Annons:
Etikettsajten
Läst 3320 ggr
Alexej
1/27/12, 10:45 AM

Rykningar i frambenen?

Jag har nu sett det hos flera katter att de får rykningar i frambenen direkt innan de börjar dricka. Bara sett det på skyggisarna. Ibland bara lätt men ibland riktig starka. Måste vara en reflex eller inbyggt instinkt eller? Nu har jag också en katt som skrapar lätt på golvet innan den dricker.

Någon som vet mer?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
KattkoloninBotkyrka
1/27/12, 10:55 AM
#1

Även jag har sett dessa ryckningar. Jag tror att det är någon slags reflex då dom är vana att ute blev tassarna blöta. Glad

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Sidentass
1/27/12, 11:06 AM
#2

Ryckningar har jag aldrig sett..men däremot händer det att dom skrapar i samband med maten, och detta har jag tolkat som en instinkt för att dölja födan för andra djur -

Josefa
1/27/12, 11:20 AM
#3

En del katter jag har/har haft trampar, precis som om de mjölktrampar, några gånger innan de dricker. Är det det du menar. Och vissa känner efter med tassen på vattenytan innan de dricker. Sen har jag också haft inne några kattungar som helt enkelt ställde sig med framtassarna i vattenskålen när de drack.

Alexej
1/27/12, 1:18 PM
#4

Nej, det är precis sekunden innan de börjar dricka. Aldrig sett det när de äter. Ofta i båda ben men också i bara ett ben. Ser ganska otäckt ut som om de får en elektrisk smäll, benet lyfter liksom lite från golvet. Han som skrapar gör det inte medveten som jag kan bedömma det, bara en annan form av rykningar.

När jag såg det första gången blev jag reellt orolig men nu har jag sett det hos flera av mina katter. Men bara de skygga. Och inte varje gång de dricker. Funderar om det kan vara att de ska/måste slappna av när de dricker och att det är genom avslappning musklerna ryker. Ibland är rykningen så stark att de kommer med benet mot vattenskålen men katten verkar inte bry sig. Men det ser lite otäckt ut.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
1/27/12, 3:59 PM
#5

En av mina katter skrapar alltid på golvet framför vattentskålen med båda benen innnan den dricker. Det ser nästan ut som om den är vid en sjö eller vattenpöl och ska skrapa undan smuts på vattnet innan den ska dricka. Nu går ju inte det då det är en skål. Kanske någon gammal instinkt ???

Upp till toppen
Annons: