella köpare/jourhem kan tänka sig ta hand om katten…

FiffiD
4/17/12, 1:40 PM
#27

Ja, som sagt, han är välkommen hit till oss :)! Hoppas TS ser detta snart och att det går att lösa transport och allt…

Annons:
[helenal]
4/17/12, 1:53 PM
#28

27# har du pmat henne?

FiffiD
4/17/12, 3:36 PM
#29

#27 Pm är nu skickat :).

Lena
4/17/12, 7:49 PM
#30

Då hoppas vi på de bästa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
4/17/12, 9:47 PM
#31

Puttar upp tråden!

Lena
4/18/12, 10:43 PM
#32

#29 Hur har det gått? Har du fått något svar på ditt PM?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

FiffiD
4/18/12, 11:20 PM
#33

Har fortfarande inte hört något från augustblom, ts, tyvärr :(

[helenal]
4/18/12, 11:26 PM
#34

DÅLIGT

Annons:
Hanna
4/18/12, 11:29 PM
#35

Man behöver ju inte "halshugga" direkt. Varit med om trådar där ingen svarat på en vecka och det visat sig handla om sjukdom eller liknande. Och förhoppningsvis försöker personen hitta ett hem till katten.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[helenal]
4/18/12, 11:31 PM
#36

men gått två månader….

Hanna
4/18/12, 11:37 PM
#37

"2012-04-14 23:57" är sista gången personen skrev.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[helenal]
4/18/12, 11:50 PM
#38

ok. hoppas hon ser detta snart då så kissen får komma in till värmen…

annebeate
4/19/12, 9:01 PM
#39

Varför så tyst? Obestämd

FiffiD
4/19/12, 9:12 PM
#40

Blir lika nyfiken varje gång jag ser att ett svar postats i tråden, men aldrig är det ts :(. Kanske är det så att det inte längre är aktuellt med hem åt denna vita skönhet?

Lena
4/21/12, 10:14 AM
#41

Jag har också kontaktat TS och bett denne att skriva i tråden eller meddela mig hur situationen ser ut. Skrev även att det finns jourhem som kan ta sig ann Dexter. Såg dock att TS inte varit inloggad på iFokus sedan den 17/4.

Hoppas dock vi får kontakt nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
FiffiD
4/24/12, 8:49 PM
#42

Gissar att du fortfarande inte hört något?

Lena
4/24/12, 8:57 PM
#43

#42 Nej jag har inte hört något jag heller. Vi får hoppas att det har löst sig för kissen ifråga. Men det hade varit bra att veta hur det har gått. Därför skulle jag och säkert många med mig uppskatta att TS skrev i tråden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
4/28/12, 4:51 PM
#44

Undrar hur det går för snälla katten Dexter…

Lena
4/28/12, 4:53 PM
#45

Tyvärr verkar det som att vi får fortsätta att sväva i ovisshet om Dexters öde.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

augustblom
1/8/13, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Sorry, jag har inte skrivit hur det gick för Dexter. Han bor nu pemanent hos oss tillsammans med våra två andra tidigare hemlösa.

Det avgörande blev att vi inledningsvis fick ha honom i min fars kök.

Vi lyckades hitta honom vid en kyrkogård i närheten efter att ha letat många kvällar utan att se honom. Han lystrade till ett speciellt lockrop som jag introducerat sedan länge. Vi såg en vit prick i ett buskage på långt håll och då den rörde sig förstod vi att det måste vara Dexter.

Nu eller aldrig tänkte vi , min sambo körde hem och hämtade kattbur medan jag satt kvar hos honom. Sedan lockade vi in honom i  transportburen helt odramatiskt med hjälp av lite tonfisk. Sen tillbringade han en karensmånad i min fars kök..

Veterinären plockade många fästingar, kastrerade och vaccinerade honom.

Vi söker alltså inte hem till honom längre, han bor hos oss sedan i maj månad och njuter av värme och mat .

Tack alla som engagerat sig och sorry att jag inte uppdaterat här ute.Här kommer en bild på honom i alla fall.

augustblom
1/8/13, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Dexter tar en nypa frisk uft på balkongen. Pälsen är vit o fluffig ,precis som bomull… osh på detta fotot anas även "oddeye"-fenomenet som ses i trådens allra första bild.

augustblom
1/8/13, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

… och öronmärkt har han också blivit …

Annons:
Katthemsmatten
1/8/13, 2:55 PM
#49

Så vacker han är! Skönt att höra att han kom in och nu lever det liv varje katt förtjänar. Jag märker tråden med *löst*.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Krullsvans
1/8/13, 2:55 PM
#50

Å, vad skönt att höra!! :-)

Hanna
1/8/13, 7:02 PM
#51

Härligt. Då vet vi att han har det bra i alla fall. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lena
1/8/13, 7:42 PM
#52

Men vad glad jag blir över denna goda nyhet! Alltid lika underbar läsning när en hemlös kisse får sig ett hem! Tack för att ni tog er ann honom!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

augustblom
1/9/13, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Här kommer en bild på Dexters kompis Luna…

augustblom
1/9/13, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

…och ute på balkongen kan de välja mellan två hemmasnickrade

kattställningar…

anebit
1/9/13, 11:59 PM
#55

Underbart att han fått ett hem hos er.  :-)  … Jättebra ni ordnat på balkongen ät kissarna..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
augustblom
1/11/13, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Dexter med sina nya kattväninnor…

Andina
1/11/13, 7:57 PM
#57

Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kattassen
1/12/13, 1:00 PM
#58

Det var en mycket trevlig läsning. Skrattande Tack augustblom för att ni tog hand om vackra Dexter!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
1/12/13, 3:21 PM
#59

Vilka fina bilder på katterna! Dexter ser så välmående och fin ut nu! Häftiga kattställningar ni gjort till balkongen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: