Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 2309 ggr
Kajsa77
2011-12-25 15:04

Tips om TNR-kurs!

Jag vill tipsa om en mycket bra kurs om TNR som går via distans, online från Humane Society i USA.

Innan jag startade TNR-projektet Kattkolonin Stora Sundby kunde jag ingenting om TNR eller skygga katter. Jag hade aldrig fångat en katt i fälla och allt kändes väldigt läskigt. Men då inget katthem kunde hjälpa katterna förstod jag att jag måste göra det här ensam om katterna skulle ha någon framtid. Så jag signade upp kursen från Humane Society University "Trap-Neuter-Return: How to Manage a Feral Cat Colony".Och jag vill verkligen tipsa om den här kursen då den verkligen är informativ och bra. Att jag kunde planera och genomföra det här TNR-projektet är endast tack vare den här kursen!

Lektion 1: Feral cats and TNR - går igenom vad TNR är och dess fördelar, alternativ som inte fungerar etc

Lektion 2: Community Relations - går igenom hur man kan lösa konflikter med störande grannar och hur man kan lösa detta med praktiska metoder, hur man hanterar hot, folk som lägger ut gift etc

Lektion 3: Food and shelter - hur man sätter upp en matsation, vilket foder som är bäst och varför, hur man förhindrar att vatten fryser, hur man bygger en koja och hur den ska vara utformad för att vara funktionell och bra, vikiga saker att tänka på vad man lägger i kojan (tex filtar, handukar är EJ bra då de är kalla att ligga på för katten) etc det kapitlet var väldigt bra och viktigt!

Lektion 4: Preparations for trapping - hur man förbereder matschemat före infångning, hur man förbereder en plats att ha katterna inne och hur länge, kontakt me veterinärer, transport etc

Lektion 5: Trapping - går igenom hur man fångar, olika fällor och tillbehör, dagarna innan infångning, riggar fällorna, saker att ha med etc

Lektion 6: Caring for trapped cats - går igenom hur man sköter katterna under de dygn de hålls inne innan de släpps.

Lektion 7: Spay/neuter date and the release - går igenom det medicinska, hur man hanterar ev. medicinska problem som kan uppstå efter sövning, id-märkning, hur och var man släpper katten etc

Lektion 8: Feral Cat Issues - går igenom omlokalisering av kolonin, vilt, sjukdomar, hur man startar ett program med volontärer etc

Efter varje kapitel finns "Stop and Consider", "Suggested activites" samt "Additional resources".

Kursen kostar 10 dollar och du läser i din egen takt, du får kursmaterial, efter varje kapitel kommer frågor. Du gör ett slutprov och efter det får du ett diplom.

**Url:
**

http://humanesocietyuniversity.org/academics/sce/courseinfo/coursepage.aspx?id=248

Tillägg:

Då den här kursen är efter lagarna i USA så vill jag även passa på att tipsa om Göteborgs Katthjälps TNR-manual som komplement till den här kursen. Finns att ladda ner på deras hemsida:

http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/lilla%20handboken%20om%20tnr.pdf

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
Lena
2011-12-25 16:00
#1

Tusen tack för informationen! Visste inte att den här kursen fanns. Det är ju väl använda pengar. Hur lång tid tar det att gå igenom den på ett ungefär?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kajsa77
2011-12-25 16:07
#2

#1 Jag hade tur och råkade läsa om den när jag var inne på någon amerikansk TNR-sida. I USA kan man ju få efter utbildning bidrag från staten för att starta TNR-projekt i vissa delstater. Jag minns inte hur lång tid det tog, men minns att det var en del att läsa men dom uppskattar att för majoriteten tar det några veckor att avsluta denna kurs. Jag satt uppe länge på nätterna och läste så det tog lite kortare tid än det har jag för mej.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Lena
2011-12-26 11:05
#3

#2 Tänk om det hade varit så i Sverige att man kunde få bidrag till att starta TNR-projekt efter slutförd kurs. Det hade varit en bön att stilla bedja om. Känns tyvärr långt bort i dagens läge men någon gång ska det väl bli verklighet även i det här landet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lilykarin
2011-12-27 19:39
#4

Tack för tipset, både den här och flera andra av kurserna verkar superintressanta!

KattkoloninBotkyrka
2011-12-27 22:24
#5

Fantastisk och jätte intresant läsning. Glad

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Kajsa77
2012-01-03 22:13
#6

#3 Ja vilken dröm det vore! Hoppas att det blir så nångång iaf….

#4, 5 Ja kul om fler får upp ögona för den även i Sverige!

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Annons:
brutt
2012-01-03 22:22
#7

Jättebra nyttig information för katters väl!

[eskils]
2012-01-03 22:34
#8

Instämmer, jättebra tips!

Mgnusson
2012-01-19 17:11
#9

VAD ÄR TNR FÖR NÅGOT?

majvi
2012-01-19 22:28
#10

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2012-01-20 14:55
#11

video om TNR

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2012-01-20 15:06
#12

TNR i stor skala

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Debattia
2012-01-20 18:36
#13

Hoppas det här också kommer till Sverige. Kan man inte försöka påverka politikerna så man även får bidrag i Sverige för att hålla såna här kurser ??

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: