Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2212 ggr
Lena
2011-10-22 16:03

Kvantitet eller Kvalitet?

Som de flesta vet finns det 1000-tals hemlösa katter i Sverige. Bland hittekattsfolk finns det lite olika uppfattningar om hur man ska agera och tänka utifrån kvantitet/kvalitetsaspekten när man tar hand om hemlösa katter.

Vad tycker du? Utveckla gärna ditt svar i tråden här nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Selma99
2011-10-22 18:25
#1

Jag klickade alternativ 3. Kvaliten när det handlar om att ta hand om djur är en absolut prioritet. Om man satsar på mer kvantitet finns risken att det blir på bekostnad av kvaliten och då har man kanske inte ett vettigt liv att erbjuda hitte-katten. Så resonerar jag. Men man önskar ju någonstanns att man kunde ta in många fler då behovet aldrig verkar sina.

Alexej
2011-10-22 20:03
#2

Svår fråga. Klart det blir för många katter just under kattungetider. Vi kan helt enkelt inte säga nej till behövande katter. Men vi hittar nästan alltid en lösning. Fler jourhem osv. Samtidigt tycker jag att vi lyckas med att varje katt får rätt hem till slut. Vi säger nej till många eller rekommenderar en annan katt. Vi tar alltid tillbaka en katt också efter 5 år. När vi tar in en katt tar vi också ansvaret för att katten ska få det bra i framtiden och då ska allting stämma. Men många katter betyder också mycket arbete och planering annars funkar det inte. Vi skulle aldrig ge bort våra katter som godis bara för att kunna ta in fler.

Så för oss är det både och:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
2011-10-22 22:25
#3

Jag svarade att kvalité bör gå före kvantité men velade länge om jag skulle ta alternativ 3 istället.

Jag tycker att man bör ta in så många katter man klarar av att hantera på ett bra sätt. Det är mycket lätt att man tar in för mycket bara för att rädda och att det då kan gå överstyr och katterna inte får det så bra som man från början hoppats.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

bymaruska
2011-10-23 00:19
#4

Jag tycker nog att kvalité och kvantitet ska höra ihop. Men kvalité ska alltid gå först. Sen kan man fråga sig hur det ska kunna gå ihop.

När vi här på sajten läser den en efter den andra tråden om hur eländigt det faktiskt är med alla dessa katter, sjuka utan mat och i grundlös misär. Då känns det nästan som allt arbete som många lägger ner är som ogjort.

För att kvalitén ska vara hög för tex en förening så tycker jag att det ska finnas en plan i verksamheten för att kunna ro i land ett projekt med en större koloni bla till att kastrera, ge vård och hålla igång ett ev.TNR.

Många föreningar driver sin verksamhet inom katthemmets väggar och där är kvalitén hög. Men all elände utanför katthemmets dörr hör också till uppdraget för katten och där kommer kvatiteten in tycker jag. Nu är det säkert många föreningar och övriga som jobbar så. Dom har faktiskt förstått sitt uppdrag till 100%.

M-H

Selma99
2011-10-23 00:44
#5

Oups, jag skrev fel, jag klickade på alternativ 2!

Lena
2011-10-23 11:41
#6

Jag klickade också på alternativ 2 - dvs att kvalitet bör gå före kvantitet. Sedan inser jag att man kan se lite olika på det där. Det ultimata vore naturligtvis om man kunde förena god kvalitet med hög kvantitet. Dock kommer man nästan alltid till en punkt där man måste välja. Att då åsidosätta kvaliteten till förmån för kvantiteten kan få ödesdigra konsekvenser i det längre perspektivet. Det kan göra att man hamnar i en fälla som äventyrar kattens status.

Jag hör ganska ofta människor som utrycker sig i stil med "de är ju ändå så många där ute" - "dör en finns det 1000 andra" - "bättre att rädda så många som möjligt istället för att lägga en massa pengar på veterinärvård". Katterna har då förvandlats till objekt.

Jag misstänker att all den nöd vi möter riskerar att göra oss känslokalla och som lite avtrubbade. Antagligen ett försvar vi tar till för att orka med. Det sker oftast omedvetet. Därför är det viktigt att rannsaka sig allt som oftast för att inte blir något som vi inte vill vara.

Kvantitet kan dock vara rätt sett ur perspektivet kastrering. Genom att avsätta mycket resurser på att kastrera så många som möjligt förebygger vi mycket elände framöver. Kastering är också ett sätt att komma tillrätta med problemen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[kastreramera]
2011-10-23 12:42
#7

Kvalitet måste komma först tycker jag.

Det finns inget som hindrar att den som vägrar åsidosätta kvalitet även hjälper så många som möjligt (kvantitet),dock som sagt utan att riskera kvaliteten.

Har sedan jag blev medveten om problemet gjort det jag kan,en tid via en förening men lämnade den då de inte har den kvalitet jag kräver.

SaraC
2011-10-24 17:48
#8

Det beror ju på vad man räknar in som kvalitét och kvantitet. Det kanske inte är det ultimata för mig till exempel att ta in fyra till katter, för jag har inte tid med så många fler. Jag kan ge dem mat, vatten, leksaker, kattkompisar och annat skoj men inte alls mycket tid från mig själv = kvantitet. Men förmodligen skulle det vara bättre för många katter att ha det så en tid än att leva ute på gatan.

Det får aldrig gå så långt så att man inte orkar/har råd att utfodra eller hålla rent bland katterna och inte har pengar nog för att göra veterinärbesök.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lena
2011-10-24 20:45
#9

#8 Ja det gäller att hålla sans och balans i det hela trots att det ser ut som det gör därute.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2011-10-26 23:40
#11

Puttar upp så att flera kan säga sitt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
2011-10-27 08:20
#12

Jag svarade 3 eftersom det är en ständig balansgång att bedöma VAD som är kvalitet och kvantitet. Ibland tar en katt alla krafter/resurser, ibland kan man klara många. Så jag skulle vilja lägga till fler K i ekvationen att fundera på:

- Kapacitet (Katthemmets/Katthjälparens resurser)
- Kompetens/Kunskap/Klokhet
- Kattens behov
- Kommunikation - t ex tillgång till nätverk som hittekatter
- Kreativitet - vad gör vi för att bli bättre?

I många sammanhang handlar det ju om en intrikat väv av val för att göra det bästa av situationen, och det är upp till oss alla att försöka fatta de klokaste besluten som ska gynna alla katter så väl som möjligt.

Jag vill hålla med de flesta att kvalitet bör ligga ett steg före kvantitet, men också det är en balansgång: Vilket slags katter och hur många har man resurser att ta in på ett bra sätt? Med i ekvationen måste den enskilda kattens behov finnas. Som katthem är man dessutom beroende av en "kundkrets" vars egenskaper man inte vet ett dugg om, utan det kan vara både slump och mängder av arbete i att placera rätt katt hos rätt hem/jourhem.

Visst ligger det i vårt intresse att värna om de skygga katterna med sämre förutsättningar - men vi måste värna lika mycket om varje katt och inte utesluta någon från chansen att få ett hem, om vi ska hålla ett ärligt kattfokus: Varje katt är värd att få leva!

Så måste man dessutom ha ett perspektivseende för sitt val att använda sina resurser: Kanske lägger jag mycket jobb på att "åtgärda" ett fåtal katter idag men har hindrat att de förökat sig till i morgon, alternativt plockar in en stor grupp tama kattungar från en plats - innan de blivit förvildade och sprider sig okontrollerat…

I mångt och mycket vet vi katthjälpare aldrig vilken katt som tassar i vår väg, eller när. Vi får ge den hjälp vi kan med vad vi kan när vi kan!

Slampen
2011-10-27 10:55
#13

#12. Håller med MewTwo. Röstade på tre, men frågan är som M skriver mer komplex än så. Det kan finnas kapacitet att under en kortare tid ta emot en större kvantitet med katter. I synnerhet om det handlar om omhändertagande av katter. Men vad som då behövs är att man har en beredskapsplan för att slussa ut katter, så fort som möjligt till jourhem/andra katthem.

Kompetensen som behövs är att man snabbt kan gå genom katterna, för att se de enskildas behov. Där har vi kvalitetsaspekten. Tex att denna katt behöver snabbt få veterinärvård. Hur snabbt kan vi kastrera katterna, definitivt när det gäller hankatterna. Dessa är en grupp som många gånger får sättas åt sidan, tyvärr. Vad har vi för ekonomiska resurser för att ta emot en kvantitét av katter?

Det finns även de som har kapacitet, tex i form av en större bostad, men som i alla fall inte tar emot, trots att de kan. De kanske inte har kompetensen, men den kan vi andra ha. På det sättet måste vi fungera. Där kommer nätverket in.

Kreativiteten är även den viktig, eftersom den hjälper oss med problemlöseri och säger inte bara att det går inte. Den ställer frågan hur kan vi lösa detta problem.

Det är till sist som M säger vi vet aldrig när en katt tassar vår väg. Vad kan vi då hjälpa den med är frågan?

Annons:
[Ninjakossan]
2011-10-27 12:55
#14

Alternativ 3 valde jag. Det kan vara en klurig balansgång, man får helt enkelt göra så gott det går med tanke på situationen som man befinner sig i.

Jag tycker inte att ett katthem bör vara FÖR kräsna med adoptivhem till katten, just för att behovet är stort av nya hem och det finns ständigt nya katter som behöver hjälp. Därför anser jag att det är underligt när katthem väljer att ha begränsningar för adoptivhem, som antal katter man ska ha, ute- VS inne-frågan osv.

Jag anser att det viktigaste är att komma till ett hem med kärlek och att det andra får anpassas från fall till fall och inom rimliga gränser (inte ha en utekatt mitt i stan t.ex.). Alternativet är ju att de är hemlösa, och det är inte så mycket som kan vara sämre än det!

[Ninjakossan]
2011-10-27 12:59
#15

Jag menar alltså att det som vissa katthem ser som kvalitet ser jag som onödiga begränsningar.

Alexej
2011-10-27 16:05
#16

#15 Tycker också det är synd att en del katthem inte är mer flexibla. Vi förmedlade nu en katt till en 80-årig dam som har uppbackning av sonen.

Katten fångades in som kattunge men ingen ville ha henne. Nu var hon ett år och blev bara mer och mer tyst eller som jag tyckte-deprimerad.

Katten har kommit till ett himmelsrike, damen ringer ofta och berättar. Katten var det bästa som kunde hända henne och katten stortrivs.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Zhirocco
2011-10-28 00:35
#17

Jag röstade på alternativ 3. Detta alternativ ger ett intryck av att vara klart bäst, men det ger också utrymme för stora variationer i subjektiva tolkningar.

Kvalitet? Det finns djurägare som anser att det innebär att se livet ur djurets synvinkel och tillgodose de behov djuret har enligt sin natur. Andra djurägare räknar kvalitet i priserna på djurets tillbehör, tex designade matskålar, strasshalsband, sidenkuddar och lyxmat i miniförpackningar. Sådana djurägare kan däremot lätt bortse från att det djuret kanske mest längtar efter är att få komma ut och röra på sig.

Själv anser jag att grundläggande kvalitet i katthållning är att tillhandahålla näringsriktigt foder, veterinärvård vid behov inklusive kastrering, vaccinering och id-märkning, att det finns utrymme nog i hemmet så att varje katt har en trygg plats att dra sig tillbaka på, samt att de har tillgång till utevistelse i lämplig miljö eller kompensation i form av stimulerande inomhusaktiviteter. Plus att katthållaren har tid och intresse för sina djur och tillräcklig kunskap om dem.

Kvantitet? Ja, lagen ger tillåtelse att hålla nio vuxna katter. Men är du fattig student boende i en liten etta blir det svårt att ta hand om nio katter på ett bra sätt. Där kanske en katt är lagom. Är du däremot miljonär med stor gård på landet kan du ta hand om och ge många fler katter god livskvalitet. Tyvärr verkar antalet miljonärer vara lågt bland katthjälpare, måhända beroende på att egoismen ofta växer med kvadraten på på penninginnehavet.

Vad som är "rätt antal" katter är med andra ord beroende på vars och ens praktiska och ekonomiska förutsättningar, samt hur mycket tid och kraft man är beredd att satsa på katterna.

Sammanfattningsvis är denna fråga oerhört svår att att ge ett bestämt svar på. De tidigare inläggen i tråden har utvecklat många intressanta funderingar kring detta.

Alexej
2011-10-28 07:37
#18

#17 Så sant!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2011-10-29 14:45
#19

#17 Mycket kloka synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2012-07-01 11:38
#23

Puttar upp den här lite äldre tråden då kvantitets/kvalitets aspekten diskuteras i en annan tråd just nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
2012-07-01 14:54
#24

Det ska vara kvalitet i alla lägen. Mycket av det som försiggår inom den värld där katter från misär ska räddas är rätt tveksamt eftersom det då och då flyter upp negativ information än är än där. Tyvärr verkar det som om vissa ställen har någon slags helgongloria över sig för det finns ställen som inte får kritiseras.

Jag anser att det inte ryms inom god kvalitet på ett katthem att låta 15 av katterna åka till Skara och delta i ett djurförsök på SLU för att se hur 15 katter beter sig när de blir instängda på 15 m2, 30 m2 och 60 m2 och att katthemmen dessutom helt olagligt får ekonmisk ersättning. Ska katthemskatter behöva delta i djurförsök som dessutom fördröjer en permanent placering med åtskilliga veckor.

Katthemmen saknar ordentliga beskrivningar av vilka som har vilket ansvar och vilka befogenheter.

Katthemmen ska inte rekommendera kattfoder där rekommendationerna saknar vetenskapligt stöd men som nog ger klirr i kassan.

För att uppnå god kvalitet måste katthem och de som kallar sig nätverk ha genomtänkta kvalitetsledningssytem där man har gått igenom olika kvalitetsaspekter och satt upp kriterier för t ex när en katt ska finnas till beskådan på en hemsida. Man borde även ha färdig info om rudimentär skötsel av en katt, vanliga sjukdomar, lista över innehåll i ett kattapotek som ägaren alltid ska ha, förteckning över gällande lagstiftning för katthem och för kattägare, en fungerande avvikelserapportering som faktiskt är ett arbetsmiljökrav mm.

Nätverken måste för att kunna sägas ha god kvalitet på sin verksamheter ha ännu mer nedskrivna rutiner och kravlistor på kattägare.

Ett absolut krav på nätverken men även på katthemmen är att det ska finnas en öppen redovisning över de katter som kommer in i deras verksamhet, finns i verksamheten och hur det sedan går framledes. Jag såg själv en katthemskatt som åtskilliga gånger blivit placerad i ett permanent hemmen sedan om och om igen kommit tillbaka till katthemmet och tryckts in på 1,5 m2. En öppen redovisning över t ex denna katt hade kanske satt stopp för fortsatta ständiga placeringar.

Jag har under de senaste åren sett alltför mycket som gör att jag blivit rätt tveksam till allt som rör katthem och kattnätverk.

Naturligtvis har jag inte sett varje katthem så det kan förstås finnas ställen där det fungerar.

Risken är dock att när det blir för stort blir det en industri där kvaliteten inte kan upprätthållas över huvud taget och definitivt inte om man inte har ett lämpligt levande kvalitetsledningssytem.

Så länge man inte har koll på kvalitetsaspekterna är det meningslöst att tala om kvantitet. Utan koll på kvaliteten kan det bli hur fel som helst även med bara en katt.

Observera att jag inte nämnt något ställe vid namn så är det någon som känner sig träffad så kan jag inte göra något åt det.

Upp till toppen
Annons: