Annons:
Etikettsajten
Läst 9436 ggr
sweety92
12/7/11, 8:59 PM

Yippie! (Skånekatten)

Måste berätta ett par solskenshistorier! :D

Nu har de flesta av hörkatterna kommit till nya hem tack vare ett bra samarbete med Kattjouren :D

Vi fick in 8 kattungar - 4 blå o 4 tigrerade. alla runt 14 veckor. de blev alla tingade nu i helgen :DDD 2 av dem fick gå ihop till en sån där perfeeekt familj. Det var så kul för kvinnan jobbar på Hornbach och äääälskar katter och vi hade bott nästan grannar innan utan att veta om det. Tänk fler hornbach boende kattälskande kattmänniskor som tar katt av oss!

Total lycka :D <3

Annons:
Lena
12/7/11, 11:22 PM
#1

Det var goda nyheter att flera av Höör katterna kunnat räddats! Är det några som är kvar på gården och hur har det gått för dem i så fall?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
12/8/11, 8:34 AM
#2

Men ungarna hade ni ju hämtat innan. Det var en del vuxna skygga kvar??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sweety92
12/8/11, 1:40 PM
#3

alexej: Jag har ju sagt att jag vill hjälpa ALLA katterna i höör kolonin ;) även de skygga :)

Lena: där är några kvar, 3 till hämtades idag och jag letar tsm med kattjouren hem till de sista :)

Kattis12
12/8/11, 7:24 PM
#4

Bara kattungar räddade,eller??

Gullimat
12/11/11, 7:59 PM
#5

Finns det bostäder vid HornbachFörvånad

kattassen
12/11/11, 8:51 PM
#6

#5 Stod väl att kvinnan jobbade på Hornbach inte var hon boddeFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Gullimat
12/11/11, 8:53 PM
#7

#6 Jag läste sista raden i inlägget

kattassen
12/11/11, 9:10 PM
#8

#7 Ja det är ju sant, men kanske skall vara "Hornbach-jobbande"?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hoffman
12/11/11, 9:37 PM
#9

Ja, det är inte lätt när man är ivrig.

martdat
12/12/11, 2:00 PM
#10

enligt https://www.facebook.com/groups/109363345768057/#!/Kattjouren

så finns det 15 katter kvar som dör på onsdag så att kalla det för att de flessta är inne är väll ändå en klar överdrifft,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Minka040
12/12/11, 4:00 PM
#11

Det står dock att antalet är "nya uppgifter" (3 timmar gammalt), vilket kan vara trevligt att tillägga för oss som gärna ser att saker inte rycks ur sitt sammanhang.

martdat
12/12/11, 4:54 PM
#12

sant ,det stod det visst , men jag anrat  att sweety som tydligen hafft hand om det från börgan har koll på antalet det kan ju inte ploppat upp 15 katter till från tomma intet, jag tog för givet at det var kattjuoren som inte vetat om alla, , hoppas de med kommer in .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sweety92
12/12/11, 7:28 PM
#13

#Martdat. Där var ca 80 katter från början, så att där är 15 kvar anser jag ändå vara att MERparten är inne, rent matematiskt alltså :P

Annons:
martdat
12/12/11, 9:21 PM
#14

80 o herrexxxar,, den siffran har jag missat, men ge inte upp nu på slutklämmen, hoppas resten kommer iin.

15 liv e ändå 15 liv, men om det har vart 80 st så förstår jag inte varför inte läsnntyrelsen varit inkopplad, elr har de vart det i det tyssta??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sweety92
12/12/11, 10:26 PM
#15

nej de har inte varit inkopplade då jag lyckats få bort så många katter därifrån :)

Det är inte kvinnans fel, hennes katter är kastrerade, men folk har dumpat fertila utslängda sommarkatter som parat sig , ungarna har blivit skygga, och vägrat gå i fälla, hon har kastrerat för 15.000 så en eloge till henne :)

Men de 15 som är kvar är listga som sören, jag har försökt med håv o fälla o droptrap, men de väägrar gå på det….nåt mer tips, de har till imorgon kvar bara :(((

Gullimat
12/12/11, 10:43 PM
#16

Varför skall hon då lämna sina egna katter också kan man undra, det skriver hon själv

martdat
12/12/11, 10:52 PM
#17

locka in dem i huset med mat o dörren vidöppen, när de är inne så stäng dörren, kankse går på endel i allfall

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sweety92
12/13/11, 12:10 AM
#18

gullimat: hon kommer ha sina 10 egna kvar? vart har du fått de ifrån? :) Hon kallar alla katter på gården "sina katter" men det är hennes egna 10 hon ska behålla :)

'Martdat: de går aldrig ur stallet (som inte går att stänga) de har aldrig någonsin varit inärheten av huset….du kommer inte 30 m nära dem…

martdat
12/13/11, 7:03 AM
#19

nått utrymme i stallet borde det väll gå att stänga o locka in dem i , sadelkammaren tex? elr mata in dem i en box som ni nätar först,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
12/13/11, 9:41 AM
#20

#15

Hm, du anmälde inte henne fast du visste att hon hade lååångt mer än de tillåtna 9 vuxna katterna? Hur många trodde du då att jag hade här hemma när du anmälde mig? Bortåt 100? För du anmälde mig inte för att du trodde att jag misskötte katterna, för det skrev du i din anmälan. Utan du TRODDE att  jag EV hade fler än 9 katter. Alla mina egna katter är också kastrerade, plus kattungarna som har åldern inne. Så du vet om att de kattungar jag har inte är födda här.

Sen tror jag inte på att alla katterna är dumpade hos henne. Hade varit väldigt konstigt  om bara röda och blå katter hade dumpats hos henne.

Annons:
sweety92
12/13/11, 9:02 PM
#21

Josefa: inte tror du väl att jag tror att 80 katter är DUMPADE där? :P Så dum är inte jag XD

Haha, nä där dumpades nån röd katt/er o sen är där en blå förvildad katthane som är urfadern till de blå linjerna o de röda är stamfädrar till de röda :)

Josefa
12/13/11, 9:52 PM
#22

Om nu några katter har blivit dumpade på gården och gårdens ägare har sett till att de fått mat och tak över huvudet så räknas h*n som ägare till katterna. Och då kan man faktiskt se det som att h*n är ansvarig till att alla kattungarna har fötts där.

Vad är det förresten för färg på gårdsägarens egna katter? Röda och blå?

sweety92
12/13/11, 10:13 PM
#23

de egna katterna är en 14 årig röd hona som varit kastrerad sen 4 mån o sen svarta o svart/vita :)

Josefa
12/14/11, 10:02 AM
#24

Oj, jag trodde faktiskt inte att man redan för 14 år sedan kastrerade så pass unga kattöser som bara var 4 månader här i Sverige.

Gullimat
12/14/11, 10:21 PM
#25

Denna annons har hon över Höör i Skåne på blocket, vilket väl är hennes tama katter

Pris: 200:-

Annonstext:
Hej. Vi har ett antal vuxna kastrerade och mycket trevliga katter som snarast
måste placeras om på grund av totalrenovering av gården! Om max 2 veckor måste dessa katter ha hittat nya hem då de annars blir "omhändertagna" av Landstinget!
Katterna är vana att vara både inne och ute. Alla är friska mysiga och sociala och kastrerade. Åldern varierar mellan 1-3 år.
Röda, Creme röda eller grå, samt svart-vita och sköldpadds färgade.
Priset är nedsatt till 200 kr st för att få igen lite av kastrationskostnaderna.
Erfarna kattköpare prioriteras!
1. , vacker mörk rödtabby hane, kelen
2.  stor vacker beige-röd-creme hane,kelen
3. , mycket fin stor röd-creme-vit hane, lite skygg
4., fin grå hane, bror till Sixten, kelen
5. , snäll ganska stor svart hona med vitt på, kelen
6., svart vit hona som gärna är utekatt,lite skygg
7. , svart hane med vitt som helst är ute, kelen

BILDER MAILAS VID INTRESSE!

Josefa
12/14/11, 10:26 PM
#26

Omhändertagna av Landstinget?

martdat
12/14/11, 11:10 PM
#27

landstinget omhändertar inga katter ,. men ,,, i dag  är dte ons,,, var det inte i dag som alla resterande skulle sjutas? hur gick det??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Gullimat
12/15/11, 11:44 PM
#28

Har precis läst på Kattjourens fb. De skriver:

 Massakern i Höör är stoppad, Kattjouren har kommit överens med ägaren att de skall försöka hjälpa till att ordna hem till resterande katter. Yippi, säger jag och säkert många med mig.

Kan också berätta att Skånekatten har tagit emot 6 kattungar av Djurambulansen och gett dem en hona. vet inte tillräckligt vad djurambulansen står för, men undrar vad de gör med den honan.

Alexej
12/16/11, 12:13 AM
#29

#28 "Gett de en hona???"

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
12/16/11, 9:14 AM
#30

Fruktansvärt. Djurambulansen avlivar efter 5 dagar om ingen som vill ha katten dyker upp. Usch vad vissa arbetar för djurens bästa!!

martdat
12/16/11, 9:27 AM
#31

har inte fått kläm på denna djurambulans alls, men förstått att det är nått i skåne som samarbetar med polis, har någon  en länk till nån hemsida om dem? jag har googlat o hittar ingenting som kan stämma,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullimat
12/16/11, 10:27 AM
#32

Det blev väl olyckligtvis så att någon som kände henne, hade sett henne och djurambulansen i Malmö och frågade då på FB och då svarade hon så.

Josefa
12/16/11, 11:25 AM
#33

#31

Om någon i Skåne ringer till polisen och anmäler en katt uppittad, så hamnar katten hos Djurambulansen. Jag fick själv lille Fridolf därifrån för någon månad sedan. Då berättade killen just att när det gäller katter så får de stanna i fem dagar och sedan skickas de till sällare marker. Det tycker jag att Skånekatten borde veta om vid det här laget, eftersom jag påpekat det i en av Sweetys trådar tidigare, angående en mamma de tidigare lämnat till dem. Och naturligtvis behöll de ju ungarna. På detta viset så är det ju inte de själva som beslutar om avlivning av kattmammorna utan det överlåter de åt Djurambulansen. Och de slipper sitta med katten när den avlivas. För att inte tala om att de sparar in slantarna för avlivningen.

Alexej
12/16/11, 11:43 AM
#34

Den föreningen är en stor skam för oss alla som jobbar med hemlösa katter!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
martdat
12/16/11, 11:48 AM
#35

#33 TACK, de har nått slags djurhem elr ,? elr mördarfabrik kanske man sk asäga då? fem dagar e ju det lägsta jag  ghört som gräns från nån siom stalalr upp upphittade djur, minst tio dagar är väll det lägsta jag hört innan, tycker föövrigt att ingen ska lämna katter dit då de inte verkar jobba aktivt för att hitta en lösning för katten, . kasnek vi skulle starta en egen tråd om folks erfarenhet om dem??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
12/16/11, 12:05 PM
#36

Det har att göra med att polisen efter 5 dagar beslutar vad som ska göras med de omhändertagna katterna. Har de ingenstans att göra av katterna så avlivas de.

Kattis12
12/16/11, 8:10 PM
#37

fanns en tävling "månadens Malmöbo/Lundabo" (citytävlingen) som en viss liten tös manade sina vänner att rösta på,dvs henne själv,tyvärr vann hon,men är helt säker på att om de som arrangerat denna tävling vetat om den sanna verlkigheten vad gäller deras/hennes sätt att "rädda alla katter"så hade hon garanterat inte vunnit!! Bara en kommentar som :"hankatter parar sej inte" visar ju bäde på okunskap och omognad! Lilla vännen förstår inte tydligen inte att okastrerade hankatter vandrar och söker andra fertila honor! Sen att bara fånga in kattungar,och lämna mammorna okastrerade är ju inte direkt seriöst,horribelt är ordet! Detta borde komma fram på nåt sätt,så folk blir medvetna om detta! Det finns så mycket både på FB sidan och hemsidan som talar emot vad hon själv påstår sej arbeta för! Usch rent ut sagt!!

Puma77
12/16/11, 8:27 PM
#38

#37 Alla inlägg som inte passar tas bort på FB-sidanObestämd.

 

//Pia

Kattis12
12/16/11, 8:46 PM
#39

Tråkigt;( men allt som är sant och fakta skall alltid raderas,får ej synas!!:(

Lena
12/17/11, 11:02 AM
#40

Allt för hård moderering är naturligtvis ett sätt att frissera sanningen. Har förstått att många FB-sidor inte tillåter några som helst kritiska röster eller diskussioner av den egna verksamheten. Lite synd kan jag tycka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sweety92
12/17/11, 11:28 AM
#41

haha man är bort några dagar o ni hinner redan snacka skit. Men jo jag vet att djurambulansen avlivar efter 5 dagar, fullt medveten om det. Men HUR kan ni veta att det inte var det bästa för denne honan. Hon mådde inte bra, så jag bad djurambulansens vet att kolla på henne på kvällen. Hon hade TVÅ tänder i käften, beräknades till 10-12 år, hade en stoooor tumör imagen och en felläkt fraktur på benet…men nästa gång jag får in en sån hona så kan jag ju skicka den till dig gulimat, så kan du ta hand om henne :)!

Och city tidningen vet exakt vad jag står för, de vet att jag inte har no kill policy för det FUNKAR inte att rädda alla katter.

Nu kommer jag starta skånekatten i Spanien också i en liten by utanför barcelona för o kastrera kattkolonierna där nere :)!

förresten, varför var det oturligt att någon såg mig vid djurambulansen? det är inget jag skäms för direkt, haha :) Sammarbetar mkt med dem, då de inte heller anser att lägga 5-10 tusen på en katt är vettigt, när man kan rädda så många fler för samma pris, det handlar om att prioritera.  o det roliga med detta är att även om vi får mkt skit av er här på hittekatter så tycker polisen, länstyrelsen, djurskyddet, djurambulansen att vi är en mkt vettig kattorganisation för vi inser begränsningarna och lever i verkligeheten och inte i en utopi med en vision att rädda allt :)

Annons:
Kattis12
12/17/11, 12:25 PM
#42

Sweety! Då tycker jag du ska ändra infon om er! "räddar all hemlösa katter"???? Vad får dej att tycka att inte alla katter har rätten till sina liv? Jobbar man med en förening som fångar in/räddar katter så har man inte den inställningen att ""alla kan inte räddas""! På tal om djurskyddet så har de fått ta del av din "policy":)Sen är det verklighet för många seriösa katträddare när de fångar in katter,att de sedan placeras ut i nya hem,de väljer inte att några får leva,andra inte,så vad du menar med "vettig kattorganisation" är en gåta! Men tack o lov har många fått upp ögonen numera! Du får gärna förklara mer tydligare om varför just bara du tycker att man inte kan rädda alla,och hur DU bedömmer det från fall till fall,förutom kattungar då,de får ju leva,men du förstår att dessa små söta ungar växer fort,och sen när de blir vuxna och kanske utslängda,då räddas dom inte av dej förstår jag! Nä,är man en sann katt/djurvän,då räddar man alla utsatta katter,och kan man inte det,då ska man nog fundera på nåt annat tidsfördriv! När katter är bortom all räddning,p.g.a sjukdom,ålderdom el skador,det är en annan sak,men att i förväg,och ha den policyn dömma ut katter innan,det är inte klokt!!

Lena
12/17/11, 12:27 PM
#43

Sweety det kan jag tänka mig att polisen och länstyrelsen tycker det är bra att ni går på deras linje att avliva katterna utan protester istället för att kämpa för andra lösningar. Det gör helt enkelt deras arbete smidigare, lättare och bekvämare än när vi andra kommer in och protesterar. Frågan är vad som är bäst för katterna själva - särskilt i det längre perspektivet? Det handlar ju knappast om att höja statusen på katten. Frågan är om även Lst applåderar er när ni tar kattungar från mamman före 12 veckor? I så fall arbetar de emot den lag de är satta att utöva.

Att Djurskyddet Sverige lovordar er policy ifrågasätter jag dock! De går inte ut öppet att de anser avlivning som bästa sättet att lösa hittekattsistuationen. I så fall är det en "under bordet policy" de har. Och Djurambulansen har jag inte fått något grepp om riktigt. Vill därför inte uttala mig om dem.

Har du någon länk till Djurambulansen föresten? Jag skulle vilja komma i kontakt med dem för att höra mera om hur de arbetar. Det vore intressant att skriva en artikel om det.

Vill slutligen förtydliga att avlivning av svårt sjuka djur naturligtvis är en helt annan sak än när det gäller avlivning av friska djur. Men som du har uttryckt det har jag förstått att Skånekatten även anser att man kan avliva friska katter utan att ha dåligt samvete för det. Eller hur står det till?

Att starta kasteringsprojekt i Spanien är kanonbra. Vi skulle dock behöva ha igång sådana på bred basis även i Sverige. Kan du inte få igång sådana kastreringsprojekt i Skåne? Berätta gärna mera om uppläget i en särskild tråd. Det är ju sådant som verkligen kan göra skilland framöver.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
12/17/11, 2:01 PM
#44

#41

Ni gick inte ut med infon själv.

Hade jag haft en så sjuk katt hade jag åkt till veterinären, men skratta du med dina ha,ha för alla stackars katter som kommer i din väg

Josefa
12/17/11, 2:44 PM
#45

#41

Jag blir så otroligt ledsen och illa berörd av det du skriver. Tyvärr kan jag så klart inte låta bli att läsa det.

Känner du ingen sorg alls över de katter du åker iväg till veterinären för att avliva? Det är väl ofta katter som levt ett hårt liv och alltid varit oönskade. Tänk att bara få ut DET av sitt liv. Har du någonsin suttit med någon av katterna när de har fått sista sprutan? Försökt att trösta och förklara för dem att de inte duger? Eller har du bara lämnat dem hos veterinären och låtit dem dö alldeles ensamma? Det känns som att jag sörjer mer över en trasig gammal tröja som jag kastar, än vad du gör över de avlivade katterna. Så sorgligt.

Puma77
12/17/11, 2:50 PM
#46

Fy f*n säger jag bara, jag blir illamående av detta resonemang.

 

//Pia

Jourhemmet
12/17/11, 2:54 PM
#47

Ärligt talat så tror jag inte ett dugg på dina bortförklaringar.Fascinerande att du kunde sätta diagnoser på katten innan du ringde djurambulansen för ringer du dom så vet du ju hur det slutar för katten. Du ger inte vuxna katter någon som helst chans att få leva. Du är ingen riktig djurvän du. Och snälla, sluta med dina haha för det låter så otroligt omoget.

Alexej
12/17/11, 6:50 PM
#48

En veterinär som skulle upptäcker alla de här skador hade väl avlidit katten på plats och direkt och inte låtit dig åka hem med katten för att lämna över den sedan till djuranbulansen.

Säger som jourhemmet, du ljuger och du njuter av att se vuxna katter avlivas. Fy fan för dig! Kan du inte äntligen försvinner från Hittekatter för gott!! Jag mår illa av dina haha-nu är hon död trådar.

Försvinn och låt de vuxna katter i din närhet leva och omhändertas av andra föreningar än Skånekatten. Djurmördare!!

Nu är jag förbannat!! Jag är sällan här på Hittekatter pga dina jävla haha-trådar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
sweety92
12/17/11, 7:25 PM
#49

Haha ni överträffar er själva. Jag satte ingen diagnos på katten? Jag såg att hon inte mådde bra och bad deras vet att kolla henne :)

Alla vet att vi sammarbetar med djurambulansen, absolut ingen hemlighet!

Josefa: nu blir jag riktigt arg, jag är med VARJE katt som skall avlivas, och jag bölar lika mkt varje gång. som nu står jag inför att kanske behöva avliva min absoluta favvis pojke, han har svår skolios…

det bästa för katter i längden är att det inte finns hemlösa katter. Jag tycker det låter hemskt själv men att avliva låt säga 200-500 katter hade räddat livet på så många fler, för de hade aldrig behövt födas till ett så hårt liv och kan jag förhindra det genom avlivning så gör jag det! Jag är alltid ledsen för katter som döär, men jag ser mer än just DEN katten, jag ser de 7-8 kattungar de hade kunnat få som hade frusit, svultit etc…

jag vet att nu kommer alla oja sig men gör ni det. det är den mest permanenta lösningen på problemet, för då föds det inga nya :)

om man ska rädda alla kommer MASSOR av kattungar/katetr lida pga att de föds ute. då avlivar jag hellre.

jag har räddat massor med vuxna katter. jag var i Höör och fångade de sista som skulle till nya hem så snacka inte i nattmössan

Josefa
12/17/11, 7:41 PM
#50

Ähum, har du hört talas om kastrering? Just kastrering förhindrar att det föds nya kattungar. Googla på kastrering och läs om det.

Alexej
12/17/11, 7:58 PM
#51

#49 Djurambulansens vetrinär?? Här har djurambulansen en fin bil men inte ens en chipläsare och ännu mindre en veterinär. Åkte du med honan till djurambulansens veterinär och var med på alla undersökningar - (Hon hade TVÅ tänder i käften, beräknades till 10-12 år, hade en stoooor tumör imagen och en felläkt fraktur på benet…)

och med vid avlivningen??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
12/17/11, 8:01 PM
#52

#49

Om det nu verkligen skulle vara så att du är med vid alla avlivningarna och dessutom gråter floder efteråt, hur kan du då skriva så lättsamt och nonchalant om att ha ihjäl katterna? Ett Haha har väl knappast i ett sådant inlägg att göra. Eller betyder haha något annat för dig än vad det betyder för mig?

Kattis12
12/17/11, 9:30 PM
#53

Tillåt mej le åt din okunskap ;))) "så att avliva katter,innebär mindre hemlösa?? På vilket sätt då? Så de som är okastrerade hjälper inte till? En sak: för att bli ansluten till Djurskyddet,så är kravet att din "policy"är den samma som Djurskyddets,tycker du att det stämmer med vad du skriver här? Visste dom om din inställnig? Om inte så är det nog hög tid för dom att få veta sanningen,för dom förespråkar inte avlivning av friska katter i syfte att minska hemlösa,har haft en del kontakt med dom! :) Och kommer definitivt att ta upp en hel del med dom! Jag gör det för katternas skull!! Och dina ha ha kan du ta med till sandlådan!!

Kattis12
12/17/11, 10:10 PM
#54

Och sen vill jag varmt rekomendera till alla ÄKTA kattvänner att kolla in "Hem lösa katter i nöd"på FB!! En helt otrolig människa som verkligen räddar alla katter,ska tipsa om hennes hjältedåd! allt hon skrivit i infon lever hon upp till! Såg att även GBG Katthjälp ska stödja henne,heja!

[neveragain]
12/18/11, 12:08 AM
#55

Sweety: Du skriver att "att lägga 5-10 tusen på en katt är inte vettigt, när man kan rädda så många fler för samma pris, det handlar om att prioritera."

Om en av dina egna katter skulle behöva vård i denna prisklass, väljer du då att avliva katten istället? För då kan du ju lägga de pengarna på att "rädda så många fler för samma pris"? Det handlar ju enligt dig om att prioritera?

Eller är just din egen katts liv mer värd än den hemlösa kattens liv som ni har valt att ta ett ansvar för?

Annons:
sweety92
12/18/11, 12:30 AM
#56

de jag pratat med på djurskyddet håller med :P men visst en masskastrering hade oxå funkat :)

och vrf skulle jag inte lita på en vet ang honan? de ringde mig o berätta att de hade tagit bort henne samma kväll o varför. jag litar på veterinärer för de har sååå mkt mer kunskap än oss andra :)

o mina haha:s är trött pga att ni är så tusikens fanatiska…det är väl ändå bättre att vi undviker framtidens hemlösa katter, antingen genom masskastrering eller genom avlivning, visst de som lever nu får sätta livet till, men de som inte föds slipper lida och det är måååånga fler! För det ni gör tar generation efter generation att göra ist för att få slut på problemet på en gång :)

Det är suuuper hemskt men det är ju en lösning på problematiken med hemlösa katter? :)

Nu tänker jag inte tjabbla mer med er här, för jag ska dra ner sk¨ånekattens verksamhet till spanien (o lägga till hundar i bilden) så jag blir borta ett år, kanske mer. Men kommer driva skånekatten därifrån :)

åker 3e jan så vet inte när jag har internet nästa gång :)

Imasy
12/18/11, 12:39 AM
#57

Att sitta och skriva "haha" i vart och vartannat inlägg upplever jag bara som nonchalant och likgiltigt och total avsaknad av empati och respekt.

Zhirocco
12/18/11, 12:54 AM
#58

#56

"Få slut på problemet på en gång" Någon som tycker resonemanget påminner om andra världskriget? "Den slutgiltiga lösningen". Nå, Hitler misslyckades med sin "slutgiltiga lösning" i gaskamrarna. Hade hoppats att människor en dag skulle inse att det inte är en lösning att döda andra levande varelser. Men den dagen tycks vara långt borta.

Imasy
12/18/11, 1:08 AM
#59

#56

Jag citerar dig: o mina haha:s är trött pga att ni är så tusikens fanatiska…

Man brukar säga att där argumenten tar slut tar personangreppen vid istället. Men jag kan förstå det. För jag har inte sett ett endaste vettigt argument som stödjer dig i det du håller på med.

Istället för att visa oss "fanatiker" att du har rätt i din avlivningspropaganda med någon form av forsking etc, går du istället till attack för att det finns ingen ultimat lösning med hjälp av massavlivning.

Jag hoppas att jag alltid kommer ha vett att lägga mig i när jag anser att något är fel, för de allra farligaste är de som står bredvid och tittar på, även kallat bystander.

Men om du vill kalla det för "fanatism" så får väl det stå för dig, men jag tycker det säger mer om dig än om oss faktiskt…

[sarasvati]
12/18/11, 1:45 AM
#60

Gråter över detta. Vad är det för märklig rubrik till tråden dessutom "yippie"? Hur ska ngn människa veta vad detta egentligen handlar om. Snälla Sajtvärd - kräv informativa och/eller rätta till rubrikerna.

Sweety92 - skäms, och TÄNK! Du har antagligen menat väl någonstans och någongång.

Men snälla stanna och upp och reflektera. "…. visst det som lever nu får sätta livet till, men de som inte föds slipper lida det är mååånga fler!" Läs igen och igen, och reflektera. Tänk människor då, om du inte kan förstå andra varelser. Det är klart att alla varelser som slipper födas, även slipper lida. Det gäller även dig själv (för du är ju född, olyckligligtvis? - och i den mån du ännu inte "lidit", så kommer du garanterat att göra det - du kanske har ngn släkting eller förälder el mor/farförälder som kan ge insikter?). Och det är klart att alla potentiellt ofödda varelser är många fler än de som nu faktiskt lever. Du är inte den första att förespråka avlivningar. Det kan gälla (el gällde under en tid i Europas historia) judar t ex. Idag är det många olika utsatta etniska grupper i olika delar av världen… tror inte jag behöver ge exempel.

Sweety92, det är inte för dig eller mig att avgöra vem/vilka som mår bäst att att dö. Det är för dig och mig att se till att levnadsförhållandena är sådana att det är så gott som möligt att leva - för de som lever nu, i första hand - vilket för hemlösa katters del innebär kastreringar, bland annat - och för de ofödda som kommer att leva.

Ska du nu ta din avlivningskampanj till Spanien också? Granadina, som kämpar just där, är säkert inte tacksam. Och inte de katter heller - vars liv hon räddar och som hon ger ett så gott och säkert liv som bara är möjligt, med mycket begränsade ekonomiska resurser, och väldigt ensamt - men med stor empati och kompetens.

Som sagt, någonstans och någongång har du nog menat väl. Och jag är alldeles säker på att du en dag kommer att blicka tillbaka och skämmas över dig själv. Lika bra att börja nu! Du är uppenbarligen ung. Tänk om, tänk rätt. Besinning!

PS. Internet finns i Spanien också. Vad trodde du? DS

pia-app
12/18/11, 8:01 AM
#61

Hur kontrollerar du att alla de kattungar du placerar ut blir kastrerade så att det inte blir en massa vuxna okastrerade katter som springer ute. Har ni något avtal som är bindande och som ni följer upp.

Sen en fråga till,vill först poängtera att jag är en av de fanatiker som du skriver om som anser att alla katter har rätt till sitt liv men utifrån ditt sätt att se det så undrar jag varför väljer du alltid att låta kattungarna leva och inte den vuxna katten? Som du resonerar om att det inte ska bli för många katter och att pengarna man har kan räcka till så många så borde det ju vara bättre att avliva ungarna som är fler och behålla honan och kastrera henne .Det är väl så att kattungar är mycket gulligare och sötare eller ? När man läser er sida så tycker jag att det framgår.

Sen kan det väl ändå inte vara så att Djurskyddet och Länsstyrelsen säger att det är ok att ta kattungar under 12 veckor från sin mamma ? Det är ju ett lagbrott !

[neveragain]
12/18/11, 9:26 AM
#62

Sweety, intressant att du inte svarar på det jag skrev strax innan du gjorde ditt inlägg:

Du skriver att "att lägga 5-10 tusen på en katt är inte vettigt, när man kan rädda så många fler för samma pris, det handlar om att prioritera."

Om en av dina egna katter skulle behöva vård i denna prisklass, väljer du då att avliva katten istället? För då kan du ju lägga de pengarna på att "rädda så många fler för samma pris"? Det handlar ju enligt dig om att prioritera?

Eller är just din egen katts liv mer värd än den hemlösa kattens liv som ni har valt att ta ett ansvar för?

Du tror att avlivning är den metoden som "botar" problematiken med hemlösa och förvildade katter. Avlvning av katter har praktiserats i hundratals år, på många olika sätt. Vi har i Sverige idag fler hemlösa och förvildade katter än någonsin. Utredningen ang. en ny djurskyddslag uppskattar att det handlar om många gånger fler än de 100 000 som det har pratats om tidigare. Även vetenskapliga studier visar att avlvning inte fungerar. Men du, som är knappt torr bakom öronen anser att du vet bättre än både hundratals år av erfarenheter och vetenskapen.

Ni omplacerar okastrerade katter, på vilket sätt ska det vara ett bidrag till att bromsa förökningen?

I Spanien jobbas det i första hand med TNR vad gäller hemlösa katter, tror inte du med dina "förintelse-praktiker" är särskilt välkommen där heller. I fall du har tankar kring att flytta till Italien: där är det förbjudet att avliva friska hemlösa katter, de ska kastreras och omplaceras eller släppas ut igen. Ja, en del sydeuropeiska länder har gått förbi oss vad gäller kvaliten på djurskydd, så det hjälper inget att flytta söderut i tron att de där har ett sämmre djurskydd och att det skulle vara fritt fram att göra som man vill med hemlösa katter. Det finns faktiskt inte många länder kvar där du passar in med dinna förlegade synpunkter.

Hoppas verkligen att så många som möjligt hör av sig till Djurskyddet Sverige vad gäller Skånekattens anknytning till dem. Jag har väldigt svårt att tro att Djurskyddet skulle sjunka så lågt och vill bli associerat med denna förening.

Annons:
Lena
12/18/11, 10:24 AM
#63

#30 Jag tycker det är bättre att Sweetys tråd får vara precis som den är med rubrik och allt, än att jag som Sajtvärd ska gå in och frisera den. Även om det blir upprörande läsning så visar det ju vart Skånekatten står när det gäller arbetet med hemlösa katter. Samt vilken lättvindlig syn man har (i alla fall enligt TS) på katters liv. Skånekatten själv tar ju bort allt som kan vara mindre smickrande från sin egen FB-sida. Tänkte själv föregå som ett godare exempel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
12/18/11, 10:32 AM
#64

Den här tråden visar vad Skånekatten står för.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
12/18/11, 10:56 AM
#65

Angående rubriksändring: Bättre att skriva Skånekatten före Yippie. Då kommer tråden upp när någon googlar på Skånekatten och det kan ju vara informativ för andra som inte vet vad Skånekatten står för…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
12/18/11, 11:21 AM
#66

#56  Jag ska själv kontakta Djurskyddet Sverige och höra vad de anser om den policy ni i Skånekatten företräder (avlivning som den bästa lösningen på Hittekattsproblematiken). Om det verkligen stämmer att de lovordar den. Om de förordar en sådan hållning i smyg är det på tiden att det blir offentligt känt.

Och du Sweety att vi reagerar på att du "skrattar" så mycket i dina inlägg handlar som jag ser det inte alls om fanatism.  Det är ju faktiskt ganska allvarliga saker som du diskuterar, om katters rätt till sitt liv. Då blir det helt enkelt förvirrande med alla dessa ha, ha hela tiden. Det kan uppfattas som provocerande. Det blir lätt feltolkningar när vi bara kommuncerar i skriven text så här på ett forum, vilket är bra att ha med i beräkningen när man skriver sina inlägg och gör sina ordval.

Jag har lite svårt att hänga med i ditt resonemang. Citerar dig här: "det är väl ändå bättre att vi undviker framtidens hemlösa katter, antingen genom masskastrering eller genom avlivning, visst de som lever nu får sätta livet till, men de som inte föds slipper lida och det är måååånga fler! För det ni gör tar generation efter generation att göra ist för att få slut på problemet på en gång :)"

Som andra redan skrivit i tråden före mig vet vi redan genom mångårig forskning och erfarenhet att massavlivning inte alls har någon effekt på framtidens hemlösa katter. I så fall skulle i vi inte ha de stora problem vi har idag eftersom den metoden är den enda som praktiserats år ut och år in. Metoden bör ses som förlegad och ålderdomlig, samtidigt som den är osmaklig och hjälper till att vidmakthålla kattens låga status som slit och släng vara.

Däremot är kastrering på bred front något att sträva efter. Det är här vi måste lägga alla våra klutar. Kastrering av båda ägda och hemlösa katter. Du skriver ju själv att du ska åka till Spainen och starta kastreringsprojekt. Det är därför jag har så svårt att förstå varför ni i Skånekatten inte lägger er avlivningsvänliga filosofi på hyllan och satsar helhjärtat på kastreringsprojekt istället.

Vet inte om du har missat Hittekatter iFokus policy? Vi förordar nämligen kastrering som metod (bl.a. TNR), medan vi (som du har förstått) förkastar avlivning. Detta av de skäl jag anget ovan. Vi är således överens med dig om att kastreringsprojekt är något att sträva efter.

När du åker till Spanien hoppas jag du tar tillfället i akt att vara med i något TNR projekt. Det är olika på olika ställen i Spanien hur långt de kommit. Det finns tyvärr även platser som fortfarande avlivar katter (vissa öar t.ex). De använder gifter och gas som det ibland tar flera dagar för katterna att dö av. Men det finns även många goda exempel att lära sig av om man själv bara vill och söker efter det. TNR vinner mark hela tiden ute i världen just för att man upptäcker att det är en mer hållbar lösning än masslakten man ägnat sig åt tidigare.

Du skriver att du flyttar Skånekattens verksamhet till Spanien fr.o.m den 3.e januari. Innebär det att Skånekattens verksamhet i Sverige kommer att upphöra? Kanske bra med ett förtydligande så det inte blir missförstånd.

Vill avsluta med att arbetet med hittkatter handlar om att leva i framtiden, på så sätt att man tar till sig nya metoder och nya forskningsrön. Det går inte att vara bakåtsträvare och hålla fast vid gamalt som visat sig inte fungera. Många har dock svårt med den biten då det kritiserar metoder som de själva arbetat med och trott på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
12/18/11, 11:35 AM
#67

Kanske också dags att kolla upp med Länsstyrelsen om de verkligen godkänner att små kattungar plockas från sina mammor medan mammorna lämnas åt sitt öde eller avlivas.

Och Djurambulansen som har Polisen bakom sig medverkar till lagbrott när de tar emot kattmammorna vars umgar Skånekatten tar.

Kattis12
12/18/11, 12:50 PM
#68

Jag har nu mailat Djurskyddet om hennes s.k "policy",hoppas fler hakar på.

Vet en tjej som börjat ifrågasätta ditt svar på Fb sidan,ang djurambulansen,hon fick till svar när hon undrade varför du stod med dom,du svarade:ehum,,,jag har tagit emot 6 kattungar,och de fick en vuxen.

Så du förstår att fler och fler börjar nu få upp ögonen. Nu ska vi försvara våra älskade hemlösingar med hull och hår.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller text som kan tolkas som personagrepp, vilket inte är tillåtet enligt iFokus regler.//

Lena - sajtvärd

Lena
12/18/11, 12:55 PM
#69

Jag har i egenskap av Sajtvärd hört av mig till Djurskyddet Sverige och frågat dem om det verkligen stämmer att de stödjer avlivning av hemlösa katter som metod.

Vi får se vad de svarar på den frågan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
sweety92
12/18/11, 6:25 PM
#70

allting förutom inlägg #0 är MINA åsikter, inte min förenings så jag hioppas för din skull Lena att du inte skrivit att det är SKÅNEKATTENS åsikter, för då vill jag se kopia på ett mejl där du ber om ursäkt för missförståndet!!!

kasta inte skit på min förening, gärna på mig men dra så fan heller inte in min förening i detta!!!

Jag har yttrande frihet och jag får tycka o tänka vad fasen jag vill, och till och med skriva om det!

lena: lås tråden, GENAST jag pallar inte med alla korkade fanatiska kärringar som kommenterar här längre!

jag har mina åsikter ni har era, men förhelvete försök inte få mig att byta åsikt! vi är alla olika!

Puma77
12/18/11, 6:32 PM
#71

"70 Men alla de inlägg där du berättat om hur ni hanterat vissa fall? Plocka in kattungar och lämna mamman. Är det du som gör det själv och inte har föreningen bakom dig någonstans som backar upp med ekonomi, kontakter och allt vad det är. I så fall är det du själv som privatpersone som bryter mot lagen och hur kan en förening ha en person som bryter mot lagen som vice ordförande?

Allt klingar falskt i mina öron och är endast en massa bortförklaringar just nu för att rädda sitt skinn.

 

//Pia

Alexej
12/18/11, 6:32 PM
#72

Lite för sent att ångra sig nu.

Det har nog gått många mail till olika myndigheter och till Djurskyddet. Dina inlägg är kopierade och anmälda. Du som representat för Skånekatten borde ha fattat det…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
12/18/11, 6:33 PM
#73

#70

Med tanke på att du representerar en förening och vräker ut dina åsikter kan man ju ta förgivet att även föreningen står bakom samma åsikt.

Jag skulle aldrig engagera mig i något som strider emot mina åaikter etc.

Så du menar att DU personligen vill avliva alla hemlösa medans Skånekatten, föreningen du representerar vill rädda alla katter?

sweety92
12/18/11, 6:34 PM
#74

det finns en grå zoon, föreningen anser inte heller att ALLT går att räddas. o jag anser inte att ALLT skall avlivas. det svaret får du nöja dig med. nu kommer jag inte kommentera här med o LÅS TRÅDEN!!!!

(och dra inte ut på det är du snäll!!!)

Imasy
12/18/11, 6:44 PM
#75

#74

Varför låsa tråden bara för att vi inte håller med dig?

Alexej
12/18/11, 6:47 PM
#76

Haha, ni är 3 aktiva i styrelsen och plockar in kattungar hela tiden (under 12 veckor) för mammorna ska ändå skjutas (dina ord) och kallar det för katträddning. Och nu får du panik för att bli av med titeln Djurskyddet och nekar till att alla i eran förening tycker som du. Och inte glömmar ditt korkade inlägg att hanorna inte behövas kastreras för de kan inte para varandra. Och vad de stackars bönderna göra nu som ni lovade att ta deras kattungar mot en skygg katt?

Nej du, tjejen. Lägg ner ditt arbete i Skånekatten, drar till Spanien och väx upp. Och låt katterna i din närhet leva…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
majvi
12/18/11, 6:49 PM
#77

#74 Du kanske inte får tid att kommentera här, det kan bli fullt upp med att förklara för myndigheterna varför Skånekatten jobbar som ni gör.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
12/18/11, 7:33 PM
#78

#70 Syftar bl.a. på det inlägg som du gjorde i #41:

"det roliga med detta är att även om vi får mkt skit av er här på hittekatter så tycker polisen, länstyrelsen, djurskyddet, djurambulansen att vi är en mkt vettig kattorganisation för vi inser begränsningarna och lever i verkligeheten och inte i en utopi med en vision att rädda allt :)"

Jag svarar dig i #43:

"Sweety det kan jag tänka mig att polisen och länsstyrelsen tycker det är bra att ni går på deras linje att avliva katterna utan protester istället för att kämpa för andra lösningar. Det gör helt enkelt deras arbete smidigare, lättare och bekvämare än när vi andra kommer in och protesterar. Frågan är vad som är bäst för katterna själva - särskilt i det längre perspektivet? Det handlar ju knappast om att höja statusen på katten. Frågan är om även Lst applåderar er när ni tar kattungar från mamman före 12 veckor? I så fall arbetar de emot den lag de är satta att utöva.

Att Djurskyddet Sverige lovordar er policy ifrågasätter jag dock! De går inte ut öppet att de anser avlivning som bästa sättet att lösa hittekattsistuationen. I så fall är det en "under bordet policy" de har.

Och får följande svar från dig i #56:

"de jag pratat med på djurskyddet håller med :P"

Jag kan inte tänka mig att det är några missförstånd här inte. Aboslut ingen smutskastning heller. Sådant håller jag mig för god för att pyssla med. Du måste förstå att vi vill veta var Djurskyddet Sverige står i frågan efter det du har skrivit. Eftersom du dessutom är vice ordföranden i föreningen i fråga har du en annan roll när du uttalar dig. Du blir en representant för föreningen helt enkelt. Skulle du framföra åsikter som går starkt isär mot föreningens policy är det inte vidare bra för föreningen, eftersom man som styrelseledamot alltid förknippas med föreningen.

Jag tycker inte vi låser tråden förrän frågan är ordentligt utredd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
12/18/11, 8:19 PM
#79

Det vore ju mycket märkligt att du som vice-ordförande skulle ha en annan åsikt i frågan än vad du har som privatperson. Någon som så starkt förespråkar avlivning har jag svårt att tro skulle sprida en annan anda som vice-ordförande för Skånekatten.

För sent att backa ur nu Sweety.

Gullimat
12/18/11, 8:37 PM
#80

Vad jag kan se står det Skånekatten i rubriken och det är lite sent att helt plötsligt ändra sig nu.

Puma77
12/18/11, 8:42 PM
#81

#80 Det har kommit till senare och inte TS som skrivit.

 

//Pia

martdat
12/18/11, 8:52 PM
#82

som medlem i en förening ospeciellt  i styrelsen så representerar man föreningen när man uttalar sig, det fattar de flessta,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
12/18/11, 9:13 PM
#83

För övrigt finns inga gråzoner i aktiv kattarbete. Seriösa katthem/kattföreningar ser inga skillnader mellan kattungar/vuxna, tama/hemlösa katter. Avlivning av friska katter är oseriöst.

Du som vice ordförande står för avlivning av vuxna katter, räddning av kattungar (oavsett åldern) och att kastrering av hanar är onödiga.

Det finns flera trådar om dina åsikter och att du anser att en död katt lider inte. Varför avlivar du då inga kattungar?? Vi har retat oss länge på dina kattungetrådar där du ser kattungar som söta dockor som du kanske hellre borde ha skaffat. Du lyssnade aldrig på motargumenter utan körde på med dina haha-trådar och jag vet bäst.

Du tog utan att tveka småkattungar från deras mammor utan att ens känna medlidande med mammorna-för de skulle ändå skjutas. Och det värsta-du var stolt över dig själv. Jag fattar inte varför ingen i din omgivning har stoppat dig. En ung tjej som lekte gud med katternas liv. Du har just fyllt 19 år och trodde du bara kan fortsätta. Du har räddat många kattungar men deras mammor fick klara sig själva.

Skånekatten har alltid haft dåligt rykte men sedan du blev aktiv har ni verkligen blivit en skam för alla som jobbar med hemlösa katter. Och ni diskuteras på många kattsajter, många har börjat ifrågasätta er, som tur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Liz-arden
12/18/11, 10:05 PM
#84

Det där med att skygga, vuxna katter har det bäst i katthimlen och att avlivning är bästa medicinen mot kattproblemen har jag hört förut.

Närmare bestämt från två män som satt som ordföranden i varsin ökänd förening ansluten till Djurens vänner. Minst en av dessa män verkar ha blivit fanatisk i sin mission att "hjälpa" så många katter som möjligt att slippa det lidandet som livet innebär.

Massavliva och samtidigt kalla sig djurvän rimmar mycket illa och löser inte problemet. Jag hoppas att du och din förening inte tar efter de ovan nämnda föreningarnas arbete utan börjar hjälpa katter på ett etiskt försvarbart sätt.

Zhirocco
12/19/11, 1:14 AM
#85

För mig verkar det som om TS syfte med att skriva här på hittekatter har varit att provocera sajtens medlemmar, som hon uppenbarligen anser vara fanatiker och stör sig på. Själv kan jag inte inse det roliga i att göra andra människor arga och ledsna, men en del folk har ju märkliga nöjen. Hur som helst, nu tycks det som om synden straffar sig själv. Bra gjort av alla som ifrågasätter Skånekattens verksamhet.

Dessutom, kalla er "idealister", eller ännu hellre "eldsjälar" istället för epitetet fanatiker som TS vill klistra på er, det ger en mer sanningsenlig bild av vilka människor ni katthjälpare är.

[neveragain]
12/19/11, 9:46 AM
#86

Minns mycket väl veterinären Bo Hannersjö som valdes in som styrelsemedlem i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse och som bara några veckor senare efter stort ramaskri blev avsatt igen då han hade uttalat att katthemmen slukar för mycket pengar och att de borde läggas ner och katterna borde avlivas istället.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3460706-kritiserad-veterinar-utesluten

Tror inte Djurskyddet Sverige är intreserad i en upprepning av detta fiasko, fast det har ju redan tagit plats.

(Intressant i sammanhanget är att det var Pelle Bratell, ordförande för den avlivningsglada förening Göteborgs Djurskyddsförening, som föreslåg Hannersjö som styrelsemedlem).

Imasy
12/19/11, 10:56 AM
#87

#86

Tänk, det där hade jag glömt bort. En bra påminnelse som tydligt verkar visa vart Djurskyddet står i denna fråga!

Alexej
12/19/11, 11:17 AM
#88

Djurskyddets dubbelmoral: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=476&Itemid=61

Så jag är inte förvånad. Djurskyddet Sverige skryter med att de har över 60 anslutna djurhem men är inte särskild noga med deras policy….

Ett svar som jag fick från Åsa Hagelstedt angående Djurskyddet Eskilstuna.

Mitt brev:

Hej,
det är dags att agera mot en av era föreningar!!

Deras verksamhetsmål:
• Katter bör inte stanna kvar på djurhemmet mer än 4 – 6 veckor (idealet bör vara 3 veckor) efter flytt från karantän.
• Osociala katter skall avlivas tidigare.

Svar:
Djurskyddet Eskilstuna har själva svarat på din insändare och jag ser ingen anledning för oss från centralt håll att ”agera”. Deras svar är mycket bra och jag hoppas att eventuella missförstånd om avlivningar därmed är utredda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
12/19/11, 11:33 AM
#89

Djurskyddet har miljoner på kontot och i aktier (bla Saab???) och bra löner. Hoppas det finns pengar för att hjälpa Töreboda också…

Årsredovisning 2009: http://www.djurskyddet.se/media/30864/vb_2010_lagupplost.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
12/19/11, 7:19 PM
#90

#89 OT i sammanhanget men Aktierna i SAAB är nog tyvärr inte till så stor nytta nu när företaget lämnat in sin konkursansökan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
12/19/11, 7:50 PM
#91

Precis, samma som med deras aktier i Telia. Fattar inte varför kattföreningar köper aktier istället för att hjälpa katter?? Vad väntar de på???

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
12/20/11, 7:41 PM
#92

Vilken fruktansvärd förening..Ska du nu ner till Spanien och avliva deras katter också ??? Ångrar bittert att du fick ta hand om ett par av våra katter,dom långhåriga. sTACKARS KATTER  som kommer i er förenings väg…

Bara det att du har annmält Josefa säger en hel del om dig som djurvän..

Du är väl ingen gud som kan bestämma vilka som har rätt till liv och vilka som inte har det.. Hur vore det om du tog och kastrerade katterna i stället för att avliva dem?

Djurambulansen har jag haft till en mycket sjuk hund. Och den är väl till för akut sjuka djur och ingen instans som man lämnar in friska katter till. Du skriver den är jättesjuk ,tror inte den fick en så stor undersökning för att få fram alla dom diagnoserna..

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Kattis12
12/27/11, 7:47 PM
#93

Tror inte alls på att TS ska till Spanien för nån kastrerinskampanj…..

ANM. Tråden redigerad då den innehåller kommentarer person som inte är lämpligt enligt våra Skrivregler. // Lena - Sajtvärd

Seglarina
12/27/11, 9:00 PM
#94

Det finns mycket att förfasa sig över i denna tråden. Genomgående är ju att vi har olika uppfattning om skillnaden mellan djur och människa. Det är en gradskillnad skulle jag vilja säga. Tar fasta på detta: "Kan också berätta att Skånekatten har tagit emot 6 kattungar av Djurambulansen och gett dem en hona. vet inte tillräckligt vad djurambulansen står för, men undrar vad de gör med den honan."

För några 100 år sedan sade rika människor samma sak om fattiga, eller de som inte talade samma språk eller hade samma färg på huden:" Dom har inte samma känsloliv som oss, för dom betyder det inte något att vi tar deras barn ifrån dom." Eller: "Barn kan inte känna något och gör dom det så glömmer dom."

Vad jag vill säga är att vi är några som har gått vidare för att också innefatta djurens rätt till känslor, andra har inte kommit dit hän.

Kanske för filosofisktSkäms

Debattia
12/29/11, 4:49 PM
#95

91. Köper Skånekatten aktier i Telia?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Lena
12/29/11, 5:14 PM
#96

#95 Tror det är Djurskyddet som åsyftas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
12/29/11, 5:26 PM
#97

AhaTror i all fall  inte på att hon  ska  påstå att detta inte gäller Skånekatten då hon själv är involerad i styrelsen. Låter mycket konstigt om man har en filosofi  hemma och en annan i föreningen ????

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Alexej
12/29/11, 5:50 PM
#98

Nej, det är Djurskyddet Sverige som har en massa aktier men också Djurens Vänner…

Tycker de borde investera pengarna i djurskydd istället för att spekulera med aktier och fonder.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
12/29/11, 6:37 PM
#99

#98 Ja det kan man ju tycka!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
12/29/11, 6:38 PM
#100

Tittade in på Djurskyddets årsredovisning i #89 och blev förbryllad och förfärad. På sidorna 20-27 finns deras siffror för år 2009. Det framgår att Djurskyddet ägde ca 23,7 miljoner kronor, som de placerat i svenska och utländska fonder, aktier och andra värdepapper. Ca 3 miljoner kronor hade tillkommit under året i form av medlemsavgifter, bidrag och gåvor från snälla människor. Antar att de nu aktuella siffrorna är i samma storleksordning.

Men pengarna tycks inte komma så många djur till godo direkt… De redovisar utgifter för löner och sociala kostnader ca 3 miljoner, lokaler ca 0,5 miljoner och sammanträdeskostnader ca 0,5 miljoner kronor. Projektet REDE tycks ha gått på ca 270 000 kronor.

Nu är jag absolut ingen expert på att läsa årsredovisningar, så om jag har tolkat siffrorna fel får någon gärna rätta mig. Tycker bara i all enkelhet att om en organisation har grundats för att hjälpa djur som far illa, så ska väl pengarna användas till det också.  

Hur många katthem skulle man inte kunna bygga och driva för 23 miljoner kronor? Obestämd

Hoppas i alla fall att alla som arbetar på Djurskyddets katthem har ordentlig lön, och inte arbetar gratis som volontärer…

Lena
12/29/11, 6:43 PM
#101

Jag har inte fått något svar ännu på det mail jag skickade Djurskyddet Sverige den 18/12. Har därför skickat dem en påminnelse nu. Hoppas nu att det kommer ett svar inom sinom tid så vi får utrett var de står i frågan avlivning som lösning på Hittekattsproblematiken.

Kopia på mitt email:

Hejsan!

Jag heter Lena Lindell och är Sajtvärd för Hittekatter iFokus www.hittekatter.ifokus.se som är en sajt som fokuserar på hemlösa katter och arbetar med att höja statusen för katten i Sverige. Vi har drygt 3000 medlemmar. Vi har funnits sedan 2006.

Jag vänder mig till er då en av våra medlemmar gjort lite märkliga uttalanden öppet på Hittekatter iFokus diskussionsforum. Då medlemmen dessutom är vice Ordförenade för Skånekatten, en av era medlemsföreningar, blir frågan av lite annan dignitet. Den här medlemmen har lyckats skapa mycket upprörda känslor bland Hittekatter iFokus medlemmar. Skånekatten har skaffat sig dåligt rykte bland aktiva inom hittekattsverksamheten. Detta då de koncentrerat sig på att ta in hemlösa kattungar, medan mammorna lämnas kvar åt sitt öde. De är även för avlivning som en lösning på Hittekattsproblematiken, vilket de ofta raljerar med.

Så här skriver bland annat Sweety92 som är medlemmens (Skånekattens vice ordf) alias på vårt diskussionsforum: "även om vi får mkt skit av er här på hittekatter så tycker polisen, länstyrelsen, djurskyddet, djurambulansen att vi är en mkt vettig kattorganisation för vi inser begränsningarna och lever i verkligeheten och inte i en utopi med en vision att rädda allt :)" "att avliva låt säga 200-500 katter hade räddat livet på så många fler, för de hade aldrig behövt födas till ett så hårt liv och kan jag förhindra det genom avlivning så gör jag det!" "om man ska rädda alla kommer MASSOR av kattungar/katetr lida pga att de föds ute. då avlivar jag hellre".

När jag ställer frågan till Sweety om Skånekatten verkligen får stöd av Djurskyddet Sverige för det här tänkandet svarar hon: "de jag pratat med på djurskyddet håller med"

Sweety har flera gånger vidmakthållit att Skånekattens policy och sätt att jobba får stöd från Djurskyddet Sverige. Nu är det många, inklusive jag själv, som börjar undra hur det verkligen förhåller sig. Det blir som ett slag i ansiktet på alla andra som sliter och kämpar för att kattens status ska höjas och lägger ned sin själ i att arbeta på ett seriöst sätt. Om Djurskyddet Sverige stödjer en förening av Skånekattens art ser det inte vidare bra ut. I alla fall inte enligt vår syn.

Det var, som jag förstått det, ganska nyligen som Skånekatten blev medlem i Djurskyddet Sverige.

Vore tacksam om ni kunde ge mig ett svar på hur  ni ser på saken. Med vänliga hälsningar Lena Lindell , Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
12/29/11, 6:52 PM
#102

#100 Vet att vissa av Djurskyddets Katthem har anställd personal. Tror dock inte att det hör till vanligheterna.

Knepigt att så enormt mycket pengar är bundet i fonder och aktier. Det verkar mycket märkligt i mina ögon. Skulle vara intressant om någon i Djurskyddet Sverige förklarade varför man hanterar sina pengar på det sättet. Vilket syftet är?

Kanske borde vi starta en egen tråd om detta och samtidigt ställa frågan till Djurskyddet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
12/29/11, 7:14 PM
#103

Det som avser löner är väl till de som sitter centralt för Djurskyddet och inte för de som jobbar på katthem.

Lena
12/29/11, 7:23 PM
#104

#103 Så är det troligen!

Enda Djurhem i "Djurskyddets regi" som jag känner till har avlönad personal är det i Mölnlycke som lyder under Göteborgs Djurskyddsförening. De hade i alla fall för några år sedan 1½ tjänst anställd där. På helgerna var det volontärer från Blå Stjärnan som skötte om djuren.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Sherwood
12/29/11, 8:13 PM
#105

Jag vet att djurskyddet i Eskilstuna har en heltidstjänst och resten är volontärer vilket betyder att det är frivilliga som ställer upp om dagarna helt gratis.

Seglarina
12/29/11, 9:00 PM
#106

Det är ju mycket ballare att ägna sig åt lotteriverksamhet med aktier det förstår ni väl Foten i munnen (obs! vet inte vad foten i munnen betyder) är ironisk.

Lena
12/29/11, 10:14 PM
#107

#106 Känns ju inte riktigt som att organisationen jobbar med rätt saker om det är spådant som lockar!

Obestämd

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Seglarina
12/29/11, 10:51 PM
#108

Jo, det kan ju tyckas så för oss oinvigda.Förvånad

ingvarisbjorn
12/29/11, 11:10 PM
#109

För organisationer (och enskilda personer) med stort kapital är det vanligt att investera det för att sedan driva organisationen på avkastningen - det brukar vara mest lönsamt i längden. Att bygga ett kapital som man får avkastning på, istället för att behöva samla in om och om igen.

Dock har jag ingen insyn i hur Djurskyddet investerar sina pengar, det finns ju säkrare och mindre säkra sätt att spekulera.

Dessutom tror jag, inte 100% men är ganska säker på att Djurskyddet Karlstad har åtminstone en som är anställd på djurhemmet.

Alexej
12/30/11, 1:09 AM
#110

Inkomst: Medlems och föreningsavgifter - 1 163 275 kr men bara 780 808 kronor gick till bidrag

60 föreningar - 14 799 medlemmar

Djurhemmen betalar själva sina personalkostnader. Här är det "bara" styrelsens och kontorets lönekostnader.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sarasvati]
1/3/12, 11:02 PM
#111

#101 Inget svar på mail med påminnelse ännu?

(Har kanske missat om ny tråd skapats i ärendet.)

Annons:
Debattia
1/4/12, 6:21 PM
#112

Jag får det inte att gå ihop om dom har så mycket pengar.För alla som arb med hemlösa katter måste ju alltid söka ekonomisk hjälp oavsett om det är privat eller organisationer ??

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Lena
1/5/12, 2:07 PM
#113

#111 Nej inte något alls. Har inte heller fått kvitto på att de läst mailet. Frågan är om de har tagit julledigt under mellandagarna?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
6/26/12, 3:04 PM
#114

Skånekatten är nu ansluten till Djurskyddet Sverige. Det säger allt om Djurskyddets inställning till skygga katter, avlivning och moral i deras anslutna föreningar/katthem och Djurskyddet själv.

Djurskyddet Sverige är den största antidjurskyddsföreningen som finns. Pengar till styrelsens löner är nog viktigare än livet på några sketna hemlösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ponyfreak
6/26/12, 8:25 PM
#115

Detta var det absolut jävligaste jag nånsin läst!!

Har kopierat denna tråd och kommer att skicka den till alla myndigheter jag kan komma på för granskning.

Här begås brott mot Lagen om tillsyn av hund och katt.

Även mot lagen om att kattungar EJ får skiljas från sin mamma innan 12 veckors ålder.

Sen tycker jag att Skånekatten ska lägga ner sin jävla verksamhet för gott!

Ni har ingen rätt att döda hemlösa/förvildade katter!!

Det pratas om Djurambulansen. VILKEN av dem?? Det finns åtminstone 3 st.

Caitlin
6/27/12, 3:37 PM
#116

Jag anser att Skånekatten inte är seriösa för fem öre. Vad händer med alla ungarnas mammor? Hur kommer det sig att det nästan endast är kattungar som ni letar hem till via er hemsida men endast en eller två vuxna katter? På SK Facebook-sida skriver ni att 6 ungar "är på väg in". Då undrar jag vart är deras mammor? Är inte även ungarnas mammor "på väg in"?

Debattia
6/29/12, 11:44 PM
#117

Finns den här föreningen kvar fortfarande ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Alexej
6/30/12, 8:04 AM
#118

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Debattia
7/7/12, 11:46 PM
#119

Det verkar mest bara vara kattungar där.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Lena
7/8/12, 12:14 AM
#120

#119 Det har det nog varit hela tiden. I alla fall senare tid.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: