Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 7271 ggr
andrea85
2012-02-01 21:27

Borås:Försvunnen Katt grå randig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Katt Pelle försvann 24/1 från Kransvägen 200/trandared i Borås.

Grårandig, gröna ögon, rund om magen(var då när han försvann) kastrerad,mörka trampdynor, 9 år.

Vi är jätte oroliga och behöver få hem honom, speciellt nu när det är så kallt ute och det blir snart om någon dag värre..:((((

Jag är tacksam för varje tipps jag kan få, om någon har sätt honom eller hört något.

Jag är orolig att han är ensam där ute och vill hitta hem men hittar inte:((((( Han var som ett barn för oss lilla hjärtat.

Snälla hör av er om ni ser honom.

tel:0735396902

email:andrea_b85b@hotmail.com

Annons:
Jourhemmet
2012-02-01 21:37
#1

Är han öronmärkt? Anmäl även till polisen på 114 14

andrea85
2012-02-01 21:54
#2

nää han ä ju inte detta:( men jag har anmält honom hos polisen..ingen har hört av sig..:( jag har ringt till djursjukhus här i Borås och anmält honom där med.

kattassen
2012-02-01 22:06
#3

Jag föreslår att du ordnar med sk. flyers. Dvs lappar i format A6 (fyra st på ett A4-blad). Det skall vara bild och lite text på och några olika telefonnummer som man kan nå er på. Dela ut i ALLA brevlådor runt omkring där han försvann. Be folk ta in katten och RING, om så bara i ett förråd eller garage tills ni kan komma. Jag tror inte han är långt borta om han försvann hemifrån.

Sätt även upp lappar i affären och på busshållplatser mm.

Är han van vid att vara ute? Kastrerad?

Lägg ut på Blocket, upphittat.se, lokala tidningen mm.

LYCKA TILL!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

andrea85
2012-02-01 22:51
#4

Ja han är van och vara ute,han var bara inne när han skulle sova och vilade annars ville han mestadels vara ute.

En riktig livsnjutare, bortskämd, därför är jag orolig att han kanske inte kan ta hand om sig själv om han nu är vilse någonstanns. Vi har haft många firmabilar och flyttbilar här i samband med hans försvinnande, vi anade att han kanske har åkte med någon bil utan att ägaren har sätt att han hoppat in när det var öppet. Vi har haft kontakt med dom som flyttade och dom som var och renoverade men dom säger att dom är helt säkra på att ingen katt har åkt med. Pelle brukade aldrig vara långt borta från vårat område och brukar alltid nästan dyka upp när vi ropar på honom..

Suck! Detta känns jätte tungt.

kattassen
2012-02-02 17:07
#5

Har ni börjat annonsera och lappa?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-02-02 19:17
#6

#4 Om din katt var van att gå ute är det inte så troligt att den helt plötsligt gått vilse. Om han inte blivit skrämd av någon/något.

Vad man tyvärr alltid måste ha med i beräkningen när en katt går ute fritt är trafiken, som faktiskt är den vanligaste dödsorsaken just för katt. Risken finns även att han blivit skadad och sedan gått och gömt sig. katter har den vanan att de gömmer sig om de blir svårt skadade/sjuka.

Hur tam är han mot främmande människor? Kan han ha blivit misstagen som hemlös och upplockad av någon?

Lägger in en länk till en artikel om vad man bör göra om ens katt förvinner. Mycket är redan nämnt här i tråden, men det finns säkert något som vi inte tänkt på.

Håller tummarna att Pelle kommer tillbaka!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
andrea85
2012-02-02 19:18
#7

Ja vi har lagt lappar på många ställen i området och i stora matmutiker som Ica maxi, men ingen har hört av sig, han är med i Borås tidning i 3 dagar och på blocket finns han.

Idag var det en kvinna som sa till mig att det finns några i våran förening som hatar katter att det kan vara så att den har tagit honom.

Jag är såå upprörd och ledsen och känne rmig helt maktlös…

Att någon kan göra illa en helt oskyldig katt.

:(((((((((((((((((((((((((((((((((

Lena
2012-02-02 19:34
#8

#7 Ja det är fruktansvärt hemskt om någon har gjort katten illa. Vi får hoppas att det inte är på det sättet. Brukar han gå fram till andra människor?

Bra att ni har annonserat så mycket som ni gjort. Fortsätt i samma stil. Katter kan komma tillrätta även fast det gått lång tid. Har en kompis vars katt kom tillrätta efter 9 år, man ska med andra ord aldrig ge upp.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

andrea85
2012-02-02 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ibland går han fram lätt till vissa och kelar och vissa vill han inte äns titta på, så det är väldigt olika. :/

Vinterdag
2012-02-02 21:55
#10

I november försvann en annan katt från Kransvägen. Hittades senare på Göta, ( annan stadsdel.) Sätt upp lappar på olika stadsdelar, i affärer och andra lämpliga ställen.

Du kan också anmäla katten försvunnen här: www.kks.nu

Alexej
2012-02-02 22:23
#11

Finns en Facebookgrupp: Hemlösa katter i Borås

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

andrea85
2012-02-02 23:32
#12

Jag har anmält honom på båge skk och Evas katthem, det känns som om jag har gjort allt och att min katt har gått upp i rök för ingen hör av sig att någon har sätt honom..:(

Ikväll är det -15 här i Borås.. och jag hoppas verkligen att han klarar sig där ute.<3 <3

andrea85
2012-02-02 23:34
#13

menar kks tårarna sprutar..ser inte vad ja skriver

Annons:
Svali2011
2012-02-03 00:34
#14

Känner du någon som har hund som du kan gå med och leta? Leta i närheten av huset under buskarna, i diken, vid vägkanten. Jag tipsar dig om detta för att, usch, det är hemskt att säga det men… det hände mig för snart 3 månader sedan. Min grannes hund skällde och skällde, han hade hittat en död katt under en buske precis utanför huset. Tyvärr var katten minGråterGråterGråter. Jag vet inte varför han dog, han var inte skadad och han var inte sjuk. Han var 9 år. Jag hade aldrig hittat honom om det inte hade varit för hunden. En annan sak jag gjorde en gång när min katt försvann i 10 dagar, var det att lägga lappar med bild i varenda brevlåda i området där du bor, plus i lokaltidningen och jag bad att kolla i garagen, lador, lekstugor osv. Men det har du säkert redan gjort. Jag även strödde lite av hans sand runt om huset och på vägen, bara lite, här och där, så att han lättare skulle hitta hem. Han kände inte stället, då vi var på semester där för första gången och han lyckades smita. Jag HOPPAS, HOPPAS att din vackra Pelle kommer hem snarast. Jag förstår hur det känns, det är hemskt. Lycka till!

kattassen
2012-02-03 08:52
#15

#7 Förstod inte om du hade lagt i brevlådorna.Obestämd

Jag vill inte verka tjatig när det gäller det där med lappar i brevlådor, men jag vet att det är jäkligt bra sätt. En lapp i affären/stolpar etc kopplar inte folk alltid ihop med en katt de sett någon gång kanske. Men får man en lapp i sin brevlåda med ett nödrop så blir det en helt annan sak.

Direktreklam har effekt! Många människor går inte ens ut nu när det är så kallt och dåligt väglag. Men ex. gamla fru Karlsson råkar finna lappen (som blir som ett personligt brev till henne) och direkt kopplar hon att "den katten går ju på min altan då och då"…

Jag vet av erfarenhet att man får mycket respons på lappar i ALLA brevlådor.

Vet ju inte hur ert område ser ut, men jag har praktiserat detta i olika typer av bostadsområden både på landet (med mils radie) och i radhusområden och villaområden. Folk hör av sig även om de inte sett katten, man sprider budskapet och folk blir uppmärksamma.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-02-03 17:29
#16

Ja glöm inte det där med lappar i brevlådorna! Eller i alla fall på entredörren till hyreshusen. Det brukar också uppmärksammas bra.

#14 Katter kan tyvärr råka ut för så mycket farligt när de är utomhus. Din katt kan t.ex. ha blivit förgiftad av något. Så här års är glykol en livsfarligt gift för katter. De slickar gärna i sig glykolen som smakar sött och sedan slås njurarna ut och ett livsfarligt tillstånd infinner sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Svali2011
2012-02-04 10:58
#17

#16 Usch nej vad hemskt! Var skulle han ha hittat glykol att slicka i sig så lätt? Hade jag kunnat se på hans kropp att han blev förgiftad på det sättet?  Nu håller jag min nyadopterade katt inne. Hon har nosat utanför huset lite grand (kopplad) men hon verkar inte vara så intresserad, vill in direkt. Skönt! Hon kanske hade fått för mycket "av det goda" när hon hittades!

kattassen
2012-02-04 13:47
#18

#17 Glykol slår man i kylaren på gamla bilar, så utanför garage och där bilar står kan detta finnas.

Är väl dock inte jättevanligt förgiftningssätt numera då det rullar många nya bilar där man inte håller på med glykol på samma sätt. Men visst - det förekommer säkert.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2012-02-04 15:48
#19

#17 Det går ju naturligtvis inte att säga så här efteråt vad det kan ha varit för orsak bakom din katts död. Men med tanke på att det inte syntes några yttre skador från en trafikolycka eller något sådant, kan det har varit någon form av förgiftning med i spelet. Just glykolen är lurig eftersom det faller katten i smaken. Det har tidigare varit ganska vanligt förgiftningsobjekt för just katter och det används fortfarande. Är lite dåligt på bilar och teknik och vad som gör att nyare bilar inte behöver glykol längre? För katter är det naturligtvis kanon om glykolen blir ovanligare med tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2012-02-04 18:26
#20

#19 Vi har haft nyare bilar de senaste 10 åren och aldrig slagit en droppe glykol någonstans. Men det är väl så om man lämnar in på service varje år så gör man det vid servicetillfället. Fast många gör ju sin service själva och står och sölar på parkeringen, då är det säkert en del glykol som rinner ut där.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Lena
2012-02-04 19:03
#21

#20 Vi brukar också lämna in bilen på service och slipper det där eländet. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-02-07 21:56
#22

Hur går det med sökandet efter lille sötnosen Pelle, några tips om var han kan vara? Håller tummarna.

Skriv gärna Borås även i rubriken, så boråsbor lättare hittar tråden.

[silkesnosen]
2012-02-08 10:23
#23

Hej! Bor i Borås, ska hålla ögonen öppna. I borås får man stort gensvar på annonser. En kattflicka som uppehöll sig utanför mitt hus, hittade hem genom en anons i BT och det ringde massor av folk som saknade sina katter. Finns ett flertal katter som slår följe med en på kransmossen och på trandared, som troligen inte är utelåsta, kan tänka att ha kanske gjort detsamma. Kika kring "hästgården" på trandared, kan tänka mig att katter söker sig dit.

Nu går jag med öppna ögon!

andrea85
2012-02-11 10:55
#24

Vi har lagt ut annons i Borås xtra med , Det har varit många som har hört av sig från många olika områden i Borås men vi har inte lyckats få tag på våran Pelle. Vi kan nog inget mer göra än att bara åka dit folk ringer och kolla..:((

Jag hoppas att han inte fryser och inte är hungrig<3

saknar honom så mycket.

Lena
2012-02-11 11:33
#25

#24 Vad ni absolut ska göra är att fortsätta sätta upp lappar och ha en annons ute lite då och då. Det gäller att inte ge upp i letandet. Vet flera fall där katter kommit tillrätta efter mycket lång tid. Som jag skrev här ovan återfanns en bortsprungen katt efter hela 9 år. Följ även #23 råd att söka runt hästgården. Det gäller att vara allert hela tiden och följa upp nya tips. Som sagt ni får inte ge upp.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: