Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 6503 ggr
JJUDITH
2/1/12, 6:58 PM

*LÖST* LÅST! AKUT hjälp! Göteborg

I ca ett år har det kommit en katt till oss och hoppat in och ut från vår balkong. Vi har matat honom (ja vad ska man göra när en mager katt kommer och hälsar på…) och nu är han här igen. Idag hoppade han in och har ett helt blodigt öra, förmoligen pga fight eller köld och nu tänker jag inte släppa ut honom igen. Mitt hjärta kan inte med det, men vad fasen ska man göra?! Han är skygg men under detta året har jag vunnit hans förtroende till en del, han är smal, nu har han blod på ena örat och han är så himla lik min andra katt (varvid min katts pappa finns i området också, så nog måste de vara släkt på något sätt) och jag vet inte vad vi ska ta oss till! Vi har redan två katter här hemma och skulle inte funka med en tredje. Dessutom är den hära katten, som jag sa, sygg och nästan en vildkatt så skulle det inte bara vara elakt att hålla honom inne här tills… ja tills vadå?

Åh usch, vet inte vad jag ska mig till… Vad säger ni?

NÅGON som skulle kunna tänkas hjälpa till inom GÖTEBORG? 

Tack, mvh

Annons:
Katthemsmatten
2/1/12, 7:33 PM
#1

Bor i Stockholm och har fullt hus, så jag kan dessvärre inte hjälpa till. Men jag kan trösta dig med att du INTE är elak om du håller katten inne och ser till att han får vård. Ofta går det alldeles utmärkt att ta in en tredje katt om man inte bor på typ 15 kvm.

Anmäl honom som upphittad hos polisen så du inte riskerar att en eventuell ägare kan anmäla dig för egenmäktighet. Inte för jag tror att någon ägare skulle dyka upp, men i alla fall. Kolla om katthemmen i Göteborg har möjlighet att du får annonsera honom både som upphittad och som 'omplacering'. Hoppas någon av alla HiF-vänner i Göteborgstrakten kan ge dig litet mer praktisk hjälp samt råd om vilka katthem man bör/inte bör kontakta när det gäller en skyggis.

Stor eloge för att du tar hand om honom och lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/1/12, 8:30 PM
#2

Kastrera honom och behåll honom. Finns det plats för 2 katter finns det plats för 3 katter;) och en skygg katt blir snabbt tam. Googla lite på skygga katter. Jag är jourhem för skygga katter så jag vet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[hattrick]
2/1/12, 9:08 PM
#3

Jättesnällt av dej att bry dej om katten Glad o var inte rädd för att han kommer må dåligt av att var instängd, snarare tvärtom det är det han behöver nu efter lång tid ute. Ett mindre utrymme är bättre för en katt som beter ej skyggt nu i början, annars går det inte att få dom tama

Tissetassarna
2/2/12, 6:51 AM
#4

du kan ringa mej 0760494505 så ska vi se om västerkatten kan hjälpa till

johnnys girl
2/2/12, 8:36 AM
#5

Om han har kommit och blivit matad på balkongen och nu frivilligt gått in i lägenheten så är det här en katt som haft ett hem en gång i tiden. Katter som haft ett hem och blir hemlösa kan snabbt utveckla ett förvildat beteende, men när de kommer in igen försvinner det beteendet ganska snabbt och de blir trevliga, sociala familjekatter igen. En katt som är utefödd och aldrig haft en familj skulle aldrig hoppat upp på balkongen när du var där och absolut inte frivilligt klivit in i din lägenhet. En sådan katt kan också bli en trevlig famiiljekatt, men det tar betydligt längre tid och kräver mycket mer arbete. Så när det gäller denna kisse så tror jag inte att skyggheten är något större problem faktiskt. Det går över snabbt. Om han inte går ihop med dina egna katter, kan du kanske ha honom instängd i något rum och leta efter ett nytt hem till honom.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

JJUDITH
2/3/12, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar!

Han lyckades smita ut igen samma kväll, men jag håller ögonen öppna för han kommer regelbundet och äter och nästa gång han kommer kommer jag vara bredd. Men det var kloka svar jag fick! Så oron över att bara stressa honom genom att hålla honom inne är alltså bara onödig från min sida?

Jag har nu lagt in annons på blocket och redan fått ett svar från en tjej som för några veckor sen såg en lapp om en bortsprungen katt på järntorget i Göteborg. Hon skulle kolla om lappen fanns kvar och höra av sig.

Ska även skriva ut lappar och sätta upp de i området. Det bästa vore ju om man fick svar, men om inte så får vi se hur vi gör. Är inne på att kastrera honom iaf.

Tack!!! Tror inte heller han är vildkatt från grunden, men jag tror tyvärr att han är hemlös och har varit det en längre tid…

#4 Jag hör av mig när/om jag behöver hjälp, jättesnällt av dig:)

Bild på honom som togs för ett tag sedan:

Annons:
Sherwood
2/3/12, 3:57 PM
#7

Nejmen, vad otroligt söt den var, för jag har också erfarenhet av dessa missar som har varit ute en längre tid, för dom är oftast jätteglada att slippa kylan och ovissheten där ute och blir rätt snabbt tama.

Lena
2/3/12, 5:21 PM
#8

Jättefin kisse! Tror inte heller att det dröjer särskilt länge innan det blir en kelsjuk kisse av denne snygging! Påminner om en kisse jag haft för länge sedan. Min första hittekatt som hette Tina.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marga
2/3/12, 6:29 PM
#9

Jag fotograferar mycket katter åt ett katthem och vet hur skygga (utefödda) katter reagerar på en kamera. Om du har lyckats ta den bilden på så nära håll är detta vad vi lite skämtsamt brukar kalla "en falsk skyggis". Dvs en katt som har fått ett skyggt beteende av att vara ute en längre tid men som mer eller mindre snabbt anpassar sig till människor igen när den får komma in i en trygg miljö. Han är verkligen jättefin! Jag hoppas han väljer att komma in snart, det är ju så otroligt kallt nu (i allfall i Stockholm).

[eskils]
2/4/12, 11:15 AM
#10

Puttar upp för en fin kisse.

Skriv gärna Göteborg i rubriken så göteborgare härinne lättare hittar tråden.

Lena
2/4/12, 4:21 PM
#11

#9 "Falsk skyggis" - det var ett riktigt bra uttryck! Och hur många katter hör inte till den kategorin.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JJUDITH
2/6/12, 6:54 PM
#12

Tack för alla svar!

Såhär ligger landet just nu: Katten är fortfarande ute, men vi la in en blocketannons och satte upp massa, massa lappar i hela området, och herregud vilket gensvar vi har fått! Genom dessa gensvar har vi kommit fram till att han hade en ägare för några år sedan, men att denna ägare flyttade till Stockholm och lämnade katten kvar. Han har nu varit hemlös i några år, men jag har även kommit i kontakt med två andra familjer som han regelbundet kommer till och äter. Han har ibland även sovit hos dessa familjer, men oftast äter han bara och sedan drar han vidare igen. Några spekulerade att han kan ha rört sig kring kloakerna, men vi vet som sagt inte.

Nu när vi med all säkerhet vet att han är hemlös gäller det ju att försöka placera honom någonstans. Tyvärr kan han nog inte bo permanent hos någon av oss, men ett ställe på landet eller som stallkatt skulle varit perfekt. Jag är även då inne på att kastera honom, när vi vet med all säkerhet att han har någonstans att komma till.

Så, är det någon som vet något bra landställe i Göteborg??? Skulle verkligen passa honom så bra.

#4 Provade ringa dig, men inget svar. Jag provar lite senare helt enkelt:)

Tissetassarna
2/6/12, 8:12 PM
#13

Det har typ varit kö på min telefon idag, ska bada min minsta son nu men om ca 30min e det helt fritt å ringa =)

Annons:
Marga
2/6/12, 10:51 PM
#14

Putt!

Tissetassarna
2/6/12, 11:25 PM
#15

västerkatten har erbjudit sin hjälp och vi håller alla fingrar å tassar på att denna kiase snart kan få veterinärvård och ett riktigt hem att kalla sitt eget!

[sarasvati]
2/7/12, 12:26 AM
#16

JJUDITH. Fantastiskt! Blir så glad över gensvaren också. Uppenbart att fina missen är övergiven och nu hemlös. Superviktigt att han kastreras. Jag hjälper gärna till ekonomiskt om det behövs - pm:a. Vad är västerkatterna? Inte hört om tidigare. JAAA veterinärvård och ett eget riktigt hem.  Kyss

Tissetassarna
2/7/12, 7:16 AM
#17

Västerkatten är en ny verksamhet i göteborg.

Kolla gärna på vår hemsida för mer info.

www.vasterkatten.com

[sarasvati]
2/8/12, 1:27 AM
#18

Tack Tissetassarna för infp. Ska studera sidan.

Glad om/att västerkatten kan hjälpa den behövande Masthuggskillen. Låt oss veta utvecklingen please! Blir det veterinärvård och ett eget hem (inkl kastrering :-))? På vad sätt är missen skadad? Ser frisk ut på fotot.

Och tack igen TS JJudith för att du tagit tag i saken.Kyss

Tissetassarna
2/8/12, 7:33 AM
#19

Vi kastrerar ID märker och Vaccinerar alltid våra katter,

Fotot är inte nytaget och katten har enl uppgifter ett blodigt öra.Gråter

[sarasvati]
2/10/12, 1:41 AM
#20

#19 jättebra! Såg nu att blodigt öra enl TS:s första inlägg från 1/2. Läste för snabbt.

Hoppas det ordnar sig! Och som sagt, hjälper gärna ekonomiskt med kastrering om behövs. Har en liten hittekatt(hona) från området som är mycket liknande också … Det bör inte bli fler. Hur underbara de än är.

Hur går det för missen?

Annons:
[sarasvati]
2/11/12, 2:24 AM
#21

Hej igen, hur går det för den övergivna missen? vars ägare tydligen flyttat till Stockholm (från Göteborg) för bra länge sedan? (idioter!) Blir han kastrerad och omhändertagen på ngt vis nu? Har skrivit och erbjudit ekonomisk hjälp - i alla fall för kastrering - men ingen respons. Helt OK, ni är säkert upptagna. Undrar bara hur det ordar sig för missen.

Tissetassarna
2/11/12, 7:35 AM
#22

TS har sagt att dom ska hålla inne katten nästa gång som den kommer till någon av matarna. Västerkatten har sedan erbjudit sej att hjälpa katten (ta den till veterinär, kastrera, ID märka och vaccinera samt få den vård katten behöver och sedan hjälpa den hitta ett permanent hem)

Men har inte hört något från TS, så katten kanske inte dykt upp igen?

När katten dock kommer in så tackar iallfall inte vi nej till ekonomisk hjälp Sarasvati!Glad

Lena
2/11/12, 1:23 PM
#23

Så bra att det finns en lösning för den stackars hemlösa kissen nu. Nu gäller det bara att alla kontakter fungerar och att allt går i lås med infångandet och det praktiska arbetet.

Håller tummarna hårt! Vi vill ju gärna läsa att det har ordnat sig för honom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JJUDITH
2/12/12, 10:59 AM
#24

Hej igen!
Katten är tyvärr ute fotfarande och har endast varit här två gånger sen sist, och då var bara min mamma hemma. Tyvärr kan vi inte själva ta in honom pga olika omständigheter, men även jag förstår ju att han måste in snart!

Mejlade dig Thereze också, Västerkatten, för att se om ni har något jourhem på g.

Hur funkar det med insamlingar, är det okej att starta en här på sajten för att få pengar till veterinävård och kastrering osv.? Hänvisar man till sitt egna konto eller kan man starta ett slags insamlingskonto?

[sarasvati]
2/19/12, 2:02 AM
#25

Hallå, hur går det här? "Västerkatten" har lovat hjälpa enl #22, och jag själv lovar att bidra med betalning av  kastrering.

Behövs inte startas ngn insamling i nuläget. Katten har hängt i er närhet i ngt år nu enligt TS själv, så - låt oss agera :-) Jättefin tamkatt ju. Enklare än i många andra fall här. Men missen måste tas om hand.

Eller är den aktuella katten helt försvunnen igen - i vinterrusket?

Låt oss veta!

Tissetassarna
2/19/12, 11:54 PM
#26

Ja vi har erbjudit hjälp och inte fått någon ny info om dom fått in katten eller inte, men TS har nu skapat nytråd där hon ber om hjälp trotts att vi redan erbjudit henne hjälp.

Ett jourhem står och väntar på katten.

Lena
2/20/12, 6:06 PM
#27

Tråden låses på TS begäran som samtidigt har meddelat mig att det har löst sig för kissen ifråga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: