Annons:
Etikettkattprat
Läst 8112 ggr
skrollan
2012-01-25 22:28

Höft problem?

Hur vanligt är det med höftproblem hos katter? Vi har en hittekatt som hittades ca 5 veckor gammal på värmeverket i en feeceficka och han kunde inte röra sig enligt personal. Tack och lov satt han fast under en kran annars vill jag inte tänka på vad som kunde hända! Nu är Nisse ca halvåret och jag har börjar reagera mera och mera hur han rör sig. När han ligger på mage så åker magen oftast ut på varsin sida, på våran röda katt ser man tydligt och fint höftbenen när han ligger så. Även när Nisse ska hoppa över våran prexi skiva som avspärrning i dörrhållet kravlar eller drar han sig över och samma sak när han ska upp i soffan, han hoppar inte utan klöser sig upp!! Han hoppar aldrig upp på diskbänken, ställer jag upp honom där tar han sig försiktigt ner och inte hoppat rakt ut som den röda. Annars leker och hoppar han upp på fönsterbläck och köksbordet m.m. Borde jag röntga honom? Har han ont?

Annons:
skrollan
2012-01-25 22:29
#1

Skriver från mobilen, därav texten i en stor klump tyvärr.

Jourhemmet
2012-01-26 08:47
#2

Är du orolig så tycker jag att du ska boka tid för undersökning. Det är omöjligt för någon här inne att veta vad det kan vara.

skrollan
2012-01-26 10:37
#3

Ja, det fattar jag med. Hade hoppats det fans någon som kunde bolla tankar om Det tex Finns fler katter med höftproblem som tex hundar? eller om det kunde vart en risk att någon växte fel i honom när han satt och inte kunde röra sig som bebis. Båda katterna har vart på en hälso kontroll men dem såg Inge "fel" på dem. Inte ens på Nelsons andningsproblem! Så antingen är det Inge fel eller så kan man inte gå till alla veterinärer med katt som ni sagt.

Katthemsmatten
2012-01-26 10:50
#4

Höftproblem är väldigt vanligt hos vissa hundraser, men jag har även sett det hos katter som kommit upp litet i ålder. Har däremot aldrig noterat det hos ungkatter. Nu skriver du iofs inte hur gammal katten är, men jag tolkade det som ung.

Byt veterinär om det är möjligt och gör om undersökningen. Kanske kan du filma när han rör sig? Det är ju inte alltid katter är villiga att medverka vid en undersökning och har man inte sett katten röra sig så kan det vara svårt att ställa diagnos.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

skrollan
2012-01-26 11:52
#5

Nisse är ca halvåret. Så mins tankar går i att söka upp en bättre vet tills han ska kastreras och om dem röntgar honom då. Dock är det dåligt med bra veterinärer här, så måste åka ca 10 mil och katterna är så otroligt åksjuka :( men får försöka höra mig runt om det finns någon bra veterinär, med illrarna får jag åka ca 35 mil enkel resa men dem är ju inte åksjuka. Tack för svar!

TezziTaamira
2012-01-26 19:49
#6

Men det är ju bara till att ta plåtar på höfterna så ser man klart och tydligt vad som är fel OM något är fel.Dock så får man ta plåtar från olika vinklar för att e hu kulan liggerm.m

Jag hade en katt som hae höftfel på ena höften.Men hon klara alltid att hoppa och de enda jag märkte va att hon svajja och gick konstigt med de ena benet.Sen blev det artros av det hela.Jag hade nog röngtat faktiskt inom det snaraste så man får en klar bild över det hela.

Änglakatterna

Annons:
Vinterdag
2012-01-26 20:44
#7

Min katt, som är bara sex år, började tappa matlusten, men han var annars som vanligt, lekte och busade. En morgon hade han svårt att gå. Vi åkte akut till veterinären, som konstaterade att han hade ont i höfterna. Han blev inlagt och kollad både med röntgen och utraljud, men ingen orsak hittades, utom att han hade feber och en inflammation. Det blev antibiotika och Metacam. Han var bättre redan dagen efter. Efter en vecka var han helt återställd.

Veterinären sa att katter kan få inflammationer precis som människor, även i ryggen eller höftrena.

skrollan
2012-01-26 21:06
#8

Åh tusen tack för svar! Söver dem vid röntgen då? Kanske skulle ta det såna fall vid kastreringeb?

TezziTaamira
2012-01-30 14:42
#9

De sövde inte min honkatt utan hon va så duktig så de behövdes inte.Tror bara de ger lugnande isåfall om katten är stressad

Änglakatterna

skrollan
2012-01-30 17:07
#10

Okej, hoppas endast lugnande räcker då! :)

Vinterdag
2012-01-30 17:49
#11

Man söver inte katten vid röntgen.  Mina katter har aldrig fått  lugnande heller. 1-2  skötersor bruka hålla katten katten, ibland har jag själv varit med och gjort det med en sköterska. Det går ju ganska fort när det är vana sköterskor.

Silvestris
2012-01-30 18:00
#12

Det är olika hur veterinären gör. Min veterinär gav lugnande inför HD-röntgen (även fast katten är lätthanterad). På hundar sederar man alltid inför HD-röntgen eftersom en vaken hund kan spänna muskulaturen runt höftkulan och därmed ge missvisande plåtar (höfterna kan se bättre ut än de är).

I ditt fall finns ju anledning att tro att katten har ont och då bör den antagligen sederas eftersom smärta gör att katten spänner sig.

Lena
2012-01-30 20:50
#13

Det brukar gå bra att rtg en katt utan att söva den. Beror förståss på katten hur den reagerar. Hur som haver tycker jag som ovanstående talare att det är viktigt att kissen blir ordenligt undersökt så ni får ett utgångsläge. Det är inte allt veterinärkliniker som har rtg utrustning. Det är djursjukhus eller lite större kliniker som man får gå till då.

Vart i landet bor ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
skrollan
2012-01-31 21:07
#14

jag vet inte vad jag ska tro, går mest på magkänsla och jämnför nisse med nelson. För nu helt plötsligt ligger han jätte fint med höftbenen, hoppar upp på diskbänken och alla fönsterbläck som finns i huset. Kan han ha vart höjdrädd eller bara en försiktig kille eftersom han sett att vi alltid lyfter ner nelson från diskbänken när han hoppar upp. hur som helst skadar inte en undersökning, så blir förmodligen att vi tar oss till högsby för ännu en rutin undersökning.

Jourhemmet
2012-01-31 21:24
#15

Passa på och kastrerar honom samtidigt då han har åldern inne. Det kan bli väldigt jobbigt om han börjar kissmarkera. Så här års har många veterinärer kampanjer

skrollan
2012-02-01 15:21
#16

Ja jag har redan fått en paket pris för kastreing, vaccination och id märkning. 800 kr per katt. Men måste förmoldigen åka till högsby iställer för vimmberby när jag redan fått ett pris. Ska se vad dem säger att det kostar då såna fall

Upp till toppen
Annons: