Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 4720 ggr
Mandra
1/6/12, 1:26 AM

Underligt sätt att hålla katt?

Nu tänkte jag ta upp en fråga som jag egentligen kom hit för att ställa.

Här behöver jag tips och råd om hur man ska hantera situationen!

Jag bor i Hälsingland sedan 3½ år tillbaks och här har man ett väldigt underligt, allmänt accepterat sätt att "hålla katt" på, som jag aldrig sett förut.

Innekatt brukar ju betyda att katten är inne jämt (ev går ut i koppel).

Utekatt brukar betyda att katten kan vara både inne och ute.

Hemlösa katter är katter utan hem och utan ägare.

Så brukar det väl ändå se ut? Har gjort det på alla andra ställen i Sverige jag bott på ivf.

Men nu har jag sprungit på ett nytt begrepp/sätt, vilket också kallas utekatter - men betyder att katten aldrig får gå in trots att den har en ägare.

Det här går väl an om man t ex har en bondgård där katterna har tillgång till en ladugård - men så är inte fallet. De här människorna som alltså håller sig med utekatter som aldrig får gå in bor i hyreshus! Katterna har alltså ingenstans att gå in och värma sig eller sova!

Dessutom är det alltså ganska vanligt och allmänt accepterat och ingen (få) tycks reagera på att detta skulle vara fel.

Ser det ut så här på fler platser? Jag har aldrig sett det förut. Och vad gör man åt det?

Jag tvingas dagligen se såna här katter och mår väldigt dåligt av det. En av dem har flyttat hem till mig på deltid (han får gå in någon timme om dagen). Den andra är helt hemlös tror jag och bor nu i min källare/tvättstuga (kan inte ta in dem för Emmis).

Men jag kan ju inte stoppa alla katter i källaren - så vad gör man?

Annons:
Malinolsn
1/6/12, 1:31 AM
#1

Jag bor också i hälsingland, har gjort det hela mitt liv, och aldrig hört talas om katter som aldrig får gå in, undantag för bondgårdar osv då, men även där får de gå in i själva huset..

Det du beskriver låter helt klart hemskt iallafall :/ 
Undrar vad man "får ut" av katten, om man bor i hyreshus och den aldrig får vara inne Obestämd

KickanW
1/6/12, 1:34 AM
#2

Håller med ovanstående. Är uppvuxen på liten ort i Hälsingland och har heller aldrig stött på detta fenomen!

Precis som du skriver så känner jag bara till den sortens utekatter som går in och ut och de som bor i t.ex. stall eller ladugård.

Förstår inte riktigt syftet heller med att ha katt på det sättet. Bor man i hyrehus behöver man ju inte direkt skydda sig från t.ex. sork och möss och har man den inte inomhus så får man ju inget sällskap av den. Så varför ha katt då?

Mandra
1/6/12, 1:35 AM
#3

Ja, det undrar jag med. VARFÖR har dom katt överhuvudtaget?

[dynamitella]
1/6/12, 1:40 AM
#4

Jag har sett det i husen i min gamla by. Där skaffas det kattungar, som slängs ut och får bo i trädgården och på verandan när de blir stora.

Katterna sitter oftast under trappen eller smyger in soprummen när det regnar, och alla barn i området går och klappar dem och tror att de är hemlösa (när det i själva verket rör sig om familjer som blivit allergiska och slängt ut katten, eller blivit trött på kiss).

Det är pinsamt att det får gå till såhär.

Wand
1/6/12, 1:42 AM
#5

Jag bor också i Hälsingland (en liten by 4 mil utanför Hudiksvall) och jag har stött på detta fenomen hos flertalet hem. De vill inte ha katten inomhus, men de älskar den när de stöter på den ute. Många är helt urmagrade av mask, och ändå är det ingen som bryr sig. Okastrerade med, så det blir ungar överallt. 

De flesta av dessa katter som jag stött på har dock brukat få komma in och äta, men det är allt. Katten ska ut.

Varför skaffa katt när man inte vill ha den!?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kattassen
1/6/12, 9:40 AM
#6

#0 För katter som hålls som utekatt gäller samma regler i omsorg innekatter. Dvs katten skall ha tillgång till mat och vatten på ett skyddat varmt ställe med möjlighet till liggplats.

Som du beskriver det så kommer katten ALDRIG in. Hur matar man sin katt då??

Befarar du att katten far illa tycker jag att du skall anmäla till länsstyrelsen. Katten måste få komma in och äta under dagen. På landet löser man ju oftast det med att katten utfordras i stall/sadelkammare eller så. Där finns ju också tillgång till varma liggplatser. Men i hyreshus!! Jag blir så ledsen när jag läser detta. Ägarna skall absolut ha en "knäpp på näsan" av myndigheterna här.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Jourhemmet
1/6/12, 9:50 AM
#7

Anmäl till länsstyrelsen, du kan vara anonym.

Lena
1/6/12, 10:37 AM
#8

Som #6 & #7 skriver är det inte tillåtet enligt lagen att hålla katt på detta sätt. Ansvarsfrågan skärptes rejält 2008 med strängare föreskrifter. Förhoppningsvis kommer det bli ytterligare lagskärpningar om det förslag till ny djurskyddslag går igenom som ligger på bordet nu.

Tror tyvärr sådan här bristfällig katthållning bygger på gamla fördomar och myter att katter alltid klarar sig. Typ att man inte behöver sörja för dem. Inget kan vara mer fel än detta. Bygger bara på okunskap. Det är djupt tragiskt att folk skaffar sig djur utan att ta ansvar för dem.

Vet inte hur din relation till dessa människor är? Du skulle alltid kunna pröva med att informera dem om vad som gäller när man har katt.

Här har du en brochyr från Jordbruksverket med vad som gäller när man har katt.

Den är Pdf format. Det går även att beställa den via Jordbrukets hemsida.

Bra att ha när man vill informera kattägare vilka skyldigheter de har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
1/6/12, 10:42 AM
#9

Jo jag vet allt detta - men det är inte så enkelt när det inte gäller en eller några enstaka katter. Det är en hel samhällssyn jag talar om. Något måste kanske göras för att ändra denna "norm".

Sen är problemet att jag är precis nyinflyttad här - jag vet inte vem som äger katterna. Har försökt luska lite genom en granne, men inte fått fram särskilt mkt. Och det är inte särskilt troligt att de talar med en utböling som mig om detta.

Jag antar att man inte bara kan plocka upp katterna när de har ägare? Det är särskilt en som skulle behöva plockas upp omgående, men mina närmaste grannar vet inte vem som äger den. Och en av dessa grannar har bott här i över 30 år. Man håller nog inte så noga reda på vem som äger en viss katt.

Mandra
1/6/12, 10:44 AM
#10

Ja tack, har tänkt att prova och sätta upp lite info här och var rent allmänt eftersom jag inte får fram vilka som äger katterna.

Lena
1/6/12, 11:02 AM
#11

#10 Ja man kan ju alltid sätta upp information om vad som gäller i området. Förstår ditt dilemma om du är helt nyinflyttad. Bra i alla fall att de reagerar och vill försöka göra något åt problemen.

kattstatussidan hittar du lite mer informationsmaterial! Där finns en del posters du kan skriva ut blan annat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Selma99
1/6/12, 1:14 PM
#12

Om människor är "kattägare" och utsätter dem för lidande och inte följer lagen om vad man som kattägare faktiskt är ålagd att göra behövs information och opinion för att ändra folks medvetande. Jag tänker att kommunen + organisationer skulle kunna samarbeta för att informera folk om detta. Anmäla om man upptäcker att djur far illa bör man alltid göra. Det är ett sätt för att både rädda den enskilda katten och markera att det inte är okej att behandla djur på det viset.

Liz-arden
1/6/12, 1:29 PM
#13

Det låter som ett stort problem. Förmodligen är det okunskap hos ägarna och katternas låga status som ligger bakom snarare än illvilja.

Här skulle nog behövas en massiv informationskampanj för att försöka upplysa och förändra attityder. Svårt att åstadkomma själv kanske men om det finns något katthem eller djurrättsorganisation med goda värderingar i området kanske ni kan hjälpas åt.

Det vore ju bra om man t.ex. kunde få lokaltidningen att skriva om problemet och att det inte får gå till på det sättet. Om inte ägarna ändrar sitt synsätt då så kanske det åtminstone leder till att grannar reagerar.

Annons:
[sarasvati]
1/8/12, 1:13 AM
#14

Missat denna tråd tidigare, tack TS för länk.

Håller med Liz-arden, och andra som uttrycker detsamma.

Okunskapen är stor. Ofta faktiskt inte illvilja - även om det får samma resultat, för katterna ifråga … det är därför man blir så förbannad, och tappar sansen.

Pratade nyligen med en högutbildad storstadsbo - jippie :-( - som faktiskt är övertygad om att katter är "vilda" djur (hon menar det positivt) som "väljer själva" och helst vill vara "fria". Hon hade läst någonstans att "tamkatter" släppts ut i Antarktis och klarade sig fint, det var ngt forskningsexperiment. Jag frågade vad katterna åt då, isbjörnar? Nja, jag vet inte, var svaret, kanske pingviner?

Det är så absurt galet. Berättade vad jag kunde, och kom ihåg, från tråd här där skillnader mellan vild- och tamkatter diskuteras (inklusive möjligheten att mutera tillbaka genetiskt till vildkattsläktet - fast den biten tog jag inte, lite överkurs i sammanhanget!). Vad jag menar är att det i vissa sammanhang är bra att ha hårddata som vetenskapliga artiklar.

Alexej
1/8/12, 10:54 AM
#15

Väldigt många tror att en katt kan leva på möss….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
1/8/12, 11:59 AM
#16

#14 Har också träffat på mycket högutbildade och i andra fall vettiga personer som tappat allt vad vett och intellekt heter när det kommer till katter. De kläcker ut sig alla möjliga dumheter som gör att man tappar hakan. Mycket märkligt det dät.

Skulle tro att din högtubildade storstadsbo förväxlat Antarktis med Alaska. I Alaska pågår det nämligen TNR-projekt. Inte att förväxla med att katterna får klara sig helt fritt.

#15 Vilket förutsätter en mycket rik tillgång på möss & råttor. Kan kanske ha varit fallet förr i världen när det fanns betydligt mer möss & råttor och inte så många katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
1/8/12, 2:08 PM
#17

Tack för alla tips. Jag har funderat lite och tänkte kanske börja med en insändare om situationen. Kanske tidningarna då nappar.

Det finns två katthem på närliggande orter - kanske kan tala med dem.

Men jag undrade också över följande: Kan jag plocka upp en katt som kanske har ägare? Vad händer då?

Lena
1/8/12, 2:22 PM
#18

#17 Om man tar in en katt som man misstänker är herrelös, bör man alltid anmäla att man har tagit in den till Polisen. Den som har en bortsprungen katt bör även i sin tur anmäla förvinnandet till Polisen.

Är den vanskött och har ägare, bör det anmälas till Länsstyrelsen. Om man plockar in en katt som men vet att någon annan äger tolkas det som egenmäktigt förfarande. Sedan beror det på om ägarförhållandet går att fastställa vilket det i princip bara gör om katten är ID-märkt och registrerad.

Om katten är så illa vanskött att det råder fara för kattens liv brukar det anses som förmildrande omständigheter. Särskilt om man anmält att man tagit in den till polisen. Viktigt att dokumentera skador och andra tecken på vanskötsel hos veterinären. Det kan leda till åtal mot djurägaren för vanskötsel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
1/8/12, 2:50 PM
#19

Ok, Lena, tack för svar.

Om vi tar den här snutten, som gäller en av de extrakatter jag sköter om:

Om man plockar in en katt som men vet att någon annan äger tolkas det som egenmäktigt förfarande. Sedan beror det på om ägarförhållandet går att fastställa vilket det i princip bara gör om katten är ID-märkt och registrerad.

Jag har en katt här som jag kallar för Dagiskatten. :)

Han har varit här på min tomt sen i maj ungefär. Vi bor precis i utkanten på ett mkt litet samhälle, på en återvändsgata. Neadför oss finns mest bara hagar, våtmark och skog. Många katter uppifrån hyreshusen går ner på hagarna under sommarhalvåret och jagar sork, så ock den här katten.

Troligen kom han också upp ibland och åt matrester som jag lagt ut åt fåglarna.

Men det visade sig att han också sökte mkt sällskap, så han kom upp på tomten mellan jakterna och lixom "var med mig" när jag "grejade" på tomten. Ibland låg han också och lapade sol på något bord eller lekte i rabatterna. Han var kanske 8-9 månader då.

Men han var väldigt skygg och det gick inte komma närmare än några meter.

Det här pågick till i slutet på augusti, då ändrade han plötsligt beteende. En dag sprang han helt enkelt fram och högg mig i benet - han lekte tror jag och sen dagen gick det att klappa honom lite försiktigt, men ibland bet han.

Han var också närmare mig när han lekte, följde med in i växthuset och i verkstaden. Han var jämt vrålhungrig, så jag började ge honom tjejernas rester också (dom lämnar alltid rester efter sig). Han hade också mask.

Jag visste nu att han hade ägare och trodde att han gick hem på nätterna, för då såg jag inte så ofta till honom. Väntade mig också att hon skulle maska av honom.

Jag upptäckte också att han ofta var lite trött på dagen, så jag gav honom en filt i verkstaden och på den sov han middag 1-2 timmar om dagen.

Forts.

Mandra
1/8/12, 2:52 PM
#20

Måste göra annat en stund. Återkommer med resten.

Annons:
DollarA
1/9/12, 7:24 PM
#21

Det har väl gått en stund nu? Flört

Simson
1/9/12, 10:51 PM
#22

Det är bra om du skriver i lokala tidningen. Det finns mycket i hälsingland som stämmer med vad du skriver. Mycket gammalt som skulle behöva uppdateras till åtminstone 1950-talet typ till att börja med. Katthållningen är ett exempel. Blir så ledsen ibland av slappheten. Men så tror jag det finns på många andra ställen också men men…man måste börja gräva där man står…

Heja du som börjar! Kyss

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[sarasvati]
1/10/12, 1:25 AM
#23

#22 Ja topp … "börja gräva där man står". Bra första inställning :-)

Och som sagt - mycket vittspritt med dumheterna. Inte bara Hälsingland alltså, eller landsbygd. Därav mitt inlägg ovan om "högutbildad storstadsbo".

På tal #16, högintressant. Mkt sannolikt att högutbildade storstadsbon förväxlat Antarktis med Alaska  (är ju typ nästgårds :-)), och lössläppandet av tamkatter som ska klara sig sjäva (på typ isbjörnar och/eller pingviner) med faktisk TNR-koloni. Föll mig aldrig in att det kunde finnas en sådan missuppfattning som grund till vansinnet. Tappade som sagt hakan. Och blev mest förbannad. Men jag tror du har rätt.

Känner till om TNR-projekt i Alaska och ska ta fram material till min högutbildade granne ;-). Så kan vi diskutera vidare. Till vad nytta det hava kan. Många bäckar små, och gräva där man står. Det KAN göra nytta.

"Underligt sätt att hålla katt" är fortsatt en bra och fruktbar rubrik för den här typen av diskussion. (Om du ursäktar TS att det delvis avviker från delar av ditt ursprungliga syfte?)

Information alltså. I alla former och fasoner. Även om man är väldigt sugen på ett nackskott Tyst

Mandra
1/10/12, 3:22 AM
#24

Ja det har väl gått en stund nu. :)

Insåg att jag satt mig själv lite på pottan här.

I december när det började bli minusgrader, så upptäckte jag att han nog inte är hemma på nätterna trots allt.

Vid det laget hade en till katt kommit och krävt att få hjälp. En av sorkjägarna också. Han har gått utmed tomtgräsen hela sommarhalvåret och ner i hagarna för att jaga. I mitten på oktober kom han också in på tomten. Tillgången på sork hade troligen blivit för dålig.

Han var väldigt envis - gick rakt på mig och ställde sig och illvråla. Flyttade inte på sig en mm om jag försökte sjasa bort honom.Flög på Dagiskatten så tovorna rök.  Han var väldigt hungrig och tänkte inte ge sig. Försökte mata honom lite längre ner i trädgården till att börja med, för att han inte skulle flyga på Dagiskatten hela tiden - men jag hann inte gå så långt, för han hoppade upp och slog maten ur händerna på mig.

Utsvulten således, men fast besluten att överleva. Jag blev tvungen att börja mata honom för att få lite lugn i trädgården. :) Jag tog inte in denna katt, men fick passa på att mata medan Dagiskatten sov middag i verkstan, för annars började de slåss.

Det är alltså ganska körigt att ha dem båda springandes på tomten, de försöker tränga sig in genom dörrarna och slåss emellanåt. Ingen av dem låter sig bli bortkörd av den andre. :) 
Den nya katten, Z, tycks inte ha något hem alls. Så länge han inte fick tillräckligt med mat, satt han utanför ytterdörren, där det finns en liten veranda, dygnet runt.

Jag ställde också ut en isolerad låda där som han kunde gå in i - vilket han inte gjorde. Dagiskatten la beslag på den. Z hade en "pälsbädd" på andra sidan ytterdörren. De kan alltså samsas ganska bra, så länge det inte är mat inblandad eller jag går ut.
För att undvika slagsmål (som ibland också inbegriper grannens hankatt - har alltså tre hankatter som slåss på tomten), fick jag utarbeta lite rutiner. Gå upp väldigt tidigt att sköta Z, innan Dagiskatten kommer, t ex.

Det var så jag upptäckte att han inte alls går hem på nätterna, som jag trott. Jag gick ut på farstukvisten vid halv 7 på morgonen för att mata Z. Och vem kravlar då ur lådan, om inte dagiskatten. Han hade nog varit där hela natten. Det var 5-6 grader kallt ute, så jag blev lite bestört. Tycker väl katter behöver sova inne i sån kyla.

Så sen dess har jag låtit honom komma in och värma sig och sova i ett litet duschrum jag har i källaren. Z har flyttat in i tvättstugan.
Nu har vi också fått tag på ägaren till Dagiskatten, dvs min granne har talat med henne. Och på så sätt har vi fått veta att han faktiskt är ute hela nätterna. Han VILL det, säger hon och "katter är nattlevande djur" osv. Och eftersom han är hos mig hela dagarna innebär det ju att han är väldigt lite (kanske någon timme per dygn) hemma hos sig.

Problemet, från början ivf, är inte att han är väldigt vanvårdad, utan att han vill ha mkt mer sällskap än vad hon erbjuder honom. Det är i första hand därför han hänger hos mig hela dagarna, det, sorken och mina tjejer.

Och eftersom han kommer i närkontakt med tjejerna via altangolvet, har jag också, till sist, maskat av honom, för att de inte ska bli smittade.

Så nu sitter jag där - kan inte gärna anmäla ägaren - eftersom katten inte ser ett dugg vanvårdad ut (jag har ju skött om honom i flera månader). Så vad gör jag nu? Vet inte - riskerar tydligen att bli anmäld för egenmäktigt förfarande. Men jag måste ju kunna vistas på min tomt utan att bygga höga murar runt den och ingen av dessa två katter låter sig bli bortkörda. Tar jag inte hand om dem, ställer de till ett elände och jag kommer knappt ut ur dörren.

Så, nu vet jag inte vad som kan göras faktiskt. Blir lite Moment 22 av det hela. :)

#23 Gör inget alls. Intressant info. :)

Mandra
2/19/12, 7:53 AM
#25

Hej!

Vill bara berätta att det blivit lite bättring när det gäller dagiskatten.

Situationen blev lite tillspetsad då han bitit fler personer så att blodet sprutade (han är väldigt hårdhänt och överaktiv) - fast i båda fallen tror jag att han lekte. Så han är inte elak eller så.

Det kulminerade i att grannen hotade skjuta honom.

Jag fick äntligen tag på ägaren/ägarna och har talat med dem ett flertal gånger och har också fåttelefonnr så jag kan ringa och de kommer och hämtar honom ibland.

Problemet nu är att han inte vill gå med dem hem. Den här katten är oerhört social, vill att det händer saker hela tiden osv - så han tycker det är trist hemma hos sig. De är borta hela dagarna.

Nåväl, vi får se hur det går. Han känns ganska förvirrad ibland, då han inte riktigt vet var han bor.

Alexej
2/19/12, 9:48 AM
#26

Okastrerade hankatter har ofta för mycket testosteron och behöver ibland efter kastreringen p-piller för att lugna ner hormonbildningen.

En katt som inte är id-märkt har ingen ägare. Vi på katthemmet har inga möjligheter att leta ägaren till en ej id-märkt katt utan den blir kastrerad och förmedlad till ett ytt hem.

Jag har också fått påhälsning hemma hos mig av okastrerade, ej id-märkta katter som jag kastrerade, id-märkte och släppte ut igen. Jag matar en del katter i stallet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2/19/12, 10:11 AM
#27

katterna vill ju týdligen bo hoss dig, fråga om du får köpa loss dagiskatten o kastrera  o behålla han, o den andre kan du ju tessta att sätta halsband o be en ev ägare att höra av sig, hör ingen av sig så plocka in o kastrera , polisanmäl som upphittad o leta nytt hem åt han om han inte kan bli sams med dagiskatten,, så tänker jag,, om du har mölighet,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Mandra
2/19/12, 10:39 AM
#28

Både dagiskatten och "min" hittekatt är kastrerade redan (dagiskatten är också öronmärkt) - men de är ganska bråkiga ändå. Grannen har också en hankatt, kastrerad, som dagiskatten slåss med regelbundet. Ibland så de skadar sig. Den tovige vet jag inte om han är kastrerad, men jag har inte sett honom slåss, han undviker de andra. Men han har gamla skador efter slagsmål.

Vet inte om det är ovanligt att de slåss fast de är kastrerade, men de gör det. Särskilt grannens hane är väldigt "på". Han anser att även min tomt är hans revir, eftersom han var här först antagligen. Så han och dagiskatten slåss ganska mkt. Min andra hittekatt går mest undan.

Jag tror inte dagiskatten vill slåss - han vill leka med dem - något som inte går så bra. :)

Min hittekatt, som bor i tvättstugan just nu, är väldigt fredlig. Han slogs väldigt med dagiskatten i början, när han var helt utsvulten, men nu, när han får mat, vill han inte alls slåss.

Alla andra katter, inklusive den tovige, brukar hålla sig utanför tomtgränsen, för att de här andra tre huserar här. Men den tovige är nu så hungrig att han går in för att hitta mat, fast bara om inte dagiskatten och grannens katt  är där (min hittekatt bryr han sig inte om, för han är snäll).

Lite stökigt är det med alla dessa hankatter.

Mandra
2/19/12, 10:46 AM
#29

När det gäller dagiskattens matte, så är hon väldigt ung, går på gymnasiet. Hon förstår inte bättre helt enkelt. Så jag försöker utbilda henne lite. :)

Kanske går det, kanske inte. Problemet med att köpa loss honom är att jag inte egentligen har plats för honom. Kan i daxläget inte integrera honom med vare sig mina egna katter eller hittekatten - han är väldigt stökig. Överaktiv, slåss, rivs och bits och går knappt ha i möblerade rum. Han går bärsärkargång och river ner allting efter en stund. Han behöver väldigt mkt sysselsättning och stimulans. Det får han inte hemma - men jag försöker, som sagt, utbilda matten lite. Hon har ingen annan katt - så hon borde kunna klara honom med lite hjälp. Hon har lite förutfattade meningar om katter, som många andra tyvärr.

Mandra
3/9/13, 11:05 AM
#30

tänkte uppdatera er om detta med dagiskatten….har inte riktigt orkat med förut

jag anmälde inte matten för jag kände på mig att något ont skulle hända katten då

till slut fick jag kontakt med henne och jag talade med henne om kattens behov osv…men det gick inte riktigt hem

till sist vägrade han att gå hem alls och då blev hon så sur att hon lät skjuta honom…jäkligt trist historia

katten var endast 1½ år gammal och så sprudlande av livslust att jag aldrig sett något liknande….man blev väldigt glad i hans sällskap

Mandra
3/9/13, 11:08 AM
#31

angående hittekatten, så har han också gått bort…någon månad efter dagiskatten…det var en tung senvinter förra året

det visade sig att han led av en obotllig, medfödd njursjukdom (inte det vanliga problemet de kan få när de blir gamla) och trots hur mkt omsorg och hjälp som helst så klarade han sig inte tyvärr

Mandra
3/9/13, 11:15 AM
#32

och till sist….vildkatten som jag tänkte fånga…tyvärr så hann jag inte det….han omkom av sina umbäranden innan jag hann det

sen dök ytterligare en vildkatthane upp….som var i ännu sämre skick…honom funderade jag inte på att fånga eftersom han inte kom för matens skull, utan för att märka revir….och jag kunde inte fånga honom utan att han ville ha mat

han såg förjävlig ut, massvis med skador efter slagsmål, föll av löss, helt ihoptovad (långhårig) och saknade ett öga….även han har gått bort

just nu över vintern har jag sett till ytterligare en väldigt ung hankatt…också ihoptovad, uthungrad och extremt skygg…hann kommer väldigt sällan, så det går inte att fånga honom just nu

alla vildkatterna är snarlika och vi misstänker att de alla kommer ifrån samma ställe

jag har lyckats rädda en liten hona i år, men det tänker jag inte berätta om just nu

herrynel
4/24/13, 9:15 AM
#33

Usch vad sorgligt att läsa detta. Stackars katter. 😭
Tack för att du räddat honan och försökte rädda de andra. ❤️🌺
Det där stället alla förmodligen kommer från måste ju kastrera sina katter. 😡 
Men jag gissar att det är ännu en ansvarslös person/idiot som skiter i hur det går för katterna.
Kan man inte anmäla eller ngt så denna kattproduktion stoppar? Om de bara låter katter få ungar hela tiden måste de ju ha fler än 9 katter…

Det kommer ju tyvärr annars vara massor av nya katter i år och alla kommande år om de inte ändrar på sig. Hemska tanke.

Mandra
4/28/13, 9:16 AM
#34

Det är lite vanskligt att anmäla folk här - det enda som händer är att de skjuter katten. Så, detta är ett dilemma.

Jag vill också tala om att den här hankatten som är i så dåligt skick har dykt upp igen. Han var alltså inte död som jag trodde. Han är i ännu sämre skick nu, har magrat över vintern.

Han har nu börjat komma mer regelbundet och får mat av mig. Han kommer nu mest varje dag och är mindre och mindre skygg (för mig, inte för någon annan, han är livrädd för gubben). Igår var det första gången han tillät att jag tog på honom - han ville faktiskt kela med honom. Då kunde jag också se hans skick bättre och det var hjärtslitande. Ögat är inte läkt utan rinner och varar hela tiden. Hela huvudet är fullt med ärr och sårskorpor. det ser också ut som nosen är spräckt. Han har svårt att tugga - problem med tänderna. förmodligen någon form av ohyra. Diarré. Mkt tovig och smutsig. Ser också ut att ha problem med klor/tassar.

Jag ska försöka fånga honom och ta honom till vet, men har räknat ut att allt det han behöver kommer att kosta minst 8000 kr och jag har inte råd med det. Ska försöka tigga ihop pengarna. Ska också vända mig till katthemmet och se om de kan hjälpa till på något sätt.

Den lilla honan mår utmärkt. :)

Annons:
Mandra
4/28/13, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Idag har jag lyckats fota honom lite och det är ingen vacker syn. 😭

Har funderat på vad han har råkat ut för. Om han slagits med katter borde någon mer katt ha svåra skador också. Men det är ingen som har. Möjligen har han råkat ut för något större djur. Vet inte riktigt vad. Inte lodjur tror jag eftersom dom hugger dem över ryggen och dunkar dem i backen tills de tuppar av eller dör. Så något annat. Något förslag?

[Nightcat]
4/28/13, 9:55 AM
#36

Vilken hjärtslitande tråd 😕 Är alldeles tårögd nu, vilka hemska människor det finns. En eloge till dig som gör så mycket för de här katterna.

Mandra
4/28/13, 11:22 AM
#37

Den som vill hjälpa Gråtass kan adda mig på Facebook:

https://www.facebook.com/MandraA?ref=tn_tnmn

Lena
4/28/13, 12:43 PM
#38

Stackars liten! Har nog levt ett hårt liv med mycket slagsmål. Positivt att han är så tam att du kan klappa honom. Han måste ha varit van vid människor tidigare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SE*Helanders
4/28/13, 2:54 PM
#39

Om du kan fånga in katten och visa upp honom för de potentiella ägarna så kanske de äntligen kan få sig en tankeställare och förstå vad det är de gör. Det där är nog den mest hjärtskärande bild jag någonsin sett.

SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

Mandra
4/28/13, 4:41 PM
#40

Lena: Ja, jag har funderat på det. han uppför sig inte helt som en utefödd vildkatt. Han går öppet på vägen mm på dagtid t ex. Men det har tagit mig 2 månader att komma så nära att jag kunde klappa honom igår (och bedöma hans skador).

Glädjande nog har jag redan idag lyckats skramla in 2500 kr till veterinärvård.

SE*Helanders Ingen tycks veta vem han är eller vem han tillhör. Kan vara någon som flyttat och lämnat honom kvar.

majvi
4/28/13, 7:29 PM
#41

Hör efter med Chickas minnesfond om de kan bidra med pengar

http://www.djurensratt.se/chickas-minnesfond

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
4/28/13, 7:39 PM
#42

#40 Så bra att det kommit in bidrag till honom! Chickas minnesfond är även värt ett försök. Många har blivit hjälpta därifrån. 

Du gör ett jättebra jobb med denna kisse! Han ser ju så fin ut om man bortser från skadorna. Vi på den här sidan är förtjusta i lite ärrade herrar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
4/28/13, 8:53 PM
#43

Fruktansvärd bild. Hoppas han får veterinärvård snabbt. Han ser inte ut att må bra alls 😕

Vilken tur att katterna har kunnat få hjälp av dig! Fruktansvärd katthållning & djursyn i det området.

Gatukorsning
4/28/13, 9:38 PM
#44

Tur ändå, att det finns sådana som du på ett ställe där många verkar vara helt likgiltiga.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Krullsvans
4/29/13, 9:16 AM
#45

Å fy! :-(

Mandra
4/30/13, 12:09 AM
#46

Lite uppdatering. Igår talade jag med katthemmet och dom är beredda att hjälpa mig att ta hand om honom under konvalescens och även hjälpa till att fånga honom. Sen skickade jag dem kort på honom och då ringde de upp (inte samma person som jag talat med på fm) och de ville då komma och hämta honom omedelbart och ta honom till vet tisdag (för sen är det helger mm). Men jag vet inte var han är när han inte kommer hit och äter - han är bara här då, så det gick inte.

Fick inte heller tag på den vet jag vill ha, men försöker igen tisdag. Ivf ser det ut som många vill hjälpa honom och det är ju glädjande.

Ska prova med den där fonden - men behövde tydligen ett veterinärintyg först, så jag kan inte ansöka innan han varit hos en sådan.

Uppkatten
4/30/13, 7:28 AM
#47

Hoppas fina kissen får hjälp fort! ❤️ Hjälper katthemmet till med fälla eller kan du fånga honom utan fälla tror du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
4/30/13, 8:12 AM
#48

Lite uppdatering igen. har fått tag på den vet som jag tänkt mig. Hon klarar inte detta med ögat sa hon och har hänvisat mig till annan vet. De har telefontid från 9 idag.

Katthemmet kunde hjälpa mig med fälla, ja. fast helst hade jag velat fånga honom själv. Han har i flera dagar ätit utanför källardörren och litar på mig nu. Kommer när jag ropar (om han är i närheten). så nästa steg är att ställa in skålen innanför källardörren och då kan jag stänga in honom där - men vi får se vad vet säger här nu.

Annons:
Lena
4/30/13, 11:24 AM
#49

#48 Smart om du kan mata in honom i huset, det blir ju onekligen mindre dramatiskt än om han fångas i fälla. Därär det väl tiden som avgör - om hans tillstånd klarar av att vänta. Å andra sidan är det inte säkert att han går in i fällan med en gång heller. Så bra att katthemmet kan hjälpa till! Håller tummarna för dig och kissen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sagan
4/30/13, 3:44 PM
#50

Han kommer säkert vara väldigt vaksam när du ställer in maten i källaren. Så om möjligt sätt ett snöre om dörrhandtaget och dra igen dörren när han är inne. Förutsatt att dörren går inåt och du kan dra igen den. Annars får du stå på insidan och göra samma lika därifrån. Gör ett spår med mat in i källaren till skålen. Men inte mycket mat på vägen så han blir mätt. Lycka till och stor eloge till dig som försöker hjälpa honom. Verkar inte alls må bra stackarn.😢

Mandra
5/1/13, 6:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Lite uppdatering igen. Gråtass ögonskada kräver tydligen en vet som är ögonspecialist. De måste operera bort all slemhinna (hela ögat är redan borta tror jag) innan de kan sy igen ögat. Detta är tydligen lite komplicerat (och förmodligen dyrt, de kunde inte ge någon prisuppgift). Imorgon skulle de ha en sådan specialist där - måste då åka till Hudiksvall, vilket väl går bra. Men jag vågade inte boka någon tid eftersom jag inte vet om jag får tag på honom tills dess. Det gick bra att komma ändå och se om hon fick någon tid över. Annars kunde hon tydligen tala om för någon annan vet vad som skulle göras. De hade dåligt med ögonspecialister just nu, för en var på semester.

Jag frågade också om hans klor, vilka ser underliga ut. Det ser ut som han inte kan dra in dem och den första vet jag talade med sa att det kunde vara så.

Nåväl, igår dök han inte upp, så vi får se om han gör det idag.

Risken finns väl att de vägrar operera honom pga av att de anser att han är för gammal, för dålig att sövas eller något. Jag vet inte riktigt vad jag gör då. Man kan ju alltid skaffa omdömen från fler vet.

Ni behöver nog inte oroa er för att han inte klarar sig lite till. Han har överlevt med de där skadorna i minst 9 månader, mestadels själv. Han är stentuff och full av livsvilja och backar inte för mkt. Har han överlevt hela vintern alldeles själv, med 1½ m snö som vi haft här mestadels och stundtals sträng kyla, så klarar han sig lite till. 

Jag trodde då att han dött - men det hade han ju inte.

Tassar:

Uppkatten
5/1/13, 9:26 AM
#52

Det viktiga i dagsläget är att veterinären får göra en bedömning. Går det inte att operera missen just nu, kanske han kan få vila ut t ex på katthemmet, återhämta krafterna och opereras lite senare.

Hoppas verkligen att misse dyker upp och att du får in honom så att han kan få hjälp. Missen måste ha lidit fruktansvärt vintern som varit, med brist på mat, skador etc. Och det är ju ett lidande som fortfarande pågår… Dessutom behöver han hjälp med pälsen och mkt annat antar jag, lång päls brukar inte precis gynna hemlösa katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
5/1/13, 10:17 AM
#53

Han behöver hjälp med följande saker:

Avmaskning
Kastrering
Vaccinering
Pälsvård - ev ohyra
Klovård
Tandvård
Operera ögat
Sårskada på nosen
Ev andra mindre sårskador

Ja, kanske det - att det kan vänta med ögat, men det mesta andra kräver också nedsövning.

Jag tror jag bestämt mig för att han får vila hos mig, eftersom mig är den enda han litar på lite. Känns mest rätt att göra så.

Lilla kattdamen får flytta in i annat rum. :)

Jag förstår att ni oroar er för kattens hälsa - det gör jag med - men jag oroar mig ännu mer för att han ska bli skjuten och det är därför jag måste vara extremt försiktig och tänka på varenda sak jag gör.

Jag var försiktig förra vintern också, trodde jag, men inte tillräckligt, så jag fick en av de katter jag hjälpte då skjuten. Detta för att jag försökte prata med ägarna.

Så man måste smyga med allt man gör här för att inte riskera detta.

Mandra
5/1/13, 10:31 AM
#54

Ja, nu är lilla kattfröken på ingång ivf. Hon har också varit borta i två nätter. Måhända följer han efter. Båda katterna skyr andra katter, hon går helst och gömmer sig, han attackerar. men för ett tag sedan upptäckte jag att dom inte gör så mot varandra, utan de tycks känna varann. Tror därför att de kommer ifrån samma ställe. Lixom övriga långhåriga vildkatter.

Håller på att undersöka lite var de kommer ifrån - har bara fått veta att "någon" håller en hel koloni med långhåriga katter ute, boendes under en trapp. Men jag får inte veta namn och adress. Men jag luskar vidare. Som sagt, måste vara väldigt försiktig, annars blir de skjutna.

Lena
5/1/13, 12:04 PM
#55

Knivigt läge när man arbetar i motvind på det där sättet. Verkar som det bästa alternativet att han får vila ut hos dig. Det blir onekligen minst stress för honom. Du får ta ett steg i taget där prio ett är ett få in honom nu. Som du skriver har han gått med dessa skador länge och mot alla odds klarat sig. Blir han nu bara infångad kommer han få den veterinärvård och den bedömning han behöver. Håller tummarna att han visar sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Gatukorsning
5/1/13, 12:48 PM
#56

Mandra -  Tack för allt du gör och som du kämpar för Gråtass!

Vi behöver fler som du i vårt land!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mandra
5/1/13, 7:21 PM
#57

Jag har hittat honom idag. men fick gå väldigt långt för att mata honom, så det blev inget med källardörren tyvärr.

sagan
5/2/13, 12:04 AM
#58

Det var synd, men bra att du hittade honom och kunde ge honom mat. Hoppas att han kommer till dig och källardörren i morgon istället.

Katthemsmatten
5/2/13, 1:23 PM
#59

Du ska se att han kommer närmare igen även om det kan ta ett tag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mandra
5/2/13, 3:13 PM
#60

Han har varit idag igen - men bara för att han hade vägarna förbi. Så han åt vid huvudingången i morse. Han har börjat jaga själv nu, så det kommer att bli svårare och svårare att locka honom med mat.

Men jag har en annan "krigslist" på lur och räknar med att kunna ta honom till vet måndag el tisdag nästa vecka.

Han ser bedrövlig ut, men han är seg. Vi har 4 hankatter här på området, inklusive Gråtass. Och trots att han både är äldre (troligen) och svårt skadat, så är det han som är boss på reviret.

I morse, när han ätit hos mig, gick han rakt in på grannens tomt - de har två hankatter (som ofta gaddar ihop sig och kör bort andra katter). Den största hankatten var ute på tomten (avsevärt större och tyngre och i bra skick). Gråtass knallade bara rakt in, rundade den andra katten max 1 m ifrån honom, utan att ens titta på honom. Den andra katten gjorde ingenting (trots att det är han som "leker" boss när inte Gråtass är i närheten).

Om Gråtass vore människa skulle man säga att han är "övermänsklig" på något sätt - vet inte vad det blir nu - "överkattslig" kanske. :)

Mandra
6/16/13, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag vill gärna uppdatera er om Gråtass. Det tog ganska lång tid innan han kom till vet, mest beroende på att det inte gick få fram någonstans att placera honom. (Jag provade i mitt eget hus för 5-6 veckor sedan, men det blev han sjuk av. Vi har något slags miljögift i huset som påverkar både mig och en av mina egna katter också och det gick inte alls med Gråtass).

Tyvärr så gick det inte att rädda honom. Det framkom hos vet att han led av både hjärtsvikt och lungödem, så han hade inte klarat att sövas.

Vi har begravt honom på vår tomt och planterat ett päronträd på graven.

Jag tror ivf att han hann känna av lite mänsklig kärlek i slutet av sitt liv trots allt och det var min högsta önskan. På slutet var han så tam med både mig och gubben att han följde oss som en hund.

Han fick mkt omsorg, kärlek, kel och god mat (tonfisk, räkor och vispgrädde, som han älskade). Sista veckan låg han mkt på vår farstukvist och vilade sig. Eller i solen och solade. :) (Som på bilden.)

Sagolika
6/16/13, 3:03 PM
#62

Stackars gosse! 😕

Annons:
Gatukorsning
6/16/13, 3:18 PM
#63

#61 Va fin han var lille Gråtass! Skönt att han fick somna in ändå till slut, så att han inte behövde lida mer. Om ni inte hade tagit er an honom så hade hans lidande varit fruktansvärt där ute.

Älskade kisse!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mandra
6/16/13, 4:25 PM
#64

Det värsta är att det finns folk här runt omkring som sett honom gå omkring så här i åratal och ingen har gjort något. Ett par andra hushåll har tydligen matat honom, men inget mer.

Byskvallret säger att han en gång i tiden haft en ägare som kastade ut honom när han inte var en rolig liten kattunge längre. Skvallret säger vidare att han var ca 10 år, så i minst 9 år har han levt så här ute i misär. Jag har inte vågat fråga hur länge han har saknat sitt öga - jag är bara så jävla arg redan.

Någon lär ha anmält ägaren för djurplågeri, men av detta blev det inget. Vi funderar på att anmäla i efterhand, både vi och Katthemmet.

Vidare har jag fått lära mig att även fler djurskyddsföreningar här i Söderhamns kommun  OCH de flesta vet i området (och i Bollnäs kommun) har som policy att bara skjuta eller avliva dessa katter, utan att ens kolla om de har en chans att överleva.

Vi åkte till sist till en vet som katthemmet rekommenderade, den ENDA som försöker rädda såna här katter och han var väldigt bra, men tyvärr kunde han inte göra något ivf.

Kaiia
6/16/13, 5:17 PM
#65

Åh, världen behöver fler människor som du! Du kanske borde prova med TNR-metoden på dessa katter?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Katthemsmatten
6/16/13, 5:55 PM
#66

Fine Gråtass. Så sorgligt att när du äntligen träffade på en människa som förstod ditt behov och var villig att hjälpa dig var det redan för sent. Du fick i alla fall känna på hur det var att vara älskad under de sista dagarna i livet. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: