Annons:
Etiketthittekatter
Läst 9177 ggr
[squash97]
1/13/12, 1:02 PM

Hemlösa kattungar i mölnlycke(nära GBG)

Nu har det sedan många år tillbaka gått hemlösa katter och även kattungar i mölnlycke centrum(nära GBG) och vi(jag och mina kompisar) har många gånger varit där och försökt locka fram dem men vi lyckas inte… De kommer oftast fram vid 4-5tiden på eftermiddan, kvällen och folk ger dom mat ibland men det känns lite som en gentjänst när maten håller dem vid liv men bara nätt och jämt. Just nu är de ca 9 katter och kattungar som bor under en pizzeria-terass på dagarna när de inte vågar gå ut pga alla människor som går förbi. Jag tycker att det är hemskt att dem ska behöva keva så men vi har ringt länsstyrelsen och olika katthem här men ingen gör något vad kan vi göra?

Jag har ju själv en hittekatt så jag vill så gjärna hjälpa till…

Annons:
Katthemsmatten
1/13/12, 3:05 PM
#1

Försök att få något katthem att åtminstone låta dem stå i kö för att komma in. Mata dem regelbundet, avmaska. Hör om ni kan få låna en fälla så ni kan ta in dem och låta kastrera. Jag syftar främst på äldre ungar och vuxna katter. På det viset ökar inte kolonin så snabbt.

Finns det någon möjlighet att ni kan flytta dem till ett bättre ställe så ni kan hålla dem under uppsikt och ge dem skydd för vädre och vind? Bygga kojor av frigolit. (Det finns tips om hur man gör i andra trådar här.)

Andra här har säkert massor av tips för hur ni kan gå till väga för att se till att kolonin inte förökas och att katterna far mindre illa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[squash97]
1/13/12, 3:45 PM
#2

#1 Okej, då har vi lite ideer om vi ska göra. Det ända problemet är ju pengarna, ingen av oss har ju överdrivet mycket pengar och tyvärr är det väldigt svårt att få tag på katterna. Har kommit tillräckligt nära en av dem 2 gånger så att jag lyckats snudda vid den, det är en liten, svart, långhårig kattunge. Annars kan man komma någon meter ifrån dem och inte närmare… Har någon kanske ideer om hur man närmar sig dem på ett bra sätt? :) Med kroppspråk och sådant?

Katthemsmatten
1/13/12, 3:57 PM
#3

Så länge de är ute kan det vara svårt. Matmuta dem kan göra att de börjar få förtroende för dig/er. Försök få hyra/låna fälla från något katthem för att få in åtminstone någon/några av dem. Att få in ungarna så unga som möjligt underlättar att få dem tama. Ju äldre, desto längre tid brukar det ta.

Det finns fonder här på HiF där man kan ansöka om bidrag. Försök anordna auktioner på t ex Tradera.

Ni riktigt erfarna 'hittekattsmänniskor', hjälp squash97 med råd och dåd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
1/13/12, 4:22 PM
#4

Oj… ja det tar aldrig slut.Rynkar på näsan

Jag antar att ni hört hos Djurskyddsföreningen i Mölnlycke, men de tar bara ärenden från polisen vad jag vet. Lst gillar inte skygga katter och sannolikt kommer de att avliva hela gänget om de får chansen.

Är kattungarna över 12 veckor?

Ni borde om så är fallet se till att fånga in katt efter katt och kastrera. Det blir dubbelt så många till våren annars. Mammor MED ungar prioriteras.

Kastrering är absolut högsta prioritering!

Kanske kan släppa tillbaka dem och ordna med matning och hjälp där de är och successivt söka hem åt dem.

Vi har ett liknande projekt med Kvibergskatterna (finns tråd här). Det gäller dock ett 40-tal katter där vi i höstas har haft 29 katter hos veterinären. En del är utsläppta igen tillfälligt men en del finns i jourhem och en del har fått glädjande nog permanenta hem.

Det är dock jättetufft kan jag säga att hålla igång detta, mycket pengar ur egen ficka har det blivit. Loppisar och matinsamlingar mm. är jättebra.

Sälj grejor på Tradera!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Liz-arden
1/13/12, 6:17 PM
#5

Ännu en koloni som riskerar att bli stor om den inte stoppas.

Jättebra att ni uppmärksammt problemet. Det är bra om ni kan samla ihop fler som vill hjälpa till praktiskt och med kostnaderna. Om ni är flera som hjälps åt att mata, vakta fällor och samla in pengar bland vänner och bekanta till veterinärkostnaderna så blir det inte så tungt.

Det finns folk här inne som är erfarna och kan massor om sådant här. De kan säkert hjälpa er att låna en fäll också.

Små kattungar är ju bra om dom kan komma in (med mamman) för deras päls är inte så tjock och de kan snabbt bli tama om de kommer in medan de är små.

Annars är det som sagt bäst och viktigast att se till att inga nya kullar föds nu till våren. Se till att mata på något undanskymt ställe varje dag och ordna så att de har ett varmt krypin. Kanske någon av fastighetsägarna i området där de finns är kattvän och kan tänka sig att hjälpa till?

Lycka till och ge inte upp förrän ALLA katter är kastrerade eller inne annars blir problemet snart större. <3

anebit
1/13/12, 7:33 PM
#6

Här är lite länkar på bl. en dropptrap att fånga katter i samt hur man bygger en frigolitlåda med halm i.

http://video.google.com/videoplay?docid=2028374064785211169&hl=en#

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d716421b9cb462233072768-vinterbostad-at-hemlosa-katter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
kattassen
1/13/12, 7:45 PM
#7

#6 Ja droptrap är jättebra i synnerhet om det finns kattungar som gärna äter tillsammans. En lotinfälla funkar bäst om man vet att det är en ensam katt, eller om man kan vakta den och utlösa luckan manuellt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[squash97]
1/14/12, 12:12 AM
#8

Tack alla så jätte mycket(fler tips är ju alltid bra :D) Nu ska vi försöka fixa ett hus åt katterna men först och främst fånga dem unga så att de inte fryser igäl(stavning)… Tyvärr är det inne i centrum katterna har bosatt sig, mellan komunhuste, skolans bamba och en pizzeria där dem ligger och kurar under pizzerians terass och i buskarna utanför komunhuset så jag vet inte var vi ska placera en låda och så är jag rädd att något elaking hittar lådan och att katterna inte hinner komma ut innan någon gör något dumt…? Sedan var det ju fällan, har någon ritningar, en att låna ut eller kan kanske t.o.m kan komma och hjälpa oss någon helg så vore det super?! Dessutom är vi(jag) 14 och fyller 15 i april så det är ju svårt att bestämma hur vi ska bära oss åt när det är många fler som har åsikter… Vi hjälper jätte gjärna till med det vi kan men det är svårt med saker som kastrering, sterelisering, vacsinering o.s.v är det någon här som har tips så bir det lättare :)

Det är främst det attdem hela tiden blir fler som oroar mig, vi kan inte rädda hur många som helst och en gång när vi var och matad dem kom det ut en kvinna från komunhuset och sa att om vi fck tag i en och kunde je den ett hem så skulle dem bli så glada för annars skulle någon kmma och avlva dem…

Komunen har alltså haft sådanna här problem länge, dem tar tag idet och avlivar alla katterna eller fixar hem åt dem men sedan efter några månader släpper någon idit ut en sommarkatt eller så kommer det en förymd katt som parar sig och sedan är det igång igen. Och iom att folk som bara vill väl matar dem fortsätter det så i många kattgenerationer innan det örjar om på nytt… :/

[squash97]
1/14/12, 12:44 PM
#9

Just det jag glömde att skriva att jag intehar en aning om hur gammla ungarna är, det finns några som förmodligen är lite äldre än kattungarna på dropptrap-filmen och några som är något mindre…

Sedan har vi sätt att dem på pizzerian lägger ut pizza åt dem ibland men då kommer det alltid en av dem största vuxna katterna och jagar bort de andra. :/

[squash97]
1/15/12, 4:39 PM
#10

Jag var nere i centrum idag och lade ut mat till katterna men jag såg ingen av dom… :/

Tissetassarna
1/15/12, 7:41 PM
#11

Hej, jag är volontär för kattjouren och har kunskap om förvildade katter, speciellt ungar. Ring mej gärna 0760494505 så fångar jag med glädje katterna om jag får mer precis plats katterna brukar hålla till. Har även plats hemma för dom som jourfamilj just nu då mina jourbebisar flyttade igår. MVH Thereze

http://tissetassarna.blogspot.com/

Tissetassarna
1/16/12, 5:26 PM
#12

har pratat med pizzerian idag och enligt dom finns inga katter kvar. göteborgsdjurskydd tog bort sina burar i helgen!

kattassen
1/16/12, 5:42 PM
#13

#12 Jaha då har väl skyddsjakt väst varit där innan eller i samarbete med djurskyddsföreningen kanske? var detta ett länsstyrelseärende?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Roslyn
1/16/12, 7:42 PM
#14

Risk för det Maria! Ärendet var ju anmält dit. Rynkar på näsan

Vilken skit nu när t.om jourhem fanns.

Hur skygga var de? Kanske finns en liten chans att de fått leva. Vill så gärna hoppas det.

Chieko
1/16/12, 7:56 PM
#15

Jag träffade några av dem i somras när jag jobbade på hemtjänsten i  Mölnlycke. Framförallt en svartvit kisse som kom och pratade med mig när jag jobbade kväll. Satt på några meters avstånd hela tiden, var nog hungrig. Hoppas de inte blir avlivade.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Tissetassarna
1/16/12, 8:50 PM
#16

Pizzerian har mitt nummer och lovar att ringa om dom ser katter igen istället för att vända sej till föreningar som avlivar

Alexej
1/16/12, 11:29 PM
#17

Länsstyrelsen i Göteborg tycker att bara en död skygg katt är en bra katt. All infångade av skygga katter anses som djurplågeri och skyddsjakt i Väst får säkert premie för varje skjuten katt.

Och dessa människor kallar sig för djurskyddsinspektörer, för mig är det massmördare!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tissetassarna
1/16/12, 11:43 PM
#18

Därav så är jag igång och försöker få upp min och min sambos egna organisation här där alla katter har en chans till ett bra liv, skygg eller inte.

Avlivning finns inte för oss om inte katten är svårt skadad och avlivning eller en långsam död är alternativen.

Hos oss kommer alla skygga katter ha en plats där dom kan "rehabliteras" och bli trygga i sej själv och med människor för att sedan kunna flytta till permanenta hem utan problem..

En skygg katt är en RÄDD katt och att ge en rädd katt värme mat och kärlek ska inte kallas för djurplågeri!

//Tissetassarna & Västerkatten

http://vasterkatten.blogspot.com/

[squash97]
1/17/12, 10:27 AM
#19

Jag har inte varit inne på ett tag men jag började misstänka att det var så när det inte var någon där när jag och en kompis kom för att mata dem… :(

Tänker meila komunen, länstyrelsen eller någon annan som har med det att göra och höra mig för hur det gick för dem. Har dem inte avlivats än så kanske man ändå kan hinna rädda dem från det hemska ödet GråterTycker att det är så onödigt att låta friska djur försvinna bara för att… Det hade varit så mycket bättre  om de hade lämnat in den första katten till något katthem men ånej, det är ju inte någon som bryr sig om en ensam hungrig kisse, det är först när det blir ca 150 som folk märker det!Rynkar på näsan

Alexej
1/17/12, 11:36 AM
#20

#19 Tycker det är fruktansvärd att du som ung människa måste uppleva Länsstyrelsens massdödande i Göteborg. Du verkar har hjärtat på rätt ställe och är engagerad. Kanske du kan hjälpa till i framtiden att det blir bättre för Göteborgs hemlösa katter? Många som du behövs!!

#18 Tissetassarna, välkommen till Hittekatter. Kattjourens och Hittekatters inställning går inte alltid ihop. Vi anser att bara kvalitet vinner i längden, dvs att tex alla katter ska vara kastrerade innan de flyttar till permanenthem och att man inte delar ut katter till höger och vänster utan att kolla jourhemmet. Risken är alldeles för stor att folk är påverkade av akutsituationen och vill hjälpa utan att ha tänkt igenom kattköpet. Vidare anser vi inte att det är katthemmets/kattförenings uppgift att "rädda" ägda katter där ägaren är för lat att söker själv efter alternativer. på hittekatter är det förbjudet att hota med avlivning, något som Kattjouren gärna tar över på sin FB-sidan med tårdrypande rubriker. Det hjälper kanske katten i den moment men inspirerar också andra kattägare att använda avlivningshot:(

Men all hjälp behövs i Göteborg!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[squash97]
1/17/12, 12:00 PM
#21

#20 Jo jag kan ju alltid göra det som är möjligt, har jag och familjen redan en hittekatt som ingen katt-förening kunde ta emot och hon är lite av en ensam-katt och tyvärr uppskattar hon inte sällskap av andra katter… Så jag kan ju inte vara jourhem eller så men finns det annat jag kan göra så är det bara att säga till :) Typ mata kolonier eller liknande. Tyvärr måste alla upptäcka att detta faktiskt händer i sverige och då anser jag att det är lika bra att komma på det från början så att det inte blir en överaskning hur vissa djur och specielt katter behandlas här…

Tissetassarna
1/18/12, 12:19 AM
#22

20#

Tack tack, ja många föreningar i Göteborg håller inte riktigt måttet i mina ögon och kan även själv hålla med om att vissa delar av kattjourens verksamhet inte passar mej heller(även om jag själv är volontär där nu). Tex jag vill kunna ha mina katter nära, dvs i grannkommun eller göteborgs kommun. så att jag kan ha kontroller av miljö och vill alltid själv att jag eller en annan för,medlare ska lämna katten och kolla miljön där katten ska vara.

Vill även ha en vetrinär kontakt med rabbaterade priser mot att vi ALLTID använder oss av den vetrinären.

Sedan erbjuda kattungar sålda från oss kastrering vid 6 månaders ålder.

Men detta också då beroende på budgeten.

Götteborgs katthjälp tar 1800 kr för katter vilket enlig mej äv alldeles för dyrt när man kan få paket erdjudanden på kastrering/vaccination/märkning  för 600-1100 kr.

Policyn för Västerkatten är klar men budgeten är just nu problemet. har dock fått in 2 sponsorer och väntar på svar från ytterligare 2! Vi har även en kontakt inom polisen som kontaktar oss vid upphittande eller anmälningar om katter!

Håller tummarna på att vi kan få igång en förening som ska finnas för att hjälpa alla katter och inte bara de som är lätta att hitta hem till!

Alexej
1/18/12, 10:03 AM
#23

#22 Göteborgs katthjälpen tar 800 kr för en vuxen färdig katt.

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tissetassarna
1/19/12, 12:56 AM
#24

Fel av mej, det är Gilos katthjälp som tar mycket för sina katter

Lena
1/26/12, 5:15 PM
#25

Har fått följande rapport till mig om de stackars katterna i Mölnlycke:

Då fick jag idag handlingarna om katterna vid pizzerian i Mölnlycke. Tjejens mamma anmäler katterna till lst. Hon har tidigare kontaktat Gbgs Djurskyddsförening som meddelade henne att "det var inget för dom" och hänvisar till lst. Lst åker ut, lockar fram 5 vuxna och 2 kattungar med mat, bedömer de som förvildade, tar beslut om omhändertagande (läs: avlivning). Skickar vidare beslutet för verkställande hos polisen, naturligtvis med tips om att Skyddsjakt i Väst kan sköta allt. Med andra ord, katterna är stendöda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
1/26/12, 8:33 PM
#26

Förvånad Förvånad? Nej inte ett dugg. Vi börjar väl bli luttrade, men ej uppgivna väl?Oskyldig

Tissetassarna
1/26/12, 8:56 PM
#27

*så jäkla tragiskt att dette skedde innan vi hann ingripa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: